Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Niet alleen naïef, maar ook meegezogen in de Russische propaganda:
Daarnaast is het normaal dat beide zijden moeten geven en nemen, temeer daar het Westen ook fouten heeft gemaakt die geleid hebben tot deze oorlog.

Ah ja, het Westen heeft weer schuld aan deze oorlog! Alsjeblief zeg!

In 2014 hebben ze Putin helemaal zijn gang laten gaan met de Krim.
MH-17: wat geroep maar uiteindelijk is Rusland daar volledig mee weggekomen.
Maar ja, het Westen is de aggressor, duidelijk.

Dat de EU en de NAVO naar het oosten uitbreiden komt door hemzelf. Het enige wat Rusland te bieden had was oligarchen die met alle grondstoffen en rijkdom gaan lopen, bevolking die wordt uitgezogen en geen vrije verkiezingen meer heeft. Als hij de Russische invloedssfeer had willen uitbreiden had hij maar een beter alternatief moeten bieden aan die landen. Ieder voormalig Oostblokland dat bij de EU is gekomen is er op vooruit gegaan. Ja, zelfs ook Hongarije!

En beide zijden moeten geven en nemen. Nog zoiets:
  • Als je land wordt aangevallen moet je maar geven. In 2014 heeft Oekraïne al de Krim en een 1/3e van de Donbass moeten afgeven. Gaan we nu echt de agressor nog belonen?
  • Dan kan je zeggen: je moet realistisch zijn. De realiteit is dat Rusland deze oorlog in deze vorm geen jaar meer kan kan volhouden. Voor 2026 is hun Soviet materiaal op. Zo simpel is het! Om dan nu te spreken over geven, gaat er zwaar over.
  • En wat gaat Rusland geven? Heeft Putin al 1 keer aangegeven dat hij wel iets wil opgeven?
    Ik denk het niet. Hij wil dat Oekraïne nooit bij de EU of NAVO gaat. Feitelijk wil hij dat Oekraïne gewoon geen toekomst heeft.

Zonder kernwapens was er al lang ingegrepen. Maar misschien hadden we elkaar al veel eerder de kop ingeslagen. Niemand die het weet.
De kernwapens geven een nieuwe realiteit. Een oorlog a la WOI en WOII zie ik niet snel meer gebeuren , of het zou de eindstrijd der mensen moeten zijn. Er wordt veel meer gepokerd nu en cyberoorlog/handelsoorlog. Strijden in kleine landen kan nog, maar de grote naties gaan echt niet snel nog de wapens tegen mekaar opnemen.

De kernwapens geven een nieuwe realiteit. Een oorlog a la WOI en WOII zie ik niet snel meer gebeuren , of het zou de eindstrijd der mensen moeten zijn. Er wordt veel meer gepokerd nu en cyberoorlog/handelsoorlog. Strijden in kleine landen kan nog, maar de grote naties gaan echt niet snel nog de wapens tegen mekaar opnemen.
Ik hoop dat Trump slim genoeg zal zijn om de sancties tegen Rusland te willen behouden. Rusland zijn economische toestand word maand per maand slechter, zo krijg je ze uiteindelijk wel op de knieën, maar ik vrees ervoor.
Er zal wel genoeg Russische geld, via via, naar Trump en zijn medestanders vloeien.

Kennelijk heeft China Putin overtuigd om geen kernwapens te gebruiken in Oekraïne, iets wat hij serieus wilde doen.

Het mag ondertussen duidelijk zijn dat als je als land je soevereiniteit wil bewaren, je eigenlijk kernwapens moet hebben.
Voor dictators was het al duidelijk. Zie maar waar Noord-Korea en Rusland mee weg komen.

Maar democratische landen gaan na 2x Trump ook bedenken dat het eigenlijk niet zo slim is om af te hangen van een wispelturig US waar iedere 4 jaar het afwachten is welke idioot aan de macht komt.
Ik zie Oekraïne binnen de 5 of 10 jaar een nucleaire bom maken. De mogelijkheden om die bij de vijand aan de deur af te leveren kunnen ze ook maken. Niet vergeten dat veel van de kennis en de technologie in de Soviet tijd uit Oekraïne kwam.
De Baltische staten hebben hen sterk gesteund en zullen daar dan waarschijnlijk ook iets voor terug krijgen.
Polen is sterk aan het bewapenen. Ze hebben al aangegeven NAVO kernwapens op hun grondgebied te willen bewaren. Mogelijk onderzoeken ze ook een kernwapen programma.

Veel hangt af van hoeveel Trump andere landen gaat vervreemden van de US.
Als hij het te gek maakt, zie ik andere landen ook nog besluiten om af te stappen van de dollar voor internationale handel.

Niet alleen naïef, maar ook meegezogen in de Russische propaganda:

Ah ja, het Westen heeft weer schuld aan deze oorlog! Alsjeblief zeg!

In 2014 hebben ze Putin helemaal zijn gang laten gaan met de Krim.
MH-17: wat geroep maar uiteindelijk is Rusland daar volledig mee weggekomen.
Maar ja, het Westen is de aggressor, duidelijk.

Dat de EU en de NAVO naar het oosten uitbreiden komt door hemzelf. Het enige wat Rusland te bieden had was oligarchen die met alle grondstoffen en rijkdom gaan lopen, bevolking die wordt uitgezogen en geen vrije verkiezingen meer heeft. Als hij de Russische invloedssfeer had willen uitbreiden had hij maar een beter alternatief moeten bieden aan die landen. Ieder voormalig Oostblokland dat bij de EU is gekomen is er op vooruit gegaan. Ja, zelfs ook Hongarije!

• Als je land wordt aangevallen moet je maar geven. In 2014 heeft Oekraïne al de Krim en een 1/3e van de Donbass moeten afgeven. Gaan we nu echt de agressor nog belonen?
  • Dan kan je zeggen: je moet realistisch zijn. De realiteit is dat Rusland deze oorlog in deze vorm geen jaar meer kan kan volhouden. Voor 2026 is hun Soviet materiaal op. Zo simpel is het! Om dan nu te spreken over geven, gaat er zwaar over.
  • En wat gaat Rusland geven? Heeft Putin al 1 keer aangegeven dat hij wel iets wil opgeven?
    Ik denk het niet. Hij wil dat Oekraïne nooit bij de EU of NAVO gaat. Feitelijk wil hij dat Oekraïne gewoon geen toekomst heeft.

Probleem is dat het Westen, in de zin van Europa gewoon niets tegenover Rusland kan plaatsen, op elk vlak zijn we zwakker, geen leger, geen wapens, geen daadkrachtige leiders, ook geen economische wapens, geen samenwerking, …
Als Putin zegt Europa, kus mijn gat - dan gaan we dat gewoon doen toch?

Europa is veel sterker dan Rusland, als Polen nu zou meevechten met Ukraine is het gedaan met de Russen, hij moet ook overal wapens en volk halen, het soviet tijdperk is al lang voorbij.

Probleem is dat het Westen, in de zin van Europa gewoon niets tegenover Rusland kan plaatsen, op elk vlak zijn we zwakker, geen leger, geen wapens, geen daadkrachtige leiders, ook geen economische wapens, geen samenwerking, …
Als Putin zegt Europa, kus mijn gat - dan gaan we dat gewoon doen toch?
Europees leger is zeker niet zwakker dan Rusland. En zeker niet op deze moment.
Wat het zwak maakt zijn de leiders.

Europa is fragiel en erg verdeeld en daarbovenop komt de factor Trump. In theorie zou die Europa een schop onder zijn gat kunnen geven, maar als zijn acoliet Musk radicale pro-Russische partijen blijft bejubelen kan dat ook een schop richting desintegratie zijn. Volgende maand verkiezingen in Duitsland. Exit Scholz, enter ... ????

Dus dan is de logische stap om gewoon te blijven doen zoals we nu gedaan hebben en over een jaar stuikt Rusland ineen. Probleem opgelost met minst mogelijk moeite.

Dus dan is de logische stap om gewoon te blijven doen zoals we nu gedaan hebben en over een jaar stuikt Rusland ineen. Probleem opgelost met minst mogelijk moeite.
Correctie: meer geven dan we nu doen, want Oekraïne heeft het niet bepaald makkelijk op dit moment. Rusland houdt dit geen jaren vol maar Oekraïne ook niet.

De Fransen gaan ook mirage gevechtsvliegtuigen leveren een 10tal in totaal.Komende week komen er 3 toe in Ukraine.
Ze zullen moeten doorduwen, niks aan te doen.
Trump zal ook wel ambetant worden als Poetin blijft wringen.

image (8).png

Blauwe pijl is wat tot nu bevestigd is van het Oekraïens vervolgoffensief in Koersk, geruchten dat er iets ging gebeuren liepen al een week of 2.
Meesten verwachtten dat het in Bryansk zou gebeuren dus mogelijk is dit nog maar een afleidingsmanouver.
Of misschien was dit gewoon allles. Rush ,Berdin innemen en consolideren?

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 36957

Blauwe pijl is wat tot nu bevestigd is van het Oekraïens vervolgoffensief in Koersk, geruchten dat er iets ging gebeuren liepen al een week of 2.
Meesten verwachtten dat het in Bryansk zou gebeuren dus mogelijk is dit nog maar een afleidingsmanouver.
Of misschien was dit gewoon allles. Rush ,Berdin innemen en consolideren?
Trump zijn inauguratie komt eraan, ik denk dat ze willen laten zien dat er nog iets in zit. Het Koerskoffensief is zonder twijfel een morele opsteker (maar niet zonder kritiek omdat Oekraïne in de Donbas wordt teruggedreven), al denk ik dat het als pasmunt aan de onderhandelingstafel toch wat mager uitvalt op dit moment.

Ondertussen is de kaap van 800.000 Russische verliezen overschreden:

y3w3cqb8bibe1.jpeg

Voor de oorlog had Rusland naar het schijnt 1,1 miljoen actieve militairen.
Met 200.000 zijn ze Oekraïne binnengevallen.
Die 2.000 die gisteren verloren zijn gegaan, hadden beter Putin afgezet...

Laatst bewerkt:
De vraag die ik altijd bij dergelijke verliezen stel is dat we eigenlijk niet echt weten hoe 'serieus' een soldaat gewond moet zijn eer hij in die statistieken terecht komt. De oorlog is ondertussen al bijna 3 jaar bezig. Ik vermoed dat er van die 'verliezen' ook al weer een pak volledig gerevalideerd zijn?

De vraag die ik altijd bij dergelijke verliezen stel is dat we eigenlijk niet echt weten hoe 'serieus' een soldaat gewond moet zijn eer hij in die statistieken terecht komt. De oorlog is ondertussen al bijna 3 jaar bezig. Ik vermoed dat er van die 'verliezen' ook al weer een pak volledig gerevalideerd zijn?

Dat + vermoedelijk zitten er wel wat dubbele in (gerevalideerd en teruggestuurd) en dan nog de kruiwagen zout erbij. Dat de verliezen hoog zijn staat waarschijnlijk wel buiten kijf.

Hoeveel burgers er gesneuveld zijn en wat Rusland met die ingevoerde Oekraïeners van Marioepol en andere oostelijke gebieden heeft gedaan dat weten we ook niet.
Men beweert >1 miljoen militairen die dood of gewond zijn in heel de oorlog, maar sommige zouden inderdaad dubbel geteld kunnen zijn.

Oekraïne heeft afgelopen nacht industriële installaties in de nabijheid van de luchtmachtbasis van Engels aangevallen.
Engels is de basis vanwaar Russische strategische bommenwerpers opereren.
De getroffen installaties zouden specifiek gebouwd zijn om speciale straalmotorbrandstof te voorzien voor de Tu-160 en zou ook één van de weinige plants zijn die dat kan maken. Mogelijks betekent dit dus dat de hoeveelheid operaties op Engels verminderen of dat deze zelfs stoppen.

Terug
Bovenaan