Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik heb 1 wens en dat is dat Trump zoals beloofd spreekt met Putin en Zelsensky en zo tot het staakt het vuren komt en een compromis. Daarbij ook liefst met de nodige dreigementen aan de navo om asap hun militaire uitgaven gelijk te brengen met wat is afgesproken in de navo. Daarna mag Trump de Nobelprijs voor de vrede krijgen. Tot treurens van alle mensen die liever een verdere escalatie gezien hadden waarbij ze droomden dat Rusland door het militaire geweld zich overal uit zou terugtrekken zonder nucleaire bommen in Oekraïne te proberen etc. Sprookjes.
Beste Kerstcadeau zou voor ons zijn dat we door Trump weten dat we meer voor ons eigen defensie moeten zorgen en zonder VS militair Putin kunnen afschrikken om nog verder te escaleren.
Niemand wil hier escaleren maar het is wel duidelijk wie hier de agressie is begonnen en moet daar ook voor gestraft worden. Dus ja, Rusland moet andere landen in vrede laten en overal terugtrekken zonder kernbommen te droppen.

Nog maar eens een reden waarom ik hoop dat Rusland (of mss gewoon het Kremlin) asap van de kaart wordt geveegd. Als ik het woord Rusland nog maar hoor, kookt m'n bloed al.... Ook zo'n enorm deprimerend land.

Voorlopig nog geen bewijzen maar mogelijks zou het passagierstoestel dat gisteren is neergestort in Azerbeidzjan geraakt zijn geweest door Russische luchtafweer in de buurt van Grozny. Het overvliegen van dat toestel viel quasi te samen met een drone aanval.
In de video zie je dat er op sommige plekken schade (komende van de buitenkant) is aan de romp wat er op zou kunnen wijzen dat er daar schrapnel is binnengekomen. Brokstukken van een ontploffende motor zijn niet ondenkbaar maar normaal gezien zijn die motoren zo gemaakt dat er bij schade geen brokstukken uit de behuizing kunnen vliegen.

Russische propagandakanalen lijken ook te opperen dat het om een blunder van de luchtverdediging ging.

Het is hier al eens gezegd over die Noord-Koreanen. Maar die beelden in het begin🥺

Hoe moet dat voelen in een gatachterlijk land geïsoleerd van de wereld opgroeien en dan in de koude gedropt te worden aan de andere kant van de wereld in een conflict waar je amper iets van weet om gewoon door een drone in flarden te eindigen. Proberen te lopen maar weten dat je het toch niet gaat halen. Wat zou er op zo een moment door hun hoofd gaan?

Ik hoor het vaak gaan over vrouwenrechten in het midden-oosten en hoe vrouwen het erg hebben.

Maar hoeveel (vnl) mannen worden daar als kannonenvoer gebruikt op een paar uur vliegen van onze grenzen in Europa (langs beide kanten)?
Hoeveel eindigen er daar onder de grond, zonder graf, ver weg van hun familie, vaak in een vreemd land om te vechten voor een conflict waar ze niet voor gekozen hebben?

Onze eigen gronden liggen nog bezaaid met lichamen van jonge mannen die op de eigenste grond waar we staan hun leven lieten 80 jaar geleden.
Dat is niet eens lang geleden.

Geëindigd in een bos, snel begraven en die familie die hun hele leven nooit hebben geweten wat er met hun geliefde precies is gebeurd.
Hoeveel drama's waren er toen en nu zo?
Ik word daar gewoon enorm triest van.

Hoe deze oorlog ook eindigt, de oorlog zal volgens mij toch wel herinnerd worden als de evolutie van manschappen naar robots aan de frontlinie.
Door een tekort aan manschappen, maar wel met een goede kennis en westerse tech, kunnen de Oekraïners toch weerstand bieden aan een land met 10x meer traditionele mankracht/vuurkracht

Dit was anderhalf jaar geleden, enkele bijna doe-het-zelvers waren drones aan't fabriceren.

Ondertussen zijn er drones op jetskis die vlaggenschippen doen zinken, robots met machinegeweren erop gemonteerd, robots die handgranaten in tanks doen vallen,...
En op 20 december blijkbaar de allereerste aanval van Oekraïne met uitsluitend onbemande voertuigen.

Grote oorlogen zijn altijd een driver van technologische innovatie, benieuwd waar al deze innovatie tot gaat leiden. Als het zo verder gaat zijn we in 2030 in het tijdperk van de robot wars.
Of gaan er toch nog altijd boots on the ground nodig zijn?

Altijd hé, als jets, tanks, drones, vliegdekschepen, duikboten enz. nemen geen controle over een stad.
Die dingen kunnen enkel vernietigen.
Om controle te nemen over een stad dien je mensen te hebben.

Drones zijn tegenwoordig inderdaad echt wel "the way to go".
Waarom spenderen we nog altijd ettelijke miljarden aan de F35?
Afvoeren die handel en gewoon een vloot van drones in de plaats.

Hoe deze oorlog ook eindigt, de oorlog zal volgens mij toch wel herinnerd worden als de evolutie van manschappen naar robots aan de frontlinie.
Door een tekort aan manschappen, maar wel met een goede kennis en westerse tech, kunnen de Oekraïners toch weerstand bieden aan een land met 10x meer traditionele mankracht/vuurkracht

Dit was anderhalf jaar geleden, enkele bijna doe-het-zelvers waren drones aan't fabriceren.

Ondertussen zijn er drones op jetskis die vlaggenschippen doen zinken, robots met machinegeweren erop gemonteerd, robots die handgranaten in tanks doen vallen,...
En op 20 december blijkbaar de allereerste aanval van Oekraïne met uitsluitend onbemande voertuigen.

Grote oorlogen zijn altijd een driver van technologische innovatie, benieuwd waar al deze innovatie tot gaat leiden. Als het zo verder gaat zijn we in 2030 in het tijdperk van de robot wars.

Ik vrees dat terroristen deze technologie ook zullen gebruiken in de toekomst..

Terug
Bovenaan