De tanker die recent de kabel naar Finland heeft doorgesneden, zat tjokvol afluisterapparatuur:
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Trump heeft wel nog een extra troef in de hand. Hij kan altijd dreigen bij Poetin om van gedachten veranderen en beslissen Oekraïne net extra te bewapenen als hij non stop en chronisch 'njet njet njet' blijft zeggen.Tot zover het vredesplan van Trump:
Afgewezen door Putin!
Rusland heeft ruw geschat 1,5 miljoen soldaten (of misschien is het woordje 'HAD' een beter woord hiervoor?). 50k doden en gewonden per maand = 30 maanden en het Russisch leger bestaat nog uit letterlijk 0 soldaten. 1,5 miljoen Noord Koreanen er extra bij dan maar? Of extra mobilisaties na bijna 3 jaar oorlog? Mmm ...Rusland kan de oorlog geen 2 jaar meer volhouden.

Hoeveel Noord-Koreanen zouden daarbij zitten? Als hun aantallen richting 100k zouden gaan op termijn hebben ze nog we even te gaan. Kursk is nog niet heroverd, maar ik vraag me af hoeveel van de Donbas er veroverd zou zijn zonder de inname van die regio door Oekraïne.Rusland kan de oorlog geen 2 jaar meer volhouden. Oekraïne ook niet!
De mate waarin ze manschappen verliezen blijft maar omhoog gaan:
![]()
![]()
Opinion: Being Upfront About Ukraine’s War Casualties Is Important
Ukrainian War Losses – A Lack of Clarity Might Undermine Ukraine’s National Interests.www.kyivpost.com
Een jaar geleden was een hoog cijfer als ze 1.000 soldaten verloren (dood of gewond) per dag. Nu is het steeds +1.500, zelfs tegen de 2.000 per dag!!
Op deze schaal kunnen beide partijen dit niet volhouden. Een bevroren conflict, dat is iets anders.
Putin hoopt waarschijnlijk op een doorbraak (dat lukt duidelijk niet, Kursk is nog steeds niet heroverd), of dat Trump hem gaat helpen (daar begin ik nu toch ook over te twijfelen)
Volgens de US toch wel 1.000 Noord-Koreanen over de afgelopen week:Hoeveel Noord-Koreanen zouden daarbij zitten? Als hun aantallen richting 100k zouden gaan op termijn hebben ze nog we even te gaan. Kursk is nog niet heroverd, maar ik vraag me af hoeveel van de Donbas er veroverd zou zijn zonder de inname van die regio door Oekraïne.
Maar ja. Een bevroren conflict lijkt me realistisch. Tenzij Rusland of Oekraïne in de touwen ligt.
Ook al kosten die NK soldaten Kim niets, Putin moet er wel voor betalen. (2000€ per soldaat per maand, naar het schijnt + toegang tot militaire technologie)Rusland heeft ruw geschat 1,5 miljoen soldaten (of misschien is het woordje 'HAD' een beter woord hiervoor?). 50k doden en gewonden per maand = 30 maanden en het Russisch leger bestaat nog uit letterlijk 0 soldaten. 1,5 miljoen Noord Koreanen er extra bij dan maar?
Een paar weken geleden werd de uitbetaling van bepaalde zaken al stopgezet. Ik dacht dat het ging over vergoedingen voor soldaten die gewond raakten maar dat weet ik niet meer zeker.Of dat dat daadwerkelijk uitbetaald wordt is nog iets anders, maar hij zal het af en toe toch wel moeten doen.
Maar ook het geld begint op te geraken hoor.
Poetin verontschuldigt zich voor het feit dat het gecrashte toestel schade opliep boven Rusland. Nergens rept die met een woord over het feit dat Rusland verantwoordelijk zou zijn. Mooi toneeltje Vladimir.
Kom, zand erover, foutje kan gebeuren, 38 slachtoffers valt toch best mee, vriendjes blijven?
Ja wat anders? Wat gebeurd is is gebeurd.
Kom, zand erover, foutje kan gebeuren, 38 slachtoffers valt toch best mee, vriendjes blijven?
Een Rus en hun fout toegeven? Dat blijft toch precies iets dat echt 'not done' is. Het is toch ook een vreemd volk op dat vlak.Poetin verontschuldigt zich voor het feit dat het gecrashte toestel schade opliep boven Rusland. Nergens rept die met een woord over het feit dat Rusland verantwoordelijk zou zijn. Mooi toneeltje Vladimir.
Onze strategie bestaat erin wat geld en wapens naar Oekraïne te gooien, maar tegelijkertijd denken we: “Trek uw plan.” Het is natuurlijk niet onlogisch dat we Oekraïne steunen, zelfs met wapens. Wél problematisch is dat we niet bijsturen als we merken dat die strategie niet werkt. Bijsturen kan maar op twee manieren: ofwel zelf interveniëren, ofwel een diplomatiek initiatief ontwikkelen of aanmoedigen om de strijdende partijen rond de tafel te brengen.
Het eerste willen we niet omdat we (terecht) geloven dat we dan in een wereldoorlog worden meegezogen. Maar bizar genoeg willen we ook het tweede pad niet bewandelen. Het gevolg is dat we verder aanmodderen, een klassiek gegeven in de politiek, ook op het vlak van buitenlands beleid. Niet omdat dat het beste is, en al zeker niet voor Oekraïne, wel omdat onze politieke leiders bang zijn van het alternatief, diplomatie.
De belangrijkste reden waarom onze politieke leiders er een andere mening op nahouden is dat deze oorlog ook winnaars oplevert, met name de Navo, defensie en de wapenindustrie. Zij proberen nu het onderste uit de kan te halen omdat ze weten dat een staakt-het-vuren en al zeker een vredesakkoord het moeilijker zal maken om meer geld uit de staatskassen te krijgen. Daarom wil Mark Rutte, de secretaris-generaal van de Navo, ons een oorlogsmentaliteit aanpraten, en daarom willen onze (oud-)generaals ons bang maken. Maar daarom hebben ze nog geen gelijk.
Wat is dan het alternatief? Inzetten op een grondoffensief met NAVO troepen terwijl we eigenlijk weten dat we niet voorbereid zijn op een oorlogstijd?@Avondland Was het op dit forum niet dat iemand zei dat Tom Sauer zijn slechtste prof ooit aan de universiteit was?
Ze zouden hem, Criekemans en Housen beter wegsteken in plaats van ze op te voeren als zijnde experts want keer op keer worden hun theorieën door de tand des tijds weerlegt.
Het Westen wil niet met Poetin praten omdat Poetin totaal onbetrouwbaar is omdat Rusland zich nul komma nul aantrekt van internationale verdragen.
-Budapest Memorandum (1994)
-Helsinki Final Act (1975)
-UN Charter
-Minsk akkoorden (2014, 2015)
-Geneva conventions
-ICCPR
-Treaty on Conventional Armed Forces In Europe (CFE)
-Intermediate-Range Nuclear Forces (INF, 1987)
-Verschillende IMO conventies (SOLAS, MARPOL, etc)
-Verschillende acties in de Oostzee om hun maritieme territorium te vergroten (verleggen zeeboeien, claimen van internationale wateren voor militaire oefeningen, etc)
Het alternatief is Oekraïne militair (materiaal dan) en financieel geven wat ze nodig hebben om Rusland terug te duwen naar de grenzen van 2013. Niet juist genoeg om stand te houden zoals het westen nu doet.Wat is dan het alternatief? Inzetten op een grondoffensief met NAVO troepen terwijl we eigenlijk weten dat we niet voorbereid zijn op een oorlogstijd?
Er wordt gevochten met de handen op de rug omdat we weten dat een nog grootschaliger conflict te onzeker is. Moest de NAVO vertrouwen hebben dat:
Dan had men al lang dat conflict ingegaan.
- Het conflict zich zou beperken tot het huidige toneel (Oekraïne)
- Het makkelijk stand zou houden, om niet te zeggen winnen
- Voldoende voorbereid is op lange afstandsaanvallen vanuit Rusland
Ideologisch gaat het in tegen alle principes die ik zelf heb. Maar objectief bekeken kan de NAVO geen conflict aan en zal diplomatie de enige manier zijn om (tijdelijke) vrede te bekomen.
En dat zal met verliezen voor het westen/Oekraïne zijn (grondstoffen, toegang tot de havens, …)
Ik had het antwoord op je vraag origineel in de post gezet maar ik heb dat bewust verwijderd omdat ik in het verleden al tientallen keren heb gezegd wat "we" zouden kunnen doen zonder rechtstreeks militair betrokken te raken. Dat continue in cirkeltjes gaan om de zoveel tijd was ik eerlijk gezegd wel beu als het over dat topic ging dus vandaar.Wat is dan het alternatief? Inzetten op een grondoffensief met NAVO troepen terwijl we eigenlijk weten dat we niet voorbereid zijn op een oorlogstijd?
Er wordt gevochten met de handen op de rug omdat we weten dat een nog grootschaliger conflict te onzeker is. Moest de NAVO vertrouwen hebben dat:
Dan had men al lang dat conflict ingegaan.
- Het conflict zich zou beperken tot het huidige toneel (Oekraïne)
- Het makkelijk stand zou houden, om niet te zeggen winnen
- Voldoende voorbereid is op lange afstandsaanvallen vanuit Rusland
Ideologisch gaat het in tegen alle principes die ik zelf heb. Maar objectief bekeken kan de NAVO geen conflict aan en zal diplomatie de enige manier zijn om (tijdelijke) vrede te bekomen.
En dat zal met verliezen voor het westen/Oekraïne zijn (grondstoffen, toegang tot de havens, …)