Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Tot zover het vredesplan van Trump:
Afgewezen door Putin!
Trump heeft wel nog een extra troef in de hand. Hij kan altijd dreigen bij Poetin om van gedachten veranderen en beslissen Oekraïne net extra te bewapenen als hij non stop en chronisch 'njet njet njet' blijft zeggen.

Ik zie dit nog wel even aanmodderen maar Rusland kan géén jaren lang nog 'njet njet njet' zeggen. Dan gaat Trump dit ook beu worden en alsnog die bocht maken van 360 graden en .. allé ja ergens gaan ze toch moeten landen want deze oorlog kan men nog wel (heel) lang volhouden maar ook weer niet eeuwig.

Maar de deal zal nog niet 'goed' genoeg zijn want ik lees ook dat Rusland wel open staat voor 'verdere besprekken'. Wat ergens logisch is. Poetin wil er het onderste uit de kan halen dus die oefening is ook voor Trump bijzonder moeilijk.

Laatst bewerkt:
Rusland kan de oorlog geen 2 jaar meer volhouden. Oekraïne ook niet!
De mate waarin ze manschappen verliezen blijft maar omhoog gaan:
bcabafde9ed90f757fd3998a90eec012.jpg

Een jaar geleden was een hoog cijfer als ze 1.000 soldaten verloren (dood of gewond) per dag. Nu is het steeds +1.500, zelfs tegen de 2.000 per dag!!

Op deze schaal kunnen beide partijen dit niet volhouden. Een bevroren conflict, dat is iets anders.
Putin hoopt waarschijnlijk op een doorbraak (dat lukt duidelijk niet, Kursk is nog steeds niet heroverd), of dat Trump hem gaat helpen (daar begin ik nu toch ook over te twijfelen)

Rusland kan de oorlog geen 2 jaar meer volhouden.
Rusland heeft ruw geschat 1,5 miljoen soldaten (of misschien is het woordje 'HAD' een beter woord hiervoor?). 50k doden en gewonden per maand = 30 maanden en het Russisch leger bestaat nog uit letterlijk 0 soldaten. 1,5 miljoen Noord Koreanen er extra bij dan maar? Of extra mobilisaties na bijna 3 jaar oorlog? Mmm ... :sop:

Dus mathematisch 2 jaar met het huidig hoge tempo maar als je daar dan de helft van haalt (met de Russen weet je nooit onderschat ze niet) is het toch echt wel 'op'.

Rusland kan de oorlog geen 2 jaar meer volhouden. Oekraïne ook niet!
De mate waarin ze manschappen verliezen blijft maar omhoog gaan:
bcabafde9ed90f757fd3998a90eec012.jpg

Een jaar geleden was een hoog cijfer als ze 1.000 soldaten verloren (dood of gewond) per dag. Nu is het steeds +1.500, zelfs tegen de 2.000 per dag!!

Op deze schaal kunnen beide partijen dit niet volhouden. Een bevroren conflict, dat is iets anders.
Putin hoopt waarschijnlijk op een doorbraak (dat lukt duidelijk niet, Kursk is nog steeds niet heroverd), of dat Trump hem gaat helpen (daar begin ik nu toch ook over te twijfelen)
Hoeveel Noord-Koreanen zouden daarbij zitten? Als hun aantallen richting 100k zouden gaan op termijn hebben ze nog we even te gaan. Kursk is nog niet heroverd, maar ik vraag me af hoeveel van de Donbas er veroverd zou zijn zonder de inname van die regio door Oekraïne.

Maar ja. Een bevroren conflict lijkt me realistisch. Tenzij Rusland of Oekraïne in de touwen ligt.

Hoeveel Noord-Koreanen zouden daarbij zitten? Als hun aantallen richting 100k zouden gaan op termijn hebben ze nog we even te gaan. Kursk is nog niet heroverd, maar ik vraag me af hoeveel van de Donbas er veroverd zou zijn zonder de inname van die regio door Oekraïne.

Maar ja. Een bevroren conflict lijkt me realistisch. Tenzij Rusland of Oekraïne in de touwen ligt.
Volgens de US toch wel 1.000 Noord-Koreanen over de afgelopen week:

Rusland heeft ruw geschat 1,5 miljoen soldaten (of misschien is het woordje 'HAD' een beter woord hiervoor?). 50k doden en gewonden per maand = 30 maanden en het Russisch leger bestaat nog uit letterlijk 0 soldaten. 1,5 miljoen Noord Koreanen er extra bij dan maar?
Ook al kosten die NK soldaten Kim niets, Putin moet er wel voor betalen. (2000€ per soldaat per maand, naar het schijnt + toegang tot militaire technologie)
Vermits Putin geen mobilisatie meer durft te doen, moet hij grote beloningen beloven aan wie gaat vechten. Of dat dat daadwerkelijk uitbetaald wordt is nog iets anders, maar hij zal het af en toe toch wel moeten doen.
Maar ook het geld begint op te geraken hoor.

Echter ik heb het vooral meer over hun materiaal:
- 80% van de tanks zijn er al doorheen gejaagd. In feite hebben de Russen nu 3 soorten tanks: aan de frontlinie, aan het herstellen of rijp voor de schroothoop. Er zijn quasi geen stocks meer.
- artillerie net hetzelfde. Wat er aan stock nog is, is mega oude rommel. Daar moet je zo dicht bij het front mee gaan zitten, dat je direct een vet doelwit bent.
- APVs ook. Het is toch niet normaal dat ze met omgebouwde Lada's, buggy's en zelfs electrische steps aanvallen?

Of dat dat daadwerkelijk uitbetaald wordt is nog iets anders, maar hij zal het af en toe toch wel moeten doen.
Maar ook het geld begint op te geraken hoor.
Een paar weken geleden werd de uitbetaling van bepaalde zaken al stopgezet. Ik dacht dat het ging over vergoedingen voor soldaten die gewond raakten maar dat weet ik niet meer zeker.

Kom, zand erover, foutje kan gebeuren, 38 slachtoffers valt toch best mee, vriendjes blijven?
Poetin verontschuldigt zich voor het feit dat het gecrashte toestel schade opliep boven Rusland. Nergens rept die met een woord over het feit dat Rusland verantwoordelijk zou zijn. Mooi toneeltje Vladimir.

Kom, zand erover, foutje kan gebeuren, 38 slachtoffers valt toch best mee, vriendjes blijven?
Ja wat anders? Wat gebeurd is is gebeurd.

Dat het een ongeluk was zal wel zo zijn. Er zijn voor Rusland alleen nadelen en geen enkel voordeel aan verbonden om een vliegtuig van een bondgenoot af te knallen hé. Er zaten ook geen belangrijke verzetsleden aan boord of zo.

Het enige dat je kan verwijten is dat Poetin "op zijn Russisch" rond de pot draait en niet gewoon vlakaf zegt: Ja wij hebben het vliegtuig uit de lucht geknald. Anderzijds is het al uitzonderlijk en dat hij uberhaut zijn verontschuldigingen aanbiedt.

Poetin verontschuldigt zich voor het feit dat het gecrashte toestel schade opliep boven Rusland. Nergens rept die met een woord over het feit dat Rusland verantwoordelijk zou zijn. Mooi toneeltje Vladimir.
Een Rus en hun fout toegeven? Dat blijft toch precies iets dat echt 'not done' is. Het is toch ook een vreemd volk op dat vlak.
Geef de fout gewoon toe en stop die zever.

Wrong place, wrong time? Helaas niet de eerste keer dat een lijnvliegtuig uit de lucht wordt geschoten. Het vliegtuig vol Nederlanders boven Oekraïne door pro-Russische rebellen, het Iraanse lijnvliegtuig boven de Perzische golf door de Amerikanen, Korean Airlines 007 door de Sovjets neergehaald, ...

En op korte tijd heel wat lijnvliegtuigen met crashes, dat zal wel toevallig zijn?

Een Oekraïense zeedrone heeft met een R73 air to air raket een Russische Mi-8 helicopter neergeschoten, mogelijks ook een andere.
Serieus inventief die Oekraïeners!

Rusland belooft verantwoordelijken vliegtuigcrash te bestraffen, zegt Azerbeidzjan

De president van Azerbeidzjan, Ilham Aliyev, zei eerder rechtstreeks voor de media dat hij met de flauwe excuses van Poetin GEEN genoegen neemt. En Poetin lijkt beetje bij beetje toe te geven.

Enigzins logisch. Azerbeidzjan is een bondgenoot van Rusland. Het is momenteel niet wenselijk moest Azerbeidzjan 'plots' hun steun voor Rusland intrekken dus ja dan men moet nu op z'n anti Russisch het boetekleed aantrekken.

Het onderzoek zal wel niet veel voorstellen maar het feit dat ze toch enige vorm van energie hier gaan moeten insteken bewijst toch maar dat de Russische beer momenteel maar wankel op de voetjes staan!

Het geweldige plan van Rusland en China om wat kabels te saboteren lijkt serieus ge-backfired te hebben sinds Estland en Finland beslisten dat ze actief zouden gaan patrouilleren in de Finse Golf. Zijn de Russen nu echt zo achterlijk dat ze dachten dat sabotage van infrastructuur tussen NAVO-landen een goed idee was? De enige reden dat zij nog steeds handel kunnen drijven via de Oostzee en dat ze hun enclave in Kaliningrad kunnen blijven bevoorraden is omdat de NAVO dat toestaat.

Geweldig en tegelijkertijd triest om te zien dat een land dat een jaar geleden nog geen lid was van de NAVO nu één van de weinige landen is dat voluit Oekraïne steunt en (op Estland na) als enige direct action durft uit te voeren tegen Russische assets.

Volgende fase van de deep-strike campagne zou er wel eens snel kunnen zijn. 200 kruisraketten voor de prijs van één tomahawk en een 150-tal voor de prijs van één ATACMS. Commandocentra zul je hier niet mee vernietigen maar mocht ik op een raffinaderij, een depot, een vliegbasis of een oorlogsfabriek werken dan zou ik toch beginnen zweten.

Verder,
-Japan koopt in één klap 2.200 AIM-120C(-1) raketten aan voor zijn luchtmacht.
-De NAVO-admiraal Pierre Vandier (commandant die verantwoordelijk is voor de technologische evolutie van de strijdkrachten) geeft aan dat geen enkel afweersysteem geschikt is tegen een Russisch offensief en roept op om terug te investeren in lange afstandswapens zodat ze Rusland actief zouden kunnen pijn doen in plaats van enkel te verdedigen. In '24 was Europa reeds begonnen met een nieuw programma (ELSA). Voor de admiraal is het noodzakelijk dat er niet alleen ballistische raketten ontwikkeld worden, maar ook kruisraketten en lange-afstandsdrones en dat die tegelijkertijd ook effectief geproduceerd worden.
-Slovakije heeft gezegd dat het vergeldingsacties gaat uitvoeren tegen Oekraïne indien het de doorvoer van Russisch gas niet terug toestaat.
Het zou in een eerste fase gaan over het stoppen van elektriciteitsleveringen, die overigens weinig effect zullen hebben aangezien een paar weken terug Polen een nieuwe hoogspanningslijn heeft verbonden met het Oekraïense net, en het stoppen of verminderen van steun aan Oekraïense vluchtelingen.
-Veel lawaai op Russische TG-kanalen over de efficiëntie van USV's met luchtafweerraketten. Afgelopen week werden er 2 Mi-8 en één mi-28 helikopters neergehaald boven de Zwarte Zee.

Laatst bewerkt:
@Enforcer Finland heeft serieus wat beef met Rusland, net als de Polen en de Balten. Niet onlogisch dat Finland hier zo fel in opgaat.

En wat als Poetin wel wil praten?

Tom Sauer is hier niet populair, maar hij maakt wel een punt. We doen maar wat.

Onze strategie bestaat erin wat geld en wapens naar Oekraïne te gooien, maar tegelijkertijd denken we: “Trek uw plan.” Het is natuurlijk niet onlogisch dat we Oekraïne steunen, zelfs met wapens. Wél problematisch is dat we niet bijsturen als we merken dat die strategie niet werkt. Bijsturen kan maar op twee manieren: ofwel zelf interveniëren, ofwel een diplomatiek initiatief ontwikkelen of aanmoedigen om de strijdende partijen rond de tafel te brengen.

Het eerste willen we niet omdat we (terecht) geloven dat we dan in een wereldoorlog worden meegezogen. Maar bizar genoeg willen we ook het tweede pad niet bewandelen. Het gevolg is dat we verder aanmodderen, een klassiek gegeven in de politiek, ook op het vlak van buitenlands beleid. Niet omdat dat het beste is, en al zeker niet voor Oekraïne, wel omdat onze politieke leiders bang zijn van het alternatief, diplomatie.

Hij is volgens mij wel naïef wanneer hij zegt dat hij het weinig waarschijnlijk acht dat Poetin na een vredesakkoord de wapens opnieuw zou willen opnemen. De Russische economie heeft een adempauze nodig, dat wel, maar zou hij de Baltische staten niet terug willen inkapselen onder zijn invloedssfeer en zo de strategische enclave Kaliningrad veiligstellen?

En dan nog deze venijnige steek naar de NAVO:

De belangrijkste reden waarom onze politieke leiders er een andere mening op nahouden is dat deze oorlog ook winnaars oplevert, met name de Navo, defensie en de wapenindustrie. Zij proberen nu het onderste uit de kan te halen omdat ze weten dat een staakt-het-vuren en al zeker een vredesakkoord het moeilijker zal maken om meer geld uit de staatskassen te krijgen. Daarom wil Mark Rutte, de secretaris-generaal van de Navo, ons een oorlogsmentaliteit aanpraten, en daarom willen onze (oud-)generaals ons bang maken. Maar daarom hebben ze nog geen gelijk.

@Avondland Was het op dit forum niet dat iemand zei dat Tom Sauer zijn slechtste prof ooit aan de universiteit was?
Ze zouden hem, Criekemans en Housen beter wegsteken in plaats van ze op te voeren als zijnde experts want keer op keer worden hun theorieën door de tand des tijds weerlegt.

Het Westen wil niet met Poetin praten omdat Poetin totaal onbetrouwbaar is omdat Rusland zich nul komma nul aantrekt van internationale verdragen.
-Budapest Memorandum (1994)
-Helsinki Final Act (1975)
-UN Charter
-Minsk akkoorden (2014, 2015)
-Geneva conventions
-ICCPR
-Treaty on Conventional Armed Forces In Europe (CFE)
-Intermediate-Range Nuclear Forces (INF, 1987)
-Verschillende IMO conventies (SOLAS, MARPOL, etc)
-Verschillende acties in de Oostzee om hun maritieme territorium te vergroten (verleggen zeeboeien, claimen van internationale wateren voor militaire oefeningen, etc)

@Avondland Was het op dit forum niet dat iemand zei dat Tom Sauer zijn slechtste prof ooit aan de universiteit was?
Ze zouden hem, Criekemans en Housen beter wegsteken in plaats van ze op te voeren als zijnde experts want keer op keer worden hun theorieën door de tand des tijds weerlegt.

Het Westen wil niet met Poetin praten omdat Poetin totaal onbetrouwbaar is omdat Rusland zich nul komma nul aantrekt van internationale verdragen.
-Budapest Memorandum (1994)
-Helsinki Final Act (1975)
-UN Charter
-Minsk akkoorden (2014, 2015)
-Geneva conventions
-ICCPR
-Treaty on Conventional Armed Forces In Europe (CFE)
-Intermediate-Range Nuclear Forces (INF, 1987)
-Verschillende IMO conventies (SOLAS, MARPOL, etc)
-Verschillende acties in de Oostzee om hun maritieme territorium te vergroten (verleggen zeeboeien, claimen van internationale wateren voor militaire oefeningen, etc)
Wat is dan het alternatief? Inzetten op een grondoffensief met NAVO troepen terwijl we eigenlijk weten dat we niet voorbereid zijn op een oorlogstijd?

Er wordt gevochten met de handen op de rug omdat we weten dat een nog grootschaliger conflict te onzeker is. Moest de NAVO vertrouwen hebben dat:
  1. Het conflict zich zou beperken tot het huidige toneel (Oekraïne)
  2. Het makkelijk stand zou houden, om niet te zeggen winnen
  3. Voldoende voorbereid is op lange afstandsaanvallen vanuit Rusland
Dan had men al lang dat conflict ingegaan.

Ideologisch gaat het in tegen alle principes die ik zelf heb. Maar objectief bekeken kan de NAVO geen conflict aan en zal diplomatie de enige manier zijn om (tijdelijke) vrede te bekomen.
En dat zal met verliezen voor het westen/Oekraïne zijn (grondstoffen, toegang tot de havens, …)

Wat is dan het alternatief? Inzetten op een grondoffensief met NAVO troepen terwijl we eigenlijk weten dat we niet voorbereid zijn op een oorlogstijd?

Er wordt gevochten met de handen op de rug omdat we weten dat een nog grootschaliger conflict te onzeker is. Moest de NAVO vertrouwen hebben dat:

Ideologisch gaat het in tegen alle principes die ik zelf heb. Maar objectief bekeken kan de NAVO geen conflict aan en zal diplomatie de enige manier zijn om (tijdelijke) vrede te bekomen.
En dat zal met verliezen voor het westen/Oekraïne zijn (grondstoffen, toegang tot de havens, …)
Het alternatief is Oekraïne militair (materiaal dan) en financieel geven wat ze nodig hebben om Rusland terug te duwen naar de grenzen van 2013. Niet juist genoeg om stand te houden zoals het westen nu doet.

Ik had het antwoord op je vraag origineel in de post gezet maar ik heb dat bewust verwijderd omdat ik in het verleden al tientallen keren heb gezegd wat "we" zouden kunnen doen zonder rechtstreeks militair betrokken te raken. Dat continue in cirkeltjes gaan om de zoveel tijd was ik eerlijk gezegd wel beu als het over dat topic ging dus vandaar.

Zonder kernwapens was er al lang ingegrepen. Maar misschien hadden we elkaar al veel eerder de kop ingeslagen. Niemand die het weet.

Terug
Bovenaan