Omdat ik de andere topics niet wil kapen maar ook door de bomen het bos niet meer zie zou ik ook advies kunnen gebruiken in de keuze van mijn nieuwe bedrijfswagen.
Nieuwe wagen zal door het bedrijf worden aangekocht en ik heb in mijn functie het "geluk" geen vaste lijst te krijgen. Ik krijg een vrij budget van 50.000 EUR incl BTW wat niet noodzakelijk op moet (resterend saldo kan alsnog anders besteed worden) met naast het budget enkel de voorwaarde dat de wagen 100% fiscaal aftrekbaar moet zijn en gezien de functie een "premium" merk.
Voor mij persoonlijk komt dan enkel een PHEV in aanmerking (met <42g CO² om 100% aftrek te behouden), volledig elektrisch niet. Het grootste deel van mijn verplaatsingen kan ik zo elektrisch afleggen (verbruik betaalt door werkgever) en ik heb geen beperkingen m.b.t. actieradius bij vakantie/weekendjes. Zou ook belangrijkste gezinswagen zijn (2kids), dus voldoende ruime koffer is nodig.
Hoewel er in principe vrije keuze is heeft de werkgever bij BMW, Audi en VW voordeligere condities (iedereen onder mijn functie moet één van deze merken kiezen van een vaste lijst bij deze merken). Verder zijn alle onderstaande wagens steeds de hybride versie en vergelijkbaar qua opties (allen minimum "business plus" versie of gelijkaardig).Momenteel komen volgende nog in aanmerking:
-VW Tiguan 42K eur
-BMW 330e 47,5K eur
-Audi Q3 sportback 48K eur
Reeds afgevallen:
-Volvo XC40 49K eur. Entertainmentscherm/interieur niet mijn ding + prijs + klein voor SUV
-BMW 320e 45K en gewone Q3 46,5K: dan liever bovenstaande
-Mercedes: niet mijn merkt + binnen budget geen vergelijkbaar model
-BMW X1 43K eur: ouder model, net te hoge CO² om 100% aftrekbaar te zijn
De Q3 sportback vind ik persoonlijk het mooiste (binnen+buiten) en altijd audi gehad en hier zeer tevreden van, maar deze is (nog) niet in productie. Geen testrit mogelijk met een hybride versie (de gewone benzine viel me qua motor wat tegen) + onduidelijkheid over verlies kofferruimte (niet in aantal liter, maar "praktisch"). Ook is de laadruimte beperkt tot de ruimte onder de houdeplank, bij verwijderen is daarboven bijna geen ruimte meer (ook niet bij de gewone Q3)
De BMW330e blijft een zalige wagen maar vind deze qua interieur (afwerking en exterieur (lange snuit) iets minder dan de Q3. Kofferruimte voldoende, ook nog bijkomend als je de hoedeplant wegneemt. Wel blijft het een veel geziene wagen (break - BMW 3 reeks) wat hem ergens een 13de in het dozijn maakt.
VW Tiguan kan ook nog net als "premium" merk, en lijkt mij een leuke combinatie van een compacte SUV/groter model met voldoende kofferruimte (ook boven de hoedeplank). Uiteraard iets minder luxueus dan de twee andere, maar wel bijna full option (op panoramisch dak en enkele prullen na) voor een aantrekkelijke prijs. Ook deze was nog niet beschikbaar in hybride voor een testrit, maar zou me wel nog een mooi budget geven voor andere zaken.
Naar welke van bovenstaande zou jullie voorkeur uitgaan?
Of zijn er nog andere modellen welke aan de voorwaarden voldoen die het bekijken waard zijn?
Nieuwe wagen zal door het bedrijf worden aangekocht en ik heb in mijn functie het "geluk" geen vaste lijst te krijgen. Ik krijg een vrij budget van 50.000 EUR incl BTW wat niet noodzakelijk op moet (resterend saldo kan alsnog anders besteed worden) met naast het budget enkel de voorwaarde dat de wagen 100% fiscaal aftrekbaar moet zijn en gezien de functie een "premium" merk.
Voor mij persoonlijk komt dan enkel een PHEV in aanmerking (met <42g CO² om 100% aftrek te behouden), volledig elektrisch niet. Het grootste deel van mijn verplaatsingen kan ik zo elektrisch afleggen (verbruik betaalt door werkgever) en ik heb geen beperkingen m.b.t. actieradius bij vakantie/weekendjes. Zou ook belangrijkste gezinswagen zijn (2kids), dus voldoende ruime koffer is nodig.
Hoewel er in principe vrije keuze is heeft de werkgever bij BMW, Audi en VW voordeligere condities (iedereen onder mijn functie moet één van deze merken kiezen van een vaste lijst bij deze merken). Verder zijn alle onderstaande wagens steeds de hybride versie en vergelijkbaar qua opties (allen minimum "business plus" versie of gelijkaardig).Momenteel komen volgende nog in aanmerking:
-VW Tiguan 42K eur
-BMW 330e 47,5K eur
-Audi Q3 sportback 48K eur
Reeds afgevallen:
-Volvo XC40 49K eur. Entertainmentscherm/interieur niet mijn ding + prijs + klein voor SUV
-BMW 320e 45K en gewone Q3 46,5K: dan liever bovenstaande
-Mercedes: niet mijn merkt + binnen budget geen vergelijkbaar model
-BMW X1 43K eur: ouder model, net te hoge CO² om 100% aftrekbaar te zijn
De Q3 sportback vind ik persoonlijk het mooiste (binnen+buiten) en altijd audi gehad en hier zeer tevreden van, maar deze is (nog) niet in productie. Geen testrit mogelijk met een hybride versie (de gewone benzine viel me qua motor wat tegen) + onduidelijkheid over verlies kofferruimte (niet in aantal liter, maar "praktisch"). Ook is de laadruimte beperkt tot de ruimte onder de houdeplank, bij verwijderen is daarboven bijna geen ruimte meer (ook niet bij de gewone Q3)
De BMW330e blijft een zalige wagen maar vind deze qua interieur (afwerking en exterieur (lange snuit) iets minder dan de Q3. Kofferruimte voldoende, ook nog bijkomend als je de hoedeplant wegneemt. Wel blijft het een veel geziene wagen (break - BMW 3 reeks) wat hem ergens een 13de in het dozijn maakt.
VW Tiguan kan ook nog net als "premium" merk, en lijkt mij een leuke combinatie van een compacte SUV/groter model met voldoende kofferruimte (ook boven de hoedeplank). Uiteraard iets minder luxueus dan de twee andere, maar wel bijna full option (op panoramisch dak en enkele prullen na) voor een aantrekkelijke prijs. Ook deze was nog niet beschikbaar in hybride voor een testrit, maar zou me wel nog een mooi budget geven voor andere zaken.
Naar welke van bovenstaande zou jullie voorkeur uitgaan?
Of zijn er nog andere modellen welke aan de voorwaarden voldoen die het bekijken waard zijn?