Auto Nieuwe PHEV bedrijfswagen

Dako

Active member
Omdat ik de andere topics niet wil kapen maar ook door de bomen het bos niet meer zie zou ik ook advies kunnen gebruiken in de keuze van mijn nieuwe bedrijfswagen.

Nieuwe wagen zal door het bedrijf worden aangekocht en ik heb in mijn functie het "geluk" geen vaste lijst te krijgen. Ik krijg een vrij budget van 50.000 EUR incl BTW wat niet noodzakelijk op moet (resterend saldo kan alsnog anders besteed worden) met naast het budget enkel de voorwaarde dat de wagen 100% fiscaal aftrekbaar moet zijn en gezien de functie een "premium" merk.
Voor mij persoonlijk komt dan enkel een PHEV in aanmerking (met <42g CO² om 100% aftrek te behouden), volledig elektrisch niet. Het grootste deel van mijn verplaatsingen kan ik zo elektrisch afleggen (verbruik betaalt door werkgever) en ik heb geen beperkingen m.b.t. actieradius bij vakantie/weekendjes. Zou ook belangrijkste gezinswagen zijn (2kids), dus voldoende ruime koffer is nodig.

Hoewel er in principe vrije keuze is heeft de werkgever bij BMW, Audi en VW voordeligere condities (iedereen onder mijn functie moet één van deze merken kiezen van een vaste lijst bij deze merken). Verder zijn alle onderstaande wagens steeds de hybride versie en vergelijkbaar qua opties (allen minimum "business plus" versie of gelijkaardig).Momenteel komen volgende nog in aanmerking:

-VW Tiguan 42K eur
-BMW 330e 47,5K eur
-Audi Q3 sportback 48K eur

Reeds afgevallen:
-Volvo XC40 49K eur. Entertainmentscherm/interieur niet mijn ding + prijs + klein voor SUV
-BMW 320e 45K en gewone Q3 46,5K: dan liever bovenstaande
-Mercedes: niet mijn merkt + binnen budget geen vergelijkbaar model
-BMW X1 43K eur: ouder model, net te hoge CO² om 100% aftrekbaar te zijn

De Q3 sportback vind ik persoonlijk het mooiste (binnen+buiten) en altijd audi gehad en hier zeer tevreden van, maar deze is (nog) niet in productie. Geen testrit mogelijk met een hybride versie (de gewone benzine viel me qua motor wat tegen) + onduidelijkheid over verlies kofferruimte (niet in aantal liter, maar "praktisch"). Ook is de laadruimte beperkt tot de ruimte onder de houdeplank, bij verwijderen is daarboven bijna geen ruimte meer (ook niet bij de gewone Q3)
De BMW330e blijft een zalige wagen maar vind deze qua interieur (afwerking en exterieur (lange snuit) iets minder dan de Q3. Kofferruimte voldoende, ook nog bijkomend als je de hoedeplant wegneemt. Wel blijft het een veel geziene wagen (break - BMW 3 reeks) wat hem ergens een 13de in het dozijn maakt.
VW Tiguan kan ook nog net als "premium" merk, en lijkt mij een leuke combinatie van een compacte SUV/groter model met voldoende kofferruimte (ook boven de hoedeplank). Uiteraard iets minder luxueus dan de twee andere, maar wel bijna full option (op panoramisch dak en enkele prullen na) voor een aantrekkelijke prijs. Ook deze was nog niet beschikbaar in hybride voor een testrit, maar zou me wel nog een mooi budget geven voor andere zaken.

Naar welke van bovenstaande zou jullie voorkeur uitgaan?
Of zijn er nog andere modellen welke aan de voorwaarden voldoen die het bekijken waard zijn?
 
V60 niet overwogen? Kreeg ik 2 jaar geleden 52K op offerte maar dat was de T8 in het zwaarste uitrustingsniveau. Nu is er een T6 in een (iets) lager uitrustingsniveau en die is waarschijnlijk wel haalbaar na korting.

Voor de rest, van bovenstaande toch altijd de 330e wat mij betreft.
 
Laatst bewerkt:
V60 niet overwogen? Kreeg ik 2 jaar geleden 52K op offerte maar dat was de T8 in het zwaarste uitrustingsniveau. Nu is er een T6 in een (iets) lager uitrustingsniveau en die is waarschijnlijk wel haalbaar na korting.

Voor de rest, van bovenstaande toch altijd de 320e wat mij betreft.
Jawel, de verkoper heeft even gekeken maar deze kreeg hij niet in budget. Met gelijkaardige afwerking (o.a. leren zetels,...) kwam ik voor kortingen op ruim 60k, na kortingen nog 53K/54K als ik me niet vergis, wat "te" ver boven budget is om nog aanvaard te krijgen door werkgever. Moet wel zeggen dat we hier geen "extra" kortingen hebben en het interieur (voornamelijk entertainmentscherm in het midden) me niet zo ligt, waardoor ik verder ook niet heel hard heb aangedrongen.
 
En moét het een PHEV zijn? Want met wat geluk krijg je een Ford Mach e ook wel in dat budget?
https://www.nl.ford.be/shop/volgend...paint=PN4HJ&trim=11MSJ&features=J5XACincluded zal wss wel onder 50k uitkomen na kortingen
De AWD wordt moeilijker.

Ik zou die precies verkiezen boven de meesten die jij aanhaalt, zelfs met de nadelen van een EV die je al opnoemt.
"Moet" niet, maar ik wil er wel mee op weekend, op skivakantie en op zomervakantie gaan zonder noemenswaardige vertraging (dus niet elke 2u een uur aan de laadpaal);
Ford ook niet echt overwogen vermits dit door de werkgever niet zo als "premium" merk aanzien word. Betwijfel of deze binnen budget mogelijk is, maar kan hem eventueel wel eens gaan kijken...
 
"Moet" niet, maar ik wil er wel mee op weekend, op skivakantie en op zomervakantie gaan zonder noemenswaardige vertraging (dus niet elke 2u een uur aan de laadpaal);
Ford ook niet echt overwogen vermits dit door de werkgever niet zo als "premium" merk aanzien word. Betwijfel of deze binnen budget mogelijk is, maar kan hem eventueel wel eens gaan kijken...
Ford geeft volgens mij sowieso hoge kortingen, los van het feit of uw werkgever er veel bij koopt of niet. Dus daar zijn (meestal) wel goeie deals te slaan.
Maar het is inderdaad als merk wel minder premium dan BMW, Mercedes en Audi.

Binnen uw budget moet Skoda ook veel opleveren. De Superb iV of de Octavia RS moeten zeker kunnen. De Superb zit full option bvb op 57000€, met wat korting kan dat wel onder de 50 uitkomen.

Daarnaast heb je ook nog Cupra met de nieuwe Leon die als hybride leverbaar is.
 
Ford geeft volgens mij sowieso hoge kortingen, los van het feit of uw werkgever er veel bij koopt of niet. Dus daar zijn (meestal) wel goeie deals te slaan.
Maar het is inderdaad als merk wel minder premium dan BMW, Mercedes en Audi.

Binnen uw budget moet Skoda ook veel opleveren. De Superb iV of de Octavia RS moeten zeker kunnen. De Superb zit full option bvb op 57000€, met wat korting kan dat wel onder de 50 uitkomen.

Daarnaast heb je ook nog Cupra met de nieuwe Leon die als hybride leverbaar is.
Persoonlijk vind ik de superb iets "te" groot. Ik kom van een A3 (4,3m), een model van 4,5m of 4,7m is ruim genoeg, een superb is nog eens 15cm langer.
Verder blijft het "premium" merkt een issue, VW kon voor de werkgever nog net Skoda helaas niet. Idem voor Seat (Cupra). Enige alternatieve merken zouden nog zijn richting Lexus/jaguar/...
Hiervan willen ze helaas niet afwijken i.v.m. kwaliteit/uitstraling naar klanten en een beetje uniformiteit op de parking hier, kwaliteit ivm defecten/problemen, doorverkoopwarde (gezien aankoop),...
 
Dan ging ik voor de 330e, maar knalde er wel nog voor €2500 aan opties bij :p
Ik had nu al meer dan ik nodig had, of ik moet naar de sportversie of zo gaan.
Maar hierin zijn ze gelukkig wel soepel rest is vrij te besteden in vb groepsverzekering, warrantenplan, bonus, "bedrijfs"fiets (ook MTC/Race/bakfiets),...
 
De BMW 225 Active Tourer kan misschien nog net, afhankelijk van de opties tussen de 41 & 47gr co2.
Begint van 41 k€ op de site. Maar de vraag is of je werkgever dat premium genoeg gaat vinden. En of jij met zo'n model wil gezien worden natuurlijk ook :D
Het is natuurlijk wel een familiewagen bij uitstek.

Eentje uit hun stock voor 50k
 
Laatst bewerkt:
Hands down 330e

Ik heb al 5 verschillende 3 Berlines gehad (elke keer een zwarte :LOL:) en het zijn heerlijke wagens, voorlopig is de mijne nog een diesel maar nog twee jaar in ik switch naar de 330e. Qua luxe gevoel loopt BMW inderdaad een tikkeltje achter maar het rijden blijft echt pure "Freude".
 
De PHEV van Vortwagen is met de 1.4 benzine, wat zorgt voor een ellendige rijervaring.
 
De BMW 225 Active Tourer kan misschien nog net, afhankelijk van de opties tussen de 41 & 47gr co2.
Begint van 41 k€ op de site. Maar de vraag is of je werkgever dat premium genoeg gaat vinden. En of jij met zo'n model wil gezien worden natuurlijk ook :D
Het is natuurlijk wel een familiewagen bij uitstek.

Eentje uit hun stock voor 50k
Voor "premium" is hier enkel het merk van belang, als er een hybride Audi A1 zou bestaan zou zelfs de baisversie OK zijn, een peugeot 508 niet... Heb ook een andere visie, maar enfin, een BMW225 zou dus premium genoeg zijn, maar sorry, nee, daarmee durf ik hier overdag niet rondrijden;)
 
Reeds afgevallen:
-Volvo XC40 49K eur. Entertainmentscherm/interieur niet mijn ding + prijs + klein voor SUV
-BMW 320e 45K en gewone Q3 46,5K: dan liever bovenstaande
-Mercedes: niet mijn merkt + binnen budget geen vergelijkbaar model
CLA shooting brake plugin zou nochtans perfect in budget moeten vallen (maarja als dat uw ding niet is)
 
CLA shooting brake plugin zou nochtans perfect in budget moeten vallen (maarja als dat uw ding niet is)
Ik had zelf graag met een Mercedes gereden en een CLA SB ging perfect in mijn budget, maar ik kan die achterkant echt niet gewend worden.
 
Ik had zelf graag met een Mercedes gereden en een CLA SB ging perfect in mijn budget, maar ik kan die achterkant echt niet gewend worden.
Klopt, ik had hetzelfde echt een afknapper en heb me misschien verkeerd uitgedrukt, maar niets naar mijn smaak binnen budget.
 
Klopt, ik had hetzelfde echt een afknapper en heb me misschien verkeerd uitgedrukt, maar niets naar mijn smaak binnen budget.
Mercedes c300e of c300de geen optie? Is wel een uitloopmodel, maar geeft langs de andere kant interessante stockkorting momenteel, waardoor je ergens van 45.000 tot 50.000 euro btw incl zou kunnen uitkomen.
 
Mercedes c300e of c300de geen optie? Is wel een uitloopmodel, maar geeft langs de andere kant interessante stockkorting momenteel, waardoor je ergens van 45.000 tot 50.000 euro btw incl zou kunnen uitkomen.
Inderdaad enkel stockwagen, geloof dat deze niet meer nieuw te bestellen was. (ook niet zien staan) Als ik me niet vergis had Mercedes bij deze de batterij wel gewoon "los" in het koffer gegooid. 1/4 van de kofferruimte is reeds vooraf gevuld met de batterij, ze hadden niet eens de moeite gedaan om deze onder de koffervloer te monteren, waardoor je bij de achterste helft(tegen zetels) maar de halve hoogte had en dus bijna nutteloos was.
Kan wel eens informeren dat dit zo was en of er nog (interessante) stockwagens zijn
 
Inderdaad enkel stockwagen, geloof dat deze niet meer nieuw te bestellen was. (ook niet zien staan) Als ik me niet vergis had Mercedes bij deze de batterij wel gewoon "los" in het koffer gegooid. 1/4 van de kofferruimte is reeds vooraf gevuld met de batterij, ze hadden niet eens de moeite gedaan om deze onder de koffervloer te monteren, waardoor je bij de achterste helft(tegen zetels) maar de halve hoogte had en dus bijna nutteloos was.
Kan wel eens informeren dat dit zo was en of er nog (interessante) stockwagens zijn
Dat klopt, misschien valt dat in de break nog te doen, is bij mijn weten ook een modelontwikkeling van 2014, waar we met zijn allen nog vnl dieselkarren reden en ze er nog niet aan dachten een bijkomende elektromotor te plaatsen. Succes!
 
Nog geen seconde spijt gehad van mijn 330e, en ik kwam van een Audi A6. Nieuw model A6 TFSIe of 530e zat ook binnen m'n budget.
Maar die 3 rijdt zo zalig, en de afwerking is top top top in de G20.
 
Terug
Bovenaan