Auto Aankoopadvies

soulreaper

Active member
Eerst en vooral mijn beste wensen voor 2022.

Ik heb dus jullie raad nodig. Wij zijn op zoek naar een 2de wagen ter vervanging van mijn 18 jaar oud gebakje. ( Mercedes A- klasse A170CDI ) Is 2de hands gekocht in 2015 , is ingeschreven in 2003, en heeft een dikke 200K. km gedaan.

Nu we al enkele onkosten hebben gehad, en er bij mijn moeder kanker is vastgesteld (( woont 180 km van mijn thuishaven, en dus is de mercedes een beetje een twijfelgeval geworden om die afstand heen en terug af te leggen , we hebben wel een 1ste wagen, een XC40, maar mijn vrouw wilt eens kunnen zeggen dat ik alleen eens een weekend naar mijn ouders kan gaan, en daar mag ik haar wagen niet voor gebruiken -> Carpolicy ) zijn we dus op zoek naar 2de "kleinere wagen".

Vereisten.

Hogere instap
Automaat ( knieproblemen)
voldoende safety items
goed soundsystem
Achteruitrijcamera

Niet echt nodig

Lederen bekleding
Panodak

Tot nu toe zijn we naar 4 wagens gaan kijken.

Ford Ecosport
Ford Puma
Hyundai Bayon.
Toyota Yaris Cross

De Ecosport was een stockmodel, jammer genoeg geen automaat, maar wel netjes uitgerust met 18' velgen, rood metallic kleur, en spoiler pack. Ik was eigenlijk redelijk gecharmeerd, minder door het vierkante model, maar wel door de ietwat sportievere looks. Was 20K stockprijs. Nadeel dus :geen automaat.

De hyundai Bayon: Beetje een gewenning qua uiterlijk , vooral de achterzijde doet me een beetje twijfelen. Nog niet in de garage geweest voor offerte, maar kwam op de website voor topuitvoering op een prijs van 25000K uit, met enkel elektrisch open dak als weggelaten optie. Voor de rest was deze wagen super uitgerust. Nadeel : Nog niet ontdekt, of het moet de achterkant zijn.

De puma dan. Was in ST line X uitvoering , en kwam met enkele opties op een nieuwprijs van 33K. Maar door personeelskorting kwam ik net onder de 25K uit. Voordeel : Mild Hybrid. Nadeel : Ik associeer de puma nog steeds met het sportwagentje en niet met een SUV.

Toyota Yaris Cross : Tof wagentje, redelijk nieuw op de markt. Maar een middenmoot uitrusting met een beetje opties kwam al snel op een dikke 28K uit qua prijs. Wel zwaardere motor dan voornoemde wagens, dit omdat automaat niet verkrijgbaar was in lichtere uitvoering. Nadeel ; prijs.

Dus nu ligt het aan jullie om me ofwel

a) jullie keuze door te geven over bovenstaand lijstje, ofwel

b) mij andere voorbeelden aanhalen van andere modellen, rekening houdend met mijn " vereisten " met een maximum budget van 25K, maar lager is beter natuurlijk.

Oh ja, nieuw of jong 2de hands? Persoonlijke voorkeur gaat uit naar nieuw, omdat we dan enkele jaren geen gekak met de keuring hebben, aangezien er toch weinig kilometers mee worden gedaan.

Alvast bedankt
 
Een Suzuki Vitara of S-Cross? Wel niet het meest spectaculaire infotainment systeem. Zo te zien verdubbelen ze nog altijd de recyclagepremie voor je oude auto, bij die S-cross zou je dan 5k krijgen voor je A-klasse. Bij de duurdere versies rekenen ze die premie niet door op de website
Renault Captur? Bij de aanbiedingen zie je hier ook dat ze speciale acties doen bij de recyclagepremie (tot max 4140€)
Jeep Renegade?
Honda Jazz? Er is ook een 'Cross' versie van beschikbaar die nog iets hoger op zijn poten staat. Een demo model vind ge al vanaf 20k
 
Fiat Tipo?Hyundai I30 Desnoods N Line?I 20?Seat Ibiza?
Fiesta ST :biglaugh:?Op een stockwagen krijg je wel niet dezelfde korting als een gewone nieuwe vermoed ik.
Het is wel redelijk lang wachten spijtig genoeg en dat zal nog niet direct veranderen.
Veel succes
Edit: Beste wensen allemaal
 
Laatst bewerkt:
Fiat Tipo?Hyundai I30 Desnoods N Line?I 20?Seat Ibiza?
Fiesta ST :biglaugh:?Op een stockwagen krijg je wel niet dezelfde korting als een gewone nieuwe vermoed ik.
Het is wel redelijk lang wachten spijtig genoeg en dat zal nog niet direct veranderen.
Veel succes
Edit: Beste wensen allemaal
Dat zijn toch geen modellen die ik associeer met hogere instap.
Een recente 2 reeks is misschien ook nog een mogelijkheid, zeker als je niet bang bent van te kopen in Duitsland
 
@boomheadshot : wagens die je aanhaalt, hebben geen hoge instap, maar uit jouw lijstje zou ik sowieso voor de Fiesta gaan.

@ToasT :Mooi lijstje, Vind de S-cross iets eleganter gevormd dan de Vitara. Jeep Renegade heeft blijkbaar geen automaat in de aanbieding? Vind ook hier het uiterlijk een beetje vierkant itt de compass. De Captur ga ik inderdaad eens opvolgen, volgende week eens een offerte opvragen.
 
Ik zou persoonlijk ook voor de Fiesta gaan de ST versie.
Ikzelf rijd met een Ibiza FR ook hele leuke auto en goeie koffer.
 
Vorig jaar eens test gereden met een Nissan Micra, ik vond dat ook best een gemakkelijke instap tov bv de Puma. De Note maken ze jammerlijk genoeg niet meer.
De Ecosport had ik een benauwd gevoel in, die motorkap leek 10cm hoger te liggen dan je dashboard :unsure:

Die S-cross is nog maar net uit, qua looks is die heel wat veranderd tov de vorige generatie. De Vitara is nog het oude model. Zoals gezegd is het infotainment niet speciaal daarin. Naar ik verstaan heb, willen ze als kleine constructeur niet investeren in zo'n dingen en nemen ze gewoon hetgeen de leverancier levert met hun componenten (ik dacht dat dit hier Bosch is). Ze hebben wel een goeie samenwerking met Toyota, jammer dat ze die niet overnemen met wat andere icoontjes en zo.

Heb je bij Hyundai toevallig ook niet gekeken naar de Kona? De Kia Stonic is onderhuids quasi gelijk maar andere looks. Dat kan misschien ook een optie zijn.

En anders zijn er nog altijd de Berlingo's, Kangoo's, ... :)
 
Micra configuratie kwam uit in Tekna versie met opties op 25K. Dus ook eens het nader bekijken waard. Ik ben fan van de SUV's van Nissan, maar jammer genoeg vallen die buiten budget.

Kona: Vroeg me eigenlijk af waarom Hyundai 2 Suv's in dezelfde prijscategorie zet? Enige nadeel , Kona heeft in mijn versie niet de mogelijkheid tot automaat.

Stonic; Niet echt van gecharmeerd.
 
25k voor een fucking Micra. Dan keek ik toch naar (jong) tweedehands tbh, heb je toch wat meer waar voor je geld?

.


Kilometerstand: 48.763 km
Bouwjaar: 04/2018
Verkoopprijs: € 24.990,-
 
Als je jong gebruikte wagens koopt steek je de eerste en grootste depreciatie in je zak... Dat is makkelijk 25% goekoper voor 10-20.000 km op de teller en meestal heb je nog gewoon 2 jaar garantie...
 
25k voor een fucking Micra. Dan keek ik toch naar (jong) tweedehands tbh, heb je toch wat meer waar voor je geld?

.


Kilometerstand: 48.763 km
Bouwjaar: 04/2018
Verkoopprijs: € 24.990,-
Bijna 4jaar, dat is voor mij geen jonge tweedehandswagen. Voor de bank trouwens ook niet, de tarieven gaan serieus omhoog bij een lening voor een wagen die meer dan 3 jaar oud is.
 
Bijna 4jaar, dat is voor mij geen jonge tweedehandswagen. Voor de bank trouwens ook niet, de tarieven gaan serieus omhoog bij een lening voor een wagen die meer dan 3 jaar oud is.
Ik heb letterlijk 1 minuut gezocht. Was maar ter illustratie, er zullen betere deals/wagens/modellen te vinden zijn als je echt zoekt. Altijd beter dan 25.000 flappen aan een onnozele Micra te geven.
 
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.


Kilometerstand: 27.850 km
Bouwjaar: 05/2019
Verkoopprijs: € 13.500,-

Een jaar jonger dan die golf en 20k km minder 😉
 
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.


Kilometerstand: 27.850 km
Bouwjaar: 05/2019
Verkoopprijs: € 13.500,-

Een jaar jonger dan die golf en 20k km minder 😉
Voila.

Maar het blijft een Micra :unsure:

En ik dacht dat de vereisten hoge instap waren.
 
Laatst bewerkt:
En automaat ook 😉

Dacht eerst dat je een gewone golf had gelinkt. Ik ben sowieso geen fan van VW.

De reden dat ik die micra aanhaalde, was omdat ik zelf met een dubbele hernia in mijn nek zit en ik geen problemen had met de instap hierin in tegenstelling tot bv een focus of een c4
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Nu, los van het merk of model, was mijn punt vooral dat een jonge tweedehands hier de betere keuze lijkt te zijn. Laat dat dan nog eentje van amper 2 jaar ofzo, zal je toch heel wat besparen. (Voor die afschrijving van de eerste jaren er niet uit te halen zou je toch al voor heel veel geld stukken moeten krijgen die niet onder garantie vallen)
 
Sinds wanneer heeft een Micra een "hogere instap"? Is dat zo geen matchboxke? Ben er zeker van dat je met dit budget voor een X1 kan shoppen in BMW premium selection.
 
Alvast bedankt aan allen die een bijdrage hebben geleverd.

Over het Micra geval: ik heb puur de duurste genomen met alle mogelijke toeters en bellen. Dit om een referentiepunt te hebben tov wagens met een hogere instap. Een Juke kost al snel minstens 5K euro meer

VW T-Roc; enkel stockwagens prijs rond de 35
VW Taigo ; rond de 30K
Skoda Kamiq: 27K

Enkel nog Seat, Hyundai, Renault en Opel eens checken.

En ik snap dat er hier gegoocheld word met BMW, maar ik wil ook nog eens een biefstukske gaan eten, nu en dan....

Ook 2dehands: Moet ik me eens mee bezig houden, maar daar heb je te niet te kiezen. Bevalt de kleur je niet? Da's dan pech. Ik heb al op Dex en Cardoen gekeken, maar dat zijn meestal maar saaie kleuren, met saaie velgen.

EDIT:; Goedkoopste jonge BMW X1 in premium selection: 32K
 
Terug
Bovenaan