Review: WRC Generations

Normaal valt onze jaarlijkse afspraak met de WRC-reeks in september/begin oktober, maar ontwikkelaar KT Racing stelde het spel uit voor wat extra ontwikkelingstijd. Maar ik durf te stellen dat zelfs zonder deze extra weekjes ontwikkeling, WRC Generations misschien wel hun beste rallygame tot nu toe is. Er stond dan ook veel op het spel, want ze verloren de WRC-licentie eerder dit jaar aan Codemasters die voor het eerst in achttien jaar opnieuw een officieel gelicentieerd rallyspel op de markt zullen brengen. Voor KT Racing is WRC Generations een beetje hun zwanenzang, maar gelukkig gaan ze uit met een knal.

Heel verrassend is dit niet natuurlijk, want al sinds KT Racing het roer overnam van Milestone met WRC 5 verbeterde de kwaliteit van de reeks spel na spel. Dat WRC 10 enkele schoonheidsfoutjes bevatte en niet klaar was op de release zullen we toeschrijven aan de Corona-pandemie. Gelukkig vormde dit spel wel een goede basis voor WRC Generations . Maar de vraag is natuurlijk wat de ontwikkelaars aan deze basis hebben toegevoegd voor hun laatste editie van de reeks.

6136-wrc-generations-screenshot-4-1664875378.jpg


Nieuwigheden

De grootste toevoeging is natuurlijk dat net zoals in het echte kampioenschap Rally1 overschakelt naar hybride wagens. Dit wil zeggen dat je achter het stuur kan kruipen in een van de drie nieuwe rallywagens die dit jaar werden geïntroduceerd, zijnde de Toyota GR Yaris Rally1, de Ford Puma Rally1 en de Hyundau i20 N Rally1. Het zijn drie nieuwe beesten voor jou om te temmen, want als hybride wagens zorgen ze voor een nieuwe rijervaring in vergelijking met de vorige delen. De hybride elektrische motor voegt namelijk een extra dimensie toe waarbij je nu ook moet rekening houden met de batterij die je wagen een extra boost geeft en die je terug opvult door te remmen. Daarnaast zijn er drie instellingen waaruit je kan kiezen en die de verhouding tussen de kracht en de duur van de snelheidsboost balanceren. Voor mij was de kracht waarmee deze wagens optrekken alvast even wennen, maar het was wel leuk om deze nieuwe wagens te leren kennen.

De tweede grote vernieuwing is de toevoeging van de Leagues-modus. Dit is een nieuwe multiplayermodus waarbij je solo of in team deelneemt aan dagelijkse en wekelijkse races. Deelname hieraan geeft je punten en je stand in het klassement laat je toe om op het einde van het seizoen, na drie weken, al dan niet in een hogere liga terecht te komen. Op deze manier kan je proberen op te klimmen van Amateur tot Legend. Voor zij die graag online spelen is dit ligasysteem natuurlijk een leuke toevoeging en geeft het dit spel een langere levensduur. Daarnaast kan je online ook nog steeds aan de slag in de Club-modus, waarbij je samen kampioenschappen kan rijden, de klassieke multiplayerlobby om snel een potje te racen en de Co-driver modus, waarbij een speler in de huid kan kruipen van de co-driver.

De grootste toevoeging is natuurlijk dat net zoals in het echte kampioenschap Rally1 overschakelt naar hybride wagens.


Verder hebben de makers heel wat mogelijkheden tot personalisatie toegevoegd. Dit zowel in de vorm van beloningen voor je rijdersniveau, waarmee je vervolgens je Driver Card kan aanpassen naar eigen smaak, alsook de mogelijkheid om je zelfgemaakte liveries en stickers te delen met andere spelers. In WRC 10 was er bijvoorbeeld wel al een livery editor, maar was je beperkt tot je eigen creaties. Een leuke toevoeging aan je Driver Card is dat je nu ook trouwens achievements hebt waarbij je extra XP krijgt voor het voltooien van zogenaamde accomplishments, wat completionists natuurlijk wat extra werk geeft. Tot slot werd ook de Rally van Zweden vernieuwd en moesten Torsby, Vargâsen, Knon en Karlstad plaats maken voor Sävar, Brattby, Kroksjö en Örträsk.

wrc-generations_6202446.jpg


Mooie afsluiter zonder verrassingen

Op papier klinkt dit alles alsof het spel grondig onder handen werd genomen, maar in de praktijk is de ervaring toch vooral gelijkend op die van de twee vorige edities. De carrieremodus speelt haast exact hetzelfde als vorig jaar, mits enkele kleine aanpassingen waaronder de hybride wagens die een extra skills toevoegen aan de R&D-skill tree en de mogelijkheid om je eigen privéteam te managen. Andere modi zijn ook weer van de partij zoals de Challenges, de Test Area, de Season- en Quick Play-modi, en uiteraard de mogelijkheid om het spel te spelen in splitscreen. Wel afwezig zijn de eSports- en de Anniversary-modus. Die laatste werd vorig jaar geïntroduceerd gezien KT Racing de vijftigste verjaardag van het kampioenschap vierde, maar is hier in geen enkele vorm te bespeuren. Het leuke aan deze modus was dat je bepaalde rallies in hun klassieke aankleding kon spelen en eigenlijk kon dit gerust in een soort van historische modus worden gegoten. Ondanks dit gemis, kan je gelukkig wel met niet minder dan 37 historische wagens aan de slag, waaronder de Subaru Impreza WRC, de Mitsubishi Lancer Evo V, de Lancia Delta HF en de Toyota Celica Turbo 4WD.

Ondanks de twee afwezige modi en het gemis van de WRC3-klasse, is WRC Generations wel de meest complete game die KT Racing al heeft afgeleverd, met maar liefst 22 verschillende locaties, waaronder de 13 rallies van het kampioenschap 2022, 165 special stages, een grote keuze aan rallywagens en de gekende spelmodi die terugkeren. Je kan dus gerust stellen dat WRC Generations letterlijk meer van hetzelfde is, met menu's die wat werden aangepast, de rijervaring die nog wat verfijnd werd en graphics die hetzelfde niveau halen als de vorige editie, maar gelukkig zonder de screen tearing en de frame drops. Het is wel spijtig dat KT Racing niet de extra mijl is gegaan. Zo klinken de wagens nog steeds niet optimaal en zijn er aspecten van het leveldesign die wat slordig overkomen. Persoonlijk stoorde ik mij het meeste aan de manier waarop struikjes haast ontploffen en verdwijnen wanneer je erover rijdt, de teleurstellende textures voor waterplassen en meren en de statische koeien in de Rally van Ieper. Waarom het remmen op de PlayStation 5 dankzij de adaptive triggers van de DualSense-controller trouwens aanvoelt als het schieten met een machinegeweer, snap ik eigenlijk ook niet. Maar goed, uiteindelijk zijn dit kleine schoonheidsfoutjes in een rallygame die veel content aanbiedt aan een trouwens schappelijke prijs.

Conclusie

Met WRC Generations schotelt KT Racing ons hun laatste WRC-game, maar ze doen weinig baanbrekend met de titel. De hybride wagens en Leagues-modus zijn leuke toevoeginen, maar verder is het spel vooral meer van hetzelfde. Al is het uiteindelijk wel het meest uitgebreide WRC-spel en valt de prijs zeker mee, maar of de paar toevoegingen voldoende zijn om het spel aan te kopen als je WRC 10 al in je bezit hebt, zal je voor jezelf moeten uitmaken. Wie nog geen WRC-spel bezit, kan deze editie zonder twijfelen in huis halen.

Pro

  • Veel content
  • Laag geprijsd
  • Geweldig rijmodel
  • Solide performance en graphics

Con

  • Weinig nieuwigheden in de kern van het spel
  • Bepaalde terreinelementen zijn niet zo geweldig
  • Geluid van de wagens nog steeds niet optimaal
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

3 november 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Racing

Ontwikkelaar

  1. KT Racing

Uitgever

  1. Nacon
 
Terug
Bovenaan