Auto bestelwagen / lichte vracht

Foert

Member
Hallo iedereen, voor vennootschap in opstart ben ik aan het uitkijken naar een bestelwagen. Of dit een nieuwe of jonge tweedehands wordt, hangt nog beetje af van de bank en hun rentingvoorstellen.
Ik heb het internet al doorkruist op zoek naar wat nuttige informatie, maar reviews vind je meestal enkel terug bij nieuw model of facelift. Niet echt tests van mensen die al xx aantal maanden of jaren met die bestelwagen rondrijden en er hun mening en ervaringen over posten. En 't is nu ook niet dat ik uren en uren vrij heb om nog meer te zoeken.

Mijn criteria voor mijn "ideale" bestelwagen:
- ouder dan 2015 gaat het toch niet worden.. denk zelfs niet ouder dan 2016. Enerzijds voor de euro6 norm, anderszijds voor lagere interest indien wagen jonger is.
- voorkeur naar opel vivaro, renault trafic, ford transit custom, fiat talento, peugeot expert,..
- mercedes vito heb ik al gemerkt dat het heel moeilijk is om er één te vinden met 6 zetels, en met dubbele deur achteraan ipv zo een verticaal openende kofferklep.
- vw t6 is mooi, en oerdegelijk, maar de meesten hebben maar 95 of 105pk, die met 150pk zijn veeeel duurder, en zijn ook vaak slechts met 5 zetels.
- de modellen à la renault master en opel movano vind ik te groot.
- dubbel cabine gaat het zowieso worden, met liefst zelfs 6 zitplaatsen.
- qua lengte L2 of L3 en H1, die lengte om op (korte) termijn 1 a 2 europaletten te vervoeren.
- had ook gedacht aan minstens 130pk. Zelfs nog liever 145pk of 170pk.
- liefst automaat, maar manueel kan ook he. bij automaat veronderstel ik gaat het verbruik ietsje omhoog.

Daarom deze topic; ben er zeker van dat er hier mensen zitten die met bestelwagens rijden voor hun werk, en er wellicht al een paar versleten hebben.

Graag jullie feedback en ervaringen met bestelwagens (liefst die beantwoorden aan de criteria hierboven!).

Alvast bedankt!
 
Zelf rijd ik een transporter en een man tge. Allebei erg content van. Ik zou toch je verwachting van een dubbele cabine en 2 europalletten bijstellen. Imo ga je dat niet vinden in een lage bestelwagen. Zo is mijn transporter een lange wielbasis met dc en dan hou ik nog een laadlengte van 1.7 m over. Maar ik heb geen 1.2 m in de breedte dus een pallet kan er enkel in de lengte in waardoor je er geen 2 in krijgt.
 
ik had nu een fiat talento 2019 145pk met DC op het oog. in de specificaties van de L2H1 lees ik: lengte laadruimte 2314mm/2423mm met breedte 1662mm en tussen de wielkasten 1268. dus dan lijkt het doenbaar, in theorie. en als het effectief 2423 is, zouden zelfs 3 mogelijk moeten zijn. maar bon, 3 moet van mij zelfs niet, want dan kom ik er niet met mijn toegelaten laadgewicht.. ik schat een pallet op 460kg, dus x 3 is te veel gewicht.
 
ik had nu een fiat talento 2019 145pk met DC op het oog. in de specificaties van de L2H1 lees ik: lengte laadruimte 2314mm/2423mm met breedte 1662mm en tussen de wielkasten 1268. dus dan lijkt het doenbaar, in theorie. en als het effectief 2423 is, zouden zelfs 3 mogelijk moeten zijn. maar bon, 3 moet van mij zelfs niet, want dan kom ik er niet met mijn toegelaten laadgewicht.. ik schat een pallet op 460kg, dus x 3 is te veel gewicht.
Wat is de reden van je dubbele cabine, want als ik de laadlengte bekijk ga je daar op de achterrij weinig plaats meer hebben. Plus het feit dat je meestal met een lichte vracht de helft van de wielbasis gebruikt voor je dc, wat resulteert in een wielbasis van 4m60 wat toch wel wat afbreuk gaat doen van uw wendbaarheid plus het feit dat ge dan uw gewicht van uw lading redelijk op de achteras gaat plaatsen wat imo niet echt top is voor uw wegligging alsook kan resulteren dat ge in uw totaal mssh niet overladen bent maar wel overladen zijt op de achteras. Imo allemaal zaken waar jij enkele een antwoord kan op geven en moet over beslissen.
 
omdat het voor lange tijd ook de enige wagen hier in huis gaat zijn.. vanaf februari of maart geef ik mijn tiguan allspace terug aan mijn huidge werkgever, en wordt ik 100% freelance, daar waar de LV nu voorlopig voor mijn bijberoep gaat dienen, maar die ik ga afbetalen + afschrijven op 60m. er gaat op termijn wel een privé wagen bijkomen, maar moet eerst dan terug wat sparen :)

of ik moet mijn "strategie" herzien, en een 3 plaatsen LV kopen, en dan ineens een privé erbij van rond de 4000 of 5000 euro ofzo. met lage BIV en taks. die LV gaat dan ook goedkoper zijn..
 
Laatst bewerkt:
En zit je veel in de stad? Want je moet ook in het achterhoofd houden dat je daar redelijk wat plek mee inpakt. Imo zou je gewoon best eens proberen om een dag te kunnen testrijden en bekijken of je dat zal voldoen aan je wensen.
 
plannen gewijzigd.. ik ga het transport van grote bestellingen uitbesteden. En voor de firma en mezelf ga ik een "recente" tweedehandswagen kopen, genre SUV/MPV, met 6/7 plaatsen. edited: hybride valt af.. nog kinderziektes en kleine benzine tank..
 
Laatst bewerkt:
Diesel of benzine? Zo'n Ssyangyong Rodius heeft alvast koffer genoeg maar ik vrees dat die niet binnen geraakt in 1 of andere LEZ. Zou je eens verder moeten opzoeken.

Anders een Dacia Lodgy é :D
 
mja.. noem me dan nen twijfelaar he.. ik heb ne coup de coeur gekregen.. ik heb mij een optie genomen op ne volvo xc90. diesel. grote koffer, genoeg koppel voor 't een en ander te trekken, 't is ne 5 plaatsen, we bekijken dan binnen 2 jaar wel voor iets extra met wat meer plaatsen. En 't is vooral een goed uitgeruste wagen met de nodige opties en comfort zodat ik in alle zaligheid mijn kilometers kan afmaaien..
 
Tesla Model Y kan blijkbaar ook met 7 zitplaatsen, misschien interessant voor jou?
Wel nog niet leverbaar momenteel.
 
Ne kangoo kan ook met 6 zitplaatsen. Ik heb zo ene gezien vorige week AutoScout24 maar hij is al weg. Had net 6000 km
 
Ik ben ook nog steeds op zoek naar een jonge bestelwagen (lichte vracht) dubbele cabine
6 zitplaatsen is een must.
Verschiet altijd van de prijs als het wat deftig is
 
Terug
Bovenaan