Auto Nieuwe auto of jonge 2de hands

Goeiemorgen

Tevens mijn eerste post hier.

Vorige maand heeft er iemand in mijn achterbumper gereden, ik heb relatief veel schade. Ik ben in mijn recht, maar aangezien de auto waarmee we rijden een Skoda Octavia Break 1.9 TDI 130 PK al uit 2003 dateert hebben we besloten om een nieuwe wagen te kopen of een jonge 2de hands ipv te laten herstellen.

Ons budget voor een wagen is +/- €35000 a €40000

Enkele eisen zijn

- veilig goeie botsproef scores en andere veiligheidsratings
- voldoende plaats voor 2 kinderen en een ruime koffer
- benzine of hybride/mild hybrid
- motor met voldoende kracht
- geen SUV
- geen auto van Stellantis-groep

De Skoda is een diesel, ik heb die auto indertijd overgenomen van mijn ouders. Ik heb geen diesel profiel. Wij gebruiken veel de fiets en de trein. We gaan wel graag met de auto op een verre reis. De auto's die ons tot nu toe het meest kunnen bekoren zijn de Toyota Corolla Break, Seat Leon Break en wel iets heel anders, ik ben er fan van mijn vrouw mijn de VW Caddy.

Andere tips en ervaringen zijn welkom

Ga ik in deze tijden voor een nieuwe wagen of koop ik best een jonge 2de hands?

Bedankt alvast
 
Jong tweedehands indien je je meug ertussen kan vinden lijkt me nog altijd de beste zet. Eerste waardevermindering reeds achter de rug (in deze tijden relatief wel minder dan anders) en kopen bij een dealer voor garantie.
 
Jong tweedehands 100%. Kijk eens rond op autoscout. Kijk ook zeker in Duitsland (en heel zeker als je duitse merken op het oog hebt). Zo heb ik recent een hybride Audi A6 aangekocht voor iets meer dan de helft van de nieuwprijs, wagen is 2,5 jaar oud en heeft 23k km's. Dus als je daar oke mee bent ken je echt wel goede deals vinden.
 
Heeft Audi ook hybrides à la Toyota en Honda die zichzelf opladen tijdens het rijden of is het een PHEV? Er zijn wel koopjes te doen in de PHEV markt. Zuipt zo'n wagen dan niet enorm veel benzine of diesel als die batterij leeg is?
 
'k Zie ook veel tweedehands diesels van Audi, BMW, Mercedes en VW aan aantrekkelijke prijzen te koop staan. Zeer mooie wagens allemaal, maar als je de wagen enkel gebruikt om grote boodschappen mee te doen en om er mee op reis te gaan dan lijkt het me wel 'riskant' om zo'n wagen aan te schaffen. De huidige diesels met Adblue zijn toch veel storingsgevoeliger dan de oudere generatie diesels.
 
Heeft Audi ook hybrides à la Toyota en Honda die zichzelf opladen tijdens het rijden of is het een PHEV? Er zijn wel koopjes te doen in de PHEV markt. Zuipt zo'n wagen dan niet enorm veel benzine of diesel als die batterij leeg is?
Een hoop van de nieuwere audi's op benzinemotoren zijn eigenlijk mild-hybrids (nieuwere a5's bv hebben een battery met elektromotor)

Degene die ik heb gekocht is PHEV, zou je een 50km op batterij mee moeten kunnen doen. Blijkbaar zou het verbruik met een niet opgeladen batterij rond de 8l/100km liggen wat nog steeds heel schappelijk is gezien de grote van de wagen etc.
 
Heeft Audi ook hybrides à la Toyota en Honda die zichzelf opladen tijdens het rijden of is het een PHEV? Er zijn wel koopjes te doen in de PHEV markt. Zuipt zo'n wagen dan niet enorm veel benzine of diesel als die batterij leeg is?

Audi heeft PHEVs, maar dat is net een voordeel. Ik snap niet goed hoe mensen zich laten vangen door de marketing van Toyota/Honda met hun "echte" "zelfopladende" hybrides. Uiteindelijk is het een fancy term voor een systeem met energierecuperatie bij remmen/vertragen en elektrische motoren om te ondersteunen bij acceleratie en een minieme afstand puur elektrisch te kunnen rijden. We spreken over 2 kilometer he.
Alle energie om te rijden komt uiteindelijk nog steeds uit je benzine, en het gevolg is dan ook een matig gemiddeld verbruik van boven de 7 liter: https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/18-Honda/174-CR-V.html?constyear_s=2022&powerunit=2

Niet slecht he, maar ik zie vooral een marketingverhaal. Ze pakken naar de klant uit met "jaja maar wij hebben ECHTE hybrides" alsof het een voordeel is, en die laat zich inpakken.

Een PHEV laat je toe om bvb op te laden met je zonnepanelen, en geeft ook fiscale voordelen (inschrijving en verkeersbelasting bvb).

Maar op zich is een PHEV doorgaans een stuk duurder dan een gewone benzine of diesel, dus het valt wel af te wegen of je er privé veel aan hebt. Mijn vader heeft een X1 PHEV gekocht, rijdt bijna uitsluitend op stroom die zijn zonnepanelen genereren.
 
Een CR-V hybride valt dus al af als suv.
De enigge grote break die in me opkomt bij honda is mijn model civic tourer maar die is niet jong meer en geen hybride.

Rest Toyota corolla break ?

Anders zal je idd naar de duitse alternatieven moeten zoeken.

Een PHEV met een volle batterij is dat voor alle snelheden dat die full electrisch rijd?
Want ik dacht altijd dat dit enkel tot ik zeg maar iets een lage snelheid is tot 30kmph
Want anders wekt een PHEV ook mijn interesse op
 
Een PHEV met een volle batterij is dat voor alle snelheden dat die full electrisch rijd?
Want ik dacht altijd dat dit enkel tot ik zeg maar iets een lage snelheid is tot 30kmph
Want anders wekt een PHEV ook mijn interesse op

Afhankelijk van model tot model, maar veel PHEVs rijden ondertussen vlot elektrisch tot een 100 a 120 km/u. Dat zijn echter wel omstandigheden (autosnelweg, constante snelheid) waarin een verbrandingsmotor net vrij zuinig is. Afhankelijk van je rijpatroon kan het interessant zijn om dan net wel op benzine te rijden en de binnenwegen/stadsverkeer elektrisch te doen.
 
Budget is uiteraard een totaal eigen keuze, maar ik ga toch even de vraag stellen: hoe vaak gebruik je die wagen? Over hoeveel km/jaar gaat dit? Ik zie dat je aangeeft veel fiets en openbaar vervoer te gebruiken, het lijkt me dan opmerkelijk om €30-40k budget in een wagen te steken die je niet zoveel zou gebruiken, zeker als je nu een Octavia van 2003 te gebruiken die schijnbaar voldeed?
 
Afhankelijk van model tot model, maar veel PHEVs rijden ondertussen vlot elektrisch tot een 100 a 120 km/u. Dat zijn echter wel omstandigheden (autosnelweg, constante snelheid) waarin een verbrandingsmotor net vrij zuinig is. Afhankelijk van je rijpatroon kan het interessant zijn om dan net wel op benzine te rijden en de binnenwegen/stadsverkeer elektrisch te doen.

Bestaan er PHEV's met een slimme hybride modus, dwz PHEV's die hun batterij bijladen bij hoge snelheden (bv. snelweg) en terug ontladen bij lage snelheden (bv. in de stad)?
 
Bestaan er PHEV's met een slimme hybride modus, dwz PHEV's die hun batterij bijladen bij hoge snelheden (bv. snelweg) en terug ontladen bij lage snelheden (bv. in de stad)?

Zeker, ik denk dat de meesten wel zoiets hebben. Ze hebben bijna allemaal verschillende modi in de zin van: enkel elektrisch, enkel fossiel ("hold battery"), sport (zoveel mogelijk vermogen) of een intelligente auto modus waarbij ze zelf beslissen wat wanneer wenselijk is.

Kan dan nog verder geoptimaliseerd worden wanneer je steeds navigatie gebruikt, dan heeft de wagen voorkennis waar je heen wil en kan dan nog betere beslissingen maken.

Ik weet niet of het voor alles zo geldt he, maar bvb BMW doet dat wel zo, Volvo ook dacht ik.
 
Zeker, ik denk dat de meesten wel zoiets hebben. Ze hebben bijna allemaal verschillende modi in de zin van: enkel elektrisch, enkel fossiel ("hold battery"), sport (zoveel mogelijk vermogen) of een intelligente auto modus waarbij ze zelf beslissen wat wanneer wenselijk is.

Kan dan nog verder geoptimaliseerd worden wanneer je steeds navigatie gebruikt, dan heeft de wagen voorkennis waar je heen wil en kan dan nog betere beslissingen maken.

Ik weet niet of het voor alles zo geldt he, maar bvb BMW doet dat wel zo, Volvo ook dacht ik.
Aha, dat wist ik niet. De Volvo XC40 PHEV van mijn vrouw heeft 5 modi:
  1. Electric = altijd elektrisch tot de batterij leeg is.
  2. Hybrid = altijd elektrisch, behalve wanneer je veel vermogen vraagt (bv. oprit autosnelweg).
  3. Sport = brandstofmotor blijft altijd aan en werkt samen met de elektromotor om altijd het maximale vermogen ter beschikking te hebben
  4. Hold = het batterijpercentage wordt +- constant gehouden. Dit rijdt als een traditionele hybride, dus tot 20 km/h rijdt hij elektrisch gedurende 500 meter of zo, daarna terug op de brandstofmotor.
  5. Charge = brandstofmotor blijft altijd aan en laadt de batterij bij. Voelt alsof je constant lichtjes bergop rijdt, omdat er een stuk vermogen uit de aandrijflijn omgezet wordt in elektriciteit.

Ik mis dus een modus:

6. Slimme hybride modus:
  • Hybrid mode wanneer je trager dan 70 km/h rijdt
  • Charge mode wanneer je (langere tijd) sneller dan 70 km/h rijdt
Die modus is dus vooral interessant voor wie zijn PHEV niet wil of kan opladen, bv. mensen zonder eigen garage of oprit die aangewezen zijn op publieke laadpalen. Het voordeel is dat de PHEV in de stad quasi altijd elektrisch zal rijden, wat toch een voordeel is qua uitstoot en geluid.

Zoiets zit er bij BMW dus in?
 
Ik mis dus een modus:

6. Slimme hybride modus:
  • Hybrid mode wanneer je trager dan 70 km/h rijdt
  • Charge mode wanneer je (langere tijd) sneller dan 70 km/h rijdt
Die modus is dus vooral interessant voor wie zijn PHEV niet wil of kan opladen, bv. mensen zonder eigen garage of oprit die aangewezen zijn op publieke laadpalen. Het voordeel is dat de PHEV in de stad quasi altijd elektrisch zal rijden, wat toch een voordeel is qua uitstoot en geluid.

Zoiets zit er bij BMW dus in?

Je vraag is wat specifieker dan ik eerst dacht :)

Ik moet het antwoord schuldig blijven, want zo specifiek weet ik het echt niet. Mijn assumptie is dat je toch zelf zal moeten schakelen dan tussen de gewenste wel beschikbare modi.

Wat ik eerder bedoelde was: je rijdt bvb naar Brussel via de autosnelweg. Eerste stukje zal hij puur elektrisch prefereren, eens op de autosnelweg zal hij richting battery hold gaan (en bijladen waar dat mogelijk is, dus bij afremmen bvb) om dan in Brussel terug elektrisch te kunnen rijden.
Ik DENK niet dat op de autosnelweg vanzelf zal worden geschakeld naar zoveel mogelijk opladen, omdat dit in principe een minder dan optimale oplossing is (tov via een lader opladen).
 
Budget is uiteraard een totaal eigen keuze, maar ik ga toch even de vraag stellen: hoe vaak gebruik je die wagen? Over hoeveel km/jaar gaat dit? Ik zie dat je aangeeft veel fiets en openbaar vervoer te gebruiken, het lijkt me dan opmerkelijk om €30-40k budget in een wagen te steken die je niet zoveel zou gebruiken, zeker als je nu een Octavia van 2003 te gebruiken die schijnbaar voldeed?

Ja klopt. Ik werk in Oostende en m'n vrouw werkt in Brugge. Ik woon op 10 minuten van het station met de fiets en voor m'n vrouw is het 8 minuten fietsen.

Waarvoor wordt de auto gebruikt:

- De Colruyt boodschappen 2 keer per maand dus de grote

- weekendje weg, we gaan wel ook graag met de auto op vakantie (+ 1000 km Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Frankrijk, Spanje, Italië .. )
 
@scriptkiddie @eniac

Volvo gaat nooit zelf bepalen om de wagen op te laden door extra benzine te verbranden.

Pure = volledig elektrisch tot batterij leeg (zelfs wanneer navigatie aan staat), behalve bij volledige kickdown gaspedaal
Hybrid = zo veel mogelijk elektrisch zolang je gasinput niet te heftig is, behalve wanneer je je navigatie hebt ingesteld, dan kijkt hij ook naar de meest logische plaatsen om elektrisch te rijden. Zoals Eniac aangeeft zal dit eerder benzine zijn op autosnelwegen en elektrisch op kleinere wegen.
Sport = elektro- en verbandingsmotoren samen

Charge = batterij opladen tot maximaal 80%, nadien gaat hij in
Hold = batterijniveau vasthouden, energie die wordt gerecupereerd terwijl in hold wordt wel gebruikt

Om die reden is het ook niet interessant om Hold te gebruiken bij een 100% opgeladen batterij, de gerecupereerde energie kan nergens naartoe en je algemene verbruik zal hoger liggen.

@Verplancke T : en had je het gevoel dat je iets mistte bij de Octavia? Als ik op Myway kijk zie ik verschillende Octavia's van de vorige generatie met dsg versnellingsbak en 60-90k km voor +- €20.000. Door die dsg ben ik vrij zeker dat 115pk vlotter zal aanvoelen dan een 130pk diesel van 20 jaar oud.
 
Laatst bewerkt:
Je vraag is wat specifieker dan ik eerst dacht :)

Ik moet het antwoord schuldig blijven, want zo specifiek weet ik het echt niet. Mijn assumptie is dat je toch zelf zal moeten schakelen dan tussen de gewenste wel beschikbare modi.

Wat ik eerder bedoelde was: je rijdt bvb naar Brussel via de autosnelweg. Eerste stukje zal hij puur elektrisch prefereren, eens op de autosnelweg zal hij richting battery hold gaan (en bijladen waar dat mogelijk is, dus bij afremmen bvb) om dan in Brussel terug elektrisch te kunnen rijden.
Ik DENK niet dat op de autosnelweg vanzelf zal worden geschakeld naar zoveel mogelijk opladen, omdat dit in principe een minder dan optimale oplossing is (tov via een lader opladen).

Mijn vrouw is gestopt met haar auto aan publieke laadpalen op te laden omdat het duurder is dan rijden op benzine. 7 liter benzine aan €1,65 per liter = €11,55 per 100 km; 24 kWh aan €0,69 / kWh = €16,56. Bovendien is er in onze stad gewoon geen plaats meer aan de publieke laadpalen door de toename van het aantal EV's. Die schaarste zal de komende jaren niet verbeteren met de reactieve "paal volgt wagen" strategie van de overheid.

In die context zou zo'n slimme zelfopladende hybride modus dus wel interessant zijn om de uitstoot en het lawaai van een PHEV-die-nooit-laadt maximaal naar de snelweg te verplaatsen.
 
@scriptkiddie @eniac

Volvo gaat nooit zelf bepalen om de wagen op te laden door extra benzine te verbranden.

Pure = volledig elektrisch tot batterij leeg (zelfs wanneer navigatie aan staat), behalve bij volledige kickdown gaspedaal
Hybrid = zo veel mogelijk elektrisch zolang je gasinput niet te heftig is, behalve wanneer je je navigatie hebt ingesteld, dan kijkt hij ook naar de meest logische plaatsen om elektrisch te rijden. Zoals Eniac aangeeft zal dit eerder benzine zijn op autosnelwegen en elektrisch op kleinere wegen.
Sport = elektro- en verbandingsmotoren samen

Charge = batterij opladen tot maximaal 80%, nadien gaat hij in
Hold = batterijniveau vasthouden, energie die wordt gerecupereerd terwijl in hold wordt wel gebruikt

Om die reden is het ook niet interessant om Hold te gebruiken bij een 100% opgeladen batterij, de gerecupereerde energie kan nergens naartoe en je algemene verbruik zal hoger liggen.

@Verplancke T : en had je het gevoel dat je iets mistte bij de Octavia? Als ik op Myway kijk zie ik verschillende Octavia's van de vorige generatie met dsg versnellingsbak en 60-90k km voor +- €20.000. Door die dsg ben ik vrij zeker dat 115pk vlotter zal aanvoelen dan een 130pk diesel van 20 jaar oud.

Nee heel content van, wel een zeer luide motor. Wel zeer betrouwbaar en zuinig.

Is een 1.0 TSI niet te licht en is een 1.5 geen betere keuze? Een Scala mag ook, toch ook een zee van ruimte.
 
Jong tweedehands indien je je meug ertussen kan vinden lijkt me nog altijd de beste zet. Eerste waardevermindering reeds achter de rug (in deze tijden relatief wel minder dan anders) en kopen bij een dealer voor garantie.
idd. Voor zijn voorbeeld (Toyota corollo of seat leon break) is dat een verschil van aanschaf rond de 18k€ (voor wagens +/- 1 à 2j oud, <30k km) tegenover hun nieuwprijs van bijna 30k€.
Persoonlijk zou ik dat teveel verschil vinden om ze nieuw te kopen. Zeker als aangegeven wordt dat de wagen eigenlijk niet zo heel veel gebruikt word, of voornamelijk voor korte ritten.
 
Jong tweedehands 100%. Kijk eens rond op autoscout. Kijk ook zeker in Duitsland (en heel zeker als je duitse merken op het oog hebt). Zo heb ik recent een hybride Audi A6 aangekocht voor iets meer dan de helft van de nieuwprijs, wagen is 2,5 jaar oud en heeft 23k km's. Dus als je daar oke mee bent ken je echt wel goede deals vinden.
Volledig akkoord. Wel even bijvermelden dat je moet opletten als je op eigen beentje op de Duitse markt gaat. Daar durft men nog wel eens te foefelen met de km's.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan