Nieuw samengesteld gezin

Maar als uw partner 2.000 verdient en de ex 3.000 is het wiedes dat hij proportioneel meer betaalt voor het levensonderhoud.

Waarom zou dat wiedes zijn? Dat je beide overeenkomt over wat hetgene is dat je samen betaalt is logisch, maar dat stuk moet 50/50 zijn en is onafhankelijk van het inkomen. Beide hebben gekozen voor die kinderen, beide zijn even verantwoordelijk.

Nu goed, in het voorbeeld hier gaat men skiën enzo dus het zal wel niet gaan over niet genoeg op de boterham kunnen leggen maar gewoon om luxe.
 
Waarom zou dat wiedes zijn? Dat je beide overeenkomt over wat hetgene is dat je samen betaalt is logisch, maar dat stuk moet 50/50 zijn en is onafhankelijk van het inkomen.
Toch niet. Zelfs niet indien beide ouders 50/50 co-ouderschap hebben
Beide hebben gekozen voor die kinderen, beide zijn even verantwoordelijk.
Beide hebben evenveel beslissingsrecht op sommige vlakken ja, maar voor zover ik weet is zelfs bij koppels die samen zijn de zorg voor de kinderen zelden "even" verdeeld.
Nu goed, in het voorbeeld hier gaat men skiën enzo dus het zal wel niet gaan over niet genoeg op de boterham kunnen leggen maar gewoon om luxe.
De reden achter financieel ongelijk bijdragen aan de kosten van de kinderen is om de kinderen net GELIJKE kansen te geven bij beide ouders. Dit geldt dus voor grote verschillen in inkomens.
Anders heb je bij wijze van spreken kinderen die in Diorkleren en Chanelrugzak naar school gaan bij mama en Zeemanspullen bij papa.
Dan heb je situaties waarbij het kind geen beugel mag, geen nieuwe aangepaste glazen krijgt, niet meemag op bosklassen,... Omdat ouder 1 dat eigenlijk ECHT niet kan betalen en ouder 2 wel.
Het kind zal zich hierdoor soms schamen voor de armste ouder omdat het daar "altijd minder" is.

Natuurlijk is ook die ongelijke bijdrage geen waterdichte methode want niemand garandeert dat dat geld 100% naar NUTTIGE uitgaves gaat, maar de redenering erachter is wel dat het kind het minst moet lijden onder een ongelijk inkomen.
 
Bij ons loopt het eigenlijk vrij goed.
Zitten in ons 2de jaar samenwonen.
Wel beide het huis verkocht, en samen eentje gekocht met 5 slaapkamers. Dan had iedereen zijn eigen stekje)
Opvoeding lukt ook wel, wat er wel eens gebeurd is dat als ik iets verbied, ze gaan sturen/bellen met de mama die op dat moment werken is.
Ooit EOT getekend waarin staat dat mijn kids op kerstavond altijd bij mijn ex zijn. En kerstdag bij mij.
Mijn nieuwe partner heeft dit om het jaar. (bv dit jaar kerstavond en nieuwjaarsdag. Jaar er op, andersom)
Mijn ex wou hier vorig jaar niet aan toegeven. Dus kunnen we nooit kerstavond als gezin vieren.
In hoe verre kan ik hier iets aan doen?
Vorig jaar wel oudejaarsavond en nieuwjaarsdag kunnen regel (jaarlijks afwisselend) Anders ging ik ze nu de komende 6 jaar niet zien op oudejaarsavond/nieuwjaar (daar is geen regelen voor opgenomen in het EOT, loopt gewoon zoals het door het jaar is)
 
Waarom zou dat wiedes zijn? Dat je beide overeenkomt over wat hetgene is dat je samen betaalt is logisch, maar dat stuk moet 50/50 zijn en is onafhankelijk van het inkomen. Beide hebben gekozen voor die kinderen, beide zijn even verantwoordelijk.

Nu goed, in het voorbeeld hier gaat men skiën enzo dus het zal wel niet gaan over niet genoeg op de boterham kunnen leggen maar gewoon om luxe.

Je kan van de 'regel' afwijken als je onderling overeenkomt maar de wet verzekert bij oneens zijn dat de financiële last evenredig gedragen moet worden navenant het inkomen van de ouder en is dus niet onafhankelijk van het inkomen.
Zoals je zelf zegt: beiden zijn verantwoordelijk om bij te dragen (naargelang hun financiële draagkracht)

Bij ons loopt het eigenlijk vrij goed.
Zitten in ons 2de jaar samenwonen.
Wel beide het huis verkocht, en samen eentje gekocht met 5 slaapkamers. Dan had iedereen zijn eigen stekje)
Opvoeding lukt ook wel, wat er wel eens gebeurd is dat als ik iets verbied, ze gaan sturen/bellen met de mama die op dat moment werken is.
Ooit EOT getekend waarin staat dat mijn kids op kerstavond altijd bij mijn ex zijn. En kerstdag bij mij.
Mijn nieuwe partner heeft dit om het jaar. (bv dit jaar kerstavond en nieuwjaarsdag. Jaar er op, andersom)
Mijn ex wou hier vorig jaar niet aan toegeven. Dus kunnen we nooit kerstavond als gezin vieren.
In hoe verre kan ik hier iets aan doen?
Vorig jaar wel oudejaarsavond en nieuwjaarsdag kunnen regel (jaarlijks afwisselend) Anders ging ik ze nu de komende 6 jaar niet zien op oudejaarsavond/nieuwjaar (daar is geen regelen voor opgenomen in het EOT, loopt gewoon zoals het door het jaar is)
Als uw EOT niet meer naar uw wensen is dan zal je een herziening moeten doen en als dit niet in 'OT' kan, dan zal het via de rechter moeten verlopen.
 
Als uw EOT niet meer naar uw wensen is dan zal je een herziening moeten doen en als dit niet in 'OT' kan, dan zal het via de rechter moeten verlopen.
Dat kan blijkbaar enkel voor de rechtbank als er wijzigingen gebeurd zijn sinds die EOT.
Blijkbaar kan "oeps, ik heb me bedacht!" niet voor de rechtbank als er geen gewijzigde omstandigheden zijn.
(En dat kan vanalles zijn, bijvoorbeeld de bijdragen die gewijzigd zijn, andere vakantieregeling dan wat op papier staat,...)
 
Dat kan blijkbaar enkel voor de rechtbank als er wijzigingen gebeurd zijn sinds die EOT.
Blijkbaar kan "oeps, ik heb me bedacht!" niet voor de rechtbank als er geen gewijzigde omstandigheden zijn.
(En dat kan vanalles zijn, bijvoorbeeld de bijdragen die gewijzigd zijn, andere vakantieregeling dan wat op papier staat,...)
Weer iets nieuw bijgeleerd vandaag.
Dus de rechter zal altijd de EOT moeten homologeren?

Dan snap ik waarom je niet kan wijzigen zonder nieuwe homologatie of vonnis.
 
Weer iets nieuw bijgeleerd vandaag.
Dus de rechter zal altijd de EOT moeten homologeren?

Dan snap ik waarom je niet kan wijzigen zonder nieuwe homologatie of vonnis.
Het is natuurlijk om te voorkomen dat mensen voor de minste scheet naar de familierechtbank trekken en het gerechtelijk systeem blijven overbelasten.

Je kan natuurlijk onderling een addendum toevoegen aan de bestaande EOT (waarbij je doorgaans iets moet toegeven aan de ander om zelf iets te kunnen krijgen) en dat gewoon laten registreren bij het registratiekantoor zonder bij de rechtbank te moeten passeren.
 
Verder is je nieuwe relatie sinds EOT een nieuwe omstandigheid en voldoende reden om een herziening te krijgen. Het is immers logisch dat jullie de regelingen van de kinderen op elkaar willen afstemmen. Waarbij ik evenwel geen uitspraak ga doen of de rechter je gelijk gaat geven over kerstavond, ik vermoed zelfs van niet. Ik heb hier nl iets gelijkaardigs gehad. Meer info via pb indien gewenst;
 
Toen inderdaad niet bij stilgestaan dat ik nog wel eens een nieuwe partner zou vinden.
Zou mooi zijn van haar, maar ze houdt vast aan het argument dat de kinderen dit zo gewoon zijn vanaf hun geboorte (gingen altijd naar haar ouders, en kerstdag bij die van mij)

Ik probeer zelfs geen onderscheid te maken tussen met kids en haar kids. Ik doe voor beide veel (school, hobby,...)
Financieel zorgt ieder voor zijn eigen kinderen. Maar het komt voor dat ze eens mee shoppen zijn, en dan kiezen ze ook iets uit. (langs mijn en haar kant) Dus einde van de rit komt dat op zelfde neer
 
Laatst bewerkt:
Ik vind eigenlijk dat de ex-partner zich niet te moeien heeft in het vakantiebeleid van je partner. Het is te zeggen, afspraken over wie wanneer de kinderen meeneemt op vakantie moeten uiteraard duidelijk zijn. Wat de ex in die vakantie doet met de kinderen beslist zij/hij toch zelf en financiert dat zelf.

Dat is hier ook zo en werkt prima.
Mee eens maar als moeder het niet goed rond krijgt en de situatie daarmee leunt op haar vriend, die daarmee voor de keuze staat, kan ik mij voorstellen dat er een gesprek komt. Maar eigenlijk zou moeder een gesprek moeten aangaan met de kinderen. Als situaties veranderen, is het logisch om de regels te veranderen. Kinderen worden zelfstandiger en de gehele kosten zijn lastiger op te brengen dus wat gaan de kinderen zelf bijleggen, vanaf welke leeftijd. En als dat niet lukt, zal moeder dit moeten bespreken met de vader van deze kinderen.Met deze regeling lijkt het wel of de ouders elkaar in een houdgreep houden, de een op de vakantie van de ander en versa. Geen probleem zolang alles fijn door kan gaan maar zo niet, is het lastig.
 
Mee eens maar als moeder het niet goed rond krijgt en de situatie daarmee leunt op haar vriend, die daarmee voor de keuze staat, kan ik mij voorstellen dat er een gesprek komt. Maar eigenlijk zou moeder een gesprek moeten aangaan met de kinderen. Als situaties veranderen, is het logisch om de regels te veranderen. Kinderen worden zelfstandiger en de gehele kosten zijn lastiger op te brengen dus wat gaan de kinderen zelf bijleggen, vanaf welke leeftijd. En als dat niet lukt, zal moeder dit moeten bespreken met de vader van deze kinderen.Met deze regeling lijkt het wel of de ouders elkaar in een houdgreep houden, de een op de vakantie van de ander en versa. Geen probleem zolang alles fijn door kan gaan maar zo niet, is het lastig.
Klopt, regels veranderen naarmate kinderen groeien... Ik merk vaak dat er een soort opbod ontstaat tussen ex-partners rond zaken als vakantie... Terwijl het perfect kan dat er in beide gezinnen een heel andere invulling aan die vakantie kan worden gegeven. Ook ben ik ervan overtuigd dat dit voor de kinderen zelf niet zoveel uitmaakt. Een camping aan zee of een all in resort zal voor (kleinere) kinderen niet zo veel uitmaken. Naarmate de kinderen groeien dan kunnen ze hopelijk zelf wel het onderscheid maken in financiële mogelijkheden.

Ik ga skiën met mijn dochter en dat gebeurt bij haar moeder nooit. De kosten voor het skiën neem ik dan ook volledig op mijn rekening. Mijn ex doet dan weer een citytrip met haar. Moet zij weten... Enige waar mijn ex en ik nog over overleggen zijn de vakanties die de dochter alleen maakt (dus financieren we beiden) zoals schoolreizen en kampen. Die ze, op haar leeftijd, bij stip de leukste vakanties vindt :)
 
Ja hier idem.
Gaan jaarlijks op vakantie met onze kinderen. Gaande van camping tot luxe resort. (Kosten die we onder ons maken, is gewoon delen door 2.)
Daar zou ik zelfs geen geld voor durven vragen aan mijn ex.
Hun moeder zegt vaak: wij gaan naar x of y, maar komt er nooit van. (die gaat liever alleen met haar nieuwe partner :oink: )
Dat zijn keuzes.
Wij proberen zo veel mogelijk leuke herinneringen te creëren voor hun. (En dat zijn niet enkel vakanties)


Alles wat te maken heeft met hobby's, school en medische kosten gaat via een kindrekening na overleg. (rest is voor ieder zelf te betalen)
Startbedrag op die rekening was een overblijfsel van een gezamenlijke rekening. Daar komt nu enkel het kindergeld op binnen, en voorlopig is dit genoeg. Soms eens een paar voetbalschoenen die niet van die gemeenschappelijke rekening af gaan, of laatst bv voor beide nieuwe scheenbeschermers gekocht. Steekt nu ook niet op een €
 
Ja hier idem.
Gaan jaarlijks op vakantie met onze kinderen. Gaande van camping tot luxe resort. (Kosten die we onder ons maken, is gewoon delen door 2.)
Daar zou ik zelfs geen geld voor durven vragen aan mijn ex.
Hun moeder zegt vaak: wij gaan naar x of y, maar komt er nooit van. (die gaat liever alleen met haar nieuwe partner :oink: )
Dat zijn keuzes.
Wij proberen zo veel mogelijk leuke herinneringen te creëren voor hun. (En dat zijn niet enkel vakanties)


Alles wat te maken heeft met hobby's, school en medische kosten gaat via een kindrekening na overleg. (rest is voor ieder zelf te betalen)
Startbedrag op die rekening was een overblijfsel van een gezamenlijke rekening. Daar komt nu enkel het kindergeld op binnen, en voorlopig is dit genoeg. Soms eens een paar voetbalschoenen die niet van die gemeenschappelijke rekening af gaan, of laatst bv voor beide nieuwe scheenbeschermers gekocht. Steekt nu ook niet op een €

Same here. Alles wat echt gedeeld wordt, komt van de gedeelde rekening. Maar dat zijn bijna enkel school-, tandarts en dokterskosten. Voor de rest is alles apart, ook sportgerief. Er werd al wel eens iets vergeten en ik werd daar zot van. Dus nu ieder zijn eigen gerief.
 
Same here. Alles wat echt gedeeld wordt, komt van de gedeelde rekening. Maar dat zijn bijna enkel school-, tandarts en dokterskosten. Voor de rest is alles apart, ook sportgerief. Er werd al wel eens iets vergeten en ik werd daar zot van. Dus nu ieder zijn eigen gerief.
Yep
Kan ik me ook aan ergeren. Of kleren die ze op de dag van wissel aan hebben die ik niet terug zie zonder er achter te vragen.
Bij mijn 'plus' kinderen is dit ook zo.
En wij er maar tijd in steken om dit bij de volgende wissel zeker terug mee te geven of te laten aan doen.
 
Terug
Bovenaan