Erfenisregeling gescheiden/ hertrouwde ouders

Bjorn

Well-known member
Hallo,

naar aanleiding van volgend artikel wil ik graag even een discussie opstarten over de erfenisregeling bij kinderen van gescheiden ouders en nieuw-samengestelde gezinnen. Het is een topic dat voor mij wat meer aandacht heeft gekregen wegens het overlijden van mijn vader vorig jaar. Hij is toen ik 8 jaar oud was hertrouwd met mijn stiefmoeder, zij had al 2 kinderen uit een vorig huwelijk. Na het hertrouwen zijn zij bij ons ingetrokken en ik beschouw haar kinderen ook echt als broer en zus. We zijn dus altijd goed overeen gekomen. Na het overlijden is de helft van het huis naar mij en mijn zus gegaan. De andere helft is volgens de wil van mijn vader naar mijn stiefbroer en stiefzus gegaan. Mijn stiefmoeder heeft het vruchtgebruik. Als ik inlog op mijn burgerprofiel staat de helft van het huis wel nog op haar naam, wellicht zullen mijn stiefbroer en zus het dan ook natuurlijk ervan als bloedverwant en wettelijke erfgenamen van hun moeder.

Dat bracht me dan bij de roerende goederen, deze zijn na het overlijden van mijn vader naar mijn moeder gegaan. Allemaal prima ! Maar indien mijn stiefmoeder nu overlijdt, dan zullen deze goederen automatisch naar mijn stiefbroer en stiefzus gaan, tenzij mijn stiefmoeder het zo laat opmaken dat alles ook onder ons 4 verdeelt wordt. Deze redenering klopt toch hé ? Ik heb het onderwerp al eens willen aanbrengen, maar zij zegt dat alles gewoon verdeelt wordt onder de 4 kinderen wegens het huwelijk, en staat er niet bij stil dat het niet zo simpel is. Ik ben zeker dat er tijdens het huwelijk geen rekening is gehouden met deze situatue, en dat dus alles op een standaard manier geregeld is. Elk gesprek hierover ligt ook heel erg gevoelig.

Nog vervelender is de situatie bij mijn vriendin thuis. Haar vader is ook hertrouwd met een vrouw die zelf geen kinderen heeft. De band daar is niet slecht, maar ook niet super goed. Stel dat haar vader vroeger overlijdt, dan zullen, zonder enige extra regeling, de helft van het huis naar mijn vriendin gaan, de andere helft naar haar stiefmoeder. De roerende goederen zullen volledig naar de stiefmoeder gaan, inclusief een recente erfenis van de grootmoeder van mijn vriedin. Als daar dan niks extra opgemaakt wordt, en de stiefmoeder zal sterven, dan gaan de volledige roerende goederen naar de broer van de stiefmoeder en heeft mijn vriendin recht op niets. Dat zou wel heel zuur zijn. We hebben al eens geprobeerd deze situatie aan te kaarten en uit te leggen, maar zij zien het als een gebrek aan vertrouwen en willen zelfs niet op het onderwerp ingaan. Haar vader is echt naief in dit soort dingen. Ook als we de situatie omdraaien, en uitleggen dat als zij vroeger sterft (die kans is heel klein aangezien zij veel jonger is en vrouwen gemiddeled langer lever) haar deel op termijn volledig naar mijn vriendin zou gaan doet geen belletje rinkelen.

Het enige wat wij willen is duidelijkheid en onrecht tijdens een erfenis voorkomen.


Zitten jullie ook in zo een situatie en hoe pakken jullie het aan ? Als iemand trouwens het volledige artikel kan lezen mogen jullie het delen.
 
Na het overlijden is de helft van het huis naar mij en mijn zus gegaan. De andere helft is volgens de wil van mijn vader naar mijn stiefbroer en stiefzus gegaan. Mijn stiefmoeder heeft het vruchtgebruik.

Ik veronderstel dat de woning in het volledige bezit was van je vader dan?

Je hebt altijd het 'kindsdeel' dat kan je niet (makkelijk) omzeilen. Je bent reservataire erfgename samen met je zus:
(Is recentelijk wel voor u nadelig aangepast geweest)

Dus stel dat het enkel over de woning gaat, elk 25% minus het vruchtgebruik.

Tenzij dat uw vader, uw stiefbroer en zus heeft geadopteerd, lijkt mij, dat ze nog niks hebben gekregen. Dus uw stiefmoeder heeft dus 50% van de eigendom en haar deel van het vruchtgebruik. Wat lijkt overeen te komen met het Burgerprofiel.


Ik zou persoonlijk wel wensen dat dit in 2 richtingen werkt, wat ook het eerlijkste lijkt... (Kan iets complexer zijn als er ook familiestukken of erfenis van de grootouders betrokken is)

Nu, dit zijn altijd gevoelige onderwerpen en hoe hoger de erfenis, des te disruptiever... Het feit dat jij je deze vraag stelt, geeft aan dat er al emotie is.

My personal opinion is, dat als iedereen nu door 1 deur kan, het geen kwaad kan op alles duidelijk te krijgen bij de scheidsrechter a.k.a. de notaris. (Duidelijkheid, eerlijkheid, wat kan je daar nu tegen inbrengen?...(kan wel wat bedenken maar kom))

Als er toch ruzie komt, komt die er sowieso later toch ook. Alleen dan is het spel waarschijnlijk al verloren...

Maar die persoonlijk relaties kan niemand anders voor u inschatten.

Money = (evil)^1/2
 
Laatst bewerkt:
... Dat zou wel heel zuur zijn. We hebben al eens geprobeerd deze situatie aan te kaarten en uit te leggen, maar zij zien het als een gebrek aan vertrouwen en willen zelfs niet op het onderwerp ingaan. Uw vriendin is echt naief in dit soort dingen...
Fixed that for you.
Disclaimer: zonder de partijen te kennen.
"...zij veel jonger is..."

wil niet zeggen G***digger maar zonder de partijen te kennen, zou je die link kunnen leggen. Los daarvan als ze elkaar graag zien en afhankelijk van de situatie moet je ook zelf schappelijk blijven...

families werken zoals de samenleving of de natuur algemeen, niet de eerlijkste of vriendelijkste gaat vaakst met de prijs lopen.(geen vrijgeleide om daarom zelf de klootzak uit te hangen, natuurlijk. Maar je mag gerust jullie belangen of dat van jullie kinderen verdedigen)

verder bestaat er ook zoiets als successieplanning. Dat is ook niet zonder reden...

In de rechte lijn en tussen partners worden de tarieven berekend:

  • per erfgenaam
  • afzonderlijk op het roerende gedeelte en op het onroerende gedeelte
Afhankelijk van de erfenis maak je beter dus een mooiere verdeling tussen roerende en onroerende goederen.
Of beter https://www.notaris.be/schenken
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

naar aanleiding van volgend artikel wil ik graag even een discussie opstarten over de erfenisregeling bij kinderen van gescheiden ouders en nieuw-samengestelde gezinnen. Het is een topic dat voor mij wat meer aandacht heeft gekregen wegens het overlijden van mijn vader vorig jaar. Hij is toen ik 8 jaar oud was hertrouwd met mijn stiefmoeder, zij had al 2 kinderen uit een vorig huwelijk. Na het hertrouwen zijn zij bij ons ingetrokken en ik beschouw haar kinderen ook echt als broer en zus. We zijn dus altijd goed overeen gekomen. Na het overlijden is de helft van het huis naar mij en mijn zus gegaan. De andere helft is volgens de wil van mijn vader naar mijn stiefbroer en stiefzus gegaan. Mijn stiefmoeder heeft het vruchtgebruik. Als ik inlog op mijn burgerprofiel staat de helft van het huis wel nog op haar naam, wellicht zullen mijn stiefbroer en zus het dan ook natuurlijk ervan als bloedverwant en wettelijke erfgenamen van hun moeder.

Dat bracht me dan bij de roerende goederen, deze zijn na het overlijden van mijn vader naar mijn moeder gegaan. Allemaal prima ! Maar indien mijn stiefmoeder nu overlijdt, dan zullen deze goederen automatisch naar mijn stiefbroer en stiefzus gaan, tenzij mijn stiefmoeder het zo laat opmaken dat alles ook onder ons 4 verdeelt wordt. Deze redenering klopt toch hé ? Ik heb het onderwerp al eens willen aanbrengen, maar zij zegt dat alles gewoon verdeelt wordt onder de 4 kinderen wegens het huwelijk, en staat er niet bij stil dat het niet zo simpel is. Ik ben zeker dat er tijdens het huwelijk geen rekening is gehouden met deze situatue, en dat dus alles op een standaard manier geregeld is. Elk gesprek hierover ligt ook heel erg gevoelig.
@Xeo of anderen mogen me corrigeren, maar je moet het onderscheid maken tussen het hebben van een goed en er eigenaar van zijn.

Je stiefmoeder is momenteel idd "houder" van de goederen omdat ze het vruchtgebruik geërfd heeft. Zij mag die goederen dus gebruiken tot ze overlijdt.

Je bent echter wel samen met je zus (mede-)eigenaar van de goederen. Je stiefmoeder mag die ook niet te goedkoop verpatsen, de waarde moet behouden blijven en gaat naar jou.

Gravetiet zei:
Nog vervelender is de situatie bij mijn vriendin thuis. Haar vader is ook hertrouwd met een vrouw die zelf geen kinderen heeft. De band daar is niet slecht, maar ook niet super goed. Stel dat haar vader vroeger overlijdt, dan zullen, zonder enige extra regeling, de helft van het huis naar mijn vriendin gaan, de andere helft naar haar stiefmoeder. De roerende goederen zullen volledig naar de stiefmoeder gaan, inclusief een recente erfenis van de grootmoeder van mijn vriedin. Als daar dan niks extra opgemaakt wordt, en de stiefmoeder zal sterven, dan gaan de volledige roerende goederen naar de broer van de stiefmoeder en heeft mijn vriendin recht op niets.
ook hier hetzelfde verhaal. Je vriendin heeft dus wél recht op iets.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xeo
Uw vriendin is echt naief in dit soort dingen...
Euh hoezo ? Wij brengen het onderwerp toch ter sprake ? Op welke manier is mijn vriendin dan naief ?
wil niet zeggen G***digger maar zonder de partijen te kennen, zou je die link kunnen leggen.
Hij is nu 74, zij 58. Dat is 16 jaar verschil :) Ze zijn ook al 35 jaar samen.

@Xeo of anderen mogen me corrigeren, maar je moet het onderscheid maken tussen het hebben van een goed en er eigenaar van zijn.

Je stiefmoeder is momenteel idd "houder" van de goederen omdat ze het vruchtgebruik geërfd heeft. Zij mag die goederen dus gebruiken tot ze overlijdt.

Je bent echter wel samen met je zus (mede-)eigenaar van de goederen. Je stiefmoeder mag die ook niet te goedkoop verpatsen, de waarde moet behouden blijven en gaat naar jou.

ook hier hetzelfde verhaal. Je vriendin heeft dus wél recht op iets.

Geldt dit zowel voor roerende als voor onroerende goederen ? Hoe kan je vruchtgebruik hebben op een spaarrekening bijvoorbeeld ?
 
Euh hoezo ? Wij brengen het onderwerp toch ter sprake ? Op welke manier is mijn vriendin dan naief ?

Hij is nu 74, zij 58. Dat is 16 jaar verschil :) Ze zijn ook al 35 jaar samen.



Geldt dit zowel voor roerende als voor onroerende goederen ? Hoe kan je vruchtgebruik hebben op een spaarrekening bijvoorbeeld ?
Er is afaik geen verschil tussen roerende/onroerende goederen (en ook neit tussen materiële en immateriele roerende goederen).

Vruchtgebruik op een spaarrekening gaat over de intresten. Die zijn voor de vruchtgebruiker.
 
Euh hoezo ? Wij brengen het onderwerp toch ter sprake ? Op welke manier is mijn vriendin dan naief ?

Hij is nu 74, zij 58. Dat is 16 jaar verschil :) Ze zijn ook al 35 jaar samen.
Was een instinker met de beperkte info die ik had.
Soms, kan je inbeelden, is duidelijkheid en transparantie minder gewenst..

35 jaar samen zijn is natuurlijk niet niks...
 
Nog vervelender is de situatie bij mijn vriendin thuis. Haar vader is ook hertrouwd met een vrouw die zelf geen kinderen heeft. De band daar is niet slecht, maar ook niet super goed. Stel dat haar vader vroeger overlijdt, dan zullen, zonder enige extra regeling, de helft van het huis naar mijn vriendin gaan, de andere helft naar haar stiefmoeder. De roerende goederen zullen volledig naar de stiefmoeder gaan, inclusief een recente erfenis van de grootmoeder van mijn vriedin. Als daar dan niks extra opgemaakt wordt, en de stiefmoeder zal sterven, dan gaan de volledige roerende goederen naar de broer van de stiefmoeder en heeft mijn vriendin recht op niets.
Dit is niet echt juist.

Een echtgenoot of echtgenote erft in België het levenslang vruchtgebruik op de ganse erfenis. Dat betekent het recht om in onroerend goed te
wonen, of dit te verhuren, en bv. om de intresten van spaarboekjes te krijgen en de dividenden van aandelen.
Wat bij een vruchtgebruik bijvoorbeeld niet kan is het onroerend goed verkopen zonder medewerking van de kinderen, of het uitgeven van de gelden van de spaarboekjes.

De kinderen erven de volledige blote eigendom van de erfenis. Zij zijn effectief de eigenaars, maar moeten wachten tot de langstlevende echtgenoot of echtgenote is overleden (hun eigendomsrecht is dus "bloot", ze mogen nog niks doen zonder de langstlevende echtgenoot of echtgenote zolang hij of zij leeft).
Op het moment dat de langstlevende echtgenoot sterft stopt het vruchtgebruik, en krijgen de kinderen automatisch alles in volledige eigendom.

Bij kinderen uit een andere relatie kan je je echtgenoot of echtgenote beperken tot een erfrecht van het vruchtgebruik op de gezinswoning voor een periode van minimaal 6 maanden. Daarvoor moet je bij de notaris langsgaan en een aanpassing aan je huwelijkscontract laten maken met een zogenaamd valkeniersbeding.

Er is inderdaad ook het recht om voor de helft van de erfenis te kiezen aan wie dit toekomt. Als er bv. 2 eigen kinderen zijn en 2 stiefkinderen, kan je iedereen evenveel geven (nl. elk 1/4de). Je kan je eigen kinderen nooit minder geven dan de helft van je erfenis (te verdelen onder alle eigen kinderen).
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Dit is niet echt juist.

Een echtgenoot of echtgenote erft in België het levenslang vruchtgebruik op de ganse erfenis. Dat betekent het recht om in onroerend goed te
wonen, of dit te verhuren, en bv. om de intresten van spaarboekjes te krijgen en de dividenden van aandelen.
Wat bij een vruchtgebruik bijvoorbeeld niet kan is het onroerend goed verkopen zonder medewerking van de kinderen, of het uitgeven van de gelden van de spaarboekjes.

De kinderen erven de volledige blote eigendom van de erfenis. Zij zijn effectief de eigenaars, maar moeten wachten tot de langstlevende echtgenoot of echtgenote is overleden (hun eigendomsrecht is dus "bloot", ze mogen nog niks doen zonder de langstlevende echtgenoot of echtgenote zolang hij of zij leeft).
Op het moment dat de langstlevende echtgenoot sterft stopt het vruchtgebruik, en krijgen de kinderen automatisch alles in volledige eigendom.

Bij kinderen uit een andere relatie kan je je echtgenoot of echtgenote beperken tot een erfrecht van het vruchtgebruik op de gezinswoning voor een periode van minimaal 6 maanden. Daarvoor moet je bij de notaris langsgaan en een aanpassing aan je huwelijkscontract laten maken met een zogenaamd valkeniersbeding.

Er is inderdaad ook het recht om voor de helft van de erfenis te kiezen aan wie dit toekomt. Als er bv. 2 eigen kinderen zijn en 2 stiefkinderen, kan je iedereen evenveel geven (nl. elk 1/4de). Je kan je eigen kinderen nooit minder geven dan de helft van je erfenis (te verdelen onder alle eigen kinderen).
Wat is hier niet echt juist aan ? Stel dat de vader 100.000 euro op zijn spaarrekening heeft, als er geen testament is opgesteld wat gebeurd er dan met die 100k ?

Bij het overlijden van mijn vader is het opgesteld dat de roerende goederen naar mijn stiefmoeder gaan en de onroerende goederen verdeeld worden onder de 4 kinderen (2 stiefkinderen en 2 gewone kinderen) met vruchtgebruik van mijn stiefmoeder. Die roerende goederen, daar heb ik automatisch recht op of helemaal niet ? Misschien ben ik hier wel de naïeveling. Ik heb een afspraak ingepland met de notaris om het testament van mijn vader in te kijken, want dat heb ik zelf nooit gezien. Ik ben zelf ook nooit bij een notaris moeten komen of heb zelf nooit een aangifte moeten doen.
 
Wat is hier niet echt juist aan ? Stel dat de vader 100.000 euro op zijn spaarrekening heeft, als er geen testament is opgesteld wat gebeurd er dan met die 100k ?

Bij het overlijden van mijn vader is het opgesteld dat de roerende goederen naar mijn stiefmoeder gaan en de onroerende goederen verdeeld worden onder de 4 kinderen (2 stiefkinderen en 2 gewone kinderen) met vruchtgebruik van mijn stiefmoeder. Die roerende goederen, daar heb ik automatisch recht op of helemaal niet ? Misschien ben ik hier wel de naïeveling. Ik heb een afspraak ingepland met de notaris om het testament van mijn vader in te kijken, want dat heb ik zelf nooit gezien. Ik ben zelf ook nooit bij een notaris moeten komen of heb zelf nooit een aangifte moeten doen.
De echtgenote krijgt niet die rekening, maar enkel het vruchtgebruik daarop.
Meestal wordt er een verdeling gemaakt zodat iedereen meteen zijn geld heeft, en je niet voor het ganse leven van de echtgenote met een rekening in vruchtgebruik/blote eigendom zit.
De waarde van het vruchtgebruik hangt af van de leeftijd van de echtgenote, en elk jaar verschijnen er omzettingstabellen met een waardering (bv. voor een vrouw van 70 jaar zou dit 21% zijn, dus in jouw voorbeeld 21k)

Als het testament je reservatair erfdeel van 1/4de in blote eigendom (op de ganse erfenis + vroegere schenkingen tijdens het leven berekend) moet je dat opeisen. Je krijgt dat niet automatisch. De notaris kan berekenen of je reservatair deel geschonden is, en je informeren over wat je kan doen om het op te eisen.

Je moest sowieso een aangifte indienen aangezien je de onroerende goederen hebt geërfd, en je daar erfbelasting op moest betalen.
 
De echtgenote krijgt niet die rekening, maar enkel het vruchtgebruik daarop.
Meestal wordt er een verdeling gemaakt zodat iedereen meteen zijn geld heeft, en je niet voor het ganse leven van de echtgenote met een rekening in vruchtgebruik/blote eigendom zit.
De waarde van het vruchtgebruik hangt af van de leeftijd van de echtgenote, en elk jaar verschijnen er omzettingstabellen met een waardering (bv. voor een vrouw van 70 jaar zou dit 21% zijn, dus in jouw voorbeeld 21k)

Als het testament je reservatair erfdeel van 1/4de in blote eigendom (op de ganse erfenis + vroegere schenkingen tijdens het leven berekend) moet je dat opeisen. Je krijgt dat niet automatisch. De notaris kan berekenen of je reservatair deel geschonden is, en je informeren over wat je kan doen om het op te eisen.

Je moest sowieso een aangifte indienen aangezien je de onroerende goederen hebt geërfd, en je daar erfbelasting op moest betalen.
ok bedankt voor de heldere uitleg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xeo
Heb je ooit van een familielid (zus, stiefmoeder,...) dit document gekregen om te tekenen: https://eservices.minfin.fgov.be/myminfin-rest/finform/public/pdf/842 ?
Ik heb ooit een papier getekend om de rekeningen te kunnen vrijgeven dacht ik, zodat mijn stiefmoeder aan hun geld kon. Daar stonden alle bezittingen op maar ken de details niet meer van de inhoud. Is het dat wat je bedoelt ? En kan dat papier nog ergens opgevraagd worden want heb daar geen kopie van gevraagd.

ik weet wel dat de erfbelasting volledig door mijn stiefmoeder betaald is.

EDIT: Het ging dus idd wss om de aangifte van nalatenschap.
 
Laatst bewerkt:
Dit is niet echt juist.

Een echtgenoot of echtgenote erft in België het levenslang vruchtgebruik op de ganse erfenis. Dat betekent het recht om in onroerend goed te
wonen, of dit te verhuren, en bv. om de intresten van spaarboekjes te krijgen en de dividenden van aandelen.
Wat bij een vruchtgebruik bijvoorbeeld niet kan is het onroerend goed verkopen zonder medewerking van de kinderen, of het uitgeven van de gelden van de spaarboekjes.

De kinderen erven de volledige blote eigendom van de erfenis. Zij zijn effectief de eigenaars, maar moeten wachten tot de langstlevende echtgenoot of echtgenote is overleden (hun eigendomsrecht is dus "bloot", ze mogen nog niks doen zonder de langstlevende echtgenoot of echtgenote zolang hij of zij leeft).
Op het moment dat de langstlevende echtgenoot sterft stopt het vruchtgebruik, en krijgen de kinderen automatisch alles in volledige eigendom.

Bij kinderen uit een andere relatie kan je je echtgenoot of echtgenote beperken tot een erfrecht van het vruchtgebruik op de gezinswoning voor een periode van minimaal 6 maanden. Daarvoor moet je bij de notaris langsgaan en een aanpassing aan je huwelijkscontract laten maken met een zogenaamd valkeniersbeding.

Er is inderdaad ook het recht om voor de helft van de erfenis te kiezen aan wie dit toekomt. Als er bv. 2 eigen kinderen zijn en 2 stiefkinderen, kan je iedereen evenveel geven (nl. elk 1/4de). Je kan je eigen kinderen nooit minder geven dan de helft van je erfenis (te verdelen onder alle eigen kinderen).
Het gaat volgens mij niet bij gezinswoning en huisraad.


 
Kan je dan ook het vruchtgebruik beperken als je geen kinderen hebt?
Dat kan, maar dan heeft de langstlevende minimaal een levenslang recht van vruchtgebruik op de gezinswoning of op de helft van de nalatenschap (naar keuze van de langstlevende).

De regel van 6 maanden uit mijn post hierboven geldt enkel als er niet-gemeenschappelijke kinderen zijn.
 
Terug
Bovenaan