Nick Cave & The Bad Seeds

Classic Artists Nick Cave and the Bad Seeds

Nick Cave ken ik, zoals enkelen ook al in de thread gepost hebben, enkel van bepaalde nummers en zijn toch wel verdacht lang haar voor een man van zijn leeftijd. Niet met opzet of uit smaak, dat Roses nummer met Kylie Minogue vind ik top, en Into My Arms ook. Grinderman heeft ooit eens opgestaan, en hij stond in mijn library dus ik heb er sowieso wel eens een nummer op shuffle van gehoord. Maar dat is het dan weer voordat ik hieraan begon, dacht ik, al kende ik na alles te luisteren er toch zeven nummers van. Ik hield qua periode en stijl uiteraard rekening met @Lint zijn uitstekende post op de eerste pagina, maar aangezien Lint hier ook niet moet denken dat hij alles zomaar kan beslissen, heb ik ze toch gewoon allemaal chronologisch opgezet! Ik verwachtte melancholische of deprimerende vertellingen met muzikale begeleiding die vooral ten dienste staat van Cave zijn monologen.

Zeventien zijn er wel heel veel, dus ik ga niet de moeite doen om dat allemaal uit te typen want niemand leest dat, maar hier toch een screenshotje ter documentatie:
ca7xj52.png

De eerste twee albums waren niet mijn ding. Veel hit and miss als principe zou ik zeggen, maar weinig hit persoonlijk helaas buiten Tupelo. Het begin van het debuut vond ik het minste, dat lag allicht aan mijn verwachtingen dus dat moet ik later nog eens opnieuw opzetten nu ik een beter beeld heb van Cave. Ik zou het omschrijven als weten dat ze een eigen sound en identiteit hebben, maar ook dat ze hier nog erg zoekende zijn hoe dat het best tot uiting te laten komen. Langs de andere kant was ik even zoekende over waar deze band nu precies voor stond natuurlijk, dat helpt niet. (Cabin Fever! heb ik voor dit alles te posten nog eens opgezet en vind ik toch nog altijd meer rommel dan iets anders.)

Hetzelfde voor het derde album (Kicking), ik had hier wat positieve vermeldingen gezien van The Hammer Song en ik vond dat uiteindelijk maar heel matig. Bleek dan dat ze gewoon twee nummers hebben die The Hammer Song heten en dat dit niet die The Hammer Song was, verwarrend! En, net na die teleurstelling, plots babading badaboom: nummertje tien Something’s Gotten Hold Of My Heart, cover of niet, klinkt gelijk ik mij Cave zou inbeelden een week terug. Hier klikte het, en album nummer vier (Your Funeral... ) gaat verder in stijgende lijn met onder andere Stranger Than Kindness en Jack’s Shadow. Ik moet nog altijd bekennen dat ik er geen peil kan op trekken wat ik nu precies echt goed vind en wat niet, komt neer op het gevoel of het moment zelf, maar ik vind toch al dingen oprecht goed.

Tender Prey dan, hoppa, dat was er los op. Het begin toch, The Mercy Seat, Up Jumped The Devil en Deanna direct de toon gezet waar ik dat bij de vier vorige platen niet had, buiten Tupelo maar toch niet gelijk dit. De rest ook nog goed met bijvoorbeeld City Of Refuge in het midden! The Good Son was een beetje teleurstellend gezien de opwaartse curve van de vorige twee albums, en dat begon al met het beginnummer dat me weer helemaal niet meehad. Henry’s Dream was dan wel weer een meevaller! Ik heb, vreemd genoeg, na alles te beluisteren gezien dat hij zelf niet echt tevreden was over dit album maar dat zal me worst wezen, ook al doet mijn mening er niet om en heeft Cave zijn beoordeling net iets meer gewicht.

Dan tijd voor de zogezegde heilige drievuldigheid: Let Love In. Als ik de cover gewoon als een foto gezien zou hebben, had ik gezegd dat het Lou Reed was die erop stond met zijn karakterkop. Oh ja, dit was heel goed. Pas op, het is niet omdat ik zowat alles bij top heb gezet dat ik dat constant of zelfs veel zou opzetten, daarvoor is het me te zwaarwichtig. Red Right Hand zag ik dat heel veel plays had op Spotify (Peaky Blinders soundtrack blijkbaar, volg ik niet), maar dat vond ik toch ook iets minder eigenlijk, ook al had dat perfect moeten passen voor mij. Of ik vond dat nummer toch niet boven de rest van dat album uitsteken, zeker niet, en dat zegt meer over de rest dan dat ene nummer. Naast Kylie doet ook PJ Harvey mee op Murder Ballads, dus daarvan ik kon op voorhand alles bij top zetten ... maar dat viel wat tegen eigenlijk, zeker gezien de tips in deze thread. Stagger Lee is een “cover” die ik maar weinig kon smaken, en dat was ook zo bij een deel van die gecoverde songs op al hun platen het geval. O’Malley’s Bar is wel uitstekend, een kwartier lang, dat ging dan wel weer vlotjes binnen net zoals het schitterende Where The Wild Roses Grow. Gelukkig speelde Spotify This Is Love van PJ Harvey toen dit album gedaan was, had ik toch mijn fix want ik had hier meer van verwacht na Let Love In. Daarna het langverwachte The Boatman’s Call, Into My Arms een dikke opener maar net zoals de vorige plaat toch ook wat teleurstellend in zijn geheel. Uiteraard nog altijd een deel mooie songs en goed gemaakt, maar het had me niet echt mee zoals Let Love In, en bij There Is A Kingdom vond ik het zelfs zagerig. Let Love In steekt er van de drie toch echt wel bovenuit voor mij.

No More Shall We Part vond ik echt minder, mogelijk zelfs onderaan het stapeltje van zeventien, ook al vond ik bepaalde nummers nog wel dik in orde. Ik kreeg een uur lang het gevoel dat ik het wel al eens gehoord had. Weinig variatie ook, en durf ik misschien zelfs eentonig zeggen, beetje op een uitgeblust moment na hun drievuldigheid of zo? Al snap ik wel dat dat, zoals zowat alles, nog steeds goed gemaakt is. Het kan ook een gevolg zijn van een vierde of vijfde dag op rij naar Cave te luisteren, na vier jaar wachten op dit album zal dat wel anders geklonken hebben. Nocturama begon hetzelfde maar plots waren er Bring It On en Dead Man In My Bed in het midden van het album als voorbode voor een andere weg, en dat werd tijd. De geweldige afsluiter Babe, I’m On Fire effent een kwartier lang het pad voor wat zou volgen helemaal, echt een KLEPPER inclusief clip.

Woooooow Abattoir Blues! Waar ik nog geen tien nummers geleden op mijn horloge aan het kijken was hoelang de resterende albums nog gingen duren, is het hier weer prijs. Ongeveer alles bij top en meteen een tweede keer geluisterd! Terug wat kleurrijker en muzikaal veel plezanter om te beluisteren. The Lyre Of Orpheus neemt ietwat gas terug, maar vind ik nog altijd uitstekend. Meest complete van alles, denk ik. Dig, Lazarus, Dig!!! vond ik dan weer vreemd hierna. Alsof de ruigere nummers daar te zacht en voorzichtig zijn, maar de wat zachtere tracks hebben dan dat iets zwaardere kantje. Dat laatste type tracks vond ik dan ook beter hier, iets wat ik na al de vorige albums in zijn geheel misschien eerder omgekeerd zou vinden. De titeltrack schreeuwt toch om een veel vuilere versie bijvoorbeeld, gemiste kans IMO.

Die ambient trilogie dan: Push The Sky Away, bwa, deed me weinig, niet mijn ding en wellicht ben ik daar muzikaal niet intelligent genoeg voor. Weer allemaal vakkundig gemaakt en de bassen op een paar nummers zijn vet, gewoon niet iets waar ik naar luister. Skeleton Tree beetje hetzelfde ... wel een sterk begin, waarvan ik de eerste twee nummers zelfs vreemd genoeg echt kende en echt goed vind, maar daarna moet ik weer wat schipperen tussen top en goed vanuit het perspectief eenmaal luisteren. Ik voel de enorme atmosfeer wel, dus dat is zeker een pluspunt. Ghosteen net hetzelfde, buiten dat de B-kant of de tweede CD wel indruk maakte. Zeker Hollywood als laatste nummer. Drie platen waarvan ik kan zeggen dat ze echt mooi zijn, diep gaan en kwaliteit uitstralen, maar buiten een nummer of vijf niet meteen weer wil of zal opzetten. Het is wat het is, wel top natuurlijk dat een band die dertig jaar terug begon met dat gejengel nu met zoiets esthetisch uitpakt!



tl;dr: Ik eindig dan bij Tender Prey, Let Love In en Abbatoir Blues/The Lyre Of Orpheus als top drie, met een compilatie van het begin van Skeleton Tree en het einde van Ghosteen uit de latere stijlperiode. Dat is niet ver van de posts van Cavefans in deze thread dus lijkt me dik in orde! Drie echte toppers, tien goede met wat rake tracks, en vier mindere albums. Wel veel verscheidenheid en vakmanschap, alleen net wat te weinig dat echt blijft hangen of ik speciaal vind. Abbatoir Blues heb ik twee keer beluisterd maar ik kan me daar nu niets van herinneren zonder hulp bijvoorbeeld. Aardige tot zeer grote appreciatie voor zowat 70-80% percent van wat ik gehoord heb, en buiten een nummer of vijf alles met plezier beluisterd. Maar mezelf nu een fan noemen ga ik nog niet doen, kan ook eigenlijk niet na zo een repertoire één keer te horen, eerst eens laten bezinken. Zou het wel kunnen worden, kan zijn dat ik binnen afzienbare tijd hem ergens tegenkom en dan toch weer terug één van zijn verhalen wil horen, wie weet.

Goede nominatie van de verder onbekende @eyn093, het was nodig dat ik hier eens naar zou luisteren, en samen met Black Sabbath goede muziek ontdekt van toch wel echte classic artists. Zonder dit initiatief was het er nooit van gekomen, zoals anderen hier eigenlijk ook al hebben gepost, en het helpt enorm dat ik tijdens het luisteren hier (uitgebreide!) posts kan lezen met tips van members die ik ken of kan kaderen, het zijn geen anonieme reviews op het internet. Waarvoor dank. Het mindere is wel dat ik naar de volgende zes/zeven van de classic artists niet meteen uitkijk, dus ik heb het leukste al gehad van deze lichting kandidaten.
 
Damn @Gavin, hebt gij indeed al die albums beluisterd in 1 week? Ik schaar mij achter @Kid_C zijn reactie :eek:.
Ik heb nu tegelijk veel respect voor u, en ben heel erg bang van u :help:. Het is daarmee dat ik deze diss maar zal laten passeren:
maar aangezien Lint hier ook niet moet denken dat hij alles zomaar kan beslissen, heb ik ze toch gewoon allemaal chronologisch opgezet!
Ik zou u nog kunnen porren om de B-Sides & Rarities eens te doornemen (zie mijn vorige post voor enkele recommendations). Maar zoals ik zei heb ik nu bang van u, dus doe helemaal wat ge zelf wilt !!

Voor de rest heb ik heel uw post doorlezen, en ben ik meestal gewoon akkoord met uw betoog. Ik zal later uitgebreider reageren als ik meer tijd heb.
 
@Gavin Je kan verder gaan met Grinderman en het solowerk van Nick Cave met Warren Ellis. Hun soundtracks zijn ook zeer goed (Jesse James werd hier al vermeld).
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Eén week ver en al die albums al beluisterd? In een depressie nu?
Damn @Gavin, hebt gij indeed al die albums beluisterd in 1 week? Ik schaar mij achter @Kid_C zijn reactie :eek:.
Inderdaad, ik schrok er zelf ook wat van. Maar uit oprechte interesse voor de band en omdat ik mijn sporen nog moet verdienen op dit subforum mij er eens gewoon aangezet. In tegenstelling tot Black Sabbath, waar de teneur "luister de eerste zes en eerste Dio's" was, ging het hier toch direct over het hele oeuvre dus dat moest wel, anders verwatert de interesse. Mijn games en wat ik wou lezen aan de kant gelegd en zonder voetbalseizoen komen er zo wel een deel uurtjes vrij om in de late avond te luisteren. Eerste album had ik net voor Lint zijn post al geluisterd, en toen ik die gelezen had gewoon doorgegaan. In aantal per dag als ik het me goed herinner: 3,2,2,1,4,2,3 dus dat viel goed mee, denk dat ik enkel gisterenavond langer dan twee uur ineens heb geluisterd om alles van die trilogie af te ronden.

Dat depressieve valt ook nog mee, toch? Het is grotendeels zwaarwichtige muziek en sommige dingen zijn nogal luguber, maar soms ook betere stukken, niet alles is 100% doom and gloom. Ook op die laatste Ghosteen valt hier en daar wat berusting te rapen. Bij Skeleton Tree kreeg ik een Bowie momentje overigens, dat komt binnen maar dan bleek dat die nummers al geschreven waren voor die zoon zijn dood! Dat was gelijk bij Bowie zijn dood Blackstar zo geïnterpreteerd werd als afscheid terwijl dat dat achteraf niet zo bleek.

Ik zou u nog kunnen porren om de B-Sides & Rarities eens te doornemen (zie mijn vorige post voor enkele recommendations). Maar zoals ik zei heb ik nu bang van u, dus doe helemaal wat ge zelf wilt !!
@Gavin Je kan verder gaan met Grinderman en het solowerk van Nick Cave met Warren Ellis. Hun soundtracks zijn ook zeer goed (Jesse James werd hier al vermeld).
Bedankt, maar ik ga even wat anders doen nu hoor! :laugh:
Ik heb wel hierboven The Balled of Robert Moore in Lint zijn post aangeklikt en da's wel weer top.

Voor de rest heb ik heel uw post doorlezen, en ben ik meestal gewoon akkoord met uw betoog. Ik zal later uitgebreider reageren als ik meer tijd heb.
Dank!
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik heb Kicking Against The Pricks, Murder Ballads, Abbatoir Blues/Lyre of Orpheus en Grinderman 2 beluisterd. Zeer consistent in hun kwaliteit, en dan heeft elk album nog eens z'n hoogtepunten, maar ik hou voorlopig nog het meest van Push the Sky Away en beide Grinderman albums.

Trouwens, heeft iemand hier al eens geluisterd naar L.I.T.A.N.I.E.S.? Een "trance-minimal chamber opera" met tekst van Nick Cave. Ik ben er naar beginnen luisteren maar was niet in de juiste mood en heb het uitgesteld.
 
Skeleton Tree heeft hier opgelegen, tis nu meer dan duidelijk welke interpratie van Nick Cave ik het meest kan waarderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
@Gavin, ik heb eigenlijk bitter weinig toe te voegen. Ik ben bijna 100% akkoord met uw mening over de verschillende iteraties...


De eerste twee albums waren niet mijn ding. Veel hit and miss als principe zou ik zeggen, maar weinig hit persoonlijk helaas buiten Tupelo. Het begin van het debuut vond ik het minste, dat lag allicht aan mijn verwachtingen dus dat moet ik later nog eens opnieuw opzetten nu ik een beter beeld heb van Cave. Ik zou het omschrijven als weten dat ze een eigen sound en identiteit hebben, maar ook dat ze hier nog erg zoekende zijn hoe dat het best tot uiting te laten komen. Langs de andere kant was ik even zoekende over waar deze band nu precies voor stond natuurlijk, dat helpt niet. (Cabin Fever! heb ik voor dit alles te posten nog eens opgezet en vind ik toch nog altijd meer rommel dan iets anders.)

Hetzelfde voor het derde album (Kicking), ik had hier wat positieve vermeldingen gezien van The Hammer Song en ik vond dat uiteindelijk maar heel matig. Bleek dan dat ze gewoon twee nummers hebben die The Hammer Song heten en dat dit niet die The Hammer Song was, verwarrend! En, net na die teleurstelling, plots babading badaboom: nummertje tien Something’s Gotten Hold Of My Heart, cover of niet, klinkt gelijk ik mij Cave zou inbeelden een week terug. Hier klikte het, en album nummer vier (Your Funeral... ) gaat verder in stijgende lijn met onder andere Stranger Than Kindness en Jack’s Shadow. Ik moet nog altijd bekennen dat ik er geen peil kan op trekken wat ik nu precies echt goed vind en wat niet, komt neer op het gevoel of het moment zelf, maar ik vind toch al dingen oprecht goed.

Tender Prey dan, hoppa, dat was er los op. Het begin toch, The Mercy Seat, Up Jumped The Devil en Deanna direct de toon gezet waar ik dat bij de vier vorige platen niet had, buiten Tupelo maar toch niet gelijk dit. De rest ook nog goed met bijvoorbeeld City Of Refuge in het midden! The Good Son was een beetje teleurstellend gezien de opwaartse curve van de vorige twee albums, en dat begon al met het beginnummer dat me weer helemaal niet meehad. Henry’s Dream was dan wel weer een meevaller! Ik heb, vreemd genoeg, na alles te beluisteren gezien dat hij zelf niet echt tevreden was over dit album maar dat zal me worst wezen, ook al doet mijn mening er niet om en heeft Cave zijn beoordeling net iets meer gewicht.
Ik ben ook niet zo een grote fan van de early Seeds. Er staan zeker wat interessante zaken op (Tupelo, Muddy Water, Black Crow King, The Carny, From Her to Eternity), maar het grotendeel is rommel (oftewel "post punk noise" zoals ik ergens schreef). The Birthday Party deed hetzelfde, maar veel interessanter.

Het beste album voor mij is hier Tender Prey, omdat ze daar al heel wat veelzijdigheid laten zien.
Kicking Against the Pricks vind ik ook nog best ok ... als cover album.


Let Love In. Als ik de cover gewoon als een foto gezien zou hebben, had ik gezegd dat het Lou Reed was die erop stond met zijn karakterkop.


Oh ja, dit was heel goed. Pas op, het is niet omdat ik zowat alles bij top heb gezet dat ik dat constant of zelfs veel zou opzetten, daarvoor is het me te zwaarwichtig. Red Right Hand zag ik dat heel veel plays had op Spotify (Peaky Blinders soundtrack blijkbaar, volg ik niet), maar dat vond ik toch ook iets minder eigenlijk, ook al had dat perfect moeten passen voor mij. Of ik vond dat nummer toch niet boven de rest van dat album uitsteken, zeker niet, en dat zegt meer over de rest dan dat ene nummer.
Red Right Hand is zowat de live klassieker van de Seeds:
Eerlijk gezegd snap ik ook niet helemaal waarom dat nummer zo populair is.


Naast Kylie doet ook PJ Harvey mee op Murder Ballads, dus daarvan ik kon op voorhand alles bij top zetten ... maar dat viel wat tegen eigenlijk, zeker gezien de tips in deze thread. Stagger Lee is een “cover” die ik maar weinig kon smaken, en dat was ook zo bij een deel van die gecoverde songs op al hun platen het geval.
Oh, ik wil eigenlijk al langer PJ Harvey leren kennen. Ik denk dat mij dat goed moet bevallen. Enige aanrader waar te beginnen?


Ik eindig dan bij Tender Prey, Let Love In en Abbatoir Blues/The Lyre Of Orpheus als top drie, met een compilatie van het begin van Skeleton Tree en het einde van Ghosteen uit de latere stijlperiode.
Ik denk dat dat gewoon een solide lijst van platen is. Ik mis enkel Murder Ballads, die ik persoonlijk een tikkeltje beter vind dan Let Love In.
The Boatsman's Call vind ik een verschrikkelijk overschatte plaat.


Dat depressieve valt ook nog mee, toch? Het is grotendeels zwaarwichtige muziek en sommige dingen zijn nogal luguber, maar soms ook betere stukken, niet alles is 100% doom and gloom. Ook op die laatste Ghosteen valt hier en daar wat berusting te rapen. Bij Skeleton Tree kreeg ik een Bowie momentje overigens, dat komt binnen maar dan bleek dat die nummers al geschreven waren voor die zoon zijn dood! Dat was gelijk bij Bowie zijn dood Blackstar zo geïnterpreteerd werd als afscheid terwijl dat dat achteraf niet zo bleek.
Mwoah, dat depressieve, zwaarwichtige, emotioneel vernietigende en/of lugubere is toch zeker 50% van zijn songs als ik moet gokken. Dat vind ik bijzonder veel voor iemand met 20+ albums :eek:.
Skeleton Tree was grotendeels al geschreven voor de dood van zijn zoon. Maar hij heeft wel nog wat zaken aangepast hierdoor. Ghosteen is effectief geschreven erna en behandelt het thema (alsook de dood van hun keyboard speler).


Trouwens, heeft iemand hier al eens geluisterd naar L.I.T.A.N.I.E.S.? Een "trance-minimal chamber opera" met tekst van Nick Cave. Ik ben er naar beginnen luisteren maar was niet in de juiste mood en heb het uitgesteld.
Kende ik niet, staat nu op ... mwoah, ik mis precies visuele begeleiding?


Yep! Ghosteen, Skeleton Tree en Push The Sky Away resoneren het meest, zoals verwacht eigelijk.
Op basis van wat ik van jou al heb gelezen, is dat inderdaad zoals verwacht :).


Same here. Maar ik kan de oude Nick Cave ook erg smaken.
Bedoel je dan "piano Seeds" of "Post Punk Noise Seeds"?


En dan ben ik zogezegd degene die het internet te serieus neemt.
Ik gok/veronderstel/hoop/bid dat het voor te lachen was.
 
Push the Sky Away was echt verrassend eigenlijk. Ik had vooraf gedacht dat ik piano Cave beter zou vinden dan alle andere Caves, maar nu ben ik daar niet meer zo zeker van. Het album had iets verfrissend en uniek en onverwachts en ik vond het eigenlijk gewoon enorm genietbaar. Murder Ballads heeft dat ook, terwijl bv. The Boatman's Call ook wel een goed album is maar toch een pak minder présence heeft.
 
Oh, ik wil eigenlijk al langer PJ Harvey leren kennen. Ik denk dat mij dat goed moet bevallen. Enige aanrader waar te beginnen?
PJ Harvey is weer zo’n artiest waar je de discografie best chronologisch benadert om de evolutie het beste te ervaren. Maar iemand die echt maar één plaat wil beluisteren, zou ik To Bring You My Love (haar populairste) of Stories From The City, Stories From The Sea (haar meest toegankelijke) aanraden. Rid of Me is mijn persoonlijke favoriet, een van mijn top 10 favoriete platen. Ik heb ook een zwak voor Is This Desire? die ik zeer ondergewaardeerd vind, maar da’s een “moeilijk” album.

Ik vind PJ Harvey misschien zelfs wat straffer als artiest dan Nick Cave omdat ze meer risico’s neemt.
 
Zeer fraaie collab van Nick Cave met Current 93.
Klinkt lekker, ik ken Current 93 niet, de moeite om te ontdekken?


Push the Sky Away was echt verrassend eigenlijk. Ik had vooraf gedacht dat ik piano Cave beter zou vinden dan alle andere Caves, maar nu ben ik daar niet meer zo zeker van. Het album had iets verfrissend en uniek en onverwachts en ik vond het eigenlijk gewoon enorm genietbaar. Murder Ballads heeft dat ook, terwijl bv. The Boatman's Call ook wel een goed album is maar toch een pak minder présence heeft.
Ik vind het vooral heel straf dat ze na 40jaar een volledige ommezwaai kunnen maken, ipv strak vastgeroest te zitten in hun gewoontes. En niet enkel in instrumenten, maar ook in lyrische stijl (geen "verhalende" teksten meer) en manier van schrijven en opnemen.

De gemiddelde 50-plusser op het werk kan het nieuwe koffiemachine nog niet eens gebruiken.

PJ Harvey is weer zo’n artiest waar je de discografie best chronologisch benadert om de evolutie het beste te ervaren. Maar iemand die echt maar één plaat wil beluisteren, zou ik To Bring You My Love (haar populairste) of Stories From The City, Stories From The Sea (haar meest toegankelijke) aanraden. Rid of Me is mijn persoonlijke favoriet, een van mijn top 10 favoriete platen. Ik heb ook een zwak voor Is This Desire? die ik zeer ondergewaardeerd vind, maar da’s een “moeilijk” album.

Ik vind PJ Harvey misschien zelfs wat straffer als artiest dan Nick Cave omdat ze meer risico’s neemt.
Cool thanks, ik ga deze in volgorde beluisteren:To Bring You My Love, Stories From The City, Stories From The Sea, Rid of Me, This Desire?

Allez, eerst eens zien of ik de volgende OATW goed vind en hoe vaak ik die opleg :unsure:
 
Klinkt lekker, ik ken Current 93 niet, de moeite om te ontdekken?

Zeer zeker, check ook het topic dat Avondland startte rond neofolk/industrial. Hun run van 'Thunder Perfect Mind' tot 'Sleep Has His House' is uitstekend (Black Ships Ate The Sky mag daar voor mij ook bij).

Ik heb David Tibet ooit aan het werk gezien op Roadburn en dat was muchos impressive. :drool:

Push the Sky Away was echt verrassend eigenlijk. Ik had vooraf gedacht dat ik piano Cave beter zou vinden dan alle andere Caves, maar nu ben ik daar niet meer zo zeker van. Het album had iets verfrissend en uniek en onverwachts en ik vond het eigenlijk gewoon enorm genietbaar. Murder Ballads heeft dat ook, terwijl bv. The Boatman's Call ook wel een goed album is maar toch een pak minder présence heeft.

Ambient Cave + angry Cave zijn mijn favoriete incarnaties. Ik heb het minder voor cheesy Cave.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
@Gavin, ik heb eigenlijk bitter weinig toe te voegen. Ik ben bijna 100% akkoord met uw mening over de verschillende iteraties...
:love:

Enfin, opnieuw: niet dat het ertoe doet wat ik hier nu neertyp na alles één keer te luisteren he. Maar toch leuk dat ik dan al blind varend toch dicht in de buurt van echte fans van Cave kom. En niet om u hier vollebak stroop om de mond te willen blijven smeren, maar ik heb in de classic arists en albumthreads gezien dat ik u best vaak lijk te volgen, ik ga misschien dan toch Tom Waits er eens moeten doordraaien als er de komende weken een classic artist is die geen ingang vindt bij me. Die andere forumautoriteit @Nahrtent was ook al zeer positief over Waits, dus waar kan dat eigenlijk nog mislopen?

Mwoah, dat depressieve, zwaarwichtige, emotioneel vernietigende en/of lugubere is toch zeker 50% van zijn songs als ik moet gokken. Dat vind ik bijzonder veel voor iemand met 20+ albums :eek:.
Zeker, maar da's een beetje zijn insteek als verhaalverteller toch. Het was maar om te duiden dat ik het niet 100% kommer en kwel vond, en muzikaal nog minder.

Ik gok/veronderstel/hoop/bid dat het voor te lachen was.
Net zoals dat van Nahrtent om te lachen was. Ik wou gewoon wat moeite doen, niet dat ik hier bijvoorbeeld met twee zinnen kom shitposten over iemand zijn favoriete band met een oeuvre van bijna twintig platen. En zoals gezegd apprecieer ik diezelfde moeite van anderen enorm hier.

Het is eens wat anders dan op Wiki te moeten lezen wat die Robert Christgau nu weer te zeiken heeft. Wat een lul.

Oh, ik wil eigenlijk al langer PJ Harvey leren kennen. Ik denk dat mij dat goed moet bevallen. Enige aanrader waar te beginnen?
PJ Harvey is weer zo’n artiest waar je de discografie best chronologisch benadert om de evolutie het beste te ervaren. Maar iemand die echt maar één plaat wil beluisteren, zou ik To Bring You My Love (haar populairste) of Stories From The City, Stories From The Sea (haar meest toegankelijke) aanraden. Rid of Me is mijn persoonlijke favoriet, een van mijn top 10 favoriete platen. Ik heb ook een zwak voor Is This Desire? die ik zeer ondergewaardeerd vind, maar da’s een “moeilijk” album.

Ik vind PJ Harvey misschien zelfs wat straffer als artiest dan Nick Cave omdat ze meer risico’s neemt.
Ken er zelf niet veel van hoor, buiten twee van de albums die FlyingHorseman hier opnoemt (Stories en To Bring You My Love) en een paar singles die me bijblijven. Zoals Man-Size bijvoorbeeld, ik vind het niet echt een mooie vrouw maar in die clip is ze elke keer dat ik die bekijk aantrekkelijk. Het is een beetje zoals Cave dan: ik vind de paar dingen die ik ken eigenlijk heel goed, maar nooit aangezet om te luisteren. Vandaar dat mijn interesse gewekt was toen ik ze op zijn album zag. Wel véél simpelere muziek dan Cave voor zover ik ze dus ken IMO, dus verwacht niet dezelfde epiek daar. Wel catchier!

de live klassieker van de Seeds:
Hebt ge een aanrader of link van één volledige liveshow die ik eens moet opzetten? Ik had woensdagavond tijdens de marathonmatch van Garin op RG wat Youtube opgezet op de achtergrond en na enkele nummers begon deze show te spelen, heb ik dan maar helemaal meegepikt want goed en Cave maakt wel indruk als frontman. Ik zie dat ge live albums hebt aangeraden in de thread maar daar zie ik hem niet ... tenzij ik over een link gekeken heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Oh, ik wil eigenlijk al langer PJ Harvey leren kennen. Ik denk dat mij dat goed moet bevallen. Enige aanrader waar te beginnen?
Ik zou beginnen zoals @FlyingHorseman zegt, maar omdat we in het Nick Cave topic zitten, zou ik zeggen om te beginnen met To bring you my love, volgens mij haar bekendste album, en als je Live Seeds van Nick Cave regelmatig eens opzet, zal de muziek van het openingsnummer u bekend in de oren klinken.
Plain Gold Ring, origineel van Nina Simone en het enige 'nieuwe' nummer op het album Live Seeds:


De originele versie van Nina Simone:


En To Bring You MY love van PJ Harvey:


Een album dat je zeker niet mag vergeten, is Dance Hall at Louse Point, een album dat meestal wat vergeten wordt, maar echt wel de moeite.
 
Hebt ge een aanrader of link van één volledige liveshow die ik eens moet opzetten? Ik had woensdagavond tijdens de marathonmatch van Garin op RG wat Youtube opgezet op de achtergrond en na enkele nummers begon deze show te spelen, heb ik dan maar helemaal meegepikt want goed en Cave maakt wel indruk als frontman. Ik zie dat ge live albums hebt aangeraden in de thread maar daar zie ik hem niet ... tenzij ik over een link gekeken heb.
Deze
is imo zeer goed.
 
Terug
Bovenaan