Kid_C

Cultuur Crew
Crowdfunder FE
Na ons twee weken te verdiepen in de wondere wereld van de heavy, doom en stoner metal gaan we eens de volledig andere richting uit. Voor de eerste keer een elektronische artiest die we zullen bespreken in deze reeks! Niemand minder dan The Prodigy.

The-Prodigy.jpg


Ze staan gekend als de grondleggers van het 'Big Beat' genre (denk ook Chemical Brothers, Fatboy Slim,...). Ik ga er van uit dat ze begin de jaren negentig de ravescene vrij zwaar op hun kop hebben gezet. :unsure: De band bestaat nog steeds, maar met het overlijden van "zanger" Keith Flint in 2019 verloren ze hun bekendste en beruchtste gezicht.

De band bracht zeven albums uit sinds 1992 waarvan nummer 2 (Music For The Jilted Generation) en 3 (The Fat Of The Land) door de meeste worden aanzien als hun klassiekers. Ik zal in de comments lezen of we hier één of twee weken voor zullen uitrekken.

Nuttige info en links:
 
Als kind wel vaak en een beetje graag gehoord op MTV, nadien jarenlang genegeerd en vandaag, meer dan 25 jaar later, wordt het eens tijd om deze band van dichterbij te leren kennen. Enfin. Morgen. Tijdens de werkuren. :unsure:
 
Always Outnumbered vond ik een onbegrijpelijk slecht album, alsof ze de Audio Bullys achterna liepen, soort van lawaaierige house/breaks sfeer met irritante vocals, de sound die je in Thailand op een Engelse expat fuif hoort. Het omgekeerde van cutting edge Londen en de kwaliteit op hun XL label. Daarna heb ik ze losgelaten. Classic Artist ? Dan zou Fatboy Slim dat ook zijn. Jilted is een klassiek album.
 
Als kind wel vaak en een beetje graag gehoord op MTV, nadien jarenlang genegeerd en vandaag, meer dan 25 jaar later, wordt het eens tijd om deze band van dichterbij te leren kennen. Enfin. Morgen. Tijdens de werkuren. :unsure:
zelfde hier. op de 25 jaar later na dan, zo oud ben ik nog niet :unsure:
Ook de reden dat ik dervoor gestemd heb.

De playlist staat klaar.
 
net twee liedjes van eurosong festival gezien: ik denk dat ik nu alle albums van The Prodigy achter elkaar ga beluisteren om mijn oren weer in orde te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Eerste drie albums vroeger een tijd heel veel gedraaid. Maar daarna niet meer gevolgd. De eerste twee albums klinken misschien beetje gedateerd bij momenten maar stonden wel heel leuke nummers op. Always Outnumbered... vond ik ook een slecht album tbh.

Weet nog goed die videoclip van Smack My B*tch up vroeger: hoe controversieel die toen was met de grote 'schok' op het einde 😆.
 
Een klasgenoot liet die Smack My Bitch Up clip zien in de klas zonder dat de leraar wist wat er ging komen. We schrijven 1998. Paar johnny's waren even sprakeloos als de leerkracht.
 
Music For The Jilted Generation en Experience in mindere mate heb ik vroeger wel wat beluisterd, maar als ik aan The Prodigy denk, kom ik meteen bij The Fat of The Land uit. Om de een of andere reden was die plaat nogal populair bij mij op de klas toen ik 12-13 was, een paar jaar na het verschijnen ervan. Ik heb hier nog ergens een CD-R met dat album op liggen, indertijd geript van de CD die ik in de bibliotheek was gaan lenen.

Heb ergens wel een beetje schrik om die na al die jaren nog eens opnieuw te horen, kans dat die niet zo waardig oud geworden is, is nogal groot.

Ik herinner me dat er wel wat aandacht was voor Always Outnumbered, Never Outgunned, omdat het toen al 7 jaar geleden was dat ze iets uitgebracht hadden. Wat die plaat betreft, sluit ik me aan bij willydrama, dus ook niet zoveel zin om die nog eens te beluisteren. Alles daarna nog nooit gehoord.
 
Ik heb eigenlijk nooit naar The Prodigy geluisterd. Buiten die 2 of 3 bekende nummers ken ik er eigenlijk niks van. Ik ben dus heel erg benieuwd :help:.
 
Voor het eerst op mijn radar gekomen midden jaren 90 met No Good, periode dat ik net begon uit te gaan. Nooit superfan geweest, maar altijd wel geapprecieerd. Ze waren toen een van de weinigen die mainstream elektronische muziek maakten dat geen EDM was. Eenmaal ook live aan het werk gezien op I Love Techno.
 
Toppers die niet volledig in het canon zitten zijn Rex The Dog remix van 'Girls', DJ Hype remix van 'Smack' en Liam's Dirtchamber mix.
 
Eerste keer via een vriend gehoord met breathe. Ze waren tussen 99 en 2000 gemakkelijk te vinden op Napster en dan zo verder de collectie kunnen ontdekken.

 
Ik heb eigenlijk nooit naar The Prodigy geluisterd. Buiten die 2 of 3 bekende nummers ken ik er eigenlijk niks van. Ik ben dus heel erg benieuwd :help:.
Ik zou zeggen,probeer deze zo chronologisch mogelijk te beluisteren.
Dus begin met Experience,MFTJG,TFOTL,enz..
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Terug
Bovenaan