De 2 eerste albums waren ok maar verder wel vergeetbaar voor mij buiten hier en daar een nummer. Nu aan The Fat Of The Land bezig en daar staan toch (voor mij dan) hun bekendere songs op. Dat album bevalt me wel tot dusver.

En iemand heeft hier Crossfaith gepost, ja die heb ik op GMM gezien ooit en daar speelde ze toen ook Omen. Wel een feestje die band live.
 
1ste helft van het eerste album sprak me niet echt aan. 2de helft was beter en er waren enkele nummers die me bekend voorkwamen (kan natuurlijk ook van de samples zijn die ze gebruiken).
2de album is vanaf track nr.1 al een stuk aantrekkelijker en staat hier vollenbak te spelen.

Om eerlijk te zijn hoor ik eigenlijk weinig verschil met de albums die ik heb van The Chemical Brothers. Dat zijn soms ook albums waarbij ik het pas na een tijd door heb dat die eigenlijk al voor de tweede keer aan het spelen zijn. Of dat een goed ding is of niet, weet ik nog altijd niet. Maar het zou ook met dit album kunnen gebeuren :p
 
1991, 15 jaar kom je beneden om naar school te gaan, ontbijt in de zetel Mtv op tv ineens Bam The Prodigy
Savonds via een maat die op de radio werkte een cassettebandje laten maken met oa hun plaat, is grijs gedraaid geweest op school, zalige tijd toen en ook leuk wat er toen allemaal te ontdekken was qua muziek.
 
Ik kende een nummer of vijf (en Mindfields van Crash Bandicoot soundtrack?) maar voor de rest dus onbekend als band, en naar dit soort/genre muziek luister ik ook niet.

Begonnen met hun debuut Experience en ... ik wist niet wat doen. Ik kon geen enkel nummer bij goed of skippen zetten, gewoon grotendeels een brij voor mij ook al hoor ik natuurlijk verschillen tussen nummers, dus mijn notitiepapiertje was leeg. Het is ook niet echt iets dat ge hoort op te zetten als ge gewoon in de zetel zit, lijkt me, dus dat is misschien mijn fout. Voor de rest gewoon eens goed voor één keer op te zetten, en dan moet het (een beetje zoals onder andere Sond al zei) af want het is goed geweest.
Een dag ertussen gelaten en vandaag Music For The Jilted Generation geprobeerd, weinig beterschap eigenlijk. De eerste drie echte nummers zijn twintig minuten soundtrackmuziek voor een actiefilm, ik weet niet wat ik hier verder mee moet. Voodoo People en No Good zijn in orde, en de laatste drie nummers brengen wat afwisseling, maar verder zegt het me niets.
The Fat Of The Land is wel beter, relatief kortere nummers ook in vergelijking met de vorige, maar ook niet meer dan dat buiten de hits voor mij. Firestarter is er wel recht op natuurlijk, de rest naast Breathe of Smack My Bitch Up weer meer van hetzelfde. Nog rap de eerste drie nummers van Always Outnumbered, Never Outgunned erachter gegooid, maar dat is ook het laatste dat ik ga proberen, heeft verder geen zin.

Dus geprobeerd, maar kan hier, afgezien van respect voor het gebruik van die samples en het indertijd allicht baanbrekende van hun werk, eigenlijk niets bijdragen. En zij omgekeerd ook niet buiten die paar bekende hits dan, maar die had ik al. Op naar Cave volgende week.
 
Half album beluisterd. Idk, steek dit in ne 90's film als The Matrix of Trainspotting en ge hebt mij direct mee maar zo op zichzelf doet het mij maar weinig

Welk album juist ?

Nog vergeten te vermelden dat ik het artwork van Music For The Jilted Generation ook wel top vind.
De binnencover was ook controversieel indertijd.

4497a17a9d7714bf974d39ff040f7164.jpg




Ook nog vrij interessante video al vind ik de stem van de narator wel irritant.

 
Ook nog voor mij (geboren in de jaren '90) is The Prodigy toch nog een stukje nostalgie. :)

Het moet 1998 geweest zijn. Ik was toen nog maar 5 jaar en mijn broer is zo'n 8-9 jaar ouder, dus ik kreeg als kleuter nog wel iets mee van de 90's. (Op mijn ouders moest ik nu niet bepaald rekenen hiervoor. :p) Vóór hij met rock begon was elektronische muziek zijn genre.

Mijn broer was zot van Firestarter en draaide dit nummer helemaal grijs en vollebak in zijn kamer, tot grote ergernis van mijn ma ("die lelijke muziek!1!1 :shutup:"), maar ook maar mijn pa als het tijd was om te eten. Een paar keer hard op de deur bonken was er ook geregeld bij en dan was het nog maar de vraag of hij het wel had gehoord.
Hij had ook van die lichteffecten die toen heel populair waren. Zo'n "boxen" met lichten: rood, geel, blauw en... groen, misschien?
Ik zie ze nog voor mij, maar ik was te klein om de naam te weten. (Misschien weten de mensen die in de jaren '80 zijn geboren wel waarover ik het heb?)
Flikkerende lichten hoorden er ook bij.
Die stonden dan natuurlijk op terwijl The Prodigy speelde en ik associeer deze muziek daar dan ook nog altijd mee.
De andere nummers zal hij ook wel veel gedraaid hebben, maar ik herinner mij toch vooral Firestarter.
Ik weet nog dat ik als kleintje dacht: wat is dat voor rare en lelijke muziek? Mijn hele vroege kennismaking met elektronische muziek dus, en met wát voor een band en nummer!
Maar zelfs als puber zou ik ook niets van The Prodigy, laat staan elektronische muziek moeten weten. "Geen echte instrumenten", "geen echte muziek" en meer van dat soort vooroordelen. Ik was toen echt 100% into rock en metal.

Maar omdat ik besefte dat ik op een gegeven moment toch wel nostalgisch begon te worden naar dingen uit mijn kindertijd begon ik er meer voor open te staan. Right Here, Right Now van Fatboy Slim heb ik bijvoorbeeld toch altijd gewaardeerd, zelfs als kind toen. (Nog zo'n stukje nostalgie.) Jarenlang wist ik niet wie de uitvoerder, noch wat de titel van dit nummer was. (Denk dat ik dit pas sinds mijn 18de weet of zo, waarschijnlijk ook dankzij mijn broer.)
Alle bekende singles van Sash! kan ik ook erg waarderen en er zijn perioden dat ik deze dagdagelijks draai. Ik kan hier titels noemen, maar vind ze eigenlijk allemaal even goed.
Darude - Sandstorm is nog zo'n voorbeeld, maar zelfs de toch wel foute Summerjam van The Underdog Project vind ik eigenlijk wel goed. 😁
(Ik zal ook maar eens in het elektronics topic beginnen posten zeker?)

En komen we aan bij The Prodigy.
Firestarter, wat ik altijd zo'n raar en lelijk nummer had gevonden, kon ik eigenlijk toch best wel waarderen na na zoveel jaar nog eens te beluisteren. Zo slecht was dat nog niet. Integendeel zelfs.
Dit soort elektronische muziek kon ik wel hebben en toen ik las dat er veel rock & metal fans hen goed vonden, ging er bij mij natuurlijk ook een lampje branden, afgezien van de nostalgie.
Wel ben ik een grotere fan van Breathe.
No Good en zeker Smack My Bitch Up vind ik erg goed. (Die beruchte clip waar ik al een paar keer over gelezen heb heb ik nooit gezien, maar ik ben toch een beetje curieus... Of is het echt niet voor gevoelige kijkers? :unsure:)
The Voodoo People zou ik ook wel eens draaien. (Blijft trouwens nogal makkelijk in mijn hoofd hangen. "The voodoo who-do-what-you-don't- dare-do-people"... Hoeveel keer dat zinnetje al door mijn kop gegaan is... Ontelbaar. :'))

Zoals @Kid_C ben ik ook geen fan van Outta Space omwille van die stemmetjes en het is mij veel te zot. Geef mij maar het donkerder materiaal à la Breathe en Firestarter. Nu ja, dat zeg ik nu toch. :unsure:
Max Romeo - Chase The Devil vind ik wel goed, maar er zijn een paar roots reggae nummers die ik zo wel eens zou draaien, al is het intussen weer een jaar of 2 jaar geleden misschien. (Ga je zien dat ik die zo meteen weer ga draaien; zo gaat dat altijd bij mij met muziek dat ik al heel lang niet meer gedraaid heb en ineens over praat.)

Voor de rest ken ik eigenlijk niets van hen, maar ben ook wel benieuwd om naar de rest te luisteren. Geen idee wat ik ervan zal vinden, maar zoals ik hierboven al zei ben ik momenteel een grotere fan van het donkerder materiaal.

Nog een vraag: wat wordt er eigenlijk bedoeld met iets dat "verouderd" klinkt? Is dat iets wat typisch voor die tijd is en is blijven hangen? Maar dan nog: waarom zou dat nu niet meer goed kunnen zijn?
Meeste van mijn favoriete muziek is 50 jaar oud of zelfs ouder en dat zou ook verouderd kunnen klinken, maar dat stoort mij toch niet...
 
Ik denk dat ze bedoelen dat elektro music idd eigen is aan bepaalde tijdsperiode,terwijl rock gerelateerde genres meer tijdloos zijn.
 
Blijft een pareltje:


Je moet dit uiteraard ook beluisteren met de begin jaren 90 in gedachten net na de commerce New beat en begin jaren van de house in die tijd waren ze toch vrij uniek hoor qua sound.

Nu als ik vergelijk wat voor draken van EDM er nu gemaakt worden ben ik des te meer blij dat men tiener jaren hebben plaats gevonden in de jaren 90, nuja eigenlijk al iets eerder ging al zwaar uit sinds men 12de :)
 
Ik heb hier ook al eens gezegd dat de muziek verouderd is, maar bij mij slaat het er eerder op dat ik persoonlijk de muziek wat ontgroeid ben.

Op zich vind ik niet dat elektronische muziek meer tijdsgebonden en dus minder tijdloos is dan rockmuziek. Kraftwerk klinkt nog altijd fris en ik luister nog veel naar bepaalde acts uit de 90‘s zoals Autechre en Aphex Twin.
 
Zal verkeerd zijn met mijn denkwijze dan

Als je de tijdsperiode waarin bepaalde elektro-muziek populair was niet echt hebt meegemaakt,is het volgens mij moeilijker om er appreciatie voor te krijgen in het heden.
Eurodance is ook zo'n voorbeeld denk ik,nu moet je zulke muziek niet laten horen aan mensen die niks met de jaren '90 te maken hebben.
Die gaan dat waarschijnlijk rotslecht vinden,terwijl dat het voor mij persoonlijk ook wel jeugdsentiment is.
Uitgangsleven stond er bol van,net zoals de grunge etc...
Al zullen er wel uitzonderingen in het elektrogenre zijn die de tand des tijds overleven zeker.
Terwijl rock gerelateerde genres uit eender welk era tegenwoordig nog altijd geapprecieerd kunnen worden.
Maar bon zal het wel bij het verkeerde eind hebben.

Ken eigenlijk niks van kraftwerk (buiten hun naam en dat ze inspiratie zijn voor heel veel artiesten uit verschillende genres) en Autreche (kom ik echt uit andere wereld als ik hier nog nooit van gehoord heb)
 
Hmmmmmmmm, ik vrees dat deze het ook niet gaat worden voor mij. Ik kan ook weinig bijbrengen deze week ... ik heb niks met dit type muziek, en ken er ook niks van ... dus mijn mening draagt bijzonder weinig waarde 🤷‍♂️. Ik kan ook echt niet inschatten of ze een classic artist zouden zijn of niet.

Sowieso heeft Gavin mijn gevoel al vrij goed verwoord:
Ik kende een nummer of vijf (en Mindfields van Crash Bandicoot soundtrack?) maar voor de rest dus onbekend als band, en naar dit soort/genre muziek luister ik ook niet.

Begonnen met hun debuut Experience en ... ik wist niet wat doen. Ik kon geen enkel nummer bij goed of skippen zetten, gewoon grotendeels een brij voor mij ook al hoor ik natuurlijk verschillen tussen nummers, dus mijn notitiepapiertje was leeg. Het is ook niet echt iets dat ge hoort op te zetten als ge gewoon in de zetel zit, lijkt me, dus dat is misschien mijn fout. Voor de rest gewoon eens goed voor één keer op te zetten, en dan moet het (een beetje zoals onder andere Sond al zei) af want het is goed geweest.
Een dag ertussen gelaten en vandaag Music For The Jilted Generation geprobeerd, weinig beterschap eigenlijk. De eerste drie echte nummers zijn twintig minuten soundtrackmuziek voor een actiefilm, ik weet niet wat ik hier verder mee moet. Voodoo People en No Good zijn in orde, en de laatste drie nummers brengen wat afwisseling, maar verder zegt het me niets.
The Fat Of The Land is wel beter, relatief kortere nummers ook in vergelijking met de vorige, maar ook niet meer dan dat buiten de hits voor mij. Firestarter is er wel recht op natuurlijk, de rest naast Breathe of Smack My Bitch Up weer meer van hetzelfde. Nog rap de eerste drie nummers van Always Outnumbered, Never Outgunned erachter gegooid, maar dat is ook het laatste dat ik ga proberen, heeft verder geen zin.

Dus geprobeerd, maar kan hier, afgezien van respect voor het gebruik van die samples en het indertijd allicht baanbrekende van hun werk, eigenlijk niets bijdragen. En zij omgekeerd ook niet buiten die paar bekende hits dan, maar die had ik al. Op naar Cave volgende week.

Ik heb 2 albums beluisterd tijdens het sporten, wat mij zowat de meest ideale setting lijkt (op live na).
  1. The Fat of the Land:
    • Niet mijn ding, maar ook niet archi slecht. Veel variatie zit hier ook wel niet in
    • Goed: Mindfields & Firestarter (zelfs in mijn Spotify saves gezet)
    • Meh / "ok": Smack my Bitch Up, Breathe & Fuel my Fire
  2. Experience:
    • Teh fuck :eek: ... en ik dacht dat TFOTL weinig variatie had ... dit is helemaal 1 niet te onderscheiden geluids-brij
      Dit album vind ik echt slecht, dit maakt mij letterlijk irritant. Ik heb zeer veel nummers geskipt omdat ik het niet aankon
    • Goed: Niks
    • Meh / "ok": Fire ... en alleen maar omdat ze Arthur Brown samplen
    • Slechte nummers: Alles, maar echt wel speciale vermelding voor Music Reach (die stemmekes :eek:), Everybody in the Place & Breath of the Prodigy Dancers. Het is van deze 3 dat ik echt irritant werd.
Ik ben van plan om Music for the Jilted Generation + 1 van hun latere platen nog te luisteren. Maar ik gok dat het niet voor mij is.

Ik snap wel nog steeds niet waar het "electronic punk" label vandaan komt. Is het enkel omdat die gast een reverse mohawk had?
Het heeft noch de typische punk sound of beat, noch de lyrics, noch de anti-authority / DYI / ... feel, dus I don't get it :thinking:.
Zoals ik al zei, denk ik bij electronic punk aan dingen als Atari Teenage Riot, en dat is heel wat anders imo (niet noodzakelijk beter hoor).

En sla ik de bal volledig mis als ik Die Antwoord in het verlengde van The Prodigy leg, maar dan met "rap" erdoor gemixt? Die Antwoord vind ik tenminste nog interessant.


Smack My Bitch Up vind ik erg goed. (Die beruchte clip waar ik al een paar keer over gelezen heb heb ik nooit gezien, maar ik ben toch een beetje curieus... Of is het echt niet voor gevoelige kijkers? :unsure:)
Ge ziet wat tetten, ze doen wat drugs, en ze vechten wat (zonder dat ge erge violence of gore te zien krijgt) ... that's it.
Wel cool gemaakte clip though :thumb:.


Japanse metal cover van 'Omen' op download 2014. Feel the energy
Ook niet mijn muziek, maar van zo een audience participation krijg ik inderdaad kiekevel :love:.
 
EDM wist ik, maar wtf is Imdv? Google verwijst mij enkel naar IMDB :thinking:.
 
Het leuke aan de The Prodigy voor mij is dat ze tot aan No good (nu nog een dijk van een plaat in clubs) zo goed als onbekend waren in de Eu begin jaren 90, heb er veel geweten die House fan waren maar niks moesten hebben van the Prodigy voor mij waren het gouden jaren, the Prodigy is voor mij de opvulling geweest tussen de niet commerciële New beat en het moment dat ik House fan werd, Maurice Engelen met zijn vele projecten zweeft daar ook nog ergens tussen.
 
Het leuke aan de The Prodigy voor mij is dat ze tot aan No good (nu nog een dijk van een plaat in clubs) zo goed als onbekend waren in de Eu begin jaren 90, heb er veel geweten die house fan waren maar niks moesten hebben van the Prodigy voor mij waren het gouden jaren, the Prodigy is voor mij de opvulling geweest tussen de niet commerciële New beat en het moment dat ik House fan werd, Maurice Engelen met zijn vele projecten zweeft daar ook nog ergens tussen.
En de rest van dit album niet vergeten!
 
Terug
Bovenaan