Werk Nadelen aan boekhouding zelf doen?

Kode9

Member
Ik werk momenteel in loondienst en ben zelfstandig in bijberoep. Momenteel staan mijn bijberoep activiteiten op een heel laag pitje maar ik wil mijn eenmanszaak wel behouden. Ik overweeg om binnenkort zonder boekhouder verder te doen, en alles via Accountable te regelen. Maar ik vraag me dus af of ik met Accountable mogelijks bepaalde optimalisaties mis loop.

Mijn boekhouder kost me +- 135eur per maand. Dit bedrag kan ik uiteraard gewoon integraal als kost laten inboeken. Toch tikt dit redelijk aan, aangezien er maanden voorbij gaan zonder 1 gemaakte kost of uitgaande factuur.
De boekhouder zelf: hij is altijd heel correct, en toch creatief genoeg ivm in te boeken kosten en aangiften. Zo krijg ik dit jaar geld terug van de belastingen (een leuk bedrag). Dit zou (volgens hem) grotendeels komen doordat er genoeg (al dan niet forfaitaire) kosten zijn ingeboekt, en relatief weinig inkomsten waren. Er ontstond dan op papier een verlies, en zo kwam mijn persoonlijke belastbare bedrag lager te liggen, hence geld terugkrijgen.

Ik vertel dit alles omdat ik mij afvraag of ik via pakweg Accountable (of ander platform) het zelfde resultaat zou hebben gehad, als ik vorig jaar heel het jaar via hen had gewerkt. Ik weet natuurlijk ook niet exact hoe creatief mijn boekhouder is geweest, maar voor zover ik kan inschatten is hij steeds voorzichtig en conservatief, geen gesjoemel om zoveel mogelijk kosten te boeken etc. Gewoon enkel waar ik recht op heb.
Via Accountable oid zou ik obviously op kortere heel wat centen besparen. Maar ik kan moeilijk inschatten of de kost van mijn boekhouder zichzelf dus terugverdient via een hoger bedrag terug te krijgen van de belastingen bvb. Ik weet ook niet hoeveel je via Accountable zelf moet doen, en hoeveel er automatisch gaat of je voor een fee kan laten doen.

Los hiervan, Ik heb al overwogen om mijn activiteiten tijdelijk stop te zetten, wegens maanden van inactiviteit. Dan zei mijn boekhouder: "dat kan je doen maar dat gaat bijna een jaar aan boekhoudkosten kosten, en dan kan je al beter alles gewoon zo laten". Ik stelde me hier vragen bij, maar ik moet natuurlijk voort gaan op wat hij me zegt, ik heb totaal geen idee van wat zoiets normaal gesproken kost. Meningen?


TLDR: eenmanszaak met weinig beweging in --> boekhouder nog steeds zijn geld waard of omschakelen naar Accountable/Dexxter/...?
 
Ik werk momenteel in loondienst en ben zelfstandig in bijberoep. Momenteel staan mijn bijberoep activiteiten op een heel laag pitje maar ik wil mijn eenmanszaak wel behouden. Ik overweeg om binnenkort zonder boekhouder verder te doen, en alles via Accountable te regelen. Maar ik vraag me dus af of ik met Accountable mogelijks bepaalde optimalisaties mis loop.

Mijn boekhouder kost me +- 135eur per maand. Dit bedrag kan ik uiteraard gewoon integraal als kost laten inboeken. Toch tikt dit redelijk aan, aangezien er maanden voorbij gaan zonder 1 gemaakte kost of uitgaande factuur.
De boekhouder zelf: hij is altijd heel correct, en toch creatief genoeg ivm in te boeken kosten en aangiften. Zo krijg ik dit jaar geld terug van de belastingen (een leuk bedrag). Dit zou (volgens hem) grotendeels komen doordat er genoeg (al dan niet forfaitaire) kosten zijn ingeboekt, en relatief weinig inkomsten waren. Er ontstond dan op papier een verlies, en zo kwam mijn persoonlijke belastbare bedrag lager te liggen, hence geld terugkrijgen.

Ik vertel dit alles omdat ik mij afvraag of ik via pakweg Accountable (of ander platform) het zelfde resultaat zou hebben gehad, als ik vorig jaar heel het jaar via hen had gewerkt. Ik weet natuurlijk ook niet exact hoe creatief mijn boekhouder is geweest, maar voor zover ik kan inschatten is hij steeds voorzichtig en conservatief, geen gesjoemel om zoveel mogelijk kosten te boeken etc. Gewoon enkel waar ik recht op heb.
Via Accountable oid zou ik obviously op kortere heel wat centen besparen. Maar ik kan moeilijk inschatten of de kost van mijn boekhouder zichzelf dus terugverdient via een hoger bedrag terug te krijgen van de belastingen bvb. Ik weet ook niet hoeveel je via Accountable zelf moet doen, en hoeveel er automatisch gaat of je voor een fee kan laten doen.

Los hiervan, Ik heb al overwogen om mijn activiteiten tijdelijk stop te zetten, wegens maanden van inactiviteit. Dan zei mijn boekhouder: "dat kan je doen maar dat gaat bijna een jaar aan boekhoudkosten kosten, en dan kan je al beter alles gewoon zo laten". Ik stelde me hier vragen bij, maar ik moet natuurlijk voort gaan op wat hij me zegt, ik heb totaal geen idee van wat zoiets normaal gesproken kost. Meningen?


TLDR: eenmanszaak met weinig beweging in --> boekhouder nog steeds zijn geld waard of omschakelen naar Accountable/Dexxter/...?
Je kan je boekhouding zelf doen maar als je je nu zelfs afvraagt hoe creatief je boekhouder is geweest en het niet gewoonweg weet, of weet waar je daarvoor naar moet kijken denk ik niet dit een goed idee is. Je zou zelf de data entry kunnen doen maar als het volume aan facturen zo laag is vermoed ik dat het niet dat is waar de kost zit.
 
Je kan je boekhouding zelf doen maar als je je nu zelfs afvraagt hoe creatief je boekhouder is geweest en het niet gewoonweg weet, of weet waar je daarvoor naar moet kijken denk ik niet dit een goed idee is. Je zou zelf de data entry kunnen doen maar als het volume aan facturen zo laag is vermoed ik dat het niet dat is waar de kost zit.
Wij als eenmanszaak, doen alle aankoopfacturen en verkoopfacturen zelf.
Ook het financiëel dagboek doen wij zelf


Het enige wat de boekhoudster (extern) doet, is de BTW aangifte per kwartaal. En de jaarrekeningen maken.
Maar het forfaitair gedeelte dat we daarvoor betalen is toch ook gauw 150 euro per maand hoor.
Dus ik denk dat je echt al een goeie prijs te pakken hebt.

Om dit allemaal zelf te gaan doen, ga je toch al wat kennis moeten hebben (denk ik).
 
Je kan je boekhouding zelf doen maar als je je nu zelfs afvraagt hoe creatief je boekhouder is geweest en het niet gewoonweg weet, of weet waar je daarvoor naar moet kijken denk ik niet dit een goed idee is. Je zou zelf de data entry kunnen doen maar als het volume aan facturen zo laag is vermoed ik dat het niet dat is waar de kost zit.
Misschien legde ik daar iets te veel nadruk op. Ik heb wel begrepen dat hij vooral speelt met bepaalde onkosten waar hij een forfaitair bedrag voor mag inboeken. Aangezien hij altijd heel voorzichtig is met onkosten, weet ik niet of hier veel andere zaken bij komen kijken. Hij overloopt natuurlijk niet àlles met mij.
Ik zou natuurlijk altijd via een forum als dit kunnen kunnen leren hoe ik zelf bepaalde zaken kan optimaliseren, en dit dan vervolgens toepassen in Accountable... :) Het is me gewoon moeilijk in te schatten waar ik het meeste profijt doe, besparen op de boekhouder versus de optimalisaties dat hij toepast.

Wij als eenmanszaak, doen alle aankoopfacturen en verkoopfacturen zelf.
Ook het financiëel dagboek doen wij zelf


Het enige wat de boekhoudster (extern) doet, is de BTW aangifte per kwartaal. En de jaarrekeningen maken.
Maar het forfaitair gedeelte dat we daarvoor betalen is toch ook gauw 150 euro per maand hoor.
Dus ik denk dat je echt al een goeie prijs te pakken hebt.

Om dit allemaal zelf te gaan doen, ga je toch al wat kennis moeten hebben (denk ik).
Die BTW aangifte kan je bij Accountable pro ook doen, dus dat is op zich geen probleem.
 
Welke activiteit heb je precies? Mogelijks kan je overschakelen naar kleine onderneming dan is je administratie 2x niets.

1620 per jaar voor boekhouding exclusief btw dan? Is wel goed doorgerekend voor een klein bijberoep.

Let op bij fiscale controle er redelijk wat kosten kunnen verworpen worden zodat je uiteindelijk geen verlies meer hebt (en dus belastingen zult moeten terugbetalen). Een bijberoep dat jaar op jaar verlies maakt ziet de fiscus uiteraard niet graag...
 
Wat bedoel je met "weinig beweging"? Weinig verkopen?
Ben je BTW-plichtig of niet?
Welke sector? Als je met voorraden of inventaris zit, dan is dat al een moeilijkheidsgraad bij.
 
Welke activiteit heb je precies? Mogelijks kan je overschakelen naar kleine onderneming dan is je administratie 2x niets.

1620 per jaar voor boekhouding exclusief btw dan? Is wel goed doorgerekend voor een klein bijberoep.

Let op bij fiscale controle er redelijk wat kosten kunnen verworpen worden zodat je uiteindelijk geen verlies meer hebt (en dus belastingen zult moeten terugbetalen). Een bijberoep dat jaar op jaar verlies maakt ziet de fiscus uiteraard niet graag...
Ik doe grafisch ontwerp / webdesign. De 135eur waar ik het over had was incl, ex btw is het 110 dus 1320. Maar voor mijn administratie vind ik dat nog steeds pittig...

Ik kan mij inderdaad goed inbeelden dat deze situatie zeker niet kan / mag blijven duren, met inderdaad oog op controles en dergelijke. Vorig jaar was het ook puur toeval dat het zo liep. Ik heb zeker geen intentie om hier structureel 'gebruik' van te maken, en wil mijn bijberoep inkomsten omhoog te trekken in de toekomst.
Wat bedoel je met "weinig beweging"? Weinig verkopen?
Ben je BTW-plichtig of niet?
Welke sector? Als je met voorraden of inventaris zit, dan is dat al een moeilijkheidsgraad bij.
Weinig beweging -> weinig uitgaande facturen en weinig onkosten om in te boeken. Gemiddeld om de paar maanden een factuur dat buiten gaat, idem met onkosten.
Ik ben inderdaad BTW-plichtig, en werk in de grafische sector. Geen voorraad om rekening mee te houden.
 
Ik doe grafisch ontwerp / webdesign. De 135eur waar ik het over had was incl, ex btw is het 110 dus 1320. Maar voor mijn administratie vind ik dat nog steeds pittig...

Ik kan mij inderdaad goed inbeelden dat deze situatie zeker niet kan / mag blijven duren, met inderdaad oog op controles en dergelijke. Vorig jaar was het ook puur toeval dat het zo liep. Ik heb zeker geen intentie om hier structureel 'gebruik' van te maken, en wil mijn bijberoep inkomsten omhoog te trekken in de toekomst.

Weinig beweging -> weinig uitgaande facturen en weinig onkosten om in te boeken. Gemiddeld om de paar maanden een factuur dat buiten gaat, idem met onkosten.
Ik ben inderdaad BTW-plichtig, en werk in de grafische sector. Geen voorraad om rekening mee te houden.

Als je BTW-plichtig bent, dan moet je ook je BTW-aangiften en je klantenlisting zelf doen.

Over het algemeen zeg ik tegen de meesten:

*Bijberoep zonder BTW, je kan het zelf proberen als je een beetje wilt inlezen.

*Bijberoep met BTW, dan is het wat anders. Dan ben je al geconfronteerd met twee verschillende fiscale thema's en de BTW kan ongenadig zijn.
Een BTW-klantenlisting vergeten in te dienen is in sommige situaties een boete van 3.000 euro. En op andere vlakken is BTW ook zonder genade: nalatigheidsinteresten, percentuele boetes met minimum bedragen,...



Dan moet je ook beetje zo'n zaken kennen:
Hoe verwerk je de aankoop van een GSM van 900 euro exclusief BTW die gemengd gebruikt wordt op BTW-vlak en op inkomstenbelastingenvlak.


Om eerlijk te zijn, een boekhouder voor een BTW-plichtige bijberoep voor 1.320 euro exclusief BTW op jaarbasis, dat lijkt mij geen al te hoge prijs.
 
Wij als eenmanszaak, doen alle aankoopfacturen en verkoopfacturen zelf.
Ook het financiëel dagboek doen wij zelf


Het enige wat de boekhoudster (extern) doet, is de BTW aangifte per kwartaal. En de jaarrekeningen maken.
Maar het forfaitair gedeelte dat we daarvoor betalen is toch ook gauw 150 euro per maand hoor.
Dus ik denk dat je echt al een goeie prijs te pakken hebt.

Om dit allemaal zelf te gaan doen, ga je toch al wat kennis moeten hebben (denk ik).

Hoe zijn "jullie" nu een éénmanszaak? Ik dacht dat je in een soort van bouwafval- bedrijf zat met meerdere camionneten, meerdere werknemers,...
 
Als je BTW-plichtig bent, dan moet je ook je BTW-aangiften en je klantenlisting zelf doen.

Over het algemeen zeg ik tegen de meesten:

*Bijberoep zonder BTW, je kan het zelf proberen als je een beetje wilt inlezen.

*Bijberoep met BTW, dan is het wat anders. Dan ben je al geconfronteerd met twee verschillende fiscale thema's en de BTW kan ongenadig zijn.
Een BTW-klantenlisting vergeten in te dienen is in sommige situaties een boete van 3.000 euro. En op andere vlakken is BTW ook zonder genade: nalatigheidsinteresten, percentuele boetes met minimum bedragen,...



Dan moet je ook beetje zo'n zaken kennen:
Hoe verwerk je de aankoop van een GSM van 900 euro exclusief BTW die gemengd gebruikt wordt op BTW-vlak en op inkomstenbelastingenvlak.


Om eerlijk te zijn, een boekhouder voor een BTW-plichtige bijberoep voor 1.320 euro exclusief BTW op jaarbasis, dat lijkt mij geen al te hoge prijs.
Daar heb je inderdaad gelijk, ik zal mij moeten inlezen in bepaalde onderwerpen. En idd, zo'n zaken zoals gsm op de zaak, geen idee hoe ik dat boekhoudkundig aanpak.
Maar in kader van boekhouder vs Accountable: zij hebben ook boekhouders waar je (sommige diensten zijn gratis, andere tegen fee) vragen aan kan stellen of beroep op kan doen.
Dan zou ik zoveel mogelijk zelf kunnen doen + af en toe beroep doen op een interne boekhouder van Accountable, Bij bvb vragen over klantenlistings, bedrijfsgsm, ... En dan kom ik op het einde van de rit nog steeds veel goedkoper uit. Als ze die diensten niet zouden aanbieden zou ik het zelf ook niet echt een optie vinden, maar de optie om vragen te stellen of (betalende) gesprekken in te boeken vind ik dan weer wel een fijne middenweg.
 
Hoe zijn "jullie" nu een éénmanszaak? Ik dacht dat je in een soort van bouwafval- bedrijf zat met meerdere camionneten, meerdere werknemers,...
Klopt,
maar het is niet omdat wij een éénmanszaak zijn dat wij daardoor geen personeel mogen tewerk stellen hé.
Dat is een veelvoorkomende mis opvatting bij de mensen.

Voordelen van éénmanszaak:
  • Eenvoudig en goedkoop om in je eentje op te richten
  • Je beslist zelf hoeveel winst je in jouw zaak terug investeert
  • Je hebt beperkte administratieve en boekhoudkundige verplichtingen (enkelvoudige boekhouding).
 
Klopt,
maar het is niet omdat wij een éénmanszaak zijn dat wij daardoor geen personeel mogen tewerk stellen hé.
Dat is een veelvoorkomende mis opvatting bij de mensen.

Voordelen van éénmanszaak:
  • Eenvoudig en goedkoop om in je eentje op te richten
  • Je beslist zelf hoeveel winst je in jouw zaak terug investeert
  • Je hebt beperkte administratieve en boekhoudkundige verplichtingen (enkelvoudige boekhouding).

Dat weet ik.
Maar over het algemeen is dat toch een slecht idee :p. Zeker voor de bouwsector. Daar wil je toch je privévermogen afscheiden.


Deze is ook onder sterretjes:
  • Je hebt beperkte administratieve en boekhoudkundige verplichtingen (enkelvoudige boekhouding).
Als je een bepaald omzet haalt, ben je verplicht om een dubbele boekhouding te hebben. Dus die "beperkte administratieve en boekhoudundige verplichtigen" valt weg bij +500k omzet.
 
Terug
Bovenaan