Werk Starten in bijberoep

zaj

Active member
Hallo iedereen,

Het idee om te starten als zelfstandige in bijberoep en uiteindelijk mijn hoofdberoep af te bouwen naar 4/5 3/5 , halftijds,.... tot ik het volledig zelfstandig kan trekken.

Momenteel werkzaam als Systeem/netwerkbeheerder. Het liefst van al werk ik voor kleine bedrijfjes en particulieren. In het verleden al voor lange projecten bij grote boites gewerkt en dat was echt mijn ding niet. Geen gebrek aan kennis maar gewoon teveel gedoe, teveel regels, teveel heen en weer gemail om de kleinste change te doen. Uit ervaring geleerd dat ik het liefst de kleine kortstondige opdrachtjes doe en nieuwe dingen opzet.

Hier wringt het schoentje. Ik heb nu reeds een handjevol "klanten". soms zie ik die 3 keer op een jaar en soms hoor ik er 3 jaar niets van. mijn omzet kan het ene jaar 1000 euro zijn en het andere jaar 10 000 euro. Nu kan ik uiteraard nog geen reclame maken en werk ik enkel voor mensen die ik ken en "via via ". Op termijn moet dat wel groeien omwille van wat reclame ,website etc.

Dusja mijn vraag is nu concreet, vanaf welk punt is het voor mij de moeite om van wat zakgeld om te schakelen naar facturen met zulke onregelmatige inkomsten. Nu kan ik bijvoorbeeld geen facturen opmaken voor onderhoudscontracten en materiaal laat ik hun zelf aankopen.

*ik heb al wat opzoekwerk gedaan maar vooral het luikje van welke vaste kosten ik per jaar zou hebben is me wat onduidelijk. De ene boekhouder vraagt een flat fee, de andere per factuur, de andere heeft een app van 25 euro per jaar...

Zijn hier mensen die op gelijkaardige manier begonnen zijn? Het is mij vooral bedoelt als hobby/zijproject. Maar het moet mij wel meer opbrengen dan het kost ...

om grof geld te verdienen weet ik dat ik beter ergens aan 800 euro per dag als freelancer mijn kloten afdraai :)
 
Terug
Bovenaan