Mondige burgers of een gebrek aan respect?

Dit dus. Mensen zijn mondiger geworden, hebben vaak meer info (daarom niet beter) ter beschikking dan vroeger, hebben vaak over vanalles en nog wat een mening, ... Het opkijken naar bepaalde figuren (dokters, leraren, ...) is weggeëbd. En dat heeft zeker niet alleen met zaken te maken waar hun kinderen bij betrokken zijn.

Daar zijn voor- en nadelen aan. Goed dat niet alles zomaar geslikt wordt, maar helaas slaat de slinger bij sommigen helemaal door naar de andere kant.

Op een juiste, correcte en respectvolle manier kritisch zijn, zich goed informeren en de verschillende partijen de kans geven om gehoord te worden, is voor vele mensen moeilijk. Misschien ook gewoon moeilijk tout-court.
Als men kan argumenteren waarom men verongelijkt is of boos is heb ik er geen probleem mee dat mensen me aanspreken op het werk en wat directer zijn in communicatie. Dan kan er samen een oplossing gezocht worden.

Maar meestal komt er niet veel meer uit dan wat geroep, verwijten en dreigen en kan men niet zeggen waarom men vindt dat iets anders is behalve "ik vind" of "ik heb gehoord dat".
 
Dat is echt niet veranderd tov van vroeger hoor en vroeger ging het dan veelal nog gepaard met geweld als men zijn zinnetje niet kreeg.

Het gaat niet enkel om mondige burgers, het is veel breder dan dat

-hyperindividualistische maatschappij(ikke ikke ikke en de rest kan stikken)
-Geen waarden en normen of beter elk individu heeft z'n eigen waarden en normen, bij sommigen blijven er niks meer over.

Vroeger: Katholieke moraal was algemeen aanvaard. Alles over het "goede", zijn eigenlijk ook universele waarden.
Door de verbanning van het katholieke(kerk is slecht, door de pedoschandalen) begonnen mensen hun rug te keren, maar elk zocht hun eigen weg. Vroeger was er dus 1 gemeenschappelijk moraal. Nu: Elk individu heeft z'n eigen versie van goed en slecht, er is geen maatschappelijke consensus.
Je doet alsof minder kerk slecht is, minder kerk is wat onze moderne maatschappij gemaakt heeft. Georganiseerde godsdienst mond altijd uit in misbruik.

Moraal moet komen van de mensen zelf niet onzichtbare wezens.
 
Dat is echt niet veranderd tov van vroeger hoor en vroeger ging het dan veelal nog gepaard met geweld als men zijn zinnetje niet kreeg.


Je doet alsof minder kerk slecht is, minder kerk is wat onze moderne maatschappij gemaakt heeft. Georganiseerde godsdienst mond altijd uit in misbruik.

Moraal moet komen van de mensen zelf niet onzichtbare wezens.
Neen, ik zeg dat er geen vervanger is van de kerk die een homogene moraal vertegenwoordigt. Of dat het nu door overheid of door scholen of door een kerk gebeurt interesseert mij echt nul de botten. Door een kerk te verbannen, heeb je ook al de goede aspecten weggesmeten

-homogene moraal
-identiteit
-vormen van een gemeenschap
-gevoel dat je toch een "groep" behoort
-gevoel van samenhorigheid
-zelfde waarden en normen
-bezinning

Nu krijgen we een subsidie van de overheid om in een bos een boom te knuffelen. Vééééél beter hoor.
 
Nogmaals religieuze moraal is de verkeerde weg, identiteit is er nog volop, net zoals gemeenschap en al de rest (je herhaalt gewoon hetzelfde eigenlijk)

Jij wil een soort van eenheidssoep met een gedwongen moraal zoals we vroeger hadden: nee dank U. Laat er maar verschil en diversiteit zijn veel beter en gezonder .
 
Het gaat niet enkel om mondige burgers, het is veel breder dan dat

-hyperindividualistische maatschappij(ikke ikke ikke en de rest kan stikken)
-Geen waarden en normen of beter elk individu heeft z'n eigen waarden en normen, bij sommigen blijven er niks meer over.
Mijns inziens een direct gevolg van globalisering. Vroeger was je naaste concurrent de buurjongen of meisje uit je dorp, vaak ook je vriend die een vergelijkbare kijk op dingen had als jezelf. Draaide je niet mee in het socio-economische koppeleton dan kon je nog steeds terecht in de plaatselijk auto- of staalfabriek voor een meer dan behoorlijk salaris. Baas had toch geen keuze.

Nu is je naaste concurrent een Chinees 15000km verderop, die geen enkele sociale binding met je heeft en voor een veel lager salaris en veel hardere samenleving dezelfde taken uitvoert. Logisch dat je dan alles wat je in petto hebt uit de kast haalt om je levenskwaliteit te verbeteren, ook de mindere menselijke trekjes.

Je ziet dit gedrag niet alleen op school maar ook bij huurders en zelfs als combinatie. Onlangs belt onze huurster mij op met de de melding “dat haar zoon moeilijk kon studeren omdat het appartement geen comfortabele omgeving zou zijn, en wat ik daar aan ging doen?” Ik viel bijna van mijn stoel, maar bij nader inzicht is zo’n vraag perfect logisch in de huidige context.
 
Vroeger was de leraar de gestudeerde mens, tegenover ouders met een lager diploma. Nu zijn de meeste ouders hoger opgeleid en kijken neer op leerkrachten.

Met politie is het ergens nog erger want de gewone flik heeft geen hogere opleiding genoten en wordt door andere ook op neer gekeken of verweten machtsmisbruik te plegen.
En meteen ook een indicatie dat er hiervoor geen pasklare oplossingen bestaan.

Het is de maatschappij die je sociale positie bepaalt en gezien academische kwalificaties grosso modo nog zowat de enige parameter zijn in onze financieel egalitaire samenleving moet je hier niet veel verwachten van herwaardering van een beroep. De witte lakens voor het zorgpersoneel zijn al lang verdwenen.
 
En meteen ook een indicatie dat er hiervoor geen pasklare oplossingen bestaan.

Het is de maatschappij die je sociale positie bepaalt en gezien academische kwalificaties grosso modo nog zowat de enige parameter zijn in onze financieel egalitaire samenleving moet je hier niet veel verwachten van herwaardering van een beroep. De witte lakens voor het zorgpersoneel zijn al lang verdwenen.
Klopt dat er hier geen pasklare oplossingen voor bestaan.

Ik volg je wel niet dat je academische kwalificaties als enige parameter zijn. Ik denk vooral het succes dat je hebt dit meer bepaald. Het klopt wel natuurlijk dat bepaalde opleidingen je toegang tegen tot een beleidsfunctie/bedrijfsleider/ eindverantwoordelijke waardoor het succes van de onderneming aan jou wordt toegewezen (het falen ook)

De sociale positie wordt denk ik vooral bepaald door de invloed die je kan uitoefenen op de samenleving, als succesvolle ondernemer zal men sneller naar u luisteren dan als bandarbeider. Terwijl beide bijvoorbeeld dezelfde boodschap zouden verkondigen. Iedereen kent wel voorbeelden van personen zonder een bepaald diploma die wel een succesvolle onderneming uit de grond hebben gestampt en in hun branche een hoge positie innemen.

Het ligt ook aan de politiek die de samenleving stuurt en mee de sociale posities bepaald. Wanneer er heel veel focus ligt op economie en jobs, gaat er meer invloed gegeven worden aan ondernemers en spelers die hier een bijdrage kunnen leven. Indien de politiek bijvoorbeeld alles op veiligheid zou zetten dan ga je zien dat de bazen van securitybedrijven veel meer spreekruimte krijgen enz...

Bijkomend is er ook veel mis met de opleiding en tewerkstelling als leerkracht in mijn ogen, maar dat is een ander discussie.
 
Bijkomend is er ook veel mis met de opleiding en tewerkstelling als leerkracht in mijn ogen, maar dat is een ander discussie.
Het is misschien wat off-topic, maar omdat in veel posts toch terugkomt dat mensen vroeger wel respect hadden voor de leerkracht en nu niet...

Ik vind het ook wat de kip of het ei. Momenteel loopt er heel wat fout zoals je zegt maar de instroom is ook niet meer wat het vroeger was, toen leerkracht=status. Deed je vroeger een licentiaat wiskunde dan koos je misschien sneller voor leerkracht want dat had toch wel een zekere status. Nu is de balans toch wel anders en zal je misschien sneller voor het geld kiezen van bv. de financiële sector. Die positie als leerkracht moet dan opgevuld raken, door een bachelor onderwijs of zelfs iemand zonder wiskunde als vooropleiding.

Dan lees je ook hier op het forum dat mensen klagen dat de leerkracht een idioot is en ze het zelf beter weten, of ze vinden dat de leerkracht niet politiek neutraal is, en ze laten dat merken aan hun kinderen. De leerkracht boet zo in aan authoriteit.

En zo gaat dat tegenwoordig bij veel beroepen/posities.
 
Het is misschien wat off-topic, maar omdat in veel posts toch terugkomt dat mensen vroeger wel respect hadden voor de leerkracht en nu niet...

Ik vind het ook wat de kip of het ei. Momenteel loopt er heel wat fout zoals je zegt maar de instroom is ook niet meer wat het vroeger was, toen leerkracht=status. Deed je vroeger een licentiaat wiskunde dan koos je misschien sneller voor leerkracht want dat had toch wel een zekere status. Nu is de balans toch wel anders en zal je misschien sneller voor het geld kiezen van bv. de financiële sector. Die positie als leerkracht moet dan opgevuld raken, door een bachelor onderwijs of zelfs iemand zonder wiskunde als vooropleiding.

Dan lees je ook hier op het forum dat mensen klagen dat de leerkracht een idioot is en ze het zelf beter weten, of ze vinden dat de leerkracht niet politiek neutraal is, en ze laten dat merken aan hun kinderen. De leerkracht boet zo in aan authoriteit.

En zo gaat dat tegenwoordig bij veel beroepen/posities.
Pas op, leraar is natuurlijk veel meer dan louter de materie kennen. Veel van die materie is redelijk eenvoudig en dan hebben ouders vooral problemen met de manier waarop.

Echter als ik vergelijk met 30 jaar geleden en mijn eigen kinderen zijn de leraars gewoon nu beter qua lesgeven.
 
Pas op, leraar is natuurlijk veel meer dan louter de materie kennen. Veel van die materie is redelijk eenvoudig en dan hebben ouders vooral problemen met de manier waarop.

Echter als ik vergelijk met 30 jaar geleden en mijn eigen kinderen zijn de leraars gewoon nu beter qua lesgeven.
Ik denk dat er een verschuiving is van vakkennis naar soft/educatieve skills in de opleiding. Ook omdat het meer nodig is tegenwoordig om mensen mee te hebben. Vroeger (en ik heb misschien de verkeerde indruk) was er minder afleiding en heerste er veel meer een ijzeren discipline.
 
Ik denk dat er een verschuiving is van vakkennis naar soft/educatieve skills in de opleiding.
Terecht, de kennis van sommige leraars van lesgeven van vroeger was gewoon ondermaats.
Je ziet toch in dat voor veel vakken je echt geen zwaar master diploma nodig hebt om eenvoudige aardrijkskunde of zelfs wiskunde te geven? Er zijn echtmaar een handvol echt zware richtingen-Jaren waar dat nodig zou zijn.
 
Terecht, de kennis van sommige leraars van lesgeven van vroeger was gewoon ondermaats.
Je ziet toch in dat voor veel vakken je echt geen zwaar master diploma nodig hebt om eenvoudige aardrijkskunde of zelfs wiskunde te geven? Er zijn echtmaar een handvol echt zware richtingen-Jaren waar dat nodig zou zijn.
Misschien is het in dat "handvol" dat het verschil wordt gemaakt, je mag ook meer leren dan het minimum. Het diepere begrip van een master wiskunde t.o.v. van een bachelor onderwijs lijkt mij redelijk cruciaal om kennis over te brengen in het vak wiskunde (om op mijn voorbeeld verder te gaan). Persoonlijk vind ik het een redelijk schadelijk idee dat de achtergrondkennis niet zo nauw steekt, want het is toch maar om vierkantsvergelijkingen, afgeleiden, of integralen uit te leggen. Iemand met een diepere kennis kan veel beter overbrengen wat daarvan het belang is volgens mij. Lijkt mij dat daar de oorspronkelijke regeling vandaan komt dat in de 3de graad je een licentiaat/master moet bezitten om les te geven.
Wanneer men spreekt over een nivellering lijkt mij dat niet uitgevonden.

Ik spreek dan over hoofdvakken natuurlijk, dat je geen geograaf nodig hebt om 1-2 uur aardrijkskunde te geven waar het eens over de basis van platentektoniek gaat snap ik ook. Dat is ook weinig realistisch.

Maar goed, genoeg off-topic.
 
Misschien is het in dat "handvol" dat het verschil wordt gemaakt, je mag ook meer leren dan het minimum. Het diepere begrip van een master wiskunde t.o.v. van een bachelor onderwijs lijkt mij redelijk cruciaal om kennis over te brengen in het vak wiskunde (om op mijn voorbeeld verder te gaan).
Niet in de gemiddelde opleiding. bedoel welk nut heeft een master voor aan 6-12 jarige wiskunde te geven?

Zelfs daarboven de meeste opleidingen hebben gewoonweg niet zo'n moeilijke wiskunde. Voor sommige inderdaad wel maar ik heb toch nooit een probleem gemerkt qua kennis bij mijn kinderen en beide doen Latijnse met 8 uur wiskunde. kan me moeilijk inbeelden dat in die beperkte vakken dit zo'n probleem zou zijn.



Persoonlijk vind ik het een redelijk schadelijk idee dat de achtergrondkennis niet zo nauw steekt, want het is toch maar om vierkantsvergelijkingen, afgeleiden, of integralen uit te leggen. Iemand met een diepere kennis kan veel beter overbrengen wat daarvan het belang is volgens mij.
Neen, want dat is lesgeven.
Om het cru te stellen lesgeven is kennisoverdracht .
Iemand die 100% kennis heeft(in een vakgebied) maar maar 10% kan overbrengen is ene veel slechte leraar dan iemand die 25% kennis heeft en 25% kan overdragen.

Hoger onderwijs niet meegerekend maar de kennis die leraars moeten hebben om les te kunnen geven is gewoonweg niet zo hoog en zware diploma's zijn gewoon verspild daar in de meeste gevallen.
 
Niet in de gemiddelde opleiding. bedoel welk nut heeft een master voor aan 6-12 jarige wiskunde te geven?
Ik was bezig over het middelbaar uiteraard, leek me toch evident?

En de rest, ik kan er gewoon niet mee akkoord gaan. Je lijkt ervan uit te gaan dat educatieve vaardigheden en vakkennis elkaar uitsluiten. Heel die mantra van "het is maar onderwijs" is deel van het probleem.
 
Om het cru te stellen lesgeven is kennisoverdracht .
Iemand die 100% kennis heeft(in een vakgebied) maar maar 10% kan overbrengen is ene veel slechte leraar dan iemand die 25% kennis heeft en 25% kan overdragen.
Ik ga er van uit dat je bedoelt 25% kennis en die volledige 25% kunnen overdragen want als het 25% van die 25% is dan ben je beter met een vakidioot die 10% kan overbrengen. :unsure:

Het is overigens wel een objectieve vaststelling dat de lat voor het onderwijs steeds verder en verder naar beneden gehaald wordt. Ik spreek nu over mijn eigen vakgebied maar als je ziet wat er nu uit de (middelbare) richtingen elektriciteit voort komt... dat is gewoon om te bleiten. De groten hoop kan dus gewoon geen schema's meer lezen. Lijkt mij nochtans de absolute basisvaardigheid die nodig is om een beroep in de sector uit te oefenen. Ik snap waarom ze soms beenhouwers aanpakken bij ons... er is quasi geen verschil, ze moeten die mannen toch eerst een opleiding van een paar weken geven. Alle pedagogisch methodes ten spijt, als je zelfs de basis niet krijgt uitgelegd bij u doelpubliek dan scheelt er iets aan u leerplan OF de vakkennis van de onderwijzer OF het leerplan (of aan alle 3).
Het gaat niet enkel om mondige burgers, het is veel breder dan dat

-hyperindividualistische maatschappij(ikke ikke ikke en de rest kan stikken)
-Geen waarden en normen of beter elk individu heeft z'n eigen waarden en normen, bij sommigen blijven er niks meer over.

Vroeger: Katholieke moraal was algemeen aanvaard. Alles over het "goede", zijn eigenlijk ook universele waarden.
Door de verbanning van het katholieke(kerk is slecht, door de pedoschandalen) begonnen mensen hun rug te keren, maar elk zocht hun eigen weg. Vroeger was er dus 1 gemeenschappelijk moraal. Nu: Elk individu heeft z'n eigen versie van goed en slecht, er is geen maatschappelijke consensus.

-De overheid zorgt niet voor een bepaald aantal gemeenschappelijke waarden. Er is geen identiteit met de daaraan gebonden waarden. Enkel op gemeentelijke context(lokale verkiezingen) zie je slogans als "Allemaal Gentenaar", "Allemaal Antwerpenaar", maar dat zijn holle slogans. Van de Flaminganten mogen we geen Belg zijn, er is ook geen kat die weet wat de vlaamse cultuur inhoudt, dus komt men af met de Vlaamse canon.
Gebrek aan identiteit = gebrek aan waarden en normen.

De overheid laat de hyperindividualisme in zijn vrije loop onder het mom van "liberale democratie". Maar waar zit de maatschappelijke consensus? Wie gaat deze maatschappelijke consensus overbrengen aan al die hyperindividualisten?
Eigenlijk komt het 100% neer op dit. Mensen die zelf maar wat en vullen zelf in wat sociaal/maatschappelijk wenselijk is/zou moeten zijn.

Als ik nu in de winkel regelmatig zie hoe ouders hun kleine mannen den boel op stelten laten zetten... als ik dat vroeger deed kreeg ik van mijn ma ne fermen draai rond mijn oren. Nu doen ze midden in de winkel snel al ne zak snoep open om die gasten stil te proberen houden.

Helaas hoor ik bijna dagelijks soortgelijke verhalen van mijn vriendin. 75% van de kleuters in haar klas kent gewoon het woord "nee" niet, omdat ze het thuis nooit te horen krijgen. Als je kinderen van jongs af aan zo opvoed dan weet je heel goed dat de kans groot is dat het later volledig ontspoort. Ik houd dus mijn hart vast voor hoe de maatschappij op dit gebied gaat evolueren de komende 20 jaar, maar één ding is zeker, het zal zeker niet positief zijn.
 
Helaas hoor ik bijna dagelijks soortgelijke verhalen van mijn vriendin. 75% van de kleuters in haar klas kent gewoon het woord "nee" niet, omdat ze het thuis nooit te horen krijgen. Als je kinderen van jongs af aan zo opvoed dan weet je heel goed dat de kans groot is dat het later volledig ontspoort. Ik houd dus mijn hart vast voor hoe de maatschappij op dit gebied gaat evolueren de komende 20 jaar, maar één ding is zeker, het zal zeker niet positief zijn.
Volgens mij is dat meestal een slingerbeweging. Wij (ik bedoel dan mensen die nu rond de 30 zijn) zijn ook conservatiever dan onze ouders veelal waren op dezelfde leeftijd denk ik. Ik zou dus verwachten dat er een terugkeer komt naar strenger opvoeden. Dat of iedereen die van onze generatie klaagt gooit dat allemaal door de venster als ze zelf kinderen hebben :)

Anderzijds heb ik soms de indruk dat we allemaal minder en minder tijd hebben voor het gezin en de kinderen.
 
Ik was bezig over het middelbaar uiteraard, leek me toch evident?

En de rest, ik kan er gewoon niet mee akkoord gaan. Je lijkt ervan uit te gaan dat educatieve vaardigheden en vakkennis elkaar uitsluiten. Heel die mantra van "het is maar onderwijs" is deel van het probleem.
Zelfs in het middelbaar krijgt het grootste deel gewoonweg geen wiskunde van een dermate niveau dat je overal master diploma's nodig hebt. En ik zeg niet dat die elkaar aansluiten ik zeg echter dat het over veel meer gaat dan louter vakkennis en een diploma. Jij legt daar veel te zwaar de nadruk , alsof dat plots het onderwijs fors zou verbeteren als er waar wat weer master diploma's in zouden stromen. Ik zou durven zeggen dat dit amper verschil zal geven.
 
Volgens mij is dat meestal een slingerbeweging. Wij (ik bedoel dan mensen die nu rond de 30 zijn) zijn ook conservatiever dan onze ouders veelal waren op dezelfde leeftijd denk ik. Ik zou dus verwachten dat er een terugkeer komt naar strenger opvoeden. Dat of iedereen die van onze generatie klaagt gooit dat allemaal door de venster als ze zelf kinderen hebben :)

Anderzijds heb ik soms de indruk dat we allemaal minder en minder tijd hebben voor het gezin en de kinderen.
Nochtans zijn het net die mensen (van 25-35) die nu kleuters hebben...

Ik denk dat je indruk wel grotendeels klopt trouwens. Ook dat zal wederom niet bijdragen tot een oplossing... ouders die onvoldoende tijd besteden aan de opvoeding van hun kinderen laten daar dus hetzelfde gat open als waar @Mathias55 over sprak m.b.t. de kerk: de kans voor die kinderen om bepaalde waarden en normen zelf te gaan invullen op basis van hun eigen maatschappelijke omgeving. Het lijkt mij niet zo verstandig om pubers zelf die waarden en normen te laten invullen tussen hun leeftijdsgenoten zonder op minst beperkte sturing van hun ouders...
 
Het is overigens wel een objectieve vaststelling dat de lat voor het onderwijs steeds verder en verder naar beneden gehaald wordt. Ik spreek nu over mijn eigen vakgebied maar als je ziet wat er nu uit de (middelbare) richtingen elektriciteit voort komt... dat is gewoon om te bleiten. De groten hoop kan dus gewoon geen schema's meer lezen. Lijkt mij nochtans de absolute basisvaardigheid die nodig is om een beroep in de sector uit te oefenen. Ik snap waarom ze soms beenhouwers aanpakken bij ons... er is quasi geen verschil, ze moeten die mannen toch eerst een opleiding van een paar weken geven. Alle pedagogisch methodes ten spijt, als je zelfs de basis niet krijgt uitgelegd bij u doelpubliek dan scheelt er iets aan u leerplan OF de vakkennis van de onderwijzer OF het leerplan (of aan alle 3).

Denk dat je leswijze bedoelt dar op het einde.

Uit mijn eigen ervaring zie ik dat absoluut niet. I weet wat ik vroeger kreeg in een gelijkaardige richting als mijn kinderen en die krijgen nu veel meer les dan vroeger. En dat op minder uren . Tuurlijk kan er veel verbeterd worden maar om jouw voorbeeld verder te zetten: denk je nu echt dat een master in elektronica of elektriciteit (geen idee of dat bestaat trouwens) daar les zou geven dat die kinderen plots wel een schade kunnen lezen? Bedoel dat is niet al te moeilijk je moet al een complete debiel zijn om dat als leraar niet zelf te kunnen ik betwijfel dus of het aan de vakkennis van de leraar ligt.

het leerplan bevat al dat dus daar ligt het ook niet aan dan blijft dus de leraar zelf over, ik betwijfel of iemand met een master in electronica beter les zou kunnen geven qua manier van lesgeven dan iemand zonder dat diploma. Pas op dat kan maar ik denk dan eerder dat dit toeval is dan een garantie.
 
Is het niet de bedoeling dat we kritischer zijn tegen alles? Wat in principe een goede zaak is. Om zomaar bepaalde functies op een voetstuk zetten, is verkeerd en leidt tot misbruik. Zitten we niet voortdurend bij iedereen in te stampen dat kritisch denken essentieel is?
De "ja knikken en zwijgen"-maatschappij is voorbij.

Het grote probleem is eerder dat iedereen kritischer is geworden maar niet altijd verstand van zaken heeft. Terwijl alles een stuk complexer is geworden. Iedereen wil kritisch denken maar is te lui/geen zin/geen tijd/... om de kennis te vergaren die noodzakelijk is om kritisch na te denken.

Direct de schuld leggen bij iemand terwijl niet eens alle feiten gekend zijn want we hebben het aandachtsvermogen van een mug.
 
Terug
Bovenaan