Mondige burgers of een gebrek aan respect?

Chill Panda

Well-known member
Crowdfunder FE
Boze ouders nadat:
  • Hun kind straf krijgt van de leerkracht.
  • Hun kind wordt opgepakt door de politie.
  • ...
Meer en meer zie je van die artikels in de krant verschijnen, wat toch wil duiden op het feit dat die ouders zelf de media opzoeken?

In plaats van hun kind te berispen gaan ze schaamteloos naar de media.

Ben ik dit enige die dit bizar vind?

Edit: Toen ik de post schreef was het artikel nog niet achter een paywall.
 
Laatst bewerkt:
Hangt ervanaf. Soms is dat terecht als de school of politie na een grove fout niks wil doen, soms is het idd gewon onzin.

Mesne zijn nu eenmaal mondiger geworden, de tijd dat iedereen braaf luisterde naar meneer de leraar en meneer de politieman is al lang achter ons.
 
Ik kan dit artikel niet lezen maar heb gisteren wel het originele facebook-bericht gelezen waarover het artikel (denk ik) gaat.
En hoewel ik besef dat het één zijde van het verhaal is, vraag ik mij af waarom een ouder zijn kind zou moeten berispen als de grootste fout van dat kind was dat het gaan lopen is toen de politie chargeerde (wat een perfect normale reactie is).

Wat ik bizar vindt is dat ik de indruk krijg dat steeds meer mensen het accepteren, ja zelfs toejuichen, dat minderjarigen worden opgepakt en daarna in een cel worden gestoken, in dit geval dan nog zonder de ouders te verwittigen. Net zoals die jongeren die werden opgepakt een tijdje geleden omdat ze samen zaten te gamen en de corona-maatregelen zo hadden overtreden. Er is de overtreding, en er is de proportionele afhandeling van de overtreding. Zowel in dat voorbeeld als in het voorbeeld van dit weekend, mis ik die proportionaliteit.

Het is die slaafse houding tegenover gezag en autoriteit die er hier ooit voor gezorgd heeft dat misbruik binnen de kerk op grote schaal kon plaatsvinden en blijven plaatsvinden, ondanks dat iedereen wist dat het gebeurde. A priori stellen dat mensen ongelijk hebben als ze leerkrachten, de politie, ... in vraag stellen is niet de juiste reflex.

Ik ken persoonlijk enkele politieagenten en eerlijk gezegd, er zitten toch ook wat slechte bij. De racistische praat die daar soms uitkomt, en die ze meer om meer ook gewoon op facebook plaatsen (wat mij de indruk geeft dat zo'n gedachtegoed eerder de norm is geworden binnen die kringen, ze hebben zelfs niet meer door dat het als vertegenwoordiger van de staat misschien problematisch is als je constant filmpjes van Van Grieken en nog rechtser volk zit te delen), doet mij toch vaak met de ogen rollen.
 
Vroeger kreeg je bijna altijd een extra pak slaag als je gestraft waart door de leraar.
Nu krijgt de leraar bijna altijd een pak slaag van de ouders als hij/zij een leerling durft straffen.

Maar wat is het beste? Het hangt af van wat zoon/dochterlief mispeutert heeft. Je moet en mag van je kind géén heilige maken en hem/haar steeds verdedigen ongeacht de situatie. Dan krijg je ne verwende snotaap die denkt alles te mogen, worst case wordt het ne bandiet.

Anderzijds kan een leraar (of politieagent) ook gewoon in de fout gaan. Dus blindelings de leraar volgens is ook niet altijd een goed idee.

De klepel moet in het midden blijven en de reactie van de ouders moet afhangen van de 'context'.

En ik heb de indruk dat het vroeger te veel richting de verdediging van de leraar/priester/agent ging. Tegenwoordig helt het helemaal de andere richting uit. Steeds zoon/dochterlief verdedigen no matter what. En dat is ook géén goede evolutie.
 
Uit dat 'artikel'

"Hoe moet ik zijn 9-jarige broer uitleggen dat de politie er is om hem te beschermen als hij zijn broer na een nachtje cel gehavend en als een mentaal wrak ziet thuiskomen?”

Lijkt me simpel: 'uw broer is het soort van mensen tegen wie je beschermd moet worden'
 
Uit dat 'artikel'

"Hoe moet ik zijn 9-jarige broer uitleggen dat de politie er is om hem te beschermen als hij zijn broer na een nachtje cel gehavend en als een mentaal wrak ziet thuiskomen?”

Lijkt me simpel: 'uw broer is het soort van mensen tegen wie je beschermd moet worden'

"En de ouders die hem hebben opgevoed hebben hun taak niet naar behoren volbracht... dat belooft dan ook niet voor jou, hé!"
 
Hangt ervanaf. Soms is dat terecht als de school of politie na een grove fout niks wil doen, soms is het idd gewon onzin.

Mesne zijn nu eenmaal mondiger geworden, de tijd dat iedereen braaf luisterde naar meneer de leraar en meneer de politieman is al lang achter ons.
Dit dus. Mensen zijn mondiger geworden, hebben vaak meer info (daarom niet beter) ter beschikking dan vroeger, hebben vaak over vanalles en nog wat een mening, ... Het opkijken naar bepaalde figuren (dokters, leraren, ...) is weggeëbd. En dat heeft zeker niet alleen met zaken te maken waar hun kinderen bij betrokken zijn.

Daar zijn voor- en nadelen aan. Goed dat niet alles zomaar geslikt wordt, maar helaas slaat de slinger bij sommigen helemaal door naar de andere kant.

Op een juiste, correcte en respectvolle manier kritisch zijn, zich goed informeren en de verschillende partijen de kans geven om gehoord te worden, is voor vele mensen moeilijk. Misschien ook gewoon moeilijk tout-court.
 
Ik kan dit artikel niet lezen maar heb gisteren wel het originele facebook-bericht gelezen waarover het artikel (denk ik) gaat.
En hoewel ik besef dat het één zijde van het verhaal is, vraag ik mij af waarom een ouder zijn kind zou moeten berispen als de grootste fout van dat kind was dat het gaan lopen is toen de politie chargeerde (wat een perfect normale reactie is).
Dat is toch geen perfect normale reactie? Het gaat om diefstal met geweld, waarbij een koppel op de grond werd gewerkt door 15 belagers, ze geschopt werden tot bloedens toe en daarna beroofd.

Mijn kind gaat mee krijgen dat als de politie hen iets vraagt, dat ze dan moeten meewerken.

Wat ik bizar vindt is dat ik de indruk krijg dat steeds meer mensen het accepteren, ja zelfs toejuichen, dat minderjarigen worden opgepakt en daarna in een cel worden gestoken, in dit geval dan nog zonder de ouders te verwittigen.
Er werd gebeld naar de ouders, maar ze namen niet op.
Omdat ze niet opnamen, werd een voicemail ingesproken met contactgegevens.
 
Zoals gezegd, ik kan het artikel niet lezen. Wat ik mij van de facebook-post van gisteren herinner en waar er dus verschil op de versies zit als ik jullie reacties zie:

A) heeft die jongen er ook effectief iets mee te maken? Is hij ondertussen aangeklaagd? Want veel meer meewerken dan 'ik heb er niets mee te maken' kan je natuurlijk niet doen als je er ook niets mee te maken hebt.
B) vader die zegt niet gecontacteerd te zijn, politie die zegt een voicemail nagelaten te hebben.
 
Dit dus. Mensen zijn mondiger geworden, hebben vaak meer info (daarom niet beter) ter beschikking dan vroeger, hebben vaak over vanalles en nog wat een mening, ... Het opkijken naar bepaalde figuren (dokters, leraren, ...) is weggeëbd. En dat heeft zeker niet alleen met zaken te maken waar hun kinderen bij betrokken zijn.

Daar zijn voor- en nadelen aan. Goed dat niet alles zomaar geslikt wordt, maar helaas slaat de slinger bij sommigen helemaal door naar de andere kant.

Op een juiste, correcte en respectvolle manier kritisch zijn, zich goed informeren en de verschillende partijen de kans geven om gehoord te worden, is voor vele mensen moeilijk. Misschien ook gewoon moeilijk tout-court.
Ik vind "mondiger" een vies woord geworden eigenlijk. Assertief zijn of voor jezelf opkomen does not equal de asshole beginnen uit te hangen.
 
Hangt ervanaf. Soms is dat terecht als de school of politie na een grove fout niks wil doen, soms is het idd gewon onzin.

Mesne zijn nu eenmaal mondiger geworden, de tijd dat iedereen braaf luisterde naar meneer de leraar en meneer de politieman is al lang achter ons.
Daarom is mondiger niet beter. Deze gaat ondertussen al meer dan 10j mee en het is er nog altijd niet beter op geworden:
1fe60e24d27c35855bd6628fe8df7aa8.jpg


Maar om terug te komen op de openingspost: dit zijn niet altijd de ouders die naar de media trekken. Voor veel mensen is momenteel facebook een uitlaatklep voor hun frustraties. En die posts worden gedeeld, komen zo bij een journalist (of "journalist") terecht en zo gaat de bal aan het rollen.
 
Uit dat 'artikel'

"Hoe moet ik zijn 9-jarige broer uitleggen dat de politie er is om hem te beschermen als hij zijn broer na een nachtje cel gehavend en als een mentaal wrak ziet thuiskomen?”

Lijkt me simpel: 'uw broer is het soort van mensen tegen wie je beschermd moet worden'
Omdat hij in de buurt van een misdaad was? Nee sorry omdat hij in de buurt was waar een verdachte opgepakt werd? Lijkt mij wat heel kort door de bocht om die af te schrijven als gevaarlijke misdadiger.
 
Daarom is mondiger niet beter. Deze gaat ondertussen al meer dan 10j mee en het is er nog altijd niet beter op geworden:


Maar om terug te komen op de openingspost: dit zijn niet altijd de ouders die naar de media trekken. Voor veel mensen is momenteel facebook een uitlaatklep voor hun frustraties. En die posts worden gedeeld, komen zo bij een journalist (of "journalist") terecht en zo gaat de bal aan het rollen.
Die cartoon is natuurlijk klinklare onzin.
Altijd enkel de schuld steken op je kind=onzin, altijd enkel de schuld steken op de leraar = onzin.
Zoals steeds is dit een genuanceerd verhaal waar dergelijke platitudes gewoonweg niet thuishoren.

En in onze maatschappij moet je mondig zijn, lijkt me dus maar normaal dat kinderen zo opgevoed worden.
 
En in onze maatschappij moet je mondig zijn, lijkt me dus maar normaal dat kinderen zo opgevoed worden.
Dat hangt er toch van af hoor. Kritisch met informatie omgaan en niet blind vertrouwen op gezagsfiguren louter omdat die een bepaalde functie hebben is zeker nodig, en ern verbetering t.o.v. vroeger.

Maar mondig zijn als een eigenschap op zich? Zonder iets van onderbouwing? Lijkt me vooral storend te zijn.
 
Probleem is dat iedereen alleen maar zijn rechten kent maar zijn plichten niet (wil).

En dat politie totaal niet gesteund wordt + de straffeloosheid.

Een agent werkonbekwaam slaan. "doe een beetje gemeenschapswerk of een cursusje agressie en niet meer doen he"
En dat zou er dan voor moeten zorgen dat ze zich gestraft voelen..

Ben blij dat ik op de bureau zit en geen baan moet doen want ze mogen het hebben.
 
Daarom is mondiger niet beter. Deze gaat ondertussen al meer dan 10j mee en het is er nog altijd niet beter op geworden:
1fe60e24d27c35855bd6628fe8df7aa8.jpg


Maar om terug te komen op de openingspost: dit zijn niet altijd de ouders die naar de media trekken. Voor veel mensen is momenteel facebook een uitlaatklep voor hun frustraties. En die posts worden gedeeld, komen zo bij een journalist (of "journalist") terecht en zo gaat de bal aan het rollen.
Doet me denken aan iets wat mijn vader ooit vertelde. Als hij op school het varken uithing, dan kreeg hij thuis nog straf erbij, want de mester heeft altijd gelijk. (klein plattelandsdorp in de jaren vijftig/zestig waarbij iedereen iedereen kent en de mannen op zondag na de mis nog uren gingen kaarten en pintelieren op café.). Als ik op school iets misdaan had, dan kreeg ik thuis geen extra straf, maar moest ik niet komen zagen want het was mijn eigen schuld. Nu komen de ouders vaak zelf verhaal halen.
 
Vroeger was de leraar de gestudeerde mens, tegenover ouders met een lager diploma. Nu zijn de meeste ouders hoger opgeleid en kijken neer op leerkrachten.

Met politie is het ergens nog erger want de gewone flik heeft geen hogere opleiding genoten en wordt door andere ook op neer gekeken of verweten machtsmisbruik te plegen.
 
Vroeger was de leraar de gestudeerde mens, tegenover ouders met een lager diploma. Nu zijn de meeste ouders hoger opgeleid en kijken neer op leerkrachten.

Met politie is het ergens nog erger want de gewone flik heeft geen hogere opleiding genoten en wordt door andere ook op neer gekeken of verweten machtsmisbruik te plegen.
Is inderdaad wel een rake observatie. Afijn, neerkijken is veel gezegd, maar de verhouding is inderdaad omgedraaid.
 
Het gaat niet enkel om mondige burgers, het is veel breder dan dat

-hyperindividualistische maatschappij(ikke ikke ikke en de rest kan stikken)
-Geen waarden en normen of beter elk individu heeft z'n eigen waarden en normen, bij sommigen blijven er niks meer over.

Vroeger: Katholieke moraal was algemeen aanvaard. Alles over het "goede", zijn eigenlijk ook universele waarden.
Door de verbanning van het katholieke(kerk is slecht, door de pedoschandalen) begonnen mensen hun rug te keren, maar elk zocht hun eigen weg. Vroeger was er dus 1 gemeenschappelijk moraal. Nu: Elk individu heeft z'n eigen versie van goed en slecht, er is geen maatschappelijke consensus.

-De overheid zorgt niet voor een bepaald aantal gemeenschappelijke waarden. Er is geen identiteit met de daaraan gebonden waarden. Enkel op gemeentelijke context(lokale verkiezingen) zie je slogans als "Allemaal Gentenaar", "Allemaal Antwerpenaar", maar dat zijn holle slogans. Van de Flaminganten mogen we geen Belg zijn, er is ook geen kat die weet wat de vlaamse cultuur inhoudt, dus komt men af met de Vlaamse canon.
Gebrek aan identiteit = gebrek aan waarden en normen.

De overheid laat de hyperindividualisme in zijn vrije loop onder het mom van "liberale democratie". Maar waar zit de maatschappelijke consensus? Wie gaat deze maatschappelijke consensus overbrengen aan al die hyperindividualisten?
 
Terug
Bovenaan