Mondige burgers of een gebrek aan respect?

Wat volgens mij ook niet helpt, is dat wanneer er opheft ontstaat over het optreden van de politie, ze samen met het parket heel snel de rangen sluiten en publiekelijk communiceren dat alles correct is verlopen. Als er daarna getuigenissen of zelfs beelden opduiken die dit radicaal tegenspreken, dan is dit gewoon bijzonder schadelijk voor het instituut.
 
Als er daarna getuigenissen of zelfs beelden opduiken die dit radicaal tegenspreken, dan is dit gewoon bijzonder schadelijk voor het instituut.
Anderzijds, als er daarna getuigenissen of zelfs beelden opduiken die het verhaal van de politie bevestigen, wordt er ook gewoon schouderophalend op gereageerd.
 
Anderzijds, als er daarna getuigenissen of zelfs beelden opduiken die het verhaal van de politie bevestigen, wordt er ook gewoon schouderophalend op gereageerd.

De lat mag voor ordediensten met een geweldsmonopolie toch altijd *iets* hoger liggen dan voor de gewone burger.
 
Het respect voor de orde/hulpdiensten mag ook gewoon terugkeren hoor...

Ik kom nog uit de tijd dat de Rijkswacht iets was dat respect afdwong puur door hun aanwezigheid. Als je een auto met de rode streep zag, wist je al dat het menens was.
 
Ik kom nog uit de tijd dat de Rijkswacht iets was dat respect afdwong puur door hun aanwezigheid. Als je een auto met de rode streep zag, wist je al dat het menens was.

Dwong de Rijkswacht respect af omdat ze dat respect verdienden of omdat sommige rijkswachters het respect desnoods met bruut geweld durfden af te dwingen en daar intern nog applaus voor kregen ook?
 
Het respect voor de orde/hulpdiensten mag ook gewoon terugkeren hoor...

Ik kom nog uit de tijd dat de Rijkswacht iets was dat respect afdwong puur door hun aanwezigheid. Als je een auto met de rode streep zag, wist je al dat het menens was.

Welja, juist het probleem met beroepen op een voetstuk zetten. :p Je ziet wat de gevolgen waren uiteindelijk. tientallen doden, seriemoordenaars die jarenlang ongestraft hun gang deden, terrorisme niet kunnen of willen aanpakken,...

De rijkswacht kreeg respect zonder kritiek en dat heeft de maatschappij veel gekost.
 
Toch wel grappig ook, de helden van Battlefield, headshots verzamelend in sommige games en ledematen afhakkend in andere. Maar dan een verhoor door meneer de polis of een paar uur moeten wachten in een kale cel, en ze zijn "getraumatiseerd" :D
 
Nogmaals religieuze moraal is de verkeerde weg, identiteit is er nog volop, net zoals gemeenschap en al de rest (je herhaalt gewoon hetzelfde eigenlijk)

Jij wil een soort van eenheidssoep met een gedwongen moraal zoals we vroeger hadden: nee dank U. Laat er maar verschil en diversiteit zijn veel beter en gezonder .
"gij zult niet stelen", ja dat is een religueze moraal, maar het is ook een universele waarde. Dat is toch niet slecht? Door het bannen van de kerk, heb je ook de universele waarden mee weggesmeten, met alle gevolgen vandien.
I
k pleit ook niet voor een terugkeer van meneer de pastoor. Maar nogmaals: Wie of welke instantie gaat die gat opvullen? Overheid, scholen? media? Herinvoeren legerplicht?
 
Zijn mensen nu bvb crimineler geworden dan vroeger toen mensen meer kerkgezind waren? Da's alleszins niet wat de cijfers zeggen.
Mensen zijn meer depressief, meer eenzaam, meer gestresseeerd, meer gebrek aan morele kompas,.meer hebzucht, meer verloren dan ooit,...

Vroeger: bidden als bezinning
Nu: Yoga als bezinning.

Yoga is tenminste nog iets dat "bidden" heeft overgenomen, maar hoe zit het met de rest? De mensen hebben weldegelijk nood aan structuur/instelling/media/overheid/whatever om hen te gidsen....
 
Altijd enkel de schuld steken op je kind=onzin
In de jaren stillekes was dat nochtans echt géén onzin hoor. Mijn grootouders (geboren in de jaren 20) kregen altijd de schuld van hun ouders als tante nonneke of nonkel pastoor het zei. En ik ben van 1975 dus ik herinner me mijn grootouders nog goed en ik herinner echt nog wel wat die zeiden over hun schooltijd.

Dat was wel voor de jaren 60 (eerder de jaren 40 zo rond en net na de oorlog), maar in die cartoon zit echt wel een 'beetje' waarheid in.

Dat dit qua opvoeding NOK was, is wel duidelijk, maar zo was het weldegelijk in die tijd bij de zwaar gelovige families.
 
"gij zult niet stelen", ja dat is een religueze moraal, maar het is ook een universele waarde. Dat is toch niet slecht? Door het bannen van de kerk, heb je ook de universele waarden mee weggesmeten, met alle gevolgen vandien.
I
k pleit ook niet voor een terugkeer van meneer de pastoor. Maar nogmaals: Wie of welke instantie gaat die gat opvullen? Overheid, scholen? media? Herinvoeren legerplicht?
Ja want nu mogen we stelen . Jou zou toch echt eens zelf moeten nadenken over wat je uitkraamt.

Nogmaals moraliteit dat voortvloeit uit het besef dat we beter zo met elkaar kunnen omgaan is veeeeeel beter dan geloven in de duivel die je zal straffen en goed die je zal beloven als je zijn regeltjes volgt. Zoals we nog steeds kunnen zien in dagelijks leven monden zo'n oubollige gedachten veelal uit in misbruik.
 
In de jaren stillekes was dat nochtans echt géén onzin hoor. Mijn grootouders (geboren in de jaren 20) kregen altijd de schuld van hun ouders als tante nonneke of nonkel pastoor het zei. En ik ben van 1975 dus ik herinner me mijn grootouders nog goed en ik herinner echt nog wel wat die zeiden over hun schooltijd.

Dat was wel voor de jaren 60 (eerder de jaren 40 zo rond en net na de oorlog), maar in die cartoon zit echt wel een 'beetje' waarheid in.

Dat dit qua opvoeding NOK was, is wel duidelijk, maar zo was het weldegelijk in die tijd bij de zwaar gelovige families.
Met onzin bedoelde ik dan ook dat het NOK was , niet dat dit niet gebeurde :)
 
Ja want nu mogen we stelen . Jou zou toch echt eens zelf moeten nadenken over wat je uitkraamt.

Nogmaals moraliteit dat voortvloeit uit het besef dat we beter zo met elkaar kunnen omgaan is veeeeeel beter dan geloven in de duivel die je zal straffen en goed die je zal beloven als je zijn regeltjes volgt. Zoals we nog steeds kunnen zien in dagelijks leven monden zo'n oubollige gedachten veelal uit in misbruik.
No shit sherlock, je herhaalt gewoon van wat ik zeg.

"Ja moraliteit dat voortvloeit uit het besef dat we beter zo met elkaar kunnen omgaat is veeeel beter"==>heel goed deze gedachte, want het is exact wat ik zeg.

Ok we gaan nu een stapje verder.....stay with me here

Wie of welke instantie gaat de "moraliteit dat voortvloeit uit het besef dat we beter zo met elkaar kunnen omgaat" doorgeven aan de mensen? Welke moralen, waarden en normen ga je doorgeven? Enn wie gaat dat doen? Ouders? School? Overheid? Hoe gaan we dat organiseren? Is dat niet tegen de liberale democratie waarin "vrijheid blijheid" alomtegenwoordig is?
 
No shit sherlock, je herhaalt gewoon van wat ik zeg.

"Ja moraliteit dat voortvloeit uit het besef dat we beter zo met elkaar kunnen omgaat is veeeel beter"==>heel goed deze gedachte, want het is exact wat ik zeg.

Ok we gaan nu een stapje verder.....stay with me here

Wie of welke instantie gaat de "moraliteit dat voortvloeit uit het besef dat we beter zo met elkaar kunnen omgaat" doorgeven aan de mensen? Welke moralen, waarden en normen ga je doorgeven? Enn wie gaat dat doen? Ouders? School? Overheid? Hoe gaan we dat organiseren? Is dat niet tegen de liberale democratie waarin "vrijheid blijheid" alomtegenwoordig is?
Neen, jij gaat uit van een moraliteit komende uit religie ondersteunt door een snoep/straf methodologie, dat is altijd een ramp die gewoon wacht te gebeuren zoals we nog dagelijks zien.

Ik ga uit van moraliteit van e mensen zelf en dus niks te maken met religie . Moraliteit als in het besef dat we beter gewoon met elkaar omgaan via wetten omdat dit de beste vorm is van samenleven.

Je bewering dat het vroeger allemaal beter was slaat top niks trouwens en is absoluut niet juist. Er is geen periode geweest ind e geschiedenis waar mensen zo vrij en rijk waren als nu.
 
Neen, jij gaat uit van een moraliteit komende uit religie ondersteunt door een snoep/straf methodologie, dat is altijd een ramp die gewoon wacht te gebeuren zoals we nog dagelijks zien.

Ik ga uit van moraliteit van e mensen zelf en dus niks te maken met religie . Moraliteit als in het besef dat we beter gewoon met elkaar omgaan via wetten omdat dit de beste vorm is van samenleven.

Je bewering dat het vroeger allemaal beter was slaat top niks trouwens en is absoluut niet juist. Er is geen periode geweest ind e geschiedenis waar mensen zo vrij en rijk waren als nu.
Neen, ik zeg dat vroeger er een instantie "kerk" was die moraal propageerde. Heel wat universele moralen zitten ook in relgieuze moralen.
Ik heb ook gezegd dat ik geen voorstander ben van het terugkeer van "meneer de pastoor". Ik zeg enkel dat er nu geen vervanger is van de instantie kerk. Dus houden de mensen er een eigen moraal aan hun leven vast. We leven in een maatschappij met 11 miljoen verschillende definities van moraal. Vroeger was er 1 algemeen consensus, namelijk de katholieke moraal. 1 algemeen consensus maakt de zaken minder complex, minder frustraties voor iedereen.

Ik heb ook nergens gezegd dat vroeger "alles" beter was. Je hebt wel gelijk als je zegt dat we nu rijker dan ooit zijn(materieel bedoel je dan allicht), en vrij zijn we ook. Maar je kunt ook niet ontkennen dat er nog nooit zoveel éénzamen mensen rondlopen, zelfs onder de studenten. Nog nooit hadden zoveel mensen een burnout, depressie of andere psychologische klachten... Nog nooit hadden zoveel mensen weinig respect voor elkaar of voor een instantie.

https://www.demorgen.be/nieuws/veel...erschap-die-mensen-zijn-helemaal-op~b5b462f4/ Lees vooral "individualistische prestatiecultuur"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan