Mondige burgers of een gebrek aan respect?

Neen, ik zeg dat vroeger er een instantie "kerk" was die moraal propageerde. Heel wat universele moralen zitten ook in relgieuze moralen.
Ik heb ook gezegd dat ik geen voorstander ben van het terugkeer van "meneer de pastoor". Ik zeg enkel dat er nu geen vervanger is van de instantie kerk. Dus houden de mensen er een eigen moraal aan hun leven vast. We leven in een maatschappij met 11 miljoen verschillende definities van moraal. Vroeger was er 1 algemeen consensus, namelijk de katholieke moraal. 1 algemeen consensus maakt de zaken minder complex, minder frustraties voor iedereen.

Ik heb ook nergens gezegd dat vroeger "alles" beter was. Je hebt wel gelijk als je zegt dat we nu rijker dan ooit zijn(materieel bedoel je dan allicht), en vrij zijn we ook. Maar je kunt ook niet ontkennen dat er nog nooit zoveel éénzamen mensen rondlopen, zelfs onder de studenten. Nog nooit hadden zoveel mensen een burnout, depressie of andere psychologische klachten... Nog nooit hadden zoveel mensen weinig respect voor elkaar of voor een instantie.

https://www.demorgen.be/nieuws/veel...erschap-die-mensen-zijn-helemaal-op~b5b462f4/ Lees vooral "individualistische prestatiecultuur"
Dat is wat ik zeg: vroeger had je religie die de moraal maakte en definieerde. Ze legde die op door een systeem van straffen en belonen. Dergelijke religieuze systemen monden altijd uit in misbruik zoals we doorheen onze eigen geschiedenis gezien hebben en wat we nog steeds zien niet louter in religie hier maar door de hele wereld.

Je wil doen alsof religie niet onderhevig is aan menselijke fouten echter is het dat altijd geweest en zal het dat altijd zijn.


Dat er geen vervanger is van de kerk is op zich niet slecht, jij vind het blijkbaar erg dat mensen er verschillende morele standpunten op na houden ik niet. Moraliteit is niet zoals jij schijnt te denken louter goed en slecht daar zit gewoon veel nuance in.

Als ik zie dat de kerk nog steeds problemen heeft met iets simpel als sexualiteit van mensen dan is het toch wel duidelijk aan elkeen buiten de complete gebrainwashte dat je moraliteit niet aan dergelijke mensen moet overlaten .

Als over"vroeger" : weeral wil je doen alsof er vroeger geen lijden was, nu hebben we statistieken over vroeger niet. Maar beweren dat op dat vlak het vroeger altijd beter was dan nu is gewoon dom . De soms heel korte en brutale levens die mensen heel lang geleefd hebben , een groot deel daar van dankzij de kerk , zijn absoluut niet vergelijkbaar met nu.
 
Dat is wat ik zeg: vroeger had je religie die de moraal maakte en definieerde. Ze legde die op door een systeem van straffen en belonen. Dergelijke religieuze systemen monden altijd uit in misbruik zoals we doorheen onze eigen geschiedenis gezien hebben en wat we nog steeds zien niet louter in religie hier maar door de hele wereld.

Je wil doen alsof religie niet onderhevig is aan menselijke fouten echter is het dat altijd geweest en zal het dat altijd zijn.


Dat er geen vervanger is van de kerk is op zich niet slecht, jij vind het blijkbaar erg dat mensen er verschillende morele standpunten op na houden ik niet. Moraliteit is niet zoals jij schijnt te denken louter goed en slecht daar zit gewoon veel nuance in.

Als ik zie dat de kerk nog steeds problemen heeft met iets simpel als sexualiteit van mensen dan is het toch wel duidelijk aan elkeen buiten de complete gebrainwashte dat je moraliteit niet aan dergelijke mensen moet overlaten .

Als over"vroeger" : weeral wil je doen alsof er vroeger geen lijden was, nu hebben we statistieken over vroeger niet. Maar beweren dat op dat vlak het vroeger altijd beter was dan nu is gewoon dom . De soms heel korte en brutale levens die mensen heel lang geleefd hebben , een groot deel daar van dankzij de kerk , zijn absoluut niet vergelijkbaar met nu.
Jij vindt het allemaal niet slecht? Maar wat is uw antwoord op dit? https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-...oe-meer-ouders-met-burn-outs-kampen~b7a82d52/ Dit zijn de gevolgen van "vrijheid blijheid". Dit zijn mensen die hier hun eigen morele standpunten op nahouden op vlak van ouderschap. Blijkbaar hebben we nood aan een instantie die zegt waar de grenzen liggen. Die instantie hebben we nodig omdat we geen gemeenschap/netwerk meer hebben. Je weet wel, we zijn allen hyperindividualistisch he. De contacten zijn vluchtig. Daarom dat veel mensen wel mss praten met 10 mensen op een dag, maar toch eenzaam zijn.

“Onze data tonen dat hoe individualistischer de cultuur in een land, hoe meer ouderlijke burn-outs er zijn. In landen waar mensen veel meer kinderen hebben dan hier maar waar de sociale netwerken veel sterker zijn en de cultuur meer collectivistisch, zie je het fenomeen veel minder.

En daar pleit ik dus voor. Minder individualisme, meer "collectvitische" gemeenschap.

Nadeel: Minder individualisme = Minder individuele vrijheid.(lees: minder "ikke ikke ikke en de rest kan stikke")
 
Je zou ook kunnen zeggen dat die depressies nu eenmaal gepaard gaan met een meer welvarende, vrijere samenleving. Als je vroeger als simpele arbeider of landbouwer geboren werd lag je leven al grotendeels vast, en zelfs dat van je kinderen. Het ging een lastig leven zijn en je werd niet verondersteld het geluk te vinden. Da's aan de ene kant heel deprimerend maar aan de andere kant ontheft het je ook van elke verantwoordelijk over je eigen geluk. Je hoefde je nooit af te vragen waarom je niet succesvol en gelukkig was, je had gewoon je plaats in de maatschappij, zoals al de rest, en geluk en succes hoorden daar niet bij. Daar kon jij niks aan doen dus moest je jezelf niets kwalijk nemen.

In onze maatschappij hebben we tegenwoordig een plethora aan mogelijkheden tot zelfontplooiing en keuzes om je eigen geluk te verzekeren. Da's super en heeft er zeker toe geleid dat we meer uit ons leven halen maar het maakt ons ook verantwoordelijk voor ons eigen geluk. Niet gelukkig zijn in onze maatschappij is een vorm van falen, of zo voelt het alleszins toch, je hebt namelijk je eigen leven in handen en je hebt je eigen keuzes gemaakt. Vroeger kreeg je bvb gewoon kinderen, je vroeg je niet af of je daar klaar voor was en of je er gelukkig van zou worden, dat hoorde er gewoon bij. Als je nu kinderen krijgt en je leven er niet op vooruit gaat heb je zelf die "foute" keuze gemaakt.

Ik weet niet of een structuur die collectivistisch is ons daar veel in zou helpen, of het zou er één moeten zijn die ons overtuigt dat we ons eigen lot niet in handen hebben en dat je je eigen geluk niet kan maken.
 
Je zou ook kunnen zeggen dat die depressies nu eenmaal gepaard gaan met een meer welvarende, vrijere samenleving. Als je vroeger als simpele arbeider of landbouwer geboren werd lag je leven al grotendeels vast, en zelfs dat van je kinderen. Het ging een lastig leven zijn en je werd niet verondersteld het geluk te vinden. Da's aan de ene kant heel deprimerend maar aan de andere kant ontheft het je ook van elke verantwoordelijk over je eigen geluk. Je hoefde je nooit af te vragen waarom je niet succesvol en gelukkig was, je had gewoon je plaats in de maatschappij, zoals al de rest, en geluk en succes hoorden daar niet bij. Daar kon jij niks aan doen dus moest je jezelf niets kwalijk nemen.

In onze maatschappij hebben we tegenwoordig een plethora aan mogelijkheden tot zelfontplooiing en keuzes om je eigen geluk te verzekeren. Da's super en heeft er zeker toe geleid dat we meer uit ons leven halen maar het maakt ons ook verantwoordelijk voor ons eigen geluk. Niet gelukkig zijn in onze maatschappij is een vorm van falen, of zo voelt het alleszins toch, je hebt namelijk je eigen leven in handen en je hebt je eigen keuzes gemaakt. Vroeger kreeg je bvb gewoon kinderen, je vroeg je niet af of je daar klaar voor was en of je er gelukkig van zou worden, dat hoorde er gewoon bij. Als je nu kinderen krijgt en je leven er niet op vooruit gaat heb je zelf die "foute" keuze gemaakt.

Ik weet niet of een structuur die collectivistisch is ons daar veel in zou helpen, of het zou er één moeten zijn die ons overtuigt dat we ons eigen lot niet in handen hebben en dat je je eigen geluk niet kan maken.
Dat is héél kort door de bocht en zwart/wit.

We zitten nu éénmaal in een systeem dat u pusht om te presteren. Veel mensen vallen helaas uit de boot hierdoor. Als we dat systeem zouden kunnen temperen, zou het al veel druk van de ketel weghalen.

Voorbeeld.
De niet-actieven. Dit zijn mensen die NIET zoeken naar werk. Ze krijgen dan ook GEEN werkloosheidsuitkering. Blijkbaar zijn die mensen content van hun leven van 1 inkomen. Is er daar iets mis mee? Neen, totaal niet. Ik vind het zelfs een luxe. Wat doet de overheid? Kom, we gaan pushen om die mensen te activeren, want we moeten geraken aan activeringsgraad van 80% of zo om onze uitgaven te dekken. + onze échte bazen van de VLAIO hebben gezegd dat ze werkkrachten nodig hebben wegens krapte op de arbeidsmarkt. Dus we gaan mensen "dwingen" om te werken.
 
Jij vindt het allemaal niet slecht? Maar wat is uw antwoord op dit? https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-...oe-meer-ouders-met-burn-outs-kampen~b7a82d52/ Dit zijn de gevolgen van "vrijheid blijheid".
Je veranderd van onderwerp , het ging over moraliteit en nee gelijk wat je beweerd dit gaat over de maatschappij die onaangepast is tussen werk en familie. Niks met moraliteit te maken veel met economie.

Dit zijn mensen die hier hun eigen morele standpunten op nahouden op vlak van ouderschap. Blijkbaar hebben we nood aan een instantie die zegt waar de grenzen liggen. Die instantie hebben we nodig omdat we geen gemeenschap/netwerk meer hebben. Je weet wel, we zijn allen hyperindividualistisch he. De contacten zijn vluchtig. Daarom dat veel mensen wel mss praten met 10 mensen op een dag, maar toch eenzaam zijn.
Neen, sorry dat jij terug wil naar een kerkelijk dictatuur: dat was een ramp en dat zal dat opnieuw zijn.
Kijk naar Iran wat zoiets in moderne tijd betekend.

Wat doet de overheid? Kom, we gaan pushen om die mensen te activeren,
Neen, als je werkloos bent en geen uitkering krijgt dan laat de overheid je met rust. Wat je zegt slaagt nergens op.
 
je valt in herhaling, dus ik herhaal een eerdere post

Neen, ik zeg dat vroeger er een instantie "kerk" was die moraal propageerde. Heel wat universele moralen zitten ook in relgieuze moralen.
Ik heb ook gezegd dat ik geen voorstander ben van het terugkeer van "meneer de pastoor". Ik zeg enkel dat er nu geen vervanger is van de instantie kerk. Dus houden de mensen er een eigen moraal aan hun leven vast. We leven in een maatschappij met 11 miljoen verschillende definities van moraal. Vroeger was er 1 algemeen consensus, namelijk de katholieke moraal. 1 algemeen consensus maakt de zaken minder complex, minder frustraties voor iedereen.

Ik heb ook nergens gezegd dat vroeger "alles" beter was. Je hebt wel gelijk als je zegt dat we nu rijker dan ooit zijn(materieel bedoel je dan allicht), en vrij zijn we ook. Maar je kunt ook niet ontkennen dat er nog nooit zoveel éénzamen mensen rondlopen, zelfs onder de studenten. Nog nooit hadden zoveel mensen een burnout, depressie of andere psychologische klachten... Nog nooit hadden zoveel mensen weinig respect voor elkaar of voor een instantie.
 
je valt in herhaling, dus ik herhaal een eerdere post
Zelfde hier, zolang je heel vaag blijft over wat je zegt en van onderwerp veranderd kan er weinig discussie zijn.

Dat is wat ik zeg: vroeger had je religie die de moraal maakte en definieerde. Ze legde die op door een systeem van straffen en belonen. Dergelijke religieuze systemen monden altijd uit in misbruik zoals we doorheen onze eigen geschiedenis gezien hebben en wat we nog steeds zien niet louter in religie hier maar door de hele wereld.

Je wil doen alsof religie niet onderhevig is aan menselijke fouten echter is het dat altijd geweest en zal het dat altijd zijn.


Dat er geen vervanger is van de kerk is op zich niet slecht, jij vind het blijkbaar erg dat mensen er verschillende morele standpunten op na houden ik niet. Moraliteit is niet zoals jij schijnt te denken louter goed en slecht daar zit gewoon veel nuance in.

Als ik zie dat de kerk nog steeds problemen heeft met iets simpel als sexualiteit van mensen dan is het toch wel duidelijk aan elkeen buiten de complete gebrainwashte dat je moraliteit niet aan dergelijke mensen moet overlaten .

Als over"vroeger" : weeral wil je doen alsof er vroeger geen lijden was, nu hebben we statistieken over vroeger niet. Maar beweren dat op dat vlak het vroeger altijd beter was dan nu is gewoon dom . De soms heel korte en brutale levens die mensen heel lang geleefd hebben , een groot deel daar van dankzij de kerk , zijn absoluut niet vergelijkbaar met nu.
 
Nog een geval van gebrek aan respect, waarden en normen

Foto op Instagram​


Het moment waarop de familie van Jens voor het eerst geconfronteerd werd met de foto, blijft op hun netvlies gebrand. “De zus van Jens kreeg de foto te zien op haar Instagrampagina. Haar broer was duidelijk herkenbaar”, vertelt de advocaat van de familie. “Ze liep gillend haar kamer uit naar beneden om het haar moeder te zeggen. Er bestaan geen woorden om te beschrijven hoe het is om je broer of zoon dood te zien zitten, enkele momenten na een dodelijk ongeval.” Voor hen werd een schadevergoeding van 10.000 euro gevraagd.

Enkele minuten na het ongeval had één van hen een foto genomen waarop Jens herkenbaar was en samen hebben ze die verspreid via WhatsApp-groepen. Zij riskeren een boete. “Ze hebben zelfs geen hulp geboden.”
 

Hoe komt ge daar zelfs op, ik snap dat niet. Iemand ligt daar dood of stervende. Dan gaat ge toch hulp proberen bieden of iets doen.
Ik snap niet dat mensen dan hun reactie is om fucking foto's te nemen en dan nog door te sturen zelfs, allee kom.
 
Terug
Bovenaan