Auto Minst/meest gebruikte optie op je wagen.

Omdat dat effectief zo is. Bij manuele trap je de koppeling in en de wagen start al. Bij een automatic start de wagen pas bij gas indrukken waardoor er een klein beetje vertraging is bij het vertrekken.

Overlaatst nog met een automatic gereden en was ook zo.
Klopt niet, bij mij start die weer bij het loslaten van de rem.
 
Omdat dat i.v.m. een manuele wat langer duurt vooraleer de wagen terug start en je kan vertrekken. Ken veel mensen die een automatic hebben dat dat direct uitschakelen bij het starten van de wagen.
Ik ben er zo een. En als ik het eens vergeet vloek ik op mezelf als hij stilvalt aan de eerste verkeerslichten.
 
Omdat dat effectief zo is. Bij manuele trap je de koppeling in en de wagen start al. Bij een automatic start de wagen pas bij gas indrukken waardoor er een klein beetje vertraging is bij het vertrekken.

Overlaatst nog met een automatic gereden en was ook zo.
Ik betwijfel wel of jij sneller bent met koppeling intrappen, in eerste zetten, koppeling laten komen dan gewoon gas geven en wegrijden.
Het klopt dat hij pas start als je gas geeft, maar vanaf dat hij start vertrekt hij ook natuurlijk.
 
Klopt niet, bij mij start die weer bij het loslaten van de rem.
Dan is het merk afhankelijk. Bij merendeel van VAG en Opel is dat wel zo.

Ik ben er zo een. En als ik het eens vergeet vloek ik op mezelf als hij stilvalt aan de eerste verkeerslichten.
Mijn collega ook. Als we samen een interventie moesten doen was die altijd aan't vloeken dat 'em dat was vergeten af te zetten.

Ik betwijfel wel of jij sneller bent met koppeling intrappen, in eerste zetten, koppeling laten komen dan gewoon gas geven en wegrijden.
Het klopt dat hij pas start als je gas geeft, maar vanaf dat hij start vertrekt hij ook natuurlijk.
Nuja, kan je niet echt vergelijken. Ik moet bvb. mijn rem niet blijven indrukken, auto blijft gewoon staan. Dus kan wel sneller mijn koppeling indrukken en dat i.c.m. shortshifter zal niet veel schelen, denk ik.

Tussen 2 dezelfde wagens qua specs e.d. zal die automatic mss een paar ms sneller zijn.
 
Ik vond de start stop vervelender op de manuele BMW 5 F11 dan op mijn 4 grancoupe automatic
 
Dan is het merk afhankelijk. Bij merendeel van VAG en Opel is dat wel zo.


Mijn collega ook. Als we samen een interventie moesten doen was die altijd aan't vloeken dat 'em dat was vergeten af te zetten.


Nuja, kan je niet echt vergelijken. Ik moet bvb. mijn rem niet blijven indrukken, auto blijft gewoon staan. Dus kan wel sneller mijn koppeling indrukken en dat i.c.m. shortshifter zal niet veel schelen, denk ik.

Tussen 2 dezelfde wagens qua specs e.d. zal die automatic mss een paar ms sneller zijn.
GTI (automaat) hier is ook gewoon bij het lossen van de rem hoor.

Desalniettemin zet ik het ook uit, vind dat echt geen leuke optie. Tenzij ik aan lichten sta waarvan ik weet dat het 2min rood is ofzo.
 
Ik zet dat de laatste maanden ook uit omdat ik bijna uitsluitend korte ritten doe (corona), dan is zo'n start/stop geen goed idee voor je batterij.

Ook omdat start/stop de neiging heeft om meteen in te grijpen als je stilstaat, terwijl je als chauffeur ziet dat je binnen een paar seconden bv. de rotonde op kan.
Ik zet het soms ook wel uit, maar dat is bij mij toch wel heel zelden.
Ik heb die start stop trouwens volledig onder controle, als ik niet wil dat die ingrijpt dan gebeurd dat ook niet. De auto valt alleen stil bij volledig ingetrapt rempedaal, anders niet.
Omdat dat i.v.m. een manuele wat langer duurt vooraleer de wagen terug start en je kan vertrekken. Ken veel mensen die een automatic hebben dat dat direct uitschakelen bij het starten van de wagen.
Dat zit allemaal in het kopke, dat gaat echt niet langer duren, in tegendeel zelfs
Klopt niet, bij mij start die weer bij het loslaten van de rem.
Bij mij ook, maar er zijn wel verschillen tussen de merken.
Ik betwijfel wel of jij sneller bent met koppeling intrappen, in eerste zetten, koppeling laten komen dan gewoon gas geven en wegrijden.
Het klopt dat hij pas start als je gas geeft, maar vanaf dat hij start vertrekt hij ook natuurlijk.
Idd
 
Dan is het merk afhankelijk. Bij merendeel van VAG en Opel is dat wel zo.
Welke VAG merken dan? Volkswagen en Audi al niet. En dan zou het vreemd zijn dat Seat en Skoda dat wel zouden hebben.
Dus ben ik nu wel benieuwd bij welke het dan wel zou zijn.

Of je bent verward door de optie om de rem vast te houden. Maar dan ben je sowieso sneller, want je hoeft dan niet eens meer de rem in te houden.
 
Ik zet het soms ook wel uit, maar dat is bij mij toch wel heel zelden.
Ik heb die start stop trouwens volledig onder controle, als ik niet wil dat die ingrijpt dan gebeurd dat ook niet. De auto valt alleen stil bij volledig ingetrapt rempedaal, anders niet.

...

Idem, behalve dat de meeste van die rotondes hoger worden aangelegd zodat ik op een helling sta en mijn rempedaal meer moet intrappen waardoor start/stop in actie schiet. Ze vinden dat precies leuk om die ronde punten persé in de hoogte te leggen... :tongue:
 
Idem, behalve dat de meeste van die rotondes hoger worden aangelegd zodat ik op een helling sta en mijn rempedaal meer moet intrappen waardoor start/stop in actie schiet. Ze vinden dat precies leuk om die ronde punten persé in de hoogte te leggen... :tongue:
Ik moet mijn rempedaal daarvoor niet meer intrappen, zelfs niet op een stijle helling.
Bij net niet volledig intrappen zijn de remmen volledig ingeschakeld, alleen de start/stop wotd niet geactiveerd.
 
Ik betwijfel wel of jij sneller bent met koppeling intrappen, in eerste zetten, koppeling laten komen dan gewoon gas geven en wegrijden.
Het klopt dat hij pas start als je gas geeft, maar vanaf dat hij start vertrekt hij ook natuurlijk.

Eerlijk gezegd, ik vind dat ook een non-argument. Ik rij nu 2 jaar rond met een automatic en start-stop, en dat is toch echt geen issue. Als je niet de eerste aan de lichten staat ben je sowieso altijd op tijd. Letterlijk altijd.
Als je wel als eerste staat heb je een paar mogelijkheden:
- je kijkt naar de lichten van de andere kant, als die rood worden => tikje op het gas en motor slaat aan zonder te vertrekken
- of je zet hem in S => start/stop activeert niet (of motor start terug wanneer je het doet)
- of je doet geen van beide en geeft gewoon gas wanneer het groen wordt - je zal niemand hinderen, wees gerust

Het slijtage argument snap ik ergens nog wel, al weet ik niet of dat in de praktijk ook echt te onderbouwen valt met cijfers uit herstellingen en dergelijke. Sowieso zitten er genoeg checks en controles in die systemen zodat ze niet activeren in omstandigheden waarin het niet goed is voor de motor (bvb. in de winter koude motor).
 
Bij koude motor werkt het idd niet, wanneer de batterijspanning te laag is ook niet.
Maar bij mij (Renault) blijft het wel werken tot -5° heb ik gemerkt.
 
Eerlijk gezegd, ik vind dat ook een non-argument. Ik rij nu 2 jaar rond met een automatic en start-stop, en dat is toch echt geen issue. Als je niet de eerste aan de lichten staat ben je sowieso altijd op tijd. Letterlijk altijd.
Als je wel als eerste staat heb je een paar mogelijkheden:
- je kijkt naar de lichten van de andere kant, als die rood worden => tikje op het gas en motor slaat aan zonder te vertrekken
- of je zet hem in S => start/stop activeert niet (of motor start terug wanneer je het doet)
- of je doet geen van beide en geeft gewoon gas wanneer het groen wordt - je zal niemand hinderen, wees gerust

Het slijtage argument snap ik ergens nog wel, al weet ik niet of dat in de praktijk ook echt te onderbouwen valt met cijfers uit herstellingen en dergelijke. Sowieso zitten er genoeg checks en controles in die systemen zodat ze niet activeren in omstandigheden waarin het niet goed is voor de motor (bvb. in de winter koude motor).
Maar start hij bij u dan enkel bij het aantikken van het gaspedaal en niet bij het lossen van de rem? Of heb je niet over uw A6?
 
Maar start hij bij u dan enkel bij het aantikken van het gaspedaal en niet bij het lossen van de rem? Of heb je niet over uw A6?

Bij mij start hij niet bij het lossen van de rem. Klein tikje op gas en hij start wel, maar blijft dan wel nog stilstaan. Gas iets verder induwen en dan start hij en vertrekt ineens.
 
Bij mij start hij niet bij het lossen van de rem. Klein tikje op gas en hij start wel, maar blijft dan wel nog stilstaan. Gas iets verder induwen en dan start hij en vertrekt ineens.
Hangt van de optie "auto hold" af. Indien auto hold => start pas bij gas. Indien niet => Start bij lossen van rem.
 
Bij mij start hij niet bij het lossen van de rem. Klein tikje op gas en hij start wel, maar blijft dan wel nog stilstaan. Gas iets verder induwen en dan start hij en vertrekt ineens.
Dan vind ik het precies logischer bij VW dat hij start bij het lossen van de rem, aangezien je bij een automaat deze toch aan het inhouden bent tijdens het wachten.

Ah Sander, dat wist ik niet. Explains it.
 
Dan vind ik het precies logischer bij VW dat hij start bij het lossen van de rem, aangezien je bij een automaat deze toch aan het inhouden bent tijdens het wachten.

Ah Sander, dat wist ik niet. Explains it.
Alle, ik ga daarvan uit he. De autohold functie is "ge kunt uw voet van de rem halen en hij kruipt niet voort", dan is het logisch dat de motor niet start als je de voet van de rem haalt.
Als je die functie niet hebt, moet hij dat wel doen, omdat hij moet beginnen "crawlen". Maar ik heb nooit een automaat zonder auto-hold gehad (beste optie ooit trouwens).
 
Alle, ik ga daarvan uit he. De autohold functie is "ge kunt uw voet van de rem halen en hij kruipt niet voort", dan is het logisch dat de motor niet start als je de voet van de rem haalt.
Als je die functie niet hebt, moet hij dat wel doen, omdat hij moet beginnen "crawlen". Maar ik heb nooit een automaat zonder auto-hold gehad (beste optie ooit trouwens).
Ik moet sebiet is gaan kijken maar ben thans vrij zeker dat ik dat ook heb, staat misschien uit ofzo.
 
Auto-hold is idd relax. En ik vind start/stop dus ook gewoon relax. Ik ben ervan overtuigd dat de aversie ertegen meestal in het hoofd zit :)
 
Bij mij staat auto-hold altijd aan. Enige keer dat ik dit uitschakel is in de car wash & zodra ik de wagen dan trug in 'D' zet & dat ding begint 'vooruit te kruipen' denk ik onmiddellijk aan dat Auto-H knopje. :ROFLMAO:

Als ik (heel zeldzaam eens) met een andere wagen bol zonder die feature dan betrap ik mezelf op vergeten de rem in te houden & los ik even de rem om te merken van 'ma how zeg ... da ding kruipt verder', om dan de rem terug in te trappen.

Anyway ... je komt dan volledig tot stilstand, Auto-H neemt over & je moet nooit nog een pedaal ingetrapt houden. Uiteraard is de enige 'trigger' om de motor te starten dan het intrappen van de gas, want je wagen blijft in D staan & je moet niets van pedalen ingetrapt houden.
Ideaal in de file dus.

Start/Stop heb ik letterlijk nog nooit uitgeschakeld op m'n wagen, ook niet in de 3-reeks (toen nog manual).
In de Polo, veeeeeel jaren terug, was dat echt een ramp dus altijd uit. Die viel regelmatig al stil als die niet mocht stil vallen waardoor ik soms seconden aan een stuk 'stil' stond tegen dat ik weer in gang was.

Echt vertraging kan ik niet aangeven, want PHEV. Dus die batterij power is er altijd, moet niet wachten op opstart v/d motor.
In de manuele 3 was het ook niet echt een issue. Je stond stil in neutraal zonder pedalen intrappen en eens je op de koppeling trapt start de motor, tegen dat je dan de koppeling begon te lossen om gas te geven was sowieso alles ready & waiting. En zolang je de koppeling ingetrapt hield viel em ni stil.

En als ik echt wil dat de motor blijft draaien, dan zet ik de versnellingsbak in S & dan valt de motor niet uit (was ook zo bij de manuele 3, maar dan met 'Sport Mode').

Bottom line ... 'k heb écht geen issues met dat systeem. Laat staan dat ik mij zou bezig houden om dat manueel af te zetten elke keer ik in de wagen stap.
 
Terug
Bovenaan