Auto Minst/meest gebruikte optie op je wagen.

Zet je de auto niet in N-stand in de carwash?
Bij mij gaat die auto hold nooit af, ik weet zelfs niet eens of er daar een knop voor voorzien is om die te kunnen uitzetten.
 
Zet je de auto niet in N-stand in de carwash?
Bij mij gaat die auto hold nooit af, ik weet zelfs niet eens of er daar een knop voor voorzien is om die te kunnen uitzetten.
Welja, uiteraard. Daarom dat ik eerst de wagen trug in 'D' moet zetten als ik uit de car wash bol.
Je moet ook de wagen in N zetten of anders bolt die verder & dat komt niet goed.

Checklist car wash is feitelijk:
  • Versnellingsbak N
  • Auto-H AF
  • Auto ruitenwissers AF
  • Ruitjes dicht, uiteraard
  • Voet van de rem
  • En mee bollen maar (en dan hoop ik voor u dat ge niet claustrofobisch ingesteld zijt ;))
Ook ... Auto-H moet je af zetten in de CW of anders kan em ni door de wasstraat mee rollen.

't Is wel een 'switch' knop. Dus eens feature 'actief' is, blijft die actief indien je de wagen af legt & trug start. Idem omgekeerd.
Want uit ervaring weet ik dat ik features die je telkens je de wagen start opnieuw moet aan/af leggen gewoon nooit aan/af legt.
Wagen starten is knop duwen & vertrekken, geen ambetante checklist wete. :sneaky:
 
Bij mij werkt Auto Hold enkel in D. In N doet die functie niets, dus hoeft die ook niet af in de carwash.
 
Zet je de auto niet in N-stand in de carwash?
Bij mij gaat die auto hold nooit af, ik weet zelfs niet eens of er daar een knop voor voorzien is om die te kunnen uitzetten.
Ik denk dat bij VAG er een knop zit bij de elektronische handrem om dat aan of uit te zetten. Maar ik ben nog altijd niet gaan zien. Staat hier thans op de oprit. :p
 
Eerlijk gezegd, ik vind dat ook een non-argument. Ik rij nu 2 jaar rond met een automatic en start-stop, en dat is toch echt geen issue. Als je niet de eerste aan de lichten staat ben je sowieso altijd op tijd. Letterlijk altijd.
Als je wel als eerste staat heb je een paar mogelijkheden:
- je kijkt naar de lichten van de andere kant, als die rood worden => tikje op het gas en motor slaat aan zonder te vertrekken
- of je zet hem in S => start/stop activeert niet (of motor start terug wanneer je het doet)
- of je doet geen van beide en geeft gewoon gas wanneer het groen wordt - je zal niemand hinderen, wees gerust

Het slijtage argument snap ik ergens nog wel, al weet ik niet of dat in de praktijk ook echt te onderbouwen valt met cijfers uit herstellingen en dergelijke. Sowieso zitten er genoeg checks en controles in die systemen zodat ze niet activeren in omstandigheden waarin het niet goed is voor de motor (bvb. in de winter koude motor).
Ook volledig mijn mening. Ik snap dat het de eerste paar keren wat onwennig en raar aanvoelt. Maar als hij afstaat en gasgeven en je bent altijd sneller weg dan iemand met een manueel die nog eerst naar eerste moet en zijn koppeling moet laten komen. Op voorwaarde natuurlijk dat je normaal schakelt en niet zoals een rallypiloot, met andere woorden iedereen die voor een rood licht staat dus. Dat snel schakelen is goed voor even, maar als je zo een hele rit moet zitten dan ben je kapot tegen dat je op uw bestemming aankomt.
 
Welja, uiteraard. Daarom dat ik eerst de wagen trug in 'D' moet zetten als ik uit de car wash bol.
Je moet ook de wagen in N zetten of anders bolt die verder & dat komt niet goed.

Checklist car wash is feitelijk:
  • Versnellingsbak N
  • Auto-H AF
  • Auto ruitenwissers AF
  • Ruitjes dicht, uiteraard
  • Voet van de rem
  • En krassen maar !(en dan hoop ik voor u dat ge niet secuur zijt op uw wagen ;))
Even een rechtzetting voor u gedaan :p
 
Even een rechtzetting voor u gedaan :p
Goh ... hangt v/d carwash vanaf. Was vroeger, met die wasstraten met hardere borstels, veel meer het geval dan tegenwoordig in een moderne carwash.
Ik kan thuis het niet doen & doe het dus al sinds forever via de wasstraat en 't is niet dat de wagen na 5j (bv. de 3 reeks is 5j regelmatig door de straat geweest) echt om zeep is ze.

Is het beter als je er 2u heel voorzichtig, met speciale doeken, etc. mee bezig bent op uwen hof? Sure, zal over 't algemeen altijd wel zo zijn.
Maar den tijd dat uwe lak volledig om zeep was na 5j carwash is wel al effe gepasseerd.

Nuja ... die kleine micro-krasjes die je dan na wat tijd terug vind onder bepaalde lichtinval ... technisch gezien kunt ge dat met manueel wassen ook voor hebben hoor, maar zal sneller het geval blijven met de wasstraat. De straat zal nooit 100% perfect zijn zoals je 't manueel kunt doen.

Maar de wagen is sowieso een gebruiksvoorwerp. Je kan dat niet perfect houden.
Gewoon al door het rond rijden krijg je steenslag te verwerken op de voorkant & de voorruit etc. Dus jah ... een wagen waar kms op staan kan je vrijwel nooit 'perfect' houden zonder de coating toer op te gaan (of gelijkaardige protection layers).

Ik hou em zo mooi mogelijk, zorg er voor dat ik mijn velgen niet bekras door tegen een of andere borduur te zitten etc.
De binnenkant is vrijwel altijd volledig clean, buiten de reklamebladen die regelmatig eens op de achterzetel terecht komen (vervoer ook niet veel volk, dus weinig kans om passagiersplaatsen vuil te krijgen :sneaky:).
Maar de wasstraat ... jah ... die is onmisbaar als ik em toch enigzins blinkend wil krijgen/houden. ;)
 
Goh ... hangt v/d carwash vanaf. Was vroeger, met die wasstraten met hardere borstels, veel meer het geval dan tegenwoordig in een moderne carwash.
Ik kan thuis het niet doen & doe het dus al sinds forever via de wasstraat en 't is niet dat de wagen na 5j (bv. de 3 reeks is 5j regelmatig door de straat geweest) echt om zeep is ze.

Is het beter als je er 2u heel voorzichtig, met speciale doeken, etc. mee bezig bent op uwen hof? Sure, zal over 't algemeen altijd wel zo zijn.
Maar den tijd dat uwe lak volledig om zeep was na 5j carwash is wel al effe gepasseerd.

Nuja ... die kleine micro-krasjes die je dan na wat tijd terug vind onder bepaalde lichtinval ... technisch gezien kunt ge dat met manueel wassen ook voor hebben hoor, maar zal sneller het geval blijven met de wasstraat. De straat zal nooit 100% perfect zijn zoals je 't manueel kunt doen.

Maar de wagen is sowieso een gebruiksvoorwerp. Je kan dat niet perfect houden.
Gewoon al door het rond rijden krijg je steenslag te verwerken op de voorkant & de voorruit etc. Dus jah ... een wagen waar kms op staan kan je vrijwel nooit 'perfect' houden zonder de coating toer op te gaan (of gelijkaardige protection layers).

Ik hou em zo mooi mogelijk, zorg er voor dat ik mijn velgen niet bekras door tegen een of andere borduur te zitten etc.
De binnenkant is vrijwel altijd volledig clean, buiten de reklamebladen die regelmatig eens op de achterzetel terecht komen (vervoer ook niet veel volk, dus weinig kans om passagiersplaatsen vuil te krijgen :sneaky:).
Maar de wasstraat ... jah ... die is onmisbaar als ik em toch enigzins blinkend wil krijgen/houden. ;)
De wasstraat is vooral makkelijk. En natuurlijk heb je er ook betere bij natuurlijk. Maar als ik in de buurt kijk van Lokeren dan ken ik er toch niet zoveel.
Ik zie bijvoorbeeld ook veel mensen naar een wasbox rijden met hun eigen handschoenen en droogdoeken. Maar goed dat kost ook wat tijd natuurlijk, de reden waarom ik ook soms wel wat langer vuil rondrij :p

Maar als ik soms sommige nieuwe wagens zie in volle zon dan is het soms echt huilen hoeveel schade er al opzit van door de wasstraat te trekken. Zeker wagens met zachtere lak. Dat is jammer natuurlijk. Los of het nu een gebruiksvoorwerp is :p
 
Alle bon, net getest en het gedrag vd start stop verandert inderdaad met het aan of uitzetten van auto hold. Dus uit = bij lossen van rem, aan = bij aanraken gaspedaal. Logisch uiteindelijk :)
 
Maar als ik soms sommige nieuwe wagens zie in volle zon dan is het soms echt huilen hoeveel schade er al opzit van door de wasstraat te trekken. Zeker wagens met zachtere lak. Dat is jammer natuurlijk. Los of het nu een gebruiksvoorwerp is :p
Stond overlaatst aan de self carwash hier in de buurt een man zijn auto in te zepen met een keerborstel met van die plastieken haren🤦
 
De wasstraat is vooral makkelijk. En natuurlijk heb je er ook betere bij natuurlijk. Maar als ik in de buurt kijk van Lokeren dan ken ik er toch niet zoveel.
Ik zie bijvoorbeeld ook veel mensen naar een wasbox rijden met hun eigen handschoenen en droogdoeken. Maar goed dat kost ook wat tijd natuurlijk, de reden waarom ik ook soms wel wat langer vuil rondrij :p

Maar als ik soms sommige nieuwe wagens zie in volle zon dan is het soms echt huilen hoeveel schade er al opzit van door de wasstraat te trekken. Zeker wagens met zachtere lak. Dat is jammer natuurlijk. Los of het nu een gebruiksvoorwerp is :p
Over 't algemeen, als ik hier in de gebuurte ga dan is het naar hier 'https://www.sgcarwash.be/'.
Semi-recente toevoeging (ale, al wel wat jaren, maar al van het moderne type).

Geen klachten over alleszins. Heb bv. bij die sjarels in Zottegem (Sirocco) vroeger nog geweest met de 3 reeks & dat was regelmatig ondermaats, dus daar zijn we al jaren niet meer geweest.

Is in Zele, maar is slechts pakweg 5 minuten bollen of zo eens je daar centrum Lokeren uit bolt & op de Zelebaan komt.

Ben, als ik nog dagelijks onder de baan was, ook nog naar hand carwashes geweest waar ze 't nog met de doeken doen.
Heb daar al betere results gehad, maar soms is het toch ook niet dat.

Verder ... ik draag zorg voor m'n wagens, maar de wasstraat zal een noodzakelijk kwaad blijven.
 
Terug
Bovenaan