Auto Minst/meest gebruikte optie op je wagen.

Musk

Well-known member
Crowdfunder FE
Bij het configureren van een wagen kan je tegenwoordig niet om bepaalde pakketten heen, ongetwijfeld zijn er opties op je wagen waar je elke dag gebruik van maakt, maar er zijn er ook die ergens in een pakket zaten waar je zelden tot nooit van gebruik maakt.

Het kan misschien wel handig zijn om dat hier eens te delen, ik heb al enkele keren opties genomen waarvan ik dacht dat ze nuttig gingen zijn, maar ik ze ik de praktijk nooit gebruik.

Bij mij is dat bijvoorbeeld:

Meest gebruikte: Adaptive CC en intelligente grootlichten

Minst gebruikt: automatisch inparkeren (park pilot of hoe heet het?)

In 3 jaar tijd letterlijk 1 keer gebruikt, en dat was bij het afhalen van de wagen op de parking van de dealer als demonstratie. Zat in één of ander assistance pakket toen als promo.
 
Minst:
- Start/Stop. Eerste dat ik afzet als ik instap. Jammer dat je dat niet permanent kunt uitschakelen.
- GPS. Zat op de auto toen we hem als stockwagen kochten. Op de 3,5j dat we hem hebben misschien 5x gebruikt. Ik gebruik veel liever Google Maps op m'n gsm.

Meest:
- Achteruitrijcamera/parkeersensoren. Ik hou het graag heel nipt bij manouvreren en dat helpt er wel bij. Wel jammer dat die sensoren al in een blinde paniek schieten als er nog zeker 30cm over is. Die laatste continue biep zou er maar mogen zijn bij de laatste 5 a 10cm voor mij.

- Bluetooth. Na het afzetten van de start/stop het 2e dat ik doe van zodra ik instap. Gsm verbinden met de bluetooth en m'n eigen muziek opzetten.
 
Minst:
- Lane assist
- automatische grootlichten (heb ze permanent uitgeschakeld)
- Eco stand
- Adaptive suspension (staat zo goed als altijd op standaard)

Meest:
- Brake Hold (het eerste dat ik aanzet bij starten van de wagen)
- achteruitrijcamera
 
Meest "gebruikt" vind ik moeilijk want veel zaken staan automatisch aan en gebruik je bewust of onbewust.
Waar ik wel het meest tevreden over ben dat ik ze heb:
- 360° camera's
- B&O audiosysteem
- Android Auto

Minst gebruikt:
- een aantal onderdelen van het infotainment (weer, nieuws, ...)
- personalisatie van de rijinstellingen (sportief - comfort - eco - ...). In het begin speel je daar wat mee, tegenwoordig staat dat altijd in dezelfde stand
- speed limiter functie van de CC

Maar dat zijn zaken die standaard zijn en dus geen opties. Ik kan me eigenlijk geen opties voor de geest halen waarvan ik nu denk dat ze nutteloos zijn en die ik niet of nauwelijks gebruik.
 
Het meest gebruikt zijn waarschijnlijk de centrale armsteun, automatische airco en zelfdimmende spiegels (vooral de binnenspiegel). Die zaken zitten bijna altijd in de auto's die ik rijdt (standaard of in een quasi no brainer pakket), maar ik probeer er toch altijd op te letten dat die dingen op een auto zitten als ik er één lease/koop.

Soms bij een vervangwagen heb je één van die zaken niet, en besef je pas hoe ambetant het is om bijvoorbeeld bij een trip van 2 uur regelmatig aan die airco te moeten prutsen om de temperatuur goed te krijgen.
 
Volvo V60.

Meest gebruikte optie: de 'autopilot' van Volvo. Zodra ik op de autostrade kom gaat die bijna de hele tijd aan.

Minst gebruikte optie: ik kan er geen enkele bedenken: ofwel gebruik ik alles, ofwel heb ik gewoon (te) weinig opties => waarschijnlijk zijn die 2 statements waar.
 
Meest:
  • Achteruitrijcamera
  • Cruise Control
Minst:
  • Lane Assist
  • Start/Stop
  • Launch Control
 
Skoda Kodiaq hier. Buiten de 'standaard' dingen zoals bv sensoren & apple car play ben ik het meeste tevreden met:

1. Adaptive cruise control & lane assist. Ideaal voor lange afstanden
2. Voorverwarming. Opzetten via app of afstandsbediening. Echt zalig tijdens koude dagen zoals deze. Mijn auto staat naast het huis en is normaal niet aangevroren. Maar moest dat toch zo zijn, dan is hij al ontvroren, het is er al niet meer ijskoud en de zetel- en stuurverwarming werkt bijna direct. Die stuurverwarming is ook echt iets belachelijk verwend maar toch o zo zalig.
3. Panoramisch dak. Echt heel vaak doe ik het niet open maar de hoeveelheid licht dat dat extra geeft is toch echt een serieuze meerwaarde.

Wat ik weinig (of niet) gebruik is de trekhaak, maar die klapt vanzelf weg. Had die optie ook maar genomen 'just in case'.
 
Dat zal zijn:

Minst:
  • Stuurverwarming
  • Lane Assist
  • GPS
  • De elektrisch inklapbare hoofdsteunen
Meest:
  • Achteruitrijcamera
  • Android Auto
  • Keyless entry
  • Elektrische koffer
  • Voorklimatisatie
 
Meest: Cruise control
Minst: radiobediening aan het stuur.

Welke ik het meeste mis is de zelfdimmende achteruitkijkspiegel.
 
Minst: gps.
Gebruik altijd mijn gsm voor gps.

Meest actief gebruikt: cruise control
Meest passief gebruikt: automatische verlichting
 
Meest:
- Cruise Control
- stoelverwarming
- keyless entry
- pieperkes
- automatische lichten
en misschien nog de belangrijkste: rubberen mat in de koffer

Minst:
- lane assist
- gps, eigenlijk alles van infotainment buiten BT voor muziek van GSM
 
Meest:
- Parkeersensoren
- Automatische lichten
- Inklapbare spiegels
- Infotainment ( BT-streaming)
- Cruise control en limiter

Minst:
- Pinkers
- Radio
 
Meest:
- auto hold
- achteruitrijcamera
- ACC
-Bluetooth
- Keyless entry & start
- elektrisch verstelbare zetels

Minst:
- verwarmde zetels & stuur (auto staat altijd in de garage)
- verplaatsen achterste zetelrij
- draadloze oplader smartphone
 
Skoda Kodiaq hier. Buiten de 'standaard' dingen zoals bv sensoren & apple car play ben ik het meeste tevreden met:

1. Adaptive cruise control & lane assist. Ideaal voor lange afstanden
2. Voorverwarming. Opzetten via app of afstandsbediening. Echt zalig tijdens koude dagen zoals deze. Mijn auto staat naast het huis en is normaal niet aangevroren. Maar moest dat toch zo zijn, dan is hij al ontvroren, het is er al niet meer ijskoud en de zetel- en stuurverwarming werkt bijna direct. Die stuurverwarming is ook echt iets belachelijk verwend maar toch o zo zalig.
3. Panoramisch dak. Echt heel vaak doe ik het niet open maar de hoeveelheid licht dat dat extra geeft is toch echt een serieuze meerwaarde.

Wat ik weinig (of niet) gebruik is de trekhaak, maar die klapt vanzelf weg. Had die optie ook maar genomen 'just in case'.
Stuurverwarming en panoramisch dak zou ik nooit willen.

Mijn handen zweten sowieso al supersnel, ik ben soms al eens blij dat het stuur wat frisser heeft.

En ik rij standaard met de zonnekleppen naar beneden omdat het anders te licht is.
 
Meest:
- CC, gebruik ik bijna constant

Minst:
- Speed limiter, is een functie waar ik het nut niet van snap

Mis ik het meest:
- Regensensoren
 
330e g20
Meest:
- voorklimatisatie, vergeet heel occasioneel dat eens op te zetten via men app (heb geen vast vertrekuur), en dat is bijna even erg als 's morgens zonder koffie zitten, grumpy mood gegarandeerd...
- lane assist, maar staat ingesteld op laat ingrijpen
- draadloos opladen gsm, hij gaat altijd gelijk op zen laadplek.
- De ingebouwde Spotify app in de iDrive.
- CC met overnemen lokale snelheidslimiet/verkeersborden herkenning.

Minst gebruikt:

- automatisch inparkeren, nog nooit gebruikt (hen6 360° camera's).
 
Bij het configureren van een wagen kan je tegenwoordig niet om bepaalde pakketten heen, ongetwijfeld zijn er opties op je wagen waar je elke dag gebruik van maakt, maar er zijn er ook die ergens in een pakket zaten waar je zelden tot nooit van gebruik maakt.

Het kan misschien wel handig zijn om dat hier eens te delen, ik heb al enkele keren opties genomen waarvan ik dacht dat ze nuttig gingen zijn, maar ik ze ik de praktijk nooit gebruik.

Bij mij is dat bijvoorbeeld:

Meest gebruikte: Adaptive CC en intelligente grootlichten

Minst gebruikt: automatisch inparkeren (park pilot of hoe heet het?)

In 3 jaar tijd letterlijk 1 keer gebruikt, en dat was bij het afhalen van de wagen op de parking van de dealer als demonstratie. Zat in één of ander assistance pakket toen als promo.
He, dat automatisch inparkeren gebruik ik nog redelijk veel. Ik moet steeds in het straat parkeren omdat ik in het centrum woon zonder parking. In die gevallen is het toch best handig. Werkt elke keer.

Auto: BMW X1

Meest:
  • LED Selective High beam assist: automatisch dimmen van deel van het grootlicht. Erg handig op sommige donkere plaatsen want de borden zijn meteen een pak helderder; zelfs in België.
  • Adaptive suspension - ik wissel geregeld tussen sport en eco. Eco als ik op de snelweg rijd, maar sport als ik sneller wil inhalen.
  • Heated seats - vooral nu :D Maar spijtig dat ik heated steering wheel niet genomen heb. Zou het echt afmaken. Achja, bij de volgende.
  • Comfort Entry - open trappen van de koffer. Continue wanneer ik naar supermarkt ga.
  • Active Cruise Control met Stop&Go functie en Traffic-queue assistant - werkt uitstekend in de file en maakt het allemaal wat dragelijker.
  • Automatic Climate Controle - constanste temperatuur :)
  • Reversing camera - enorm handig in kleine ruimtes, te meer omdat de PDC nogal snel monotoon begint te biepen. Ik kan letterlijk tot een 1 cm nauwkeurig parkeren.
  • Automatic wipers - gewoon aan en niet meer over nadenken.

Minst: GPS - Ik gebruik altijd Waze of Flitsmeister.

Ik gebruik zo goed als al mijn opties eigenlijk :thinking:
 
Terug
Bovenaan