Auto Minst/meest gebruikte optie op je wagen.

Meest:
  • Adaptive cruise control (gaat tot stilstand in een file, wil nooit meer zonder)
  • dode hoek alarm (visueel, en auditief als je zelf wil inhalen)
  • zetelstand geheugen afhankelijk van gebruikte sleutel
  • verwarmde voorzetel (bestuurder)
  • achteruitrijcam, die ook waarschuwt als er een auto afkomt als je een oprit afrijdt
  • automatische lichten (lichtsensor)
  • keyless Entry (ontgrendelen met de klink)
Minst:
  • 4WD, maar heeft mij een enkele keer gered in een skigebied als de Fransozen (dan nog vaak op zomerbandjes) en Britten in huurwagens hopeloos vast zaten op de parking
  • auto park (nooit gebruikt... zou even moeten zoeken hoe het werkt)
  • Regensensor voor ruitenwisser (omdat die eigenlijk net te laat ging waardoor het mij irriteerde)
  • 230v stopcontact
 
Ik ben tevreden over men
panoramisch schuifdak,
Surround camera
Automaat
Headup display
Twee delig koffer te openen
Zetelverwarming
Comfort toegang ook wel Nice.

Minst gebruikt is koffer openen door met beentje te zwaaien onder den otto.
 
Minst:
  • 4WD, maar heeft mij een enkele keer gered in een skigebied als de Fransozen (dan nog vaak op zomerbandjes) en Britten in huurwagens hopeloos vast zaten op de parking
Lijkt mij een optie die je dagelijks gebruikt ma bon :p
Je hebt waarschijnlijk het gevoel dat het niks doet, dat is een teken dat het goed werkt. Maar volgens mij wil je niet weten hoeveel keer het u al van een slipper heeft gered.
 
Lijkt mij een optie die je dagelijks gebruikt ma bon :p
Je hebt waarschijnlijk het gevoel dat het niks doet, dat is een teken dat het goed werkt. Maar volgens mij wil je niet weten hoeveel keer het u al van een slipper heeft gered.
Nu kan ik het aantal ongewenste slippers op >750000 km toch werkelijk op 2 vingers tellen :)
 
Lijkt mij een optie die je dagelijks gebruikt ma bon :p
Je hebt waarschijnlijk het gevoel dat het niks doet, dat is een teken dat het goed werkt. Maar volgens mij wil je niet weten hoeveel keer het u al van een slipper heeft gered.
Dagelijks... denk het niet, want is geen permanente 4x4. Schakelt alleen in als nodig (of als je manueel op "snow" zet), en kan mij niet voorstellen dat dat meer is dan enkele keren per jaar is... ik rij tenslotte geen rally, hé. Akkoord dat het mss die ene keer in een jaar mij "gered" heeft. Maar zou er in ieder geval in het vervolg de meerprijs niet meer voor over hebben. De andere 35 jaar op de baan had ik dat ook niet.
 
Nu kan ik het aantal ongewenste slippers op >750000 km toch werkelijk op 2 vingers tellen :)
Ongetwijfeld heb je toch al meer dan tweemaal gehad dat uw aangedreven as doorslipte of zijn vermogen niet kwijt kon?
Dagelijks... denk het niet, want is geen permanente 4x4. Schakelt alleen in als nodig (of als je manueel op "snow" zet), en kan mij niet voorstellen dat dat meer is dan enkele keren per jaar is... ik rij tenslotte geen rally, hé. Akkoord dat het mss die ene keer in een jaar mij "gered" heeft. Maar zou er in ieder geval in het vervolg de meerprijs niet meer voor over hebben. De andere 35 jaar op de baan had ik dat ook niet.
Welke wagen is het misschien?
 
Ongetwijfeld heb je toch al meer dan tweemaal gehad dat uw aangedreven as doorslipte of zijn vermogen niet kwijt kon?
Ah, en elke keer als zoiets gebeurt vlieg je al tollend tegen een boom zonder 4WD?

Een beetje slippende wielen bij het optrekken is meestal niet gevaarlijk, en al zeker niet bij een voorwielaangedreven auto, of als ESP mooi op staat.
 
Meest:
  • Automaat: Logisch uiteraard maar ik zou nooit nog een daily driver met handbak willen.
  • Licht- en regensensor : staan altijd op en moet er nooit aankomen, werken perfect.
  • Zetelverwarming : behalve in de zomer staat dat altijd op.
  • HiFi upgrade
Minst:
  • Elektrisch verstelbare zetels : 1 keer de zetel afgesteld en nooit meer gebruikt.
  • Automatisch parkeren : ik kan goed genoeg parkeren, tenzij het een krap plaatsje is maar dan ziet dat systeem het ook niet meer zitten :)
  • GPS : Waze werkt veel beter.
 
Ah, en elke keer als zoiets gebeurt vlieg je al tollend tegen een boom zonder 4WD?

Een beetje slippende wielen bij het optrekken is meestal niet gevaarlijk, en al zeker niet bij een voorwielaangedreven auto, of als ESP mooi op staat.
Dat zeg ik toch ook niet? :p
Het punt van AWD is om zo optimaal mogelijk uw vermogen op de baan te krijgen. Als je bij een RWD of een FWD bij het aanzetten slipt dan houdt de motor in. Bij AWD heb je 4 wielen en 2 assen om dat vermogen over te brengen. Dus maakt het minder uit dat de voor- of achteras doorslipt.
Dat is ook wat ik zeg, gered van een slipper. En zelf heb je dat niet door dat hij meer vermogen naar voor stuurt omdat achteraan hij zijn vermogen niet kwijt kan. Nutteloos die AWD, integendeel zou ik zeggen.
 
Dat zeg ik toch ook niet? :p
Het punt van AWD is om zo optimaal mogelijk uw vermogen op de baan te krijgen. Als je bij een RWD of een FWD bij het aanzetten slipt dan houdt de motor in. Bij AWD heb je 4 wielen en 2 assen om dat vermogen over te brengen. Dus maakt het minder uit dat de voor- of achteras doorslipt.
Dat is ook wat ik zeg, gered van een slipper. En zelf heb je dat niet door dat hij meer vermogen naar voor stuurt omdat achteraan hij zijn vermogen niet kwijt kan. Nutteloos die AWD, integendeel zou ik zeggen.
Zo had ik het begrepen ja. Ik wil alleen duidelijk maken dat een slipper bij het optrekken doorgaans niet erg is, en toch gecorrigeerd wordt door het ESP. Dus of je nu 4WD of 2WD hebt maakt niet uit, de kans dat je in het decor beland is in beide gevallen gewoon heel klein.

Je trekt wel wat sneller op met 4WD in dat geval, dus het is wel ergens een voordeel ja. En het zal ook veiliger zijn dan 2WD, maar slechts een klein beetje veiliger (tenzij je in de alpen of in Scandinavië woont).
 
MrKend54l bedoelt wrs dat je dat beetje doorslippen bij het optrekken moet meerekenen en iedereen met een beetje vermogen aan meer dan 2 slippers komt ;)
 
Meest:
  • Automaat: Logisch uiteraard maar ik zou nooit nog een daily driver met handbak willen.
  • Licht- en regensensor : staan altijd op en moet er nooit aankomen, werken perfect.
  • Zetelverwarming : behalve in de zomer staat dat altijd op.
  • HiFi upgrade
Minst:
  • Elektrisch verstelbare zetels : 1 keer de zetel afgesteld en nooit meer gebruikt.
  • Automatisch parkeren : ik kan goed genoeg parkeren, tenzij het een krap plaatsje is maar dan ziet dat systeem het ook niet meer zitten :)
  • GPS : Waze werkt veel beter.

Daar kan ik me bij aansluiten, toch wat die automaat, licht- en regensensor, hifi en elektrisch verstelbare zetels betreft (wel handig: de geheugenfunctie als de garage weer mijn zetels verzet heeft)
 
Ongetwijfeld heb je toch al meer dan tweemaal gehad dat uw aangedreven as doorslipte of zijn vermogen niet kwijt kon?

Welke wagen is het misschien?
Op een bepaalde leeftijd ga je wat rustiger rijden, en de electronica doet de rest... dus denk niet dat er zoveel wielslips voor gekomen zijn. Het is een Jeep Cherokee.
 
MrKend54l bedoelt wrs dat je dat beetje doorslippen bij het optrekken moet meerekenen en iedereen met een beetje vermogen aan meer dan 2 slippers komt ;)
Maar dan vind ik persoonlijk "gered van een slipper" nogal overdreven.

Dat is hier geen HLN-clickbait hè 😃
 
Gaat dus van kwaad naar erger. Ondertussen is iedereen zonder AWD op de wagen dus ineens elk jaar een aantal keer bijna dood. :ROFLMAO:

C'm on ... iedereen direct AWD pakken! ;)
Normale mensen gaan daar geen last van hebben. Maar een rappenfretter waarschijnlijk wel, dat zijn geen al te beste chauffeurs !😉
 
De "limiter" heb ik nog letterlijk nooit gebruikt. Althans niet bewust, want dat zit onder een knopje links op het stuur, en soms bij bv het manoevreren tegen lage snelheid raak ik dat per ongeluk aan en dan wil je uitaccelereren en dan gebeurt er niks. Zo hatelijk :unsure:
 
Ik vind de limiter best handig op banen waar je bijvoorbeeld met gemak 70 kan maar je slechts 50 mag. Zo voorkom je dat je onderbewust versneld.

Misschien niet echt een optie maar de topsnelheid van een auto is allicht iets wat quasi niemand ooit gebruikt. Tenzij iemand frequent op de Bundesbahn komt.
 
Terug
Bovenaan