Auto Minst/meest gebruikte optie op je wagen.

Opties op m'n oldtimer (Ford Escort mk3 XR3)

Meest:
Toerenteller
Electrische ruiten
Schuifdakje
Radio/Cassette

Minst:
Klapruitjes achterin
Verstralers (zijn momenteel niet meer aangesloten)
Cassettehouder
Laptimer (because sportscar)

T'zijn toch compleet andere opties, dan in de huidige wagen hé
 
Laatst bewerkt:
Nooit bij stilgestaan dat een toerenteller ooit een optie is geweest.
Ik vraag me nu af of dat ook optioneel was bij die defenders.
 
Als de wagen lang stil staat en continu een signaal zou uitzenden zou de batterij van de wagen ook platgaan.

En moest je nu kunnen kiezen tussen op knopje duwen of altijd in een zakje moeten steken?
Kheb die optie nog nooit genomen wegens andere prioriteiten, maar na dit te horen zakt keyless toch nog wat meer in mijn prioriteitslijst. Of zie ik dat verkeerd? Die combinatie met zwaai onder koffer met voet is wel tof natuurlijk.
 
En moest je nu kunnen kiezen tussen op knopje duwen of altijd in een zakje moeten steken?
Kheb die optie nog nooit genomen wegens andere prioriteiten, maar na dit te horen zakt keyless toch nog wat meer in mijn prioriteitslijst. Of zie ik dat verkeerd? Die combinatie met zwaai onder koffer met voet is wel tof natuurlijk.
Qua gemakkelijkheid is keyless wel top. Gewoon hand aan de klink en de deur gaat open. Nooit liggen friemelen in uwe zak voor uwe sleutelbos erbij te nemen.

Ge kunt de wagen ook laten draaien en de deuren op slot doen, als je snel even moet uitstappen. (Krijg je wel de melding van sleutel wordt niet herkend).


Heb de optie zelf ni gekozen, zat erbij toen ik de wagen kocht. Auto is ondertussen 6 jaar oud, dus toen bestond die footwave optie ni.
 
Nooit bij stilgestaan dat een toerenteller ooit een optie is geweest.
Ik vraag me nu af of dat ook optioneel was bij die defenders.
De meest simpele dingen werden vroeger als optie aanzien en moesten vaak extra aangevinkt worden.
Om er maar een paar te zeggen: toerenteller, klokje, 12v sigarettenaansteker, handschoenkastje, radio, hoofdsteunen, middenconsole, buitenspiegel aan de passagierszijde, hoedenplank, tripmeter, ruitenwissers met interval, ruitenwisser achteraan, ...

Als je vroeger een basis instapper had, was die echt wel immens basis.
Moesten ze kunnen, gaven ze enkel een lege kas met 2 stoelen en een motor.


Mijn Peugeot 205 van 1990 is voor naar huidige normen echt kaal te noemen, en het is zelfs niet eens de meest basis versie die op de markt was.
 
Meeste gebruikt: Snelheidsbegrenzer (super handig, gebruik het zo goed als altijd)

Minst gebruikt: ACC, bij mijn vorige auto gebruikte ik de gewone CC juist heel veel, maar bij de Megane werkt dat niet goed, remt te snel en te bruusk af bij voorligger en trekt veel te bruusk weer op.
 
De meest simpele dingen werden vroeger als optie aanzien en moesten vaak extra aangevinkt worden.
Om er maar een paar te zeggen: toerenteller, klokje, 12v sigarettenaansteker, handschoenkastje, radio, hoofdsteunen, middenconsole, buitenspiegel aan de passagierszijde, hoedenplank, tripmeter, ruitenwissers met interval, ruitenwisser achteraan, ...

Als je vroeger een basis instapper had, was die echt wel immens basis.
Moesten ze kunnen, gaven ze enkel een lege kas met 2 stoelen en een motor.


Mijn Peugeot 205 van 1990 is voor naar huidige normen echt kaal te noemen, en het is zelfs niet eens de meest basis versie die op de markt was.
Ik zou niet meer durven zeggen hoeveel pass buitenspiegels, 3e stoplichten en mistlampen/verstralers vooraan ik in de tijd van de peugeot 205 heb bijgeplaatst. Was wel fun jobkes. :love:
 
Op mijn Arteon MY 2018, Mijn auto is redelijk basis geconfigureerd, dus weinig opties
Veel van onderstaande dingen zijn dan ook standaard dingen en geen opties...

Meest:
Electrische ruiten, als die niet zakt gaat de deur niet open ;)
Dynamic light assist (automatische grootlichten, heb zo een systeem die de voorligger/tegenligger in het donker zet en er langst schijnt) --> optie
Snelheidsbegrenzer
Parkeer camera's --> opties
Navigatie (Virtual cockpit) --> opties
In deze tijd verwarmde zetels

Minst:
DSG peddels achter stuur
Massagefunctie stoel --> optie kwam met betere stoel
Adaptive cruise control (vind het verschrikkelijk, enkel in de file omdat ik file assist heb)
Sportstand
 
staat automatisch ingesteld hier, maar dit zorgt ervoor dat ik vaker mijn gsm neem tijdens het rijden.
Wat dus niet de bedoeling is.
Soort van vals veiligheidsgevoel, en ik zal wel niet de enige zijn.
Ik gebruik het eigenlijk alleen maar als ik tussen mijn muziek aan het zoeken ben, wat dus ook niet de bedoeling is :p
 
En moest je nu kunnen kiezen tussen op knopje duwen of altijd in een zakje moeten steken?
Kheb die optie nog nooit genomen wegens andere prioriteiten, maar na dit te horen zakt keyless toch nog wat meer in mijn prioriteitslijst. Of zie ik dat verkeerd? Die combinatie met zwaai onder koffer met voet is wel tof natuurlijk.
Je moet dat écht niet altijd in een of ander zakje steken hoor. Keyless entry moet je feitelijk al PAL TEGEN de wagen staan.
Letterlijk 1 meter is al te ver heb ik al kunnen merken als ik dacht van 'ja ja, gewoon open doen, ik sta hier met de sleutel'.
Idem met als de sleutel zich IN de wagen bevind. Dan pakt het ook niet (carjackers not welcome).

En die wireless sleutels met de knopjes (zonder de keyless entry feature dus). Dat heeft vrijwel ELKE nieuwe wagen tegenwoordig.
Dat werkt dan tot meters & meters ver.

De uitzonderlijke gevallen die je dan in de gazet leest van hoogtechnologische diefstallen is meestal gekoppeld aan 't feit dat die sleutels dan pal bij de voordeur lagen waardoor men dat signaal kon versterken.

Bij mij blijven m'n sleutels gewoon altijd in m'n broekzak zitten, zo kan ik ze ook niet vergeten. Gevolg is dus dat ze 's nachts op de slaapkamer lagen (voor ik hier op 't appartement op 't 4e verdiep woonde), wat al te ver is voor die hoogtechnologische dieven. :devilish:

Anyway .... ik heb die optie wel expliciet gewild & gekozen en 't is toch wel leuk & handig. Zowel voor de koffer met de handen vol als de deuren bij instap. Uiteraard, 't is & blijft een foefke natuurlijk. Je kan perfect leven zonder.
Het zorgt er ook voor dat je sneller de batterij van je sleutel moet vervangen bv. ;)
 
Ik had ooit op een BMW standverwarming staan, dacht altijd dat het om standventilatie ging. Maar bij het te koop zetten eens een optielijst opgevraagd adhv het chassisnummer en toen pas te weten gekomen.
 
En die wireless sleutels met de knopjes (zonder de keyless entry feature dus). Dat heeft vrijwel ELKE nieuwe wagen tegenwoordig.
Dat werkt dan tot meters & meters ver.
Bij welke auto werkt dat dan meters ver?
Bij Mercedes en BMW hoef je de sleutel nog maar uit het raam te houden en die zegt al dat er geen sleutel aanwezig is, waardoor je de auto niet kan starten.
 
Bij welke auto werkt dat dan meters ver?
Bij Mercedes en BMW hoef je de sleutel nog maar uit het raam te houden en die zegt al dat er geen sleutel aanwezig is, waardoor je de auto niet kan starten.
Dat zeg ik toch, keyless stuff is er pal tegen en de lock/unlock/... knoppen werken 10-tallen meters ver.
 
10 tallen meters is toch wel wat overdreven, bij mijn Citroën C4 werkte dat tot op ongeveer 9 a 10 meter maximum met nieuwe batterij.

Nu de handenvrij op mijn Renault Megane werkt tot op ongeveer 2 meter van de auto. Toch wanneer ik links, rechts of achter de auto sta. Wanneer ik voor de motorkap sta dan doet die niks, zelfs niet wanneer ik volledig tegen de bumper sta.
Dat de sleutel zich niet in de auto bevind wanneer je hem uit het raam houd is nog een andere zaak.
 
Ik zou niet meer durven zeggen hoeveel pass buitenspiegels, 3e stoplichten en mistlampen/verstralers vooraan ik in de tijd van de peugeot 205 heb bijgeplaatst. Was wel fun jobkes. :love:
Wij hebben m'n grootvader voor z'n verjaardag indertijd nog een passagiersspiegel en een derde stoplicht cadeau gedaan om op z'n peugeot 205 te plaatsen.
In de huidige tijd, kan je het je bijna niet voorstellen.

Simpele techniek, maar met veel voldoening.
 
Wij hebben m'n grootvader voor z'n verjaardag indertijd nog een passagiersspiegel en een derde stoplicht cadeau gedaan om op z'n peugeot 205 te plaatsen.
In de huidige tijd, kan je het je bijna niet voorstellen.

Simpele techniek, maar met veel voldoening.

Breng de Duitse merken niet op ideeën hé, die zijn in staat om dat ook weer in te voeren als optie als ze wettelijk mogen ;)
 
Technisch gesproken heb ik maar "één optie" op de wagen, de trekhaak. Voor de rest was er geen keuze 🤡 🥳
Ik ga dus over uitrusting spreken.
Meest gebruikt? TACC + GPS + Spotify staan hier steevast op
Minst gebruikt? Ik kan in theorie de garagepoort openen vanuit de wagen, maar ik heb geen garagepoort
Ik mis : een HUD
De leukste functionaliteit: de sentry mode zorgt ervoor dat ik de daders van parkeerschade kan opsporen.
 
10 tallen meters is toch wel wat overdreven, bij mijn Citroën C4 werkte dat tot op ongeveer 9 a 10 meter maximum met nieuwe batterij.

Nu de handenvrij op mijn Renault Megane werkt tot op ongeveer 2 meter van de auto. Toch wanneer ik links, rechts of achter de auto sta. Wanneer ik voor de motorkap sta dan doet die niks, zelfs niet wanneer ik volledig tegen de bumper sta.
Dat de sleutel zich niet in de auto bevind wanneer je hem uit het raam houd is nog een andere zaak.
Da's dan ook een Citroën hé... Hier heb ik al vaak genoeg m'n auto aan de Ikea teruggevonden door die knop te spammen in de hoop hem te zien staan
 
Wij hebben m'n grootvader voor z'n verjaardag indertijd nog een passagiersspiegel en een derde stoplicht cadeau gedaan om op z'n peugeot 205 te plaatsen.
In de huidige tijd, kan je het je bijna niet voorstellen.

Simpele techniek, maar met veel voldoening.
Heb ooit nog een ruitenwisser interval schakelaar in mekaar geknutseld omdat dat er niet op zat... was dan ook een wagen nog van mijn grootmoeder uit de late jaren ‘60.
 
Terug
Bovenaan