Megan en Belastingen op Sociale Media-inkomsten

Het is ook wel gewoon laaghangend fruit natuurlijk. Een simpel wicht dat zwart op wit toegeeft belastingen te ontduiken vs een parlementslid (daar begint het al) dat allerhande constructies heeft opgezet.

Natuurlijk moeten beiden aangepakt worden maar zo'n Megan is wel een veel eenvoudigere situatie die niet al te veel moeite zal kosten denk ik
En daarenboven is het nog eens een waardeloos symbooldossiertje, iets waarmee de fiscus denkt te scoren. Verbaast me dat ze hier zo snel op reageren, zal wel door de mediastorm gekomen zijn.
 
En daarenboven is het nog eens een waardeloos symbooldossiertje, iets waarmee de fiscus denkt te scoren. Verbaast me dat ze hier zo snel op reageren, zal wel door de mediastorm gekomen zijn.
Goh "denkt te scoren" is weer zo nodeloos negatief hé. Hoeveel tijd en middelen steek je daarin, veel zal het niet zijn vermits ze het gewoon toegeeft in de krant, en haar "boekhouding" zal ook niet zo gestoffeerd zijn vermoed ik. Dus financieel maakt de staat daar waarschijnlijk al winst. En dan zoals hier al gezegd: "lik op stuk", iedereen wil dat toch? Zo denken andere OnlyFans-adepten tenminste niet van: "ah wat die Megan zegt is zo dom nog niet, ik ga dat ook niet aangeven", want dan kan je toch nog wel wat geld mislopen.

Ik zie eigenlijk niet echt wat er mis aan is.
 
Het enige wat je de fiscus kan verwijten is dat ze nog niet eerder op haar deur hebben geklopt. Dan stel ik me ook de vraag of ze daar wel genoeg middelen hebben of voldoende digitaal geletterd zijn om platformen zoals OnlyFans te controleren.
 
Het enige wat je de fiscus kan verwijten is dat ze nog niet eerder op haar deur hebben geklopt. Dan stel ik me ook de vraag of ze daar wel genoeg middelen hebben of voldoende digitaal geletterd zijn om platformen zoals OnlyFans te controleren.
Verre van een expert, maar ik heb nu wel al een paar keer gehoord dat België heel wat inkomsten mist doordat er aan het opsporen van fraude niet zo'n groot belang gegeven wordt.
 
Het enige wat je de fiscus kan verwijten is dat ze nog niet eerder op haar deur hebben geklopt. Dan stel ik me ook de vraag of ze daar wel genoeg middelen hebben of voldoende digitaal geletterd zijn om platformen zoals OnlyFans te controleren.
Lijkt me een opportuniteit om van mijn hobby mijn beroep te maken! :oi22:
 
Het enige wat je de fiscus kan verwijten is dat ze nog niet eerder op haar deur hebben geklopt. Dan stel ik me ook de vraag of ze daar wel genoeg middelen hebben of voldoende digitaal geletterd zijn om platformen zoals OnlyFans te controleren.
Het is ook nog maar sinds 2021 dat ze ermee gestart was, dat wil zeggen dat het over de aangifte ingediend in 2022 gaat die nu misschien nog maar 6 maand binnen is. Het zou vroeg zijn om al een controle te hebben nu. Waarschijnlijk heeft niemand binnen FOD fin hier al naar gekeken omdat er ook geen geld moet worden terugbetaald.

Dit soort belastingontduiking is heel moeilijk te vinden omdat de betaler een buitenlands bedrijf is. Er is geen enkele informatieverplichting naar België toe en België heeft geen onderzoeksbevoegdheid. Het zou al van de bank moeten komen die verdachte transacties meldt eer je daarop uitkomt (maar op zich is er geen reden om dit als verdacht te zien). Of als je een huis koopt of heel dure auto zonder dat je daar het inkomen voor hebt.
 
Het is ook nog maar sinds 2021 dat ze ermee gestart was, dat wil zeggen dat het over de aangifte ingediend in 2022 gaat die nu misschien nog maar 6 maand binnen is. Het zou vroeg zijn om al een controle te hebben nu. Waarschijnlijk heeft niemand binnen FOD fin hier al naar gekeken omdat er ook geen geld moet worden terugbetaald.

Dit soort belastingontduiking is heel moeilijk te vinden omdat de betaler een buitenlands bedrijf is. Er is geen enkele informatieverplichting naar België toe en België heeft geen onderzoeksbevoegdheid. Het zou al van de bank moeten komen die verdachte transacties meldt eer je daarop uitkomt (maar op zich is er geen reden om dit als verdacht te zien). Of als je een huis koopt of heel dure auto zonder dat je daar het inkomen voor hebt.
Als jij inkomen hebt uit een buitenlands bedrijf krijgt de fiscus hier wel al vaak een fiche van (als ze een fiche opmaken natuurlijk)

Internationale automatische uitwisseling van fiscale gegevens
 

wie had dat nu verwacht hé...
"Ik heb geen fraude gepleegd want ik heb gewoon niks aangegeven"

"Ik was gewoon te laat"

Serieus, die is nog dommer dan ik dacht :rofl:
 
heb geen fraude gepleegd want ik heb gewoon niks aangegeven"

"Ik was gewoon te laat"

Serieus, die is nog dommer dan ik dacht :rofl:

Langs de andere kant. Een onnozel Poppemieke die wat geld achterover slaagt met haar Only Fans, daarvoor staan ze die week nog aan haar deur.

Maakt mij niet wijs dat er op dat eigenste moment geen loodzware dossiers op de tafel van de BBI liggen waar om verschillende redenen, soms politiek, heel weinig mee gebeurd.
 
Langs de andere kant. Een onnozel Poppemieke die wat geld achterover slaagt met haar Only Fans, daarvoor staan ze die week nog aan haar deur.

Maakt mij niet wijs dat er op dat eigenste moment geen loodzware dossiers op de tafel van de BBI liggen waar om verschillende redenen, soms politiek, heel weinig mee gebeurd.

Ik vermoed dat de recherche ook wel veel werk heeft met grote drugscriminelen op te sporen, te monitoren en hun netwerken in kaart te brengen.

Wil dat dan zeggen dat ze een kleine dealer die openlijk toegeeft drugs te dealen maar moeten gerust laten?
 
Langs de andere kant. Een onnozel Poppemieke die wat geld achterover slaagt met haar Only Fans, daarvoor staan ze die week nog aan haar deur.

Maakt mij niet wijs dat er op dat eigenste moment geen loodzware dossiers op de tafel van de BBI liggen waar om verschillende redenen, soms politiek, heel weinig mee gebeurd.
Goh, zie de discussie op de vorige pagina's zeker. Ik vind dat geen argument, eigenlijk is dat gewoon de klassieke praat van "dat ze achter de grote vissen aangaan (en mij gerustlaten)". Je kan toch niet pleiten voor het met rust laten van iemand die luid verklaart in de pers dat ze geen belastingen betaalt omdat ze dat niet tof vindt, allez?
 
Ik vermoed dat de recherche ook wel veel werk heeft met grote drugscriminelen op te sporen, te monitoren en hun netwerken in kaart te brengen.

Wil dat dan zeggen dat ze een kleine dealer die openlijk toegeeft drugs te dealen maar moeten gerust laten?

Goh, zie de discussie op de vorige pagina's zeker. Ik vind dat geen argument, eigenlijk is dat gewoon de klassieke praat van "dat ze achter de grote vissen aangaan (en mij gerustlaten)". Je kan toch niet pleiten voor het met rust laten van iemand die luid verklaart in de pers dat ze geen belastingen betaalt omdat ze dat niet tof vindt, allez?

Ik schrijf dan ook niet wat jullie insinueren. Je zal me niets horen zeggen moest over zes maanden gebleken zijn dat ze de klassieke Brief met Vragen naar Bijkomende Informatie heeft gekregen, gevolgd door een eenzijdige wijziging van haar aangifte, al dan niet met een doorverwijzing naar het parket indien de feiten zwaar genoeg zijn.

Het is daar wat het voor mij wringt. Ik doe natuurlijk een veronderstelling maar over hoeveel geld kan het hier effectief gaan. Binnenvallen een weekje nadat ze op TV haar mond voorbij praat lijkt me wat schieten met een kanon op een mug. En dat is symptomatisch voor onze instellingen vind ik. Gaat het hier over het redelijk en proportioneel gebruik van middelen, of is het de bedoeling om eens goed voor de dag te komen in de media? Soit.
 
Ik schrijf dan ook niet wat jullie insinueren. Je zal me niets horen zeggen moest over zes maanden gebleken zijn dat ze de klassieke Brief met Vragen naar Bijkomende Informatie heeft gekregen, gevolgd door een eenzijdige wijziging van haar aangifte, al dan niet met een doorverwijzing naar het parket indien de feiten zwaar genoeg zijn.

Het is daar wat het voor mij wringt. Ik doe natuurlijk een veronderstelling maar over hoeveel geld kan het hier effectief gaan. Binnenvallen een weekje nadat ze op TV haar mond voorbij praat lijkt me wat schieten met een kanon op een mug. En dat is symptomatisch voor onze instellingen vind ik. Gaat het hier over het redelijk en proportioneel gebruik van middelen, of is het de bedoeling om eens goed voor de dag te komen in de media? Soit.

Het verdienmodel en de vaak schimmige regels of moeilijke controle daarrond van influencers en social media figuren liggen nu natuurlijk wel al enige tijd in het vizier hé.

Niet in het minst omdat ze zelf te pas en te onpas naar buiten komen met de toch wel niet geringe bedragen die ze verdienen.

En over hoeveel geld kan het gaan? Als zelfstandige eenmanszaak 20k per maand verdienen is toch niet min, normaal moet je daar ongeveer de helft van afgeven na aftrek van de kosten, dus dat gaat toch al over een redelijk bedrag.

Alléja, als pakweg een freelance IT'er 20k verdient per maand en doodleuk in de pers met naam en toenaam zegt dat hij geen aangifte doet van zijn inkomsten, dan is het me dunkt toch logisch en gewoon verplicht dat ze daar achteraan gaan? Nu lijkt het omdat het om een social media figuur gaat voor sommigen net alsof het minder erg zou zijn, dat begrijp ik toch niet.
 
Ik schrijf dan ook niet wat jullie insinueren. Je zal me niets horen zeggen moest over zes maanden gebleken zijn dat ze de klassieke Brief met Vragen naar Bijkomende Informatie heeft gekregen, gevolgd door een eenzijdige wijziging van haar aangifte, al dan niet met een doorverwijzing naar het parket indien de feiten zwaar genoeg zijn.

Het is daar wat het voor mij wringt. Ik doe natuurlijk een veronderstelling maar over hoeveel geld kan het hier effectief gaan. Binnenvallen een weekje nadat ze op TV haar mond voorbij praat lijkt me wat schieten met een kanon op een mug. En dat is symptomatisch voor onze instellingen vind ik. Gaat het hier over het redelijk en proportioneel gebruik van middelen, of is het de bedoeling om eens goed voor de dag te komen in de media? Soit.
Ik denk dat de actie die ze genomen hebben logischer is dan de actie die jij stelt.

Op het moment dat men vermoedens heeft over dergelijke fraude, lijkt het mij logischer dat men uw strategie toepast. Op het moment dat een persoon duidelijk in het openbaar stelt dat dit het geval is, lijkt het mij toepasselijker om effectief onderzoeksdaden uit te voeren en haar te persoonlijk te inviteren om eens met hen mee te gaan voor een lang gesprek waar ze haar uitleg kan geven. Liefst voordat ze slim genoeg was om dit nog snel met een advocaat te bespreken om de schade te beperken.
 
Ik schrijf dan ook niet wat jullie insinueren. Je zal me niets horen zeggen moest over zes maanden gebleken zijn dat ze de klassieke Brief met Vragen naar Bijkomende Informatie heeft gekregen, gevolgd door een eenzijdige wijziging van haar aangifte, al dan niet met een doorverwijzing naar het parket indien de feiten zwaar genoeg zijn.

Het is daar wat het voor mij wringt. Ik doe natuurlijk een veronderstelling maar over hoeveel geld kan het hier effectief gaan. Binnenvallen een weekje nadat ze op TV haar mond voorbij praat lijkt me wat schieten met een kanon op een mug. En dat is symptomatisch voor onze instellingen vind ik. Gaat het hier over het redelijk en proportioneel gebruik van middelen, of is het de bedoeling om eens goed voor de dag te komen in de media? Soit.
Maar waarom zo iemand nog zes maanden de tijd geven om verder te frauderen en eventueel constructies op te zetten en bepaalde zaken te laten verdwijnen? Het was op nationale TV geweest, er zullen daar ook wel mensen aan hebben duidelijk gemaakt dat ze orde op zaken moet stellen, om het zo te zeggen, dus wie weet hoeveel stukken er tegen dan al verdwenen zijn. En dan was het hier op het forum ook prijs geweest want 'blijkbaar mag je in dit land zomaar belastingen ontduiken en dat zelfs aankondigen op TV. Alweer bewijs van hoe laks onze justitie is. Arm België' of weet ik veel.

En uiteraard kunnen ze daar binnen de week binnenvallen bij iemand die dom genoeg is om op TV toe te geven dat ze geen belastingen betaalt, en uiteraard is dat anders dan enorm ingewikkelde dossiers met een heel kluwen aan valse bedrijven en weet ik veel. Da's nogal wiedes, zoals @stungunner ook zegt. Als ze trouwens binnenvallen bij slager Gerard van twee dorpen verder omdat die al jaren slechts 10% van zijn inkomen aangeeft gaat dat niet in het nieuws komen, dus wie zegt er dat zulke invallen niet elke dag gebeuren? En opnieuw: hoeveel van die kleine garnalen die normaal gezien onder de radar vliegen zijn er stom genoeg om dat te gaan bekennen aan heel Vlaanderen?

Hoe je het ook draait of keert: je kan zo een flagrante bekentenis van een misdrijf niet onbestraft laten, en al gaat het zelfs inderdaad maar gewoon om het stellen van een voorbeeld, dan nog is het de moeite, anders beginnen anderen misschien te denken 'ik betaal ook lekker niks'.
 
Langs de andere kant. Een onnozel Poppemieke die wat geld achterover slaagt met haar Only Fans, daarvoor staan ze die week nog aan haar deur.

Maakt mij niet wijs dat er op dat eigenste moment geen loodzware dossiers op de tafel van de BBI liggen waar om verschillende redenen, soms politiek, heel weinig mee gebeurd.
tot 20k per maand verdienen, in't zwart. da's al geen klein bier meer hoor. da's 240k inkomen niet anngegeven. al die café's etc waar ze ook regelmatig binnenvallen (voor zwartwerk) zullen zo veel niet verdienen. maar die krijgen daar dan boetes op, en deze die er doodleuk over stoeft op youtube, zouden ze moeten laten gaan?
 
tot 20k per maand verdienen, in't zwart. da's al geen klein bier meer hoor. da's 240k inkomen niet anngegeven. al die café's etc waar ze ook regelmatig binnenvallen (voor zwartwerk) zullen zo veel niet verdienen. maar die krijgen daar dan boetes op, en deze die er doodleuk over stoeft op youtube, zouden ze moeten laten gaan?
+ dat ze binnenkort rap weg is naar Dubai dus je moet er rap bij zijn als je nog schulden wilt invorderen :p.

Gerecht werkt een keer rap en er wordt geklaagd :p.
 
Terug
Bovenaan