Matchfixing en verdachte financiële transacties in de Jupiler Pro League

wat is dat nu weer voor een kromme redenering
Dit is niet meer en minder dan een schuldbekentenis, dit mag niet zo maar onder de mat geveegd worden
de timing is ook geen toeval, te midden van de wk gekte
Een schuldbekentenis en een geldboete.
Ze zijn dus wel gestraft.

In die periode was Verhaeghe ook voorzitter van de pro league. Het zou me verbazen als er daar ook geen zaken zijn gebeurd waarvan ze liever hebben dat die toegedekt blijven. Niet dat enkel onder Verhaeghe zal gebeurd zijn.
Dus ik denk niet dat er schorsingen zullen uitgesproken worden omdat er dan wel eens dingen zouden gelekt kunnen worden over personen /organisaties.
 
Een schuldbekentenis en een geldboete.
Ze zijn dus wel gestraft.
ze zijn idd gestraft door het gerecht
vraag is wie de boetes zal betalen: de clubs of de betrokken personen?

in het geval van Louwagie ben vooral benieuwd naar de reacties van de hoofdsponsor en (zelfverklaarde) etische bank VDK en het Gentse stadsbestuur
maar ik maak me weinig illusies
 
wat is dat nu weer voor een kromme redenering
Dit is niet meer en minder dan een schuldbekentenis, dit mag niet zo maar onder de mat geveegd worden
de timing is ook geen toeval, te midden van de wk gekte
toch niks krom aan? ->als je vals speelt om meer geld te verdienen dan is een geldstraf toch iets dat pijn gaat doen?
 
classic België hé, wat geld in 't zwart onder tafel schuiven. Uiteindelijk is het financieel bedrog en worden ze nu financieel gestraft, dat lijkt me gewoon logisch, ik zie niet in wat je gaat winnen door die te schorsen? Tenzij je graag nog wat meer buitenlandse clubvoorzitters wil in ons voetbal?
Als er 5 tot 10 jaar op staat komen ze er wel heel goedkoop vanaf op deze manier natuurlijk.

Maar bon, Deschacht mocht tegen de gokregels overtredingen begaan en erover liegen, en ze hebben hun oogjes dichtgeknepen toen ze door hun eigen bondsreglement bladerden in die zaak, dus ze zullen dit ook wel gewoon laten overwaaien.

Wat Herman Van Holsbeeck betreft zal ik maar aannemen dat het gesjoemel iets te zwaar was om een minnelijke schikking te treffen? 🙏
 
toch niks krom aan? ->als je vals speelt om meer geld te verdienen dan is een geldstraf toch iets dat pijn gaat doen?
op voorwaarde dat die mensen dat uit eigen zak betalen, wat ik ten zeerste betwijfel
en dan zwijg ik nog over welk signaal je hiermee weer geeft: Op valsheid in geschrifte staan straffen tot tien jaar. De betrokken clubs zouden geen licentie krijgen als die bestuurders niet opstappen. Maar ze hebben het afgekocht. En dus kunnen ze gewoon blijven zitten. Leve de achterpoortjes!
 
op voorwaarde dat die mensen dat uit eigen zak betalen, wat ik ten zeerste betwijfel
en dan zwijg ik nog over welk signaal je hiermee weer geeft: Op valsheid in geschrifte staan straffen tot tien jaar. De betrokken clubs zouden geen licentie krijgen als die bestuurders niet opstappen. Maar ze hebben het afgekocht. En dus kunnen ze gewoon blijven zitten. Leve de achterpoortjes!
tja, in geval van Club is het vestzak/broekzak hé, want als Club dat zou betalen (wat ik zou betwijfelen), dan nog zijn het Bart/Vincent die via hun aandelen toch ook betalen.

De gevangenissen zitten nu al overvol, dus als iedereen die foefelt in het zwart (en dus valsheid in geschrifte) naar de gevangenis moet dan mogen we nog serieus wat gaan bijbouwen.

Ik zou ze gewoon een hoog genoege geldstraf geven, dus als ze bijvoorbeeld voor 1 miljoen gefoefeld hebben, geef ze dan 5-10 miljoen boete of zo, zullen ze de volgende keer wel 2x nadenken voor ze dat nog eens gaan proberen.
 
Toen het enkel over Anderlecht ging waren sommigen (daarom niet hier) toch een pak harder in hun taalgebruik als het over de straffen in propere handen ging. Er waren er zelfs die vonden dat Anderlecht moest degraderen. Ik ben ook geen fan van zware sportieve straffen, want daar maak je vooral het Belgisch voetbal mee kapot. Maar gefoefel vind je echt overal.

Hoop alleszins dat Herman de dans niet kan ontlopen. En Mogi ook niet.
 
Tis fout en ze moeten gestraft worden, en als blijkt dat ze hierdoor zouden moeten opkrassen is dat maar zo.

Ik denk wel dat het degraderen van alleen anderlecht sloeg op het feit van de matchfixing.
 
Ik denk wel dat het degraderen van alleen anderlecht sloeg op het feit van de matchfixing.

Denk Idd dat dat hier werd gezegd, maar elders andere zaken gelezen. Goed, weer een sombere dag in het Belgisch voetbal die op een wel heel handig tijdstip bekend wordt gemaakt.
 
tja, in geval van Club is het vestzak/broekzak hé, want als Club dat zou betalen (wat ik zou betwijfelen), dan nog zijn het Bart/Vincent die via hun aandelen toch ook betalen.

De gevangenissen zitten nu al overvol, dus als iedereen die foefelt in het zwart (en dus valsheid in geschrifte) naar de gevangenis moet dan mogen we nog serieus wat gaan bijbouwen.

Ik zou ze gewoon een hoog genoege geldstraf geven, dus als ze bijvoorbeeld voor 1 miljoen gefoefeld hebben, geef ze dan 5-10 miljoen boete of zo, zullen ze de volgende keer wel 2x nadenken voor ze dat nog eens gaan proberen.
Ik zou ook niet zomaar voor elk soort vergrijp mensen naar de gevangenissen sturen. Het is een debat dat hier veel te weinig gevoerd wordt maar veel mensen komen door het gebrek aan reïntegratieaanpak in België als een slechter mens uit de gevangenis dan dat ze erin gingen en dan kloot je als maatschappij jezelf. Hou de gevangenisplekken dus voor hen voor wie het echt moet.

Maar met enkel een geldboete voor geldvergrijpen, daar heb ik het ook weer moeilijk mee. Rijke mensen kunnen dan wat 'gokken' (pun intended) en als ze gepakt wordt: "och ja betalen dan maar".
Een (tijdelijke) schorsing of zo in de activiteiten die ze doen zou bv. al een ander soort straf kunnen zijn.
 
Ik zou ook niet zomaar voor elk soort vergrijp mensen naar de gevangenissen sturen. Het is een debat dat hier veel te weinig gevoerd wordt maar veel mensen komen door het gebrek aan reïntegratieaanpak in België als een slechter mens uit de gevangenis dan dat ze erin gingen en dan kloot je als maatschappij jezelf. Hou de gevangenisplekken dus voor hen voor wie het echt moet.

Maar met enkel een geldboete voor geldvergrijpen, daar heb ik het ook weer moeilijk mee. Rijke mensen kunnen dan wat 'gokken' (pun intended) en als ze gepakt wordt: "och ja betalen dan maar".
Een (tijdelijke) schorsing of zo in de activiteiten die ze doen zou bv. al een ander soort straf kunnen zijn.
ik snap je punt, maar vraag me af hoe dat concreet in zijn werk zou gaan als je bvb Mannaert en Verhaeghe een jaar gaat schorsen... op zich gaat dat weinig aan de werking van Club veranderen hé, ze zetten één of andere pipo tijdelijk in hun plaats die zijn handtekening onder de nodige documenten zet en doen whatever meetings/onderhandelingen gewoon buiten de Club?

Terwijl je met een geldboete (indien hoog genoeg) echt wel straft daar waar ze gevoelig aan zijn
 
Je kan werken met alternatieve maatregelen als je een performant bondsreglement hebt of performante regelgeving:
- Verbod tot uitoefenen van eender welke bestuursfunctie binnen de Pro League, KBVB, Voetbal Vlaanderen, al dan niet voor bepaalde duur
- Stadionverbod
- Intrekking bondskaart
- Verbod tot uitoefenen van een bestuursfunctie binnen een rechtspersoon die rechtstreeks of onrechtstreeks gelieerd is aan een professionele voetbalclub.

Een verruimde minnelijke schikking komt onverkort neer op een schuldbekentenis. Je geeft toe dat (bepaalde) feiten zijn bewezen, zoals blijkt uit het strafdossier, maar dat je een strafrechtelijke behandeling wenst te vermijden. Er wordt geen straf uitgesproken, dus er komt ook niets op het strafblad.

Om bepaalde personen hier hoop te geven. Soms zijn zaken zodanig grof dat het Parket niet wil ingaan op een voorstel tot minnelijke schikking van de verdachte en insisteert op de doorverwijzing en veroordeling.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan