Loontrekkende vs ambtenaar

Nee dat ligt helemaal niet aan de vereisten van de job in het lager. Ken voldoende mensen in die lesgeven in lager en dat ligt puur aan de persoon
Op papier: 24 lesuren.
In praktijk: 3 tot 7 uur toezicht/opvang (in een kleine school moet je veel meer instaan voor de opvang dan een school met tientallen personeelsleden)
Gemiddeld 6u verbeterwerk (ik gaf zo goed als uitsluitend les in 1ste, 2de en 3de leerjaar waarbij dus ALLES moet nagekeken worden)
Gemiddeld 5 tot 10u voorbereiding. (Afhankelijk van of je een lerarenhandleiding en invulboeken ter beschikking hebt of niet vergroot dit de werklast aanzienlijk)

En afhankelijk van de directie moest ik soms verplicht x aantal uitgebreide lesvoorbereiding doorsturen ook, wat me 3 tot 10 uur extra per week koste.

Dat is dus exclusief vergaderingen, kopiëren, overleg met ouders, CLB, MDO's, invullen leerlingenvolgysteem,...

Als je al x-aantal jaren dezelfde leerstof in dezelfde leerjaren kan geven kan je er MISSCHIEN komen met 30-35u/week.
Maar de jaren daarvoor.... 🙈

Dus elke week 5u30 oudercontact :laugh:
Daarnaast zijn de 24u niet de te werken uren maar de te presteren uren
Als je voor elk te presteren uur 2u werk hebt ja dan ligt dat aan de persoon (en soms ook aan het schoolbestuur)
nee, ik zeg nergens dat het elke week 5u30 oudercontact is. Bij elke discussie over uren post ik gewoon steevast wat de uren van die week zijn, zodat men niet kan klagen achteraf dat ik "de beste week kies".

Er is altijd wel iets te doen hoor op school. Ik trouwens was nog het schooletentje van zaterdag & zondag vergeten, waar elke leerkracht 1 dag voor mag opdraaien. Vriendin van 's ochtends 9u tot 's avonds 23u wss, met wss tegen de middag (12-13u) nog enkele uren naar huis tot 17u.

Die 12 uur stond trouwens duidelijk tussen haakjes, omdat ik perfect weet dat die uren niet kloppen, maar het wordt door mensen zoals jij vaak gebruikt als "ze moeten maar 12 uur presteren", wat niet klopt.

Dus ze betalen eerst 100k voor uw opleiding en dan zouden ze nog eens gelijkwaardig loon moeten geven aan bedrijven die die kost niet hebben?
Imo zijn de afkoopsommen nog veel te laag
Dat die afkoopsom er is als je naar privé operator gaat kan ik begrijpen. Maar dat je afkom som ook moet betalen als je iets totaal anders doet niet.
10jaar is lang geen enkel ander bedrijf heeft dat.

Ik heb ervoor gekozen daar ligt probleem niet maar dan moeten ze ook niet afkomen met aan pensioen te zitten want daar heb ik ook voor gekozen toen ik begon.

Elk bedrijf leid zijn personeel op en consultant dat hier om de 2-3jaar van job veranderd hebben ook jaarlijks wel opleidingen gevolgd die hun bedrijf hoop geld kosten. Maar deze zijn gewoon vrij om te vertrekken.

Dat die afkoopsom er is als je naar privé operator gaat kan ik begrijpen. Maar dat je afkom som ook moet betalen als je iets totaal anders doet niet.
10jaar is lang geen enkel ander bedrijf heeft dat.

Ik heb ervoor gekozen daar ligt probleem niet maar dan moeten ze ook niet afkomen met aan pensioen te zitten want daar heb ik ook voor gekozen toen ik begon.

Elk bedrijf leid zijn personeel op en consultant dat hier om de 2-3jaar van job veranderd hebben ook jaarlijks wel opleidingen gevolgd die hun bedrijf hoop geld kosten. Maar deze zijn gewoon vrij om te vertrekken.
Iedereen moet langer werken dus ja van iedereen wordt dat verwacht
Die opleidingen kosten geen 70k

klopt niet volledig. Ook daar kan een scholingsbeding bestaan, maar de schadevergoeding/termijnen zijn daar strikter geregeld:

De geldingsduur van een scholingsbeding mag niet meer dan 3 jaar bedragen en moet proportioneel worden vastgesteld rekening houdend met de kost en de duur van de vorming.

Het bedrag van terugbetaling verschuldigd door de werknemer in geval van niet-naleving van zijn verplichting mag niet meer bedragen dan :

• 80% van de vormingskost in geval van vertrek van de werknemer voor 1/3 van de overeengekomen periode;
  • 50% van de vormingskost in geval van vertrek van de werknemer tussen 1/3 en 2/3 van de overeengekomen periode;
  • 20% van de vormingskost in geval van vertrek van de werknemer na 2/3 van de overeengekomen periode.
Opdat het bedrag van de terugbetaling evenwel niet te aanzienlijk zou zijn vergeleken met het loon van de werknemer, mag dit bedrag nooit meer dan 30% van het jaarlijks loon van de werknemer bedragen.

klopt niet volledig. Ook daar kan een scholingsbeding bestaan, maar de schadevergoeding/termijnen zijn daar strikter geregeld:

De geldingsduur van een scholingsbeding mag niet meer dan 3 jaar bedragen en moet proportioneel worden vastgesteld rekening houdend met de kost en de duur van de vorming.

Het bedrag van terugbetaling verschuldigd door de werknemer in geval van niet-naleving van zijn verplichting mag niet meer bedragen dan :

• 80% van de vormingskost in geval van vertrek van de werknemer voor 1/3 van de overeengekomen periode;
  • 50% van de vormingskost in geval van vertrek van de werknemer tussen 1/3 en 2/3 van de overeengekomen periode;
  • 20% van de vormingskost in geval van vertrek van de werknemer na 2/3 van de overeengekomen periode.
Opdat het bedrag van de terugbetaling evenwel niet te aanzienlijk zou zijn vergeleken met het loon van de werknemer, mag dit bedrag nooit meer dan 30% van het jaarlijks loon van de werknemer bedragen.
Klopt maar dat zal geen 30k zijn. Daar moet ik meer als een jaar gratis voor werken.😅

Helaas valt er in praktijk niets aan te doen niemand durft het aan te vechten dus betalen ze gewoon.

Werken voor een vakbond is toch niet hetzelfde als werken in een commercieel bedrijf zeker?
Mijn vriendin werkt voor een mutualiteit, sorry maar dit is 0 stress tegenover een echte job.
Om 5 uur gaat de pc toe, dat het bedrijf in brand staat of niet.
Haar collega's zijn amper bereikbaar vanaf 14u en alles kan zomaar.
(en is nog is overdreven betaald).
Ja ja, dat is een soort van win for life.
Niet normaal hoeveel jonge mensen daar proberen binnen te geraken.
Je moet echt al iemand echt kwaad doen eer je daar ontslagen kan worden

In de prive bedoel ik ook niet een werkgever in de chemie, waar alles super is.
Ik heb het over kmo's van 4 a 20 man.
Geloof mij, daar werk je meestal een pak harder, ook soms voor het bedrag dat minder is dan de treinbestuurder.
Denk niet dat die veel bonussen hebben op fancy pensioenplannen.

Feit is dat een treinbestuurder niet echt een 'fancy' job is.
Net zoals chauffeurs, horecamensen, en whatever.

Je zegt, ze vinden bijna geen volk, nu goed, binnenkort is dit ook niet meer nodig vermoed ik.
Een trein moet zowat het makkelijkst zijn om autonoom te laten rijden.
Voor mijn part geven ze een speciale regeling aan iedereen van 50+ dat hun pensioen zo blijft (want ja iedereen vind het niet kunnen dat dit zich aanpast) maar daarom niet dat er iets aan gedaan moet worden.

Dit slaat echt nergens op, hangt eerder af van de demografische evolutie en productiviteit. Kan je nu nog niks over zeggen (tenzij je al >50 jaar bent).

Privé vs ambtenaren is een discussie die niet te winnen valt, langs beide kanten. Het verloningssysteem zit zo verschillend in elkaar. Het wettelijk pensioen van een werknemer in de privé is al lang niet meer het enige pensioen dat hij (vaak) krijgt, de verloning die bruto lager is in de overheid lijkt niet zoveel lager, tot je de vaak bijna even belangrijke voordelen erbij neemt.

WatIk (privé)Vriendin (onderwijs - veronderstelling voltijds)
Brutoloon
€ 6.265,54​
€ 4.620,29​
Bureaumateriaalvoorzienzelf te bekostigen (sinds kort wel laptop)
Ecocheques
€ 250,00​
geen
Eindejaarspremie
€ 6.265,54​
€ 2.126,09​
Groepsverzekering/maand
€ 595,23​
€ 0,00​
Kilometervergoeding3181 euro/jaar + 20 euro/maand fietsvergoedinggeen (openbaar vervoer terugbetaald, maar lukt niet)
Kosten eigen werkgever
€ 135,00​
20 (internet/pc)
Maaltijdcheques
€ 8,00​
geen
Nieuwjaarscadeauetentjeboterkoek
Vakantiegeld
100%​
92%​
Verlofzo'n 63 dagen, vrij te kiezen + 10 feestdagen80 (vast) + 5 feestdagen
Werkelijk aantal uren gewerkt/weekofficieel 34,25, werkelijk zo'n 4060+ (toen ze nog voltijds werkte)
Wettelijk pensioen
€ 2.100,71​
Zo'n 2800 euro
Andere extra's
GSM, laptop, 145 syndicale premie, 60 euro tegemoetkomin tandverzekering, hospitalisatieverzekering voor mij (gezin goedkoper tarief)​
90 euro syndicale premie

En ja, ik weet het, mijn vriendin zou in de privé niet hetzelfde pakket kunnen krijgen als ik, maar ik zou wel maar dat pakket kunnen krijgen als ik in het onderwijs zou gaan werken.
Toch een beetje hypocriet dat je deze studie niet meedeelt: overheid betere vergoeding (basissalaris) en als je het pensioen mee gaat incalculeren en werkzekerheid en werkdruk ook beter totaalpakket...(studie is zonder overheidspensioen mee ingecalculeerd) :

Ben bus chauffeur geweest en vond het zelf minder zwaar als wat ik nu doe en minder stressvol. Wat ik niet wil zeggen dat die beroepen niet zwaar zijn.

Denk dat je gaat verschieten hoe weinig dat je er gaat aan verdienen door dat te wijzigen. Er zijn er amper bij ons die op 55 zouden mogen gaan daarvoor moet je al binnen zijn op u 25 en meeste starten eerst in privé waaronder ik ook val.

Ze doen maar, maar moeten ze niet klagen achteraf als er geen treinen rijden omdat ze geen personeel vinden. Want dit is momenteel het enigste dat personeel aantrekt.

Ik verdien momenteel +-2300€ dit is om om het weekend te werken en 3-4u snachts te beginnen. Maaltijdcheques van 5,5€, geen km vergoeding omdat ik een vrijkaart heb die ik enkel kan gebruiken tijdens opleidingen, eindejaarspremie 700€. +-500€ gaat naar auto,naft,verzekering om nog maar te kunnen gaan werken. zonder premies denk ik dat zelfs iemand aan de kassa hoger loon heeft. Dus als ik geen weekends doe of nachten kan ik beter aan de kassa staan in winkel om de hoek.

Ik verdiende meer bij De Lijn als bij de NMBS en had veel minder zorgen bij de Lijn.

Wetgeving die niet constant veranderd, bus stuk so be it. Trein stuk zie maar dat je het depanneerd lukt het niet mocht ge volgende dag uitleggen waarom die trein ni gereden heeft en bekijken ze of je wel de juiste depannage gedaan hebt. Bij fout krijg je preek, hoofdstuk terug leren en mss premieverlaging. Elke vertraging hoe klein ook moeten we verantwoorden of het word in onze nek gedraaid. Bij de bus was antwoord simpel FILE.

Elke 3 maand vragen oplossen tijdens u pauze. Als u score niet hoog genoeg is mag je opnieuw examen afleggen voor een jury.

Elke bus is quasi hetzelfde. Met treinen is dit niet het geval. Zelfs onder het zelfde type kan een zekering op totaal andere plaats zijn als de andere.

Maar goed al degene die het pensioen niet correct vinden tegenover privé. Jullie zijn allemaal welkom WE ZITTEN MET VOLK TE KORT!
Je hebt 2300 netto (wellicht zonder premie's). Je bent laaggeschoold (secundair onderwijs). Vergeet het dat jij in een colruyt ofzo meer gaat verdienen want meer kwalificaties heb je niet....En je hebt MC en dik pensioen. Jij overschat uw marktwaarde.

Werken voor een vakbond is toch niet hetzelfde als werken in een commercieel bedrijf zeker?
Mijn vriendin werkt voor een mutualiteit, sorry maar dit is 0 stress tegenover een echte job.
Om 5 uur gaat de pc toe, dat het bedrijf in brand staat of niet.
Haar collega's zijn amper bereikbaar vanaf 14u en alles kan zomaar.
(en is nog is overdreven betaald).
Ja ja, dat is een soort van win for life.
Niet normaal hoeveel jonge mensen daar proberen binnen te geraken.
Je moet echt al iemand echt kwaad doen eer je daar ontslagen kan worden

Beetje een cliché dat in een aantal gevallen ook wel zal bevestigd worden, iedereen zal wel ergens iemand kennen bij een overheids -gerelateerde instelling die het effectief zo gaan beschouwen - maar het zal toch steeds deels afhankelijk blijven van het individu.

Ik krijg er kop nog staart aan wat ervan te denken - een tijdje geleden heb ik hier gepost dat de nieuwe buurvrouw verzorgende is, onze buur komt regelmatig eens binnen en zij komt al eens mee en en passant komt het werk toch eens ter sprake - blijkt dat ze 4 jaar terug verandert is van werkgever - haar woorden: vroeger zat ik ergens waar er geen geld was en veel werk, nu werk ik waar er veel geld is en weinig werk - vaste nacht in de Brusselse rand. Ik vroeg uit nieuwsgierigheid hoe het met haar Frans zat - ik ken die regio een beetje en het gros is daar echt wel Franstalig - antwoord: da ziede van hier dat ik ga Frans spreken :thinking:

Er lijkt zo een groot verschil te zijn tussen verschillende werkgevers maar ook verschillende mensen, de ene sukkelt van de ene depressie in de andere terwijl een collega al fluitend dezelfde job uitvoert.

Over werkdruk en KMO's, ook dat zal afhankelijk zijn van veel factoren - onlangs mijn wagen op onderhoud gedaan - dat is eveneens een KMO en ik had niet de indruk dat de zaakvoerder daar met een zweep stond om iedereen op te jagen, anderzijds heeft mijn werkgever eens lassers uitgeleend aan een staalbouwer (industriebouw) en dat was een regelrechte ramp - op élk vlak: loon/veiligheid/sfeer/ ... zelfs ver over de wettelijke vereisten inzake veiligheid en milieu.

Los van de discussie hierboven, wat voor mij altijd onlogisch aanvoelt is het argument "kom het dan ook doen!".

Interesse, aanleg en ook gewoon toeval zijn nog altijd de hoofdredenen om een bepaalde job te doen. Je kan toch niet pakweg op je 18 jaar zeggen "ik ga geen burgerlijk ingenieur studeren want dan heb ik geen 3 maand verlof later". Wat voor triestige motivatie zou dat zijn.

En om op hetzelfde voorbeeld voort te gaan: het zou triestig zijn als een goeie ingenieur met ervaring, plots bij pakweg de nmbs gaat werken enkel voor de betere pensioenvoorwaarden.

Als je een beetje conscientieus bent wil je toch maximaal gebruik maken van je ervaring en talenten om iets boeiend te doen, en niet gewoon je ziel verkopen en voor de beste sectorvoordelen kiezen.

Toch een beetje hypocriet dat je deze studie niet meedeelt: overheid betere vergoeding (basissalaris) en als je het pensioen mee gaat incalculeren en werkzekerheid en werkdruk ook beter totaalpakket...(studie is zonder overheidspensioen mee ingecalculeerd) :

Hypocriet?

Die studie zegt totaal niet wat jij claimt. Een betere vergoeding, daar zet jij het basissalaris tegenover. Terwijl men hier onder vergoeding niet enkel het brutoloon, maar wel het totale pakket , dus ook de maaltijdcheques en bedrijfswagen enzo bevat. En het pensioen zit er idd niet in, maar ik zie ook niet dat de groepsverzekering erin zit (die in mijn geval het grootste verschil tussen mijn vrouw en mij qua pensioen al dekt).

Zie bvb een bachelor-niveau, waar de paarse lijn de totale verloning in de privé is en de rode lijn de totale verloing in de overheid is. Telkens zo'n 10.000 euro per jaar minder. Daar kan je al een mooi pensioen tegenover zetten, hoor. En zeker met de contractuelen is het verschil gigantisch.
1675339481616.png

En om op hetzelfde voorbeeld voort te gaan: het zou triestig zijn als een goeie ingenieur met ervaring, plots bij pakweg de nmbs gaat werken enkel voor de betere pensioenvoorwaarden.
je kan natuurlijk ook ingenieur zijn bij de overheid. Daar zijn ook héél veel verschillende jobs mogelijk.

Los van de discussie hierboven, wat voor mij altijd onlogisch aanvoelt is het argument "kom het dan ook doen!".

Interesse, aanleg en ook gewoon toeval zijn nog altijd de hoofdredenen om een bepaalde job te doen. Je kan toch niet pakweg op je 18 jaar zeggen "ik ga geen burgerlijk ingenieur studeren want dan heb ik geen 3 maand verlof later". Wat voor triestige motivatie zou dat zijn.

Als je een beetje conscientieus bent wil je toch maximaal gebruik maken van je ervaring en talenten om iets boeiend te doen, en niet gewoon je ziel verkopen en voor de beste sectorvoordelen kiezen.
Dat is toch wel een beetje wereldvreemd. Denk je echt dat iemand die in de colruyt werkt of buschauffeur of poetsvrouw, dat die mensen vinden dat ze iets boeiends doen?

Je hebt 2300 netto (wellicht zonder premie's). Je bent laaggeschoold (secundair onderwijs). Vergeet het dat jij in een colruyt ofzo meer gaat verdienen want meer kwalificaties heb je niet....En je hebt MC en dik pensioen. Jij overschat uw marktwaarde.
Dit is mijn loon met premies. Zonder die premies kan ik even goed bij de supermarkt om de hoek gaan. Waar zeg ik dat ik meer kan dat mijn zielige kwalificaties want ik kan enkel met een trein rijden voor de rest ben ik waarschijnelijk zo achterlijk als een rund...

Jij gaat ervanuit dat ik niets anders kan. Er zijn er genoeg die bij ons het moe waren om als ingenieur/piloot etc te werken. Het is niet omdat wij gekozen hebben om treinbestuurder te worden dat we niets anders zouden kunnen.

Mss moet je is de gegevens bekijken van hoeveel mensen solliciteren om Treinbestuurder te worden en hoeveel er slagen.

En heb ik ergens gezegd dat ik in consultancy bedrijf zou kunnen werken of als directeur op bureauke kan gaan zitten? Waardoor ik mijzelf overkwalificeer?

Hypocriet?

Die studie zegt totaal niet wat jij claimt. Een betere vergoeding, daar zet jij het basissalaris tegenover. Terwijl men hier onder vergoeding niet enkel het brutoloon, maar wel het totale pakket , dus ook de maaltijdcheques en bedrijfswagen enzo bevat. En het pensioen zit er idd niet in, maar ik zie ook niet dat de groepsverzekering erin zit (die in mijn geval het grootste verschil tussen mijn vrouw en mij qua pensioen al dekt).

Zie bvb een bachelor-niveau, waar de paarse lijn de totale verloning in de privé is en de rode lijn de totale verloing in de overheid is. Telkens zo'n 10.000 euro per jaar minder. Daar kan je al een mooi pensioen tegenover zetten, hoor. En zeker met de contractuelen is het verschil gigantisch.
Bekijk bijlage 16861
Groepsverzekering zit er wellicht in. Niet vergeten dat een groepsverzekering nog altijd niet de norm is en meestal beperkt en met eigen bijdrage.
Ik denk dat zo een pensioen meer waard is dan 10K, zeker als je de werkdruk en werkzekerheid gaat mee incalculeren.

Niet vergeten dat velen bij de overheid ook in een schaal zitten boven hun diploma. Politie bijvoorbeeld: inspecteur heeft secundair onderwijs diploma (niveau C) en die krijgen een niveau B loon (bachelor)...

Laatst bewerkt:
Dat is toch wel een beetje wereldvreemd. Denk je echt dat iemand die in de colruyt werkt of buschauffeur of poetsvrouw, dat die mensen vinden dat ze iets boeiends doen?
Dat is toch niet wat hij zegt? 🤔
Stel dat je goed bent met je handen en je bent net klaar met het secundair: je kan ervoor kiezen om in 3ploegenstelsel in een fabriek te gaan werken aan een hoog loon omwille van premies... Of je kan ervoor kiezen bij een zelfstandige te gaan werken waar je ècht denkt dat die een zelfde visie en passie heeft.
Het zou triestig zijn mocht iedereen met dezelfde capaciteiten ervoor zou kiezen om enkel dat te doen met de beste arbeidsvoorwaarden. Al kunnen die voor iedereen anders zijn. De ene wil zoveel mogelijk vrije tijd, de ander zoveel mogelijk geld, de ene wil kansen om op te kunnen klimmen, weer een ander wil zo min mogelijk volk rondom hem.

Dat is toch niet wat hij zegt? 🤔
Stel dat je goed bent met je handen en je bent net klaar met het secundair: je kan ervoor kiezen om in 3ploegenstelsel in een fabriek te gaan werken aan een hoog loon omwille van premies... Of je kan ervoor kiezen bij een zelfstandige te gaan werken waar je ècht denkt dat die een zelfde visie en passie heeft.
Het zou triestig zijn mocht iedereen met dezelfde capaciteiten ervoor zou kiezen om enkel dat te doen met de beste arbeidsvoorwaarden. Al kunnen die voor iedereen anders zijn. De ene wil zoveel mogelijk vrije tijd, de ander zoveel mogelijk geld, de ene wil kansen om op te kunnen klimmen, weer een ander wil zo min mogelijk volk rondom hem.
Ik denk dat de meeste gaan werken om zoveel mogelijk te verdienen voor zo weinig mogelijk te presteren.

De grote groep van werknemers is geen universitair he. Of denk jij dat het leuk is om saaie administratie te doen of telefoons oppakken of poetsen of horeca of kassa of...? Werken omdat het boeiend werk is, er zullen er zeker zijn maar dat is een sterk geprivilegeerde minderheid.

Of denk jij dat het leuk is om saaie administratie te doen of telefoons oppakken
Dat is exact wat ik doe, wat ik leuk vind én waar ik goed in ben. 😁
of poetsen of horeca of kassa of...?
Mijn ouders waren fabrieksarbeiders, vooral mijn ma vond haar job echt leuk! Je begint een proces en ziet het eindresultaat, duidelijke verwachtingen, geen verantwoordelijkheid. Die heeft meermaals gezegd dat ze nooit zou willen doen van job wat haar dochters doen/deden. Niet iedereen wil de wereld veroveren. Als je dan toch "moet" werken, kies dan iets dat je leuk vind. Onze poetsdame kwam ook alles behalve tegen haar zin: veel sociaal contact en variatie en een zichtbaar verschil maken. Die is tevreden met haar dienstencheque"jobke" hoor!
Is het een passie? Nee. Is het een manier om je geld te verdienen zonder jezelf al zuchtend uit bed te sleuren? Voor velen wel!
Werken omdat het boeiend werk is, er zullen er zeker zijn maar dat is een sterk geprivilegeerde minderheid.
In JOUW oogpunt. "Boeiend" is het voor weinigen. Maar velen halen wel op 1 of andere manier voldoening uit hun werk. Compleet losstaand van functie, profiel of loon.

Dat is exact wat ik doe, wat ik leuk vind én waar ik goed in ben. 😁

Mijn ouders waren fabrieksarbeiders, vooral mijn ma vond haar job echt leuk! Je begint een proces en ziet het eindresultaat, duidelijke verwachtingen, geen verantwoordelijkheid. Die heeft meermaals gezegd dat ze nooit zou willen doen van job wat haar dochters doen/deden. Niet iedereen wil de wereld veroveren. Als je dan toch "moet" werken, kies dan iets dat je leuk vind. Onze poetsdame kwam ook alles behalve tegen haar zin: veel sociaal contact en variatie en een zichtbaar verschil maken. Die is tevreden met haar dienstencheque"jobke" hoor!
Is het een passie? Nee. Is het een manier om je geld te verdienen zonder jezelf al zuchtend uit bed te sleuren? Voor velen wel!

In JOUW oogpunt. "Boeiend" is het voor weinigen. Maar velen halen wel op 1 of andere manier voldoening uit hun werk. Compleet losstaand van functie, profiel of loon.
@mod: de post waarop ik antwoord staat wel nog in het brutoloontopic 😁

Mod: U vraagt, wij draaien

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan