Loontrekkende vs ambtenaar

Dat ze het dan aanpassen voor de nieuwe mensen en ook hun loon ernaar aanpassen.

Als ik met de trein in de privé rij zal ik veel meer krijgen als wat ik nu krijg. Waarom denk je dat NMBS ons 10jaar vast zet + boete betalen bij het vertrekken naar privé.

Als dat pensioen gedoe niet blijft ben ik en zovele andere collega's weg. Enigste dat ons tegenhoud om te blijven is het pensioen en jobzekerheid.
Tja, sorry maar een treinbestuurder is zoals een truck of bus chauffeur.
ik denk zelf dat een truck chauffeur en bus chauffeur een zwaarder en meer risicovol beroep is . Het ene voor de ongelukken, het andere voor een lap op je gezicht te krijgen.
Dit zijn geen beroepen die in de privé veel meer gaan verdienen.
(we spreken over veel meer), niet over 500 € bruto die je niet gaat verdienen.

Ik snap de frustratie van veranderingen tijdens je contractduur, maar zo is het altijd wel iets. Cf zonnepanelen, terugdraaiende teller, Premie's die afgeschaft worden en whatever.

Feit is dat de vergrijzing onbetaalbaar geworden is. Het meeste gaan ze kunnen halen van de pensioenen. (en niet alleen dat van u).
Tegen wij ouder zijn moeten we ook alweer langer werken, dat is nu eenmaal zo.

Ben bus chauffeur geweest en vond het zelf minder zwaar als wat ik nu doe en minder stressvol. Wat ik niet wil zeggen dat die beroepen niet zwaar zijn.

Denk dat je gaat verschieten hoe weinig dat je er gaat aan verdienen door dat te wijzigen. Er zijn er amper bij ons die op 55 zouden mogen gaan daarvoor moet je al binnen zijn op u 25 en meeste starten eerst in privé waaronder ik ook val.

Ze doen maar, maar moeten ze niet klagen achteraf als er geen treinen rijden omdat ze geen personeel vinden. Want dit is momenteel het enigste dat personeel aantrekt.

Ik verdien momenteel +-2300€ dit is om om het weekend te werken en 3-4u snachts te beginnen. Maaltijdcheques van 5,5€, geen km vergoeding omdat ik een vrijkaart heb die ik enkel kan gebruiken tijdens opleidingen, eindejaarspremie 700€. +-500€ gaat naar auto,naft,verzekering om nog maar te kunnen gaan werken. zonder premies denk ik dat zelfs iemand aan de kassa hoger loon heeft. Dus als ik geen weekends doe of nachten kan ik beter aan de kassa staan in winkel om de hoek.

Ik verdiende meer bij De Lijn als bij de NMBS en had veel minder zorgen bij de Lijn.

Wetgeving die niet constant veranderd, bus stuk so be it. Trein stuk zie maar dat je het depanneerd lukt het niet mocht ge volgende dag uitleggen waarom die trein ni gereden heeft en bekijken ze of je wel de juiste depannage gedaan hebt. Bij fout krijg je preek, hoofdstuk terug leren en mss premieverlaging. Elke vertraging hoe klein ook moeten we verantwoorden of het word in onze nek gedraaid. Bij de bus was antwoord simpel FILE.

Elke 3 maand vragen oplossen tijdens u pauze. Als u score niet hoog genoeg is mag je opnieuw examen afleggen voor een jury.

Elke bus is quasi hetzelfde. Met treinen is dit niet het geval. Zelfs onder het zelfde type kan een zekering op totaal andere plaats zijn als de andere.

Maar goed al degene die het pensioen niet correct vinden tegenover privé. Jullie zijn allemaal welkom WE ZITTEN MET VOLK TE KORT!

Laatst bewerkt:
Tegen wij ouder zijn moeten we ook alweer langer werken, dat is nu eenmaal zo.
Dit slaat echt nergens op, hangt eerder af van de demografische evolutie en productiviteit. Kan je nu nog niks over zeggen (tenzij je al >50 jaar bent).

Privé vs ambtenaren is een discussie die niet te winnen valt, langs beide kanten. Het verloningssysteem zit zo verschillend in elkaar. Het wettelijk pensioen van een werknemer in de privé is al lang niet meer het enige pensioen dat hij (vaak) krijgt, de verloning die bruto lager is in de overheid lijkt niet zoveel lager, tot je de vaak bijna even belangrijke voordelen erbij neemt.

WatIk (privé)Vriendin (onderwijs - veronderstelling voltijds)
Brutoloon
€ 6.265,54​
€ 4.620,29​
Bureaumateriaalvoorzienzelf te bekostigen (sinds kort wel laptop)
Ecocheques
€ 250,00​
geen
Eindejaarspremie
€ 6.265,54​
€ 2.126,09​
Groepsverzekering/maand
€ 595,23​
€ 0,00​
Kilometervergoeding3181 euro/jaar + 20 euro/maand fietsvergoedinggeen (openbaar vervoer terugbetaald, maar lukt niet)
Kosten eigen werkgever
€ 135,00​
20 (internet/pc)
Maaltijdcheques
€ 8,00​
geen
Nieuwjaarscadeauetentjeboterkoek
Vakantiegeld
100%​
92%​
Verlofzo'n 63 dagen, vrij te kiezen + 10 feestdagen80 (vast) + 5 feestdagen
Werkelijk aantal uren gewerkt/weekofficieel 34,25, werkelijk zo'n 4060+ (toen ze nog voltijds werkte)
Wettelijk pensioen
€ 2.100,71​
Zo'n 2800 euro
Andere extra's
GSM, laptop, 145 syndicale premie, 60 euro tegemoetkomin tandverzekering, hospitalisatieverzekering voor mij (gezin goedkoper tarief)​
90 euro syndicale premie

En ja, ik weet het, mijn vriendin zou in de privé niet hetzelfde pakket kunnen krijgen als ik, maar ik zou wel maar dat pakket kunnen krijgen als ik in het onderwijs zou gaan werken.

Dat is niet wat ik zeg. Ik heb het over de perequatie.
Als je het zo erg vind dat die mensen dat voordeel krijgen wat houd u tegen om voor hetzelfde te kiezen?

Trouwens bij de NMBS zijn ze zo goed als alle statutaire Jobs aan wijzigen naar bediende contracten wie nu binnen komt. Enkel treinbestuurders en boordcheffen zijn nog statutaire en hun omkaderingspersoneel. ( instructie, coaches en depot chef) Laatste kan je enkel worden als je eerst treinbestuurder of boordchef bent geweest.

Om het op te lossen zouden ze ook hier vanaf nu enkel bediende contracten moeten geven wel met aangepaste lonen en voorwaarden dat het beetje compenseert.

Als ik mij niet vergis heeft de post en ocmw zorg dit zo aangepakt in het verleden.

Laatst bewerkt:
Waarom is er dan recent loonsopslag gegeven aan defensie, idem met politie (of komt er want ze protesteren massaal)?
De opslag voor politie was de eerste sinds de hervorming. Daar was 70EUR per maand belooft, maar heeft men eenzijdig gewijzigd naar 35EUR verpreidt over enkele jaren

Als ik met de trein in de privé rij zal ik veel meer krijgen als wat ik nu krijg. Waarom denk je dat NMBS ons 10jaar vast zet + boete betalen bij het vertrekken naar privé.
Omdat ze uw opleiding betalen ja

@JPV: we gaan vakbonden toch niet met echte prive vergelijken zeker?
En als je in het onderwijs meer dan 40u gemiddeld / week werkt dan ligt dat vooral bij jezelf

PS: leraren zijn ook geen ambtenaren

Laatst bewerkt:
Je mist het punt. Ze zouden dat niet moeten invoeren als ze hun personeel gelijkwaardige loon geven voor zelfde werk. Indien dat het geval was zou niet iedereen aftrappen.
Dus ze betalen eerst 100k voor uw opleiding en dan zouden ze nog eens gelijkwaardig loon moeten geven aan bedrijven die die kost niet hebben?
Imo zijn de afkoopsommen nog veel te laag

En ja, ik weet het, mijn vriendin zou in de privé niet hetzelfde pakket kunnen krijgen als ik, maar ik zou wel maar dat pakket kunnen krijgen als ik in het onderwijs zou gaan werken.

Idd moeilijk te vergelijken maar als je dan toch een poging zou wagen - zou je niet in aanmerking komen om te functioneren als Lector, Directeur in het onderwijs?

1. Omdat ze uw opleiding betalen ja

2. @JPV: we gaan vakbonden toch niet met echte prive vergelijken zeker?
3. En als je in het onderwijs meer dan 40u gemiddeld / week werkt dan ligt dat vooral bij jezelf

PS: leraren zijn ook geen ambtenaren
1. In de privé kan je geen 10 jaar lang werknemers opleggen om bij de werkgever te blijven. Max 3 jaar en de vergoeding is ook een stuk lager in de praktijk.
2. Waarom niet? Wij zijn privé. Ik kan buiten dit bedrijf dezelfde loonsvoorwaarden krijgen BEHALVE het aantal verlofdagen. Maar gezien de woon-werkafstand compenseer ik die verlofdagen nu al :)
3. Nee, dan ligt dit aan de vereisten van de job in het lager.

Idd moeilijk te vergelijken maar als je dan toch een poging zou wagen - zou je niet in aanmerking komen om te functioneren als Lector, Directeur in het onderwijs?
ik ben reeds docent geweest in het hoger onderwijs. Dat verdiende slechter.

Directeur in het lager onderwijs zit ook een stuk onder mijn barema.

Nee dat ligt helemaal niet aan de vereisten van de job in het lager. Ken voldoende mensen in die lesgeven in lager en dat ligt puur aan de persoon
Het ligt zeker dééls aan de persoon, maar zonder twijfel effectief aan de job ook.

Zoals altijd, als men over uren bezig is, even schetsen hoe de werkweek van m'n vriendin eruit ziet.

Maandag: vrijaf. Heeft een 5-tal uur aan de voorbereiding van de week bezig geweest. 's avonds 3 uur oudercontacten met ouders.
Dinsdag: standaard werkrooster: van 7u20 aanwezig om kopies te nemen (verplicht: 8u15), rond 16u20 wss terug vertrokken (verplicht tot 16u15). Middagpauze aan overleg met CLB verspeeld. 's avonds nog een uurtje gewerkt.
Woensdag: 7u20-12u15 bezig in de klas (20 minuten pauze). 's avonds om 16u30 vertrokken voor LVS-map te herwerken, van 18u tot 19u30 oudercontacten.
Donderdag: op gewone uur vertrokken, zal wss wel haar middagpauze hebben.
Vrijdag: Afwerken van de week, meestal nog een 3-tal uurtjes bezig.

Ze werkt dus "12 uur".

Maar die voorwaarden wist je toch op voorhand al? Waarom ben je daar dan gestart als het op een ander toch allemaal zo veel beter is?
Tis helemaal uit zijn context getrokken. Ik heb gekozen voor NMBS met de voorwaarden die ik toen getekend heb. Ik heb gekozen voor lager loon als de privé, geen bedrijfswagen etc. Maar wel hoog pensioen en vroeger op pensioen.

De voorwaarden blijven gelden als ze in ons nadeel zijn ma eens iets in ons voordeel is dan mag het opslag gewijzigd worden heb wij daar plots niet voor getekend.

Het ligt zeker dééls aan de persoon, maar zonder twijfel effectief aan de job ook.

Zoals altijd, als men over uren bezig is, even schetsen hoe de werkweek van m'n vriendin eruit ziet.

Maandag: vrijaf. Heeft een 5-tal uur aan de voorbereiding van de week bezig geweest. 's avonds 3 uur oudercontacten met ouders.
Dinsdag: standaard werkrooster: van 7u20 aanwezig om kopies te nemen (verplicht: 8u15), rond 16u20 wss terug vertrokken (verplicht tot 16u15). Middagpauze aan overleg met CLB verspeeld. 's avonds nog een uurtje gewerkt.
Woensdag: 7u20-12u15 bezig in de klas (20 minuten pauze). 's avonds om 16u30 vertrokken voor LVS-map te herwerken, van 18u tot 19u30 oudercontacten.
Donderdag: op gewone uur vertrokken, zal wss wel haar middagpauze hebben.
Vrijdag: Afwerken van de week, meestal nog een 3-tal uurtjes bezig.

Ze werkt dus "12 uur".
Dus elke week 5u30 oudercontact :laugh:
Daarnaast zijn de 24u niet de te werken uren maar de te presteren uren
Als je voor elk te presteren uur 2u werk hebt ja dan ligt dat aan de persoon (en soms ook aan het schoolbestuur)

Terug
Bovenaan