Loontrekkende vs ambtenaar

6% van "overheidsmedewerkers" hebben een bedrijfswagen. (volgens een jobat artikel. Bron een tikkeltje betwistbaar want jobat publiceert soms pure rommel.)

Ik dacht bijvoorbeeld dat ik vacatures zag bij de "loodsen" of waterwegen waar ze bedrijfswagens gaven. (Vlaanderen dus)
Inse sommige in de absolute topmanagement hebben ook bedrijfswagens (met soms een chauffeur) erbij.

Ik ben er vrij zeker van dat zeer weinig bedrijfswagens zijn bij de overheid. Openbaar vervoer is de norm.

Ik heb ooit als federaal ambtenaar een 'dienstvoertuig' gehad, deze auto is aangekocht door de overheid, is niet enkel van jou, en is enkel te gebruiken voor dienstopdrachten. (je mag die soms mee naar huis nemen als je vb. een opdracht ver weg hebt, of op gekke uren)
Dit was trouwens een Peugeot 208 of 308, zonder enige opties, dus verwacht er niet te veel van.

Ik kan het artikel niet meer vinden, maar er was onlangs een artikel in De Morgen die het pensioen vergeleek aan de hand van de betaalde sociale bijdragen.
Hoogste pensioen ivgl bijdragen: Zelfstandige, dan ambtenaren en dan werknemers

Ik ben er vrij zeker van dat zeer weinig bedrijfswagens zijn bij de overheid. Openbaar vervoer is de norm.
Ook in de privé is het minder dan 15%
Ik kan het artikel niet meer vinden, maar er was onlangs een artikel in De Morgen die het pensioen vergeleek aan de hand van de betaalde sociale bijdragen.
Hoogste pensioen ivgl bijdragen: Zelfstandige, dan ambtenaren en dan werknemers
Bij welke van de 3 worden de werklozen en inactieven die pensioen krijgen geteld?

Die kilometervergoedingen zijn in realiteit ook begrensd per team/per persoon. "Kilometercontigent" noemt dat. Dus je kan niet zomaar tienduizenden kilometers krijgen aan kilometerenvergoedingen als dat niet gebudgeteerd is. Als het op is, dan moet je maar het openbaar vervoer pakken dan :p.

In
Kwestie om daar een kanttekening bij te zetten.
Er zijn er zelfs die een sanctie hebben gekregen door te foefelen met km - vergoedingen, dit zowel om km in te geven die niet gemaakt zijn als het onder druk zetten van oversten om hun vaste standplaats te wijzigen of hun vertrekpunt te wijzigen naar 2de verblijf aan de kust bvb.

Op creativiteit staan geen grenzen

Er zijn er zelfs die een sanctie hebben gekregen door te foefelen met km - vergoedingen, dit zowel om km in te geven die niet gemaakt zijn als het onder druk zetten van oversten om hun vaste standplaats te wijzigen of hun vertrekpunt te wijzigen naar 2de verblijf aan de kust bvb.

Op creativiteit staan geen grenzen

Dat heeft weinig te maken met "loontrekkende vs ambtenaar". Gefoefel met kostenvergoedingen heb je in alle omgevingen. Met of zonder medewerking van de werkgever.

Fictieve kilometers naar werven die je zogenaamd drie keer per week bezoekt maar in realiteit maar 1 keer iedere twee weken.
De "Ik rij dagelijks 60km met fiets" maar in werkelijkheid is het 55km auto en de laatste 2km met de fiets.
De "ik heb een dagverplaatsing gedaan van totaal 6u" maar in werkelijkheid was het 2u in totaal en de rest op kantoor.
De "ik heb een nettovergoeding voor dagelijks op de baan te zijn" maar in werkelijkheid zit die 4 dagen van de 5 op kantoor.
...

Dat heeft weinig te maken met "loontrekkende vs ambtenaar". Gefoefel met kostenvergoedingen heb je in alle omgevingen. Met of zonder medewerking van de werkgever.

Fictieve kilometers naar werven die je zogenaamd drie keer per week bezoekt maar in realiteit maar 1 keer iedere twee weken.
De "Ik rij dagelijks 60km met fiets" maar in werkelijkheid is het 55km auto en de laatste 2km met de fiets.
De "ik heb een dagverplaatsing gedaan van totaal 6u" maar in werkelijkheid was het 2u in totaal en de rest op kantoor.
De "ik heb een nettovergoeding voor dagelijks op de baan te zijn" maar in werkelijkheid zit die 4 dagen van de 5 op kantoor.
...
Zo'n gesjoemel met vergoedingen zijn schering en inslag in de privé.
Mijn vorige werkgever (kmo) gaf mij 450€ nettovergoeding. Opgesplitst in:
€50 internet
€30 computer scherm
50€ printer
..
...

Mijn nieuwe werkgever (multinational) heeft dit gelukkig volledig bruto bijgepast + eigen kleine nettovergoeding gegeven.
Maar ik kreeg daar ook te horen "hoe hebben die dat in godsnaam kunnen doen? Dat is echt gigantisch sjoemelen"

Ik heb ooit als federaal ambtenaar een 'dienstvoertuig' gehad, deze auto is aangekocht door de overheid, is niet enkel van jou, en is enkel te gebruiken voor dienstopdrachten. (je mag die soms mee naar huis nemen als je vb. een opdracht ver weg hebt, of op gekke uren)
Dit was trouwens een Peugeot 208 of 308, zonder enige opties, dus verwacht er niet te veel van.

Het is hoe men "overheidsmedewerker" beschrijft.

Voor rechtstreeks te werken voor een administratie, het zal een heel kleine minderheid zijn. Een deel van de mandaatfuncties en misschien een paar op het kabinet zelf op federaal niveau.

Vlaanderen:
Ik zie dat ze een wagenpark hebben van ongeveer 4.000 personenwagens/camionnettes.
Er zijn daar wel "eenheden" waar ze duchtig met bedrijfswagens uitdelen. De "Vlaamse participatiemaatschappij" heeft 85 auto's voor 119 FTE's terwijl het "Vlaams agentschap voor Personen met een handicap" 2 auto's ter beschikking heeft.

Nog zo'n voorbeeld "Limburs reconversiemaatschappij" heeft 42 auto's (voornamelijk Volvo's en BMW's) en ik denk niet dat er daar 100 man werken. Tellen die mee als "overheidsmedewerker" of niet? Dat terwijl "Departement Landbouw en Visserij" 27 auto's waarvan voornamelijk Dacia's en Citoën Berlingo's.

Bron: bijlage van vrg_en_antw.132.pdf

dat zijn àlle voertuigen he. het lijkt mij bvb dat die Berlingo's en Dusters dienstwagens zijn.
andere bestelwagens en dergelijke ook.

Die wel, maar BMW 3 5 en 7 reeksen niet.

Je kan bv zien dat Demir en Diependaele met een XC90 rijden.
Dat zijn ministers, die technisch gezien geen ambtenaren zijn om te beginnen, dus irrelevant voor de discussie over bedrijfswagens voor ambtenaren.
Verder zijn dat weldegelijk dienstwagens, want die zijn van het kabinet en er is ook een chauffeur. Andere leden van het kabinet kunnen hier ook gebruik van maken. Geen idee of die chauffeur die wagen ook privé mag gebruiken zoals een bedrijfswagen of het ook voor hem puur een dienstwagen is :p

Als je een beter overzicht wilt van de dienstwagens van kabinetten/ministers (van 2022 toch), is dat in het antwoord van deze schriftelijke vraag te vinden.

Ik snap de verwijten niet: op zich iedereen kan zich kandidaat stellen om te worden wat hij wenst: of dat nu ambtenaar is of profvoetballer. Het tweede kan de beste verloning hebben, maar ook een lagere kans tot succes.

Persoonlijk voel ik me beter af met een pakket in de privé, want de brutolonen/pensioen compenseren mijn inziens de voordelen niet. Maar dat is heel persoonlijk, net zoals ik niet graag zou werken voor een “bedrijf” waar de bestuurders voortdurend veranderen en gekozen worden voor het volk.
Net zoals omgekeerd, mensen willen werken om de wereld beter te maken en niet voor maximaal winstbejag.

Mijn inziens, als het één toch veel beter was als het andere, zou je een verschuiving zien in de arbeidsmarkt. Maar als ik lees dat ons onderwijs zeer sterk achteruit gaat en er gerechtelijke achterstanden zijn, terwijl er in Gent weer een unicorn is bijgekomen, maak ik mij daar niet echt zorgen over, ondanks het goede brutoloon.

Nu is het gewoon bash de luie en overbetaalde ambtenaar rhetoriek. Al verwacht ik eigenlijk niet echt veel anders om eerlijk te zijn vanuit de publieke opinie. Ambtenaren zijn en zullen altijd een gemakkelijk doelwit zijn. Zelfs al zouden we meegaan in die afbraakrhetoriek.

Ambtenaren een gemakkelijk doelwit? Net het tegenovergestelde. Ze worden langs alle kanten beschermd en ze bereiken zelfs stilaan een kritische massa. Met hun 1,6 miljoen is er geen enkele politicus die er nog durft aan raken.

Zelfs met een exploderend begrotingstekort en exploderende staatsschuld en een gigantisch staatsapparaat, durft nu ook de N-VA met geen woord meer reppen over de inkrimping van het aantal ambtenaren. We staan op het randje van onder curatele geplaatste te worden door Europa. Wel, als er zelfs NU nog niet drastisch kan gesnoeid worden in het machtige staatsapparaat, wanneer dan wel? Nooit blijkbaar.

De Nva heeft natuurlijk al een poging gedaan om het aantal ambtenaren in te krimpen. Die bleken toen vervangen te worden door duurdere consultants. Misschien is men daardoor wat voorzichtiger

Bij HR rail, kan quasi iedere contractuele ambtenaar, sinds 2 jaar, een firmawagen en tankkaart in zijn dynamisch loonpakket steken.

Men hoopt om zo de vastbenoemden 'af te kopen' en hun gouden statuut te verlaten.

Tot nu toe, nog geen enkele statutaire overgestapt. De firmawagen is veel waard, het statutaire statuut blijkbaar nog meer.

dat zijn àlle voertuigen he. het lijkt mij bvb dat die Berlingo's en Dusters dienstwagens zijn.
andere bestelwagens en dergelijke ook.

De reden dat ik het post, is dat ik curieus ben in dat cijfer van '6% van de overheidsmedewerkers hebben een bedrijfswagen" (waaronder de persoonlijke kring van @SomeDude :p )

Die Berlingo's, Transits, Combi's, Vivaro's,... ja dat zijn dienstwagens om dingen te mee transporteren.
Maar ik was ergens curieus bij functies waar je verwacht dat er toch veel moet rondgereden worden (departementen omtrent visserij, natuur, landbouw, wegenbouw,)

Als ik dat per "Entiteit" bekijk, dan heeft de VRT opvallend bijvoorbeeld veel personenauto's.

De top 10 entiteiten
Agentschap Wegen en Verkeer
905​
De Vlaamse Waterweg
497​
De Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
416​
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn
364​
Agentschap voor Natuur en Bos
343​
Vlaamse Milieumaatschappij
248​
Departement Mobiliteit en Openbare Werken
197​
Departement Omgeving
194​
Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust
141​
Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding
105​

Er zijn 1.010 auto's die de omschrijving krijgen met "privégebruik toegestaan" of "VAA".
En daar springen vooral de VRT, de Vlaamse Waterwegen en de "Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust" uit in aantal. Ik ken het statuut niet van een VRT-medewerker maar Waterwegen en dat agentschap zijn dus de places to be als je een ambtenarenjob zoekt met bedrijfswagen :p.
De Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie
339​
De Vlaamse Waterweg
220​
Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust
89

En zoals ik verwacht had, voor PMV en Limburgs Reconversiemaatschappij zijn het allemaal klassieke salariswagens. Maar die mensen werken wel voor de overheid (indirect) maar gaan geen ambtenarenstatuut hebben. (Zijn beiden NV's)

Conclusie?: Toch zeldzaam om als "echte" ambtenaar een bedrijfswagen te hebben.

Heb ooit voor een intercommunale gewerkt en die CEO had toch ook een bedrijfswagen....
Is wel geen ambtenarij maar het trekt er toch veel op :p
Het zou mij niet verbazen moest de meerderheid vd bevolking werken in een of andere overheidsgerelateerde job.

Er zijn 1.010 auto's die de omschrijving krijgen met "privégebruik toegestaan" of "VAA".
En daar springen vooral de VRT, de Vlaamse Waterwegen en de "Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust" uit in aantal. Ik ken het statuut niet van een VRT-medewerker maar Waterwegen en dat agentschap zijn dus de places to be als je een ambtenarenjob zoekt met bedrijfswagen :p.

En zoals ik verwacht had, voor PMV en Limburgs Reconversiemaatschappij zijn het allemaal klassieke salariswagens. Maar die mensen werken wel voor de overheid (indirect) maar gaan geen ambtenarenstatuut hebben. (Zijn beiden NV's)

Conclusie?: Toch zeldzaam om als "echte" ambtenaar een bedrijfswagen te hebben.
Dat zijn ook niet altijd de bedrijfswagens waar mensen aan denken als ze bedrijfswagen horen. Zo zie ik bij maritieme veel breaks staan onder "privé gebruik toegestaan", bij waterwagen wagens zoals Fiat Doblo's & Ford Transits, bij wegen en verkeer Berlingos, tourneo's, ... Ik denk dat dat soort lichte vracht voor velen niet onder de noemer bedrijfswagen valt dat ze denken ;)

Zoals je zegt, vallen dingen zoals PMV en reconversiemaatschappij wel onder vlaamse overheid maar werken er geen ambtenaren. Geen idee hoe dat zit bij VRT. Ik weet dat er ambtenaren zitten (met een afwijkend statuut zelfs) maar zeker niet iedereen die er werkt is ambtenaar.

Bij HR rail, kan quasi iedere contractuele ambtenaar, sinds 2 jaar, een firmawagen en tankkaart in zijn dynamisch loonpakket steken.

Men hoopt om zo de vastbenoemden 'af te kopen' en hun gouden statuut te verlaten.

Tot nu toe, nog geen enkele statutaire overgestapt. De firmawagen is veel waard, het statutaire statuut blijkbaar nog meer.

Ik heb uw bericht eens laten lezen aan iemand die bij HR-Rail werkt, en haar reactie was: "Ahbon, das ook het eerste dat ik daarvan hoor, ik wil anders ook wel een auto"

Ik weet dus niet wie u dit heeft wijsgemaakt, maar dit klopt totaal niet.

Een "contractuele ambtenaar" bestaat niet bij HR-Rail. Dit zijn statutaire of contractuele bedienden.

Sinds enkele jaren kan je statuut idd veranderen naar contractueel, maar dit enkel door te slagen voor een promotie examen. Hiervoor moet er eerst een jobaanbieding open staan, moet je daarvoor solliciteren en slagen. Om in aanmerking te komen voor dit dynamisch loonpakket moet die job wel een bepaalde "graad" hebben. Hoger kader of minstens "rang 3" (dit zijn vooral jobs voor bvb afdelingshoofden).

Er zijn 2 vaste momenten waarop iedereen die wil, en die al minstens rang 3 of hoger kader is, vrijwillig kan omschakelen naar contractueel met dat dynamisch loonpakket. Op 1/1/24 en 1/1/25, anders is het enkel mogelijk mits promotie.

Samengevat, nee dus.
Het is niet moeilijk dat er nog geen enkele statutaire is overgestapt, dit kan pas ten vroegste binnen 3 weken, en je moet al een bepaalde rang hebben, dewelke slechts een klein percentage aan medewerkers heeft. (10% ongeveer)

Ik heb, uit nieuwsgierigheid, eens dat loonpakket bekeken, en als ik daarvoor in aanmerking zou komen, ik twijfel geen second.
"voordelen" (los van het sowieso hogere loon)
- Maatijdcheques = van 5,5€ naar 8€
- Hospitalisatieverzekering = van AXA naar DKV
- volledige 13e maand ipv halve
- Groepsverzekering (7, 11 of 16%)
- Zelf keuze qua ziekenfonds (geen verplichting meer tot Railcare)
- soort cafetariaplan*

"nadelen"
- Privépensioen ipv overheidspensioen (maar wordt gecompenseerd door groepsverzekering)
- 4 verlofdagen per jaar minder, en geen ADV-dagen meer (was max 13/jaar)

*Ivm dat cafetariaplan vind ik geen details. Ik heb dus geen idee of het überhaupt wel mogelijk is om daarmee een salariswagen te kunnen krijgen.

Ik heb uw bericht eens laten lezen aan iemand die bij HR-Rail werkt, en haar reactie was: "Ahbon, das ook het eerste dat ik daarvan hoor, ik wil anders ook wel een auto"

Ik weet dus niet wie u dit heeft wijsgemaakt, maar dit klopt totaal niet.

Een "contractuele ambtenaar" bestaat niet bij HR-Rail. Dit zijn statutaire of contractuele bedienden.

Sinds enkele jaren kan je statuut idd veranderen naar contractueel, maar dit enkel door te slagen voor een promotie examen. Hiervoor moet er eerst een jobaanbieding open staan, moet je daarvoor solliciteren en slagen. Om in aanmerking te komen voor dit dynamisch loonpakket moet die job wel een bepaalde "graad" hebben. Hoger kader of minstens "rang 3" (dit zijn vooral jobs voor bvb afdelingshoofden).

Er zijn 2 vaste momenten waarop iedereen die wil, en die al minstens rang 3 of hoger kader is, vrijwillig kan omschakelen naar contractueel met dat dynamisch loonpakket. Op 1/1/24 en 1/1/25, anders is het enkel mogelijk mits promotie.

Samengevat, nee dus.
Het is niet moeilijk dat er nog geen enkele statutaire is overgestapt, dit kan pas ten vroegste binnen 3 weken, en je moet al een bepaalde rang hebben, dewelke slechts een klein percentage aan medewerkers heeft. (10% ongeveer)

Ik heb, uit nieuwsgierigheid, eens dat loonpakket bekeken, en als ik daarvoor in aanmerking zou komen, ik twijfel geen second.
"voordelen" (los van het sowieso hogere loon)
- Maatijdcheques = van 5,5€ naar 8€
- Hospitalisatieverzekering = van AXA naar DKV
- volledige 13e maand ipv halve
- Groepsverzekering (7, 11 of 16%)
- Zelf keuze qua ziekenfonds (geen verplichting meer tot Railcare)
- soort cafetariaplan*

"nadelen"
- Privépensioen ipv overheidspensioen (maar wordt gecompenseerd door groepsverzekering)
- 4 verlofdagen per jaar minder, en geen ADV-dagen meer (was max 13/jaar)

*Ivm dat cafetariaplan vind ik geen details. Ik heb dus geen idee of het überhaupt wel mogelijk is om daarmee een salariswagen te kunnen krijgen.
Wel... mijn vriendin werkt bij hr rail. Een wagen, laadpaal en tankkaart zitten in haar cafetariaplan als een van de mogelijkheden.

Vorig jaar was er een instapmoment voor de statutairen. Dit jaar was er opnieuw een dat afliep in sept.

Terug
Bovenaan