Bij HR rail, kan quasi iedere contractuele ambtenaar, sinds 2 jaar, een firmawagen en tankkaart in zijn dynamisch loonpakket steken.
Men hoopt om zo de vastbenoemden 'af te kopen' en hun gouden statuut te verlaten.
Tot nu toe, nog geen enkele statutaire overgestapt. De firmawagen is veel waard, het statutaire statuut blijkbaar nog meer.
Ik heb uw bericht eens laten lezen aan iemand die bij HR-Rail werkt, en haar reactie was: "Ahbon, das ook het eerste dat ik daarvan hoor, ik wil anders ook wel een auto"
Ik weet dus niet wie u dit heeft wijsgemaakt, maar dit klopt totaal niet.
Een "contractuele ambtenaar" bestaat niet bij HR-Rail. Dit zijn statutaire of contractuele bedienden.
Sinds enkele jaren kan je statuut idd veranderen naar contractueel, maar dit enkel door te slagen voor een promotie examen. Hiervoor moet er eerst een jobaanbieding open staan, moet je daarvoor solliciteren en slagen. Om in aanmerking te komen voor dit dynamisch loonpakket moet die job wel een bepaalde "graad" hebben. Hoger kader of minstens "rang 3" (dit zijn vooral jobs voor bvb afdelingshoofden).
Er zijn 2 vaste momenten waarop iedereen die wil, en die al minstens rang 3 of hoger kader is, vrijwillig kan omschakelen naar contractueel met dat dynamisch loonpakket. Op 1/1/24 en 1/1/25, anders is het enkel mogelijk mits promotie.
Samengevat, nee dus.
Het is niet moeilijk dat er nog geen enkele statutaire is overgestapt, dit kan pas ten vroegste binnen 3 weken, en je moet al een bepaalde rang hebben, dewelke slechts een klein percentage aan medewerkers heeft. (10% ongeveer)
Ik heb, uit nieuwsgierigheid, eens dat loonpakket bekeken, en als ik daarvoor in aanmerking zou komen, ik twijfel geen second.
"voordelen" (los van het sowieso hogere loon)
- Maatijdcheques = van 5,5€ naar 8€
- Hospitalisatieverzekering = van AXA naar DKV
- volledige 13e maand ipv halve
- Groepsverzekering (7, 11 of 16%)
- Zelf keuze qua ziekenfonds (geen verplichting meer tot Railcare)
- soort cafetariaplan*
"nadelen"
- Privépensioen ipv overheidspensioen (maar wordt gecompenseerd door groepsverzekering)
- 4 verlofdagen per jaar minder, en geen ADV-dagen meer (was max 13/jaar)
*Ivm dat cafetariaplan vind ik geen details. Ik heb dus geen idee of het überhaupt wel mogelijk is om daarmee een salariswagen te kunnen krijgen.