En je doet bovendien uitschijnen alsof daar enkel de hoge elite werkt? Als ik in mijn gemeentehuis eens rondkijk wat daar allemaal zit, lijkt me dat toch verre van de elite hoor
Gemeente is vooral C en B niveau voor hetgeen waar jij mee vergelijkt. Het gemiddelde wordt omhoog getrokken door mensen zoals mij of mijn chef. Maar dat is dan niet gewoon een papiertje of zo behandelen.
Niets houdt u echter tegen om kandidaat te zijn bij de politie. Al dacht ik wel dat daar nog een beperking was via leeftijd.
Ze tellen mijns inziens wel heel hard door. Zou beter uitgelegd moeten zijn. Want hoe tel je de "objectieve waarde" van een wagen?
Neem contact op met hen ? Onder transparantie van bestuur kan je dat gewoon opvragen.
Maar waarschijnlijk zal men daar wel een bepaalde aanname voor gemaakt zijn. Of men kijkt naar wat zoal de statistieken zijn voor de gemiddelde salariswagen en zal dan even nakijken wat de leasekost hiervoor dan ongeveer zou zijn per jaar. Mogelijks met dan nog een toevoeging van de waarde van de tankkaart (mogelijks aangepast aan de gemiddelde afstand die dat gemiddeld profiel waarvoor men de studie maakt) en rekening houdende met de gemiddelde VA.
Ofwel de werkwijze zoals Cege die eens heeft gedaan voor zijn contract en gewoon leaseprijs *2.9 of zo.
Of gaan we nu echt claimen dat een wagen met tankkaart geen significant bruto of netto voordeel is voor de gemiddelde belg? Nu bon 20% van 4900 is brutoequivalent van 980€. Dat lijkt mij nu ook niet direct wow wat tellen ze door.
Netto bonussen worden wel gequotiseerd in de 3e categorie, maar net zoals bij een wagen zou er beter een uitleg staan hoe ze deze tellen.
Daarom dat ik het meldde. Ze verdisconteren het naar een brutoequivalent. Als ik 10k€ bruto heb dan is een nettovergoeding interessanter dan als ik 2000€ bruto heb als ik de absolute nettostijging vergelijk. Natuurlijk niet de relatieve.
Neen, voor mij is het probleem dat de overheid op de eerste 2 categorieën goed betaald en toch wil meegaan in steeds nodeloos complexere materie van cheques, netto vergoedingen, ...
Dat is nu eenmaal het probleem van marktwerking. De overheid moet ofwel die brutolonen nog verder omhoog gooien om dat verschil te compenseren. Rekening houdende dat men nu al zaagt en mekkert dat dat brutoloon van de ambtenaar zo hoog is en dat er zeer zeer zeer zeker geen reden is om dit in de pensioenen te compenseren. Etc...
Uiteindelijk moet het werk nog gedaan worden.
Schrap de extralegale voordelen bij iedereen en ik ben 100% akkoord. En herevalueer dan over een paar jaar... zodanig dat de markt zich een beetje gesettled heeft met deze giga aanpassing. Dan zal het al wat makkelijker zijn om het te vergelijken.
Maar dan nog moet je ook rekening houden dat de lonen ook samen hangen met de profielen die je aanwerft. Maar daarvoor verwijs ik dan ook terug naar de posts van Fox. En ga ik daar ook niet verder op ingaan.
Dat zorgt ervoor dat de ambtenaren een competitiever loon hebben, maar ook dat er meer ambtenaren nodig zijn om de administratie en controle hier op te doen. De overheid zou deze gewoon moeten 1 voor 1 afschaffen en omzetten in een betere bruto/netto vergoeding.
Ja dat zou moeten. Je wint er echter niet de verkiezingen mee. En niet ambtenaren zijn de eersten die er op hun achterste poten voor gaan staan. Dus zolang dat niet wijzigt op die voorgestelde wijze speel je het ook volgens de geldende regels. Dat is de realiteit. En het is dan een beetje onbetamelijk om de ambtenaar dan af te rekenen daarop om eerlijk te zijn.
Zie hierboven, minder ambtenaren dus minder uitgaven.
Dat hangt samen met hetgeen wat de maatschappij verlangt als dienstverlening. Niets zo goedkoop als geen rechtstaat en gewoon de politie die u overhoop mag schieten zonder discussie. Dan heb je vb ook geen rechters nodig, geen rechtbanken (dus ook geen onderhoud, gebouwen, gevangenissen, etc)...
Al zou ik dan eerst die personen proberen te moven in de richting van de controle van de belastingen op fraude. Zowel sociaal als fiscaal. Als we dan toch personeel over hebben die ervoor zich daarmee bezig hielden (al lijkt mij redelijk veel ondertussen wel geautomatiseerd) om de pakkans te verhogen en de de bedrijven die volgens de regels spelen een hart onder de riem te steken dat de cowboys eruit gaan.
In mijn ideale wereld werkt de overheid zoals de Europese instellingen. Heel hoge lonen en contracten van bepaalde duur maximaal 2 keer verlengbaar.
Dus je gaat mensen zeer hoge lonen geven om vb 12 jaar te zetelen. Zoals de managers bij de overheid (waar redelijk wat politiek bijzit). Waarbij je na die 12 jaar de ervaring die die persoon heeft opgebouwd in die entiteit gewoon bij het grof vuil zet? Allez mij lijkt dat raar. Dat zou zijn als dat je zegt tegen uw senior projectmanager. Awel bol het maar af en die dan vervangt door een junior projectmanager en dan de eerste 2 - 3 jaar die zijn brol kan opkuisen.
In de privé is men dan op zijn minst zo slim om die persoon 2 - 4 jaar aan te werven als assistent zodanig dat die de kneepjes van het vak leert van de oude rot om dan die oude rot buiten te zetten. En soms tot de constatatie te komen dat het verkeerd uitdraait.
In een privaat bedrijf zou ik zeggen meh doe maar. Bij de overheid zou ik toch liever hebben dat die mensen capabel zijn, hun werk doen en dat er deftige continuiteit is ipv we doen maar iets. En laten de entiteit zichzelf kapot rijden.
Ook schaf je 70% van het overheidspersoneel en gesubsidieerden af. Wat maakt het aan de burger uit of het een computer, ambtenaar, bediende of zelfs een burger uit een ander land is die zijn belastingsbrief controleert? Als die maar correct is.
Dit zijn supposities. Op basis van cijfers die we halen van ergens waar de zon niet schijnt. Ik ben niet tegen vereenvoudiging. Ik ben niet tegen stoppen met bepaalde zaken niet meer te doen. En dat klinkt allemaal zeer goed... tot de mensen zelf geconfronteerd worden met de gevolg van die keuze.
Dan is het... de overheid moet dat maar regelen daarvoor betalen wij belastingen!!!! Awel daar heb je gelijk in en daarom dat de overheid dan ook meer geld vraagt of er meer volk op gooit. Omdat er zaken worden toegevoegd terwijl die vroeger gewoon genegeerd werden. Want niet nodig, te kostelijk en onbelangrijk.
Zelfde voor snelheidscontroles en alcoholcontroles. Die moeten toch niet door de politie uitgevoerd worden?
Voor mij wel. Er zijn nu eenmaal taken waarvan ik niet vind dat je die uitgeeft.