Keukeneiland met afzuiging onderaan

REpute

Well-known member
We zijn hier bezig met de plannen van onze nieuwbouw en twijfelen een beetje over de inrichting van het (vrijstaande) keukeneiland (of we het kookvuur daar ook zouden zetten of niet).

Iemand hier ervaring met zo'n afzuiging die in het vuur zelf verwerkt zit? Werkt dat goed voor de afzuiging op zich? Kan je dat deftig reinigen van vetresten en zo?
 
Die reiniging is gewoon met de vaatwas iedere week. Eerlijk gezegd was onze dampkap met kookplaat duurder dan een all-in ons systeem. Misschien met batibouw maar ik zou niets twijfelen eerlijk gezegd. Zo’n dampkap is iets van de jaren 90 imho
 
Die reiniging is gewoon met de vaatwas iedere week. Eerlijk gezegd was onze dampkap met kookplaat duurder dan een all-in ons systeem. Misschien met batibouw maar ik zou niets twijfelen eerlijk gezegd. Zo’n dampkap is iets van de jaren 90 imho
Ah dus je kan net als bij een traditionele dampkamp die filters gemakkelijk eruit halen en mee afwassen dan?
 
Zelf nog niet gezien in RL. Maar wel van mensen gehoord dat niet zo spectaculair is, buiten proper afgewerkt en fancy te zijn.
Enigszins logisch dat stijgende warme dampen zich gemakkelijker langs boven laten afzuigen.
 
Het ziet er fancy uit en ik snap wel dat het in bepaalde keukens een heel ander beeld kan geven wanneer je niet met de grote inox schouw zit (vooral bij open eilanden) maar het is toch wel echt een stap achter uit in gebruik en confort. En dat veel zoveel geld.

Een kameraad heeft één zonder hoogteinstelling en die zuigt gewoon echt niet goed genoeg dus die durven niet meer deftig koken:)
Sommige potten komen hoger dan de afzuiging en een pan is dan weer veel te laag.

Het is belangrijk dat je hem in hoogte kan instellen want de afzuiging moet net boven de pan/pot staan, anders is het niet efficiënt.
Mijn ouders hebben zo'n model maar die gaat dan random eens naar beneden tijdens het koken dus die vloeken daar toch ook geregeld op.

Tis een beetje zoals een touchscreen fornuis/oven, eigenlijk is een knop toch gewoon keiveel makkelijker en minder miserie.

Edit: vergeet dat je bij uw nieuwbouw geen afzuiging naar buiten mag hebben, tenzij met terugslagklep. Intern met koolstoffilter is de beste optie in functie van de blowerdoortest maar dat komt dan weer een beetje tekort voor het zwaardere werk (friteuse).
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er fancy uit en ik snap wel dat het in bepaalde keukens een heel ander beeld kan geven wanneer je niet met de grote inox schouw zit maar het is toch wel echt een stap achter uit in gebruik en confort. En dat veel zoveel geld.

Een kameraad heeft één dat zonder hoogteinstelling en die zuigt gewoon echt niet goed genoeg dus die durven niet meer deftig koken:)
Sommige potten komen hoger dan de afzuiging en een pan is dan weer veel te laag.

Het is belangrijk dat je hem in hoogte kan instellen want de afzuiging moet net boven de pan/pot staan, anders is het niet efficiënt.
Mijn ouders hebben zo'n model maar die gaat dan random eens naar beneden tijdens het koken dus die vloeken daar toch ook geregeld op.

Tis een beetje zoals een touchscreen fornuis/oven, eigenlijk is een knop toch gewoon keiveel makkelijker en minder miserie.

Edit: vergeet dat je bij uw nieuwbouw geen afzuiging naar buiten mag hebben, tenzij met trugslagklep. Intern met koolstoffilter is de beste optie in functie van de blowerdoortest.
Dat mag wel nog hoor, beide buren hebben gewoon naar buiten en dat zijn huizen van 3-4j oud (bouwaanvraag).

Als je puur praktische kijkt is dat naar gebruik net veel beter: als je groot bent zoals mij hangt elke dampkap in de weg (want dat mag niet te ver boven uw vuur ook niet), en je zit altijd met uw handen dan die gestoomd worden (of nog erger: u gezicht :p)

Dat van de hoogte snap ik niet:


csm_Headerbild_BORA_Basic_P_Neu_1ac0b51dbf.jpg
 
Ah sorry, ik had het over de fornuizen waar de dampkap uitschuift.

Mdu2adB.png


Uw voorbeeld lijkt mij dus zeker een ramp bij een hoge kookpot. En dan al het vuil en spatten dat er bij elk potje koken in belandt. No-go voor mij, maar persoonlijk geen ervaring mee.

Klopt dat je nog een dampkap naar buiten MAG doen maar de e-peilen zijn weer strenger dan een woning van 3-4 jaar oud dus die perfecte blowerdoor wordt steeds belangrijker.
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben in onze nieuwe woning een bora classic, pokkeduur voor wat het is maar wel heel tevreden van eigenlijk (was vooraf een beetje sceptisch, maar afzuiging is goed en best gemakkelijk qua onderhoud). Ik zou in alle geval niet meer terugwillen naar het ikea gasvuur + de gewone dampkap uit ons oud huis.
 
Heb het zelf niet maar heb me toch ook altijd laten vertellen dat het maar zo zo werkt. De goeie hebben waarschijnlijk een redelijk luide motor omdat dat serieus moet kunnen zuigen om damp op te vangen dat uit hogere potten komt.


Klopt dat je nog een dampkap naar buiten MAG doen maar de e-peilen zijn weer strenger dan een woning van 3-4 jaar oud dus die perfecte blowerdoor wordt steeds belangrijker.

Dat doet echt niet zoveel voor uw blowerdoor. Ik heb E-peil E14 met gewoon een gat voor de dampkap. De andere optie, een koolstoffilter, is gewoon rommel.
 
En is verlaagd plafond boven je eiland geen optie? Wij hadden dat in ons huurappartement en we vonden dat eigenlijk zo mooi dat we het nu ook in onze nieuwbouw gedaan hebben.
Je verliest dan ook geen ruimte onder de kookplaat, want dat ding pakt nog redelijk wat ruimte in dacht ik.
 
Het klopt wat hierboven gezegd wordt, je kan dan al geen lade onder je fornuis zetten.
Persoonlijk vind ik ook een verlaagd plafond, eventueel met een indirect licht rond en spotjes in, de beste tussenweg. Degelijke plafond afzuiging die toch nog strak oogt. Damkap heeft dan afstandsbediening als ze te hoog staat.
T is toch wel echt belangrijk dat het goed afzuigt.

6Et6SJp.png

npXTEJd.png
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
En is verlaagd plafond boven je eiland geen optie? Wij hadden dat in ons huurappartement en we vonden dat eigenlijk zo mooi dat we het nu ook in onze nieuwbouw gedaan hebben.
Je verliest dan ook geen ruimte onder de kookplaat, want dat ding pakt nog redelijk wat ruimte in dacht ik.

Het klopt wat hierboven gezegd wordt, je kan dan al geen lade onder je fornuis zetten.
Persoonlijk vind ik ook een verlaagd plafond, eventueel met een indirect licht rond en spotjes in, de beste tussenweg. Degelijke plafond afzuiging die toch nog strak oogt. Damkap heeft dan afstandsbediening als ze te hoog staat.
T is toch wel echt belangrijk dat het goed afzuigt.

6Et6SJp.png

npXTEJd.png
Is inderdaad ook een optie, maar we gaan wel met hoge plafonds werken en vraag me af of dit niet minder effectief gaat zijn vanwege de grote afstand dan (en we willen zeker geen dampkamp die zo echt laag naar beneden komt)

En voor de rest, ja zoals ik zelf ook al gehoord heb van anderen zijn de mening over afzuiging vanonder redelijk verdeeld.

keuzes keuzes keuzes :unsure:
 
Ja hoog plafond wordt dan waarschijnlijk een beetje problematisch, tenzij je dat verlaagd plafond laag genoeg kan krijgen.
Zoals je op de 2 foto's ziet is eigenlijk wel beetje de maximale hoogte tussen dampkap en kookplaat.
 
Het klopt wat hierboven gezegd wordt, je kan dan al geen lade onder je fornuis zetten.
Persoonlijk vind ik ook een verlaagd plafond, eventueel met een indirect licht rond en spotjes in, de beste tussenweg. Degelijke plafond afzuiging die toch nog strak oogt. Damkap heeft dan afstandsbediening als ze te hoog staat.
T is toch wel echt belangrijk dat het goed afzuigt.

6Et6SJp.png

npXTEJd.png
Zo hoog zuigt toch ook niet top af?
 
Hier is hier ergens al eens een hele discussie over geweest (ik denk in een topic over keukenbouwers).
Kwam er wat op neer dat de duurdere varianten (BORA etc.) redelijk deftig werken en met de 'goedkopere' (NOVY bvb) waren er wel wat problemen.

Het is eigenlijk simpele fysica he. Damp gaat naar boven, dan moet je al krachtig afzuigen om die naar beneden weg te krijgen.
Bij een eiland met een hoge afzuiging kan de damp zich horizontaal verspreiden voor die aan je plafond is en zal je dus een voldoende krachtig model moeten nemen.
Hier heb ik mijn kookvuur tegen een wand staan met daarboven een inbouw afzuiging (lichtste model) en dat werkt imho het beste omdat je daar een logische luchtstroom creëert waarbij de damp via de spatwand naar boven gaat.
 
Hier is hier ergens al eens een hele discussie over geweest (ik denk in een topic over keukenbouwers).
Kwam er wat op neer dat de duurdere varianten (BORA etc.) redelijk deftig werken en met de 'goedkopere' (NOVY bvb) waren er wel wat problemen.

Het is eigenlijk simpele fysica he. Damp gaat naar boven, dan moet je al krachtig afzuigen om die naar beneden weg te krijgen.
Bij een eiland met een hoge afzuiging kan de damp zich horizontaal verspreiden voor die aan je plafond is en zal je dus een voldoende krachtig model moeten nemen.
Hier heb ik mijn kookvuur tegen een wand staan met daarboven een inbouw afzuiging (lichtste model) en dat werkt imho het beste omdat je daar een logische luchtstroom creëert waarbij de damp via de spatwand naar boven gaat.
Is inderdaad de kunst om een goed huwelijk te maken tussen fysica en esthetiek.
 
Hier heb ik mijn kookvuur tegen een wand staan met daarboven een inbouw afzuiging (lichtste model) en dat werkt imho het beste omdat je daar een logische luchtstroom creëert waarbij de damp via de spatwand naar boven gaat.

Zelfde hier.
Dampkap zit dan ook nog verdoken in nis met voorwand die lager komt => strak afgewerkt en zie je niet vanuit de keuken.

Beetje als dit, random internet foto:

820-mini-pureline-stainless-steel-ambient100.jpg
 
Dat motor zit onderaan, dus je verliest wel bergruimte.(info van keukenverkoper destijds)
 
Terug
Bovenaan