Jupiler Pro League 2022-2023

Peterke toch :unsure:

Hou het in't vervolg aub enkel bij commentaar geven, want uw 'analyses' worden met de dag tenenkrullender

Peterke toch :unsure:

Hou het in't vervolg aub enkel bij commentaar geven, want uw 'analyses' worden met de dag tenenkrullender

Wat zegt hij specifiek verkeerd?
De laatste alinea vind ik bv een goed idee, om geld van die belastingvermindering opzij te zetten en te investeren in beveiliging en opleiding voor bevoegde mensen.

Triest van die fans inderdaad, maar er zijn enkele geweldige matchen geweest dit weekend en geen woord daarover? Zonde.

Ook om massaal veel camera's te gaan hangen in stadions... vind Qatar niet echt een 'voorbeeld', maar da's misschien meer persoonlijk.

Wat zegt hij specifiek verkeerd?
De laatste alinea vind ik bv een goed idee, om geld van die belastingvermindering opzij te zetten en te investeren in beveiliging en opleiding voor bevoegde mensen.
't is idd niet allemaal even fout wat hij beweert, had het vooral over de camera's en het gebruiken van Qatar als 'goed voorbeeld'

't is idd niet allemaal even fout wat hij beweert, had het vooral over de camera's en het gebruiken van Qatar als 'goed voorbeeld'

Hij zegt letterlijk "op veel vlakken is Qatar geen voorbeeld", maar om relschoppers uit het stadion te weren wel. Daar heeft hij ook gelijk in. Maar goed, als je geld genoeg hebt, dan kan je dat soort dingen doen. In de Belgische voetbalwereld is er helaas nergens geld voor, behalve voor exuberante spelerslonen, makelaarscommissies en transferbedragen. Prioriteiten natuurlijk.

Zelf zou ik liever zien dat Bengaals vuurwerk uit de illegaliteit wordt gehaald en dat er zo afspraken kunnen worden gemaakt tussen fans en clubs om dit op een verantwoordelijke manier te organiseren. Dan zal hopelijk het aantal bivakmutsen ook afnemen. Combineer dit vervolgens met een reglement dat bv. racistische spreekkoren en het gooien van vuurwerk op het veld onmiddellijk bestraft en je gaat sowieso meer interne sociale controle krijgen.

Honderden camera's hangen in het stadion hangen lijkt mij nu ook niet direct een oplossing die het vertrouwen tussen supporters, clubs en Pro League zal herstellen. Investeren in professionele veiligheidsdiensten die wel kunnen ingrijpen in het stadion lijkt me dan toch een betere besteding van het geld te zijn.

Repressie met de harde hand daar geloof ik totaal niet in, dat lijkt me enkel olie op het vuur te zijn. En dat zal vermoedelijk ook een effect hebben op de stadionbeleving en verdere gentrificatie van het voetbal.

Hij zegt letterlijk "op veel vlakken is Qatar geen voorbeeld", maar om relschoppers uit het stadion te weren wel. Daar heeft hij ook gelijk in. Maar goed, als je geld genoeg hebt, dan kan je dat soort dingen doen. In de Belgische voetbalwereld is er helaas nergens geld voor, behalve voor exuberante spelerslonen, makelaarscommissies en transferbedragen. Prioriteiten natuurlijk.
zelf al heb je geld genoeg, dan nog is het stadion vol camera's met gezichtsherkenning hangen GEEN oplossing

Qatar heeft een totaal ander rechtssysteem met veel meer repressie, hogere en effectieve straffen. Ik vermoed dat de gezichtsherkenning er vooral op gericht zal zijn om diegene eruit te halen die geen ticket hebben of zijn binnen geraakt met het ticket van een ander. Niet zozeer om relschoppers eruit te halen. Tenzij ik mij vergis zijn de rellen tijdens WK's en EK's zeer beperkt (Op Euro 2000 de slag van Charleroi na denk ik?)

Ik vermoed dat de gezichtsherkenning er vooral op gericht zal zijn om diegene eruit te halen die geen ticket hebben of zijn binnen geraakt met het ticket van een ander.
Er moet van dichtbij gemonitord worden of twee mannen elkaar niet te enthousiast knuffelen na een goal.

De woorden heb ik al gebruikt, nl. "kind met het badwater weggooien". Repressie, weggooien van privacy en oordelen over wie al dan niet een "echte supporter" is op basis van absolute minderheden. Triestig. Maar het past wel binnen de algemene houding die Pater Vandenbempt al jaren toont.

Het is momenteel één grote "bandwagon" contra pyro. En uiteraard is dat volledig op de kap van nozems als die van RSCA op Standard en die van Charleroi (and the likes). Maar de nuance is COM PLEET weg. Ten eerste wordt de actie van Anderlecht dit weekend in hetzelfde vakje geplaatst. Slim was het wellicht niet na de gesprekken die zo te zien gevoerd werden, maar dit was van een VOLLEDIG andere categorie. Dat is overigens wat de Geneche bij ons ook gedaan hebben enkele weken geleden aan het begin van de 2de helft (ik weet niet meer tegen wie het exact was). Maar OK, dit gesprek is hier zeer recent nog gevoerd dus ik weet wel hoe men hier daartegenover staat. Alles of niets :)

Nu, de volledige repressie is dus zeer jammer en absoluut niet de oplossing. Maar dat zal niet bij velen doordringen. Maar die vergelijking qua camera's in Qatar? Iets dat (dacht ik) zelfs nog eens niet legaal op die manier kan in België OWV BENGAALS VUUR. Chance dat deze absolute vorm van moorddadige criminaliteit de doorslag zou moeten geven voor fatsoenlijke camera-monitoring :D

Maar OK, zelfs daar kan ik nog even met de ogen rollen en zuchten "ach, paterke toch". Wat er dan ECHT ECHT ECHT niet in kan, is weer die belerende "de echte supporter" opmerking. Of die harde kernen altijd de slimste moves doen, is een andere vraag. Maar hun supporter zijn, kan je echt niet in vraag stellen. "Ge zijt de hele week bezig met uw club, spendeert soms weken aan tifo acties, organiseert eet-avonden voor uw activiteiten, doet bij heel wat clubs ook aan acties voor minderbedeelden, maakt sfeer, staat er bij weer en wind, thuis en uit, ... Maar ge steekt vuurpijlen af en doet soms domme dingen. DUS GE ZIJT GEEN ECHTE SUPPORTER". Maar diegenen die braaf op hun stoeltje zitten en zich rustig bezighouden met het uitfluiten van eigen spelers wanneer het slecht gaat, zijn meer supporter want die steken geen bengaals vuur af. Dat ge die mensen vanuit uw standpunt "domme supporters" noemt, kan ik volgen. Maar dat oordelen over uw supporter zijn, mag mooi achterwege blijven.

Get bent, Peter.

Je kan perfect pyro toestaan op een verantwoorde manier daar ben ik pro van. Maar wat ze nu doen kan gewoon niet tis ne echte moeilijke om dit op te lossen.

Je kan perfect pyro toestaan op een verantwoorde manier daar ben ik pro van. Maar wat ze nu doen kan gewoon niet tis ne echte moeilijke om dit op te lossen.
Het blijft een beetje dubbel hè. Bengaals vuur is ten strengste verboden maar in Genk staan wel vlammenwerpers achter de goal waarmee je een heel kudde koeien kan aan grillen.

zelf al heb je geld genoeg, dan nog is het stadion vol camera's met gezichtsherkenning hangen GEEN oplossing

Hangt er vanaf wat je wil bewerkstelligen natuurlijk. Ik denk dat het ideaalbeeld van Peter daarmee wel bereikt kan worden.
Ik zelf zie het ook iets anders (ik heb hier overlaatst nog gezegd dat ik pro-pyro ben mits verantwoordelijk gebruik), maar ik begrijp Peter zijn punt en zijn argumentatie.

Terug
Bovenaan