Mja, als je een proces afbreekt omwille van een korte termijn resultaat, en je coach gaat daar luidop in mee, dan verdien je afgerekend te worden op de korte termijn resultaten. Mazzu is een underdogcoach en zulke figuren mislukken ALTIJD op Anderlecht. Altijd.

Newsflash: Anderlecht is een underdogploeg tegenwoordig, dus wat in het verleden geldig was, is dat niet noodzakelijk vandaag nog het geval.
En oké korte termijnresultaten: 10/30 en Europees voetbal of 16/30 en Europees uitgeschakeld. Ik denk dat iedere supporter/bestuurslid toch wel kiest voor het Europese voetbal, ook al betekent dat zes punten minder.
En de kern niet minder? Komaan zeg. Zirkzee is beter dan Silva. Gomez draait nu zelfs mee bij City, en Cullen had ook meer impact dan eender wie nu.

Hoe dan ook, zuiver statistisch is er weinig verschil tussen het Anderlecht onder Mazzu en het Anderlecht onder Kompany. Die eerste is Europees wel nog actief en heeft een mindere kern, maar haalt al bij al dezelfde cijfers. Enkel de uitwedstrijden zijn voorlopig nog een pak minder, maar daar spelen nog andere factoren.

Bottom-line: dramatiseer het toch allemaal niet zo gewoon omdat de trainer niet meer Kompany is, maar Mazzu. Het voetbal onder Kompany wordt ook overgeromantiseerd, kijk gerust maar eens in de thread van vorig seizoen, ook genoeg frustratie terug te vinden over het spel toen. Om nog maar te zwijgen over het oeverloos gelal over de derde plaats vorig jaar, weinig rekeninghoudend met hoe die plaats tot stand is gekomen. Man toch.
 
Silva is ook niet de spits die Anderlecht nodig heeft tbh. Nog veel te groen en veel te frêle om alleen voorin te staan. Als tweede spits rond een zwaarder/groter type zie ik die wel renderen. Maar die heb je niet natuurlijk.
Als Zirkzee had terug gekomen had dat volgens mij goed kunnen werken. Nu staat die jongen bijna altijd op een eiland he. Makkelijk voetballen is dat ook niet
 
Beschuldigingen van die aard mogen wel gestaafd worden.
de terugbetaling van dei TV-gelden, de ploegen die daar zouden moeten voor opdraaien zijn de ploegen die zich financieel zwaar verrijkt hebben op een schandalige en totaal ongeoorloofde oneerlijke wijze, gangsterploegen die zich daar dus op totaal onacceptabele wijze zichzelf miljoenen hebben toegeëigend waartoe geen enkel recht was en anderen dus totaal onterecht laten voor opdraaien

de gangsterploegen in kwestie in deze zaak zijn natuurlijk anderlecht (totaal geen verrassing want zij zijn dat altijd voor alles) en de andere ploeg is genk die dan ook verrassend en raar maar waar nog een vuilere en schandaligere rol heeft gespeeld

verrassend en toch ook weer niet helemaal want genk heeft zich de laatste jaren ook op andere manier extreem onsympathiek en echt negatief geroerd, genk was vroeger een sympathieke ploeg (echt waar) maar dat hebben ze de laatste jaren compleet ongedaan gemaakt en meer zelfs zich redelijk zwaar naar de tegenovergestelde kant genesteld
 
Newsflash: Anderlecht is een underdogploeg tegenwoordig, dus wat in het verleden geldig was, is dat niet noodzakelijk vandaag nog het geval.
En oké korte termijnresultaten: 10/30 en Europees voetbal of 16/30 en Europees uitgeschakeld. Ik denk dat iedere supporter/bestuurslid toch wel kiest voor het Europese voetbal, ook al betekent dat zes punten minder.
En de kern niet minder? Komaan zeg. Zirkzee is beter dan Silva. Gomez draait nu zelfs mee bij City, en Cullen had ook meer impact dan eender wie nu.

Hoe dan ook, zuiver statistisch is er weinig verschil tussen het Anderlecht onder Mazzu en het Anderlecht onder Kompany. Die eerste is Europees wel nog actief en heeft een mindere kern, maar haalt al bij al dezelfde cijfers. Enkel de uitwedstrijden zijn voorlopig nog een pak minder, maar daar spelen nog andere factoren.

Bottom-line: dramatiseer het toch allemaal niet zo gewoon omdat de trainer niet meer Kompany is, maar Mazzu. Het voetbal onder Kompany wordt ook overgeromantiseerd, kijk gerust maar eens in de thread van vorig seizoen, ook genoeg frustratie terug te vinden over het spel toen. Om nog maar te zwijgen over het oeverloos gelal over de derde plaats vorig jaar, weinig rekeninghoudend met hoe die plaats tot stand is gekomen. Man toch.
Je bedoelt het missen Europees voetbal omdat Refaelov een penalty mist of omdat Anderlecht met Kiesse Thelin en Dauda in de spits moest spelen. Anderlecht onder Kompany speelde dominant voetbal, niet altijd goed maar wel altijd dominant, zoals de stijl van het huis gewoon vraagt. Europees hebben ze dit jaar al 2 matchen meer gespeeld en hebben ze 1 match gewonnen en 1 match verloren in de competitie na een Europese wedstrijd. De andere 4 nederlagen leden ze met een zelfde wedstrijdschema als vorig jaar. Vorig jaar hadden ze amper 2 nederlagen (Union en Genk) na 10 wedstrijden (met oa matchen tegen Genk, Gent, Union, Club en Standard) , nu 5 (Cercle, Gent, Union, Westerlo en Charleroi) verloren en hebben ze nog geen Genk, Club en Standard gehad.

Dus in alles is dit jaar gewoon minder dan onder Kompany (behalve de Europese kwalificatie waar de youngster Mazzu gered hebben)
 
Newsflash: Anderlecht is een underdogploeg tegenwoordig, dus wat in het verleden geldig was, is dat niet noodzakelijk vandaag nog het geval.
En oké korte termijnresultaten: 10/30 en Europees voetbal of 16/30 en Europees uitgeschakeld. Ik denk dat iedere supporter/bestuurslid toch wel kiest voor het Europese voetbal, ook al betekent dat zes punten minder.
En de kern niet minder? Komaan zeg. Zirkzee is beter dan Silva. Gomez draait nu zelfs mee bij City, en Cullen had ook meer impact dan eender wie nu.

Hoe dan ook, zuiver statistisch is er weinig verschil tussen het Anderlecht onder Mazzu en het Anderlecht onder Kompany. Die eerste is Europees wel nog actief en heeft een mindere kern, maar haalt al bij al dezelfde cijfers. Enkel de uitwedstrijden zijn voorlopig nog een pak minder, maar daar spelen nog andere factoren.

Bottom-line: dramatiseer het toch allemaal niet zo gewoon omdat de trainer niet meer Kompany is, maar Mazzu. Het voetbal onder Kompany wordt ook overgeromantiseerd, kijk gerust maar eens in de thread van vorig seizoen, ook genoeg frustratie terug te vinden over het spel toen. Om nog maar te zwijgen over het oeverloos gelal over de derde plaats vorig jaar, weinig rekeninghoudend met hoe die plaats tot stand is gekomen. Man toch.
"Weinig rekeninghoudend met hoe die plaats tot stand gekomen is" maar dan geen rekening houden met hoe we Europees nog actief zijn en hoe we er vorig jaar in welke omstandigheden uitgingen. Faut le faire. Die derde plaats vorig jaar was verdiend, qua gemaakte goals, qua veldspel, qua xG en wat dan ook. Het is niet dat Genk, Gent of Antwerp toen meer verdienden dan wij over een heel seizoen of zo. Wat toen wel gebeurde was dat we er tegen Vitesse nogal onverdiend uitgingen en het nu een mirakel en een paar afzwaaiers van Zwitsers waren die ons voorbij Bern gejaagd hebben.

Quasi alle spelers underperformen nu, dan zijn niet ineens al die spelers minder he. Kompany werd vorig jaar ook bijna net niet uitgelachen toen hij Gomez als linksachter wilde uitspelen. En Cullen is nu ineens een topper die we missen. Er zijn deze zomer bewuste keuzes gemaakt om hen te laten gaan, want ze waren niet meer nodig in wat de huidige trainer wilde ineensteken. Onze spitsen stonden hier vorig jaar half augustus, nu was dat half juli al klaar. En maak de vergelijking maar eens qua verdedigers. Of de talenten die ons nu al maandenlang uit de shit helpen en die vorig jaar nog bij de beloften moesten spelen wegens 15 jaar of 10 kilo spiermassa minder. Los van dat we de voorbije 3 seizoenen respectievelijk 8, 7 en weer 7 nieuwe of nieuw in de A-kern-spelers in de basiself moesten inpassen en er dat dit seizoen maar 4 zijn.
 
Laatst bewerkt:
"Weinig rekeninghoudend met hoe die plaats tot stand gekomen is" maar dan geen rekening houden met hoe we Europees nog actief zijn en hoe we er vorig jaar in welke omstandigheden uitgingen. Faut le faire.

Onder normale omstandigheden had Anderlecht gewoon geen PO1 gespeeld, het dubbeltje is gewoon een aantal keren naar jullie toe gerold op heel korte tijd.
180' Europees voetbal en de niet-kwalificatie is te wijten aan Refaelov die een penalty mist, uhu uhu. Een xG die het drievoud was van die van Vitesse ( +/- bij wijze van spreken) met dank aan het "dominant" voetbal, en nog is het allemaal de schuld van die ene penalty. Ik zie een patroon.

En dan nu plots in op het ijle gebaseerde uitspraak dat quasi alle spelers underperformen. Echt waar haalt ge het.

Kompany speelde dominant voetbal, niet altijd goed maar wel altijd dominant, zoals de stijl van het huis gewoon vraagt.

Wat is dominant? Veel balbezit hebben? Of wat je met het balbezit doen? Ik kan me nochtans véél wedstrijden voor de geest halen waar de Anderlecht sups hier waren aan het flippen over het constante "gebrei" zonder er iets mee te doen. Er is niets dominant aan breien.

Overgeromantiseerd. Hier en daar een uitschieter dat wel, maar nog vaker veel te plat.
 
OK. De kern van RSCA is misschien niet zo goed als het zou moeten zijn, maar qua Mazzu zie ik gewoon een herhaling van zijn gedrag bij ons. En toen had die nog Lucumi, Cuesta, Berge, Samatta, Onuachu, Ito, ... Dat is gewoon geen coach voor een club waar de druk serieus kan stijgen.
 
Onder normale omstandigheden had Anderlecht gewoon geen PO1 gespeeld, het dubbeltje is gewoon een aantal keren naar jullie toe gerold op heel korte tijd.
180' Europees voetbal en de niet-kwalificatie is te wijten aan Refaelov die een penalty mist, uhu uhu. Een xG die het drievoud was van die van Vitesse ( +/- bij wijze van spreken) met dank aan het "dominant" voetbal, en nog is het allemaal de schuld van die ene penalty. Ik zie een patroon.

En dan nu plots in op het ijle gebaseerde uitspraak dat quasi alle spelers underperformen. Echt waar haalt ge het.



Wat is dominant? Veel balbezit hebben? Of wat je met het balbezit doen? Ik kan me nochtans véél wedstrijden voor de geest halen waar de Anderlecht sups hier waren aan het flippen over het constante "gebrei" zonder er iets mee te doen. Er is niets dominant aan breien.

Overgeromantiseerd. Hier en daar een uitschieter dat wel, maar nog vaker veel te plat.
Als je dan toch over Expected goals wil spreken:
Anderlecht zou gewoon 3des geëindigd zijn als je je daarop baseert.

Volgens Nieuwsblad zou Anderlecht gewoon op kop hebben gestaan op 1 maart:

Ivm Europees voetbal: dus je geeft idd aan dat Anderlecht de betere ploeg was maar dat ze faalden in de afwerking? Dankzij oa Refaelov die een penalty mistte, Daude en Kiese Thielin die in de spits moesten opdraven omdat de kern aanvallend niet gestoffeerd genoeg was. Maar hé Silva, Esposito, Stroeykens (alweer een jaar ouder) zijn idd van minder niveau :crazy:


edit: en ivm overgeromantiseerd en te plat: de resultaten waren gewoon echt wel een stuk beter onder Kompany (op zowat alles stats, resultaten, manier van spelen,...)
 
Onder normale omstandigheden had Anderlecht gewoon geen PO1 gespeeld, het dubbeltje is gewoon een aantal keren naar jullie toe gerold op heel korte tijd.
180' Europees voetbal en de niet-kwalificatie is te wijten aan Refaelov die een penalty mist, uhu uhu. Een xG die het drievoud was van die van Vitesse ( +/- bij wijze van spreken) met dank aan het "dominant" voetbal, en nog is het allemaal de schuld van die ene penalty. Ik zie een patroon.

En dan nu plots in op het ijle gebaseerde uitspraak dat quasi alle spelers underperformen. Echt waar haalt ge het.
De bal een aantal keer naar ons gerold? Over wat heb je het dan? We hebben in die hele reeks na de nederlaag op Union welgeteld 1 match echt chance gehad, op Kortrijk.
Daartegenover hebben we op OHL altijd moeten winnen met een aantal belachelijke missers, en op Gent verliezen we ook totaal onverdiend. Daar scoort Tissoudali de laatste minuut op een diefje terwijl we al lang voor hadden moeten staan, zelfs Hein kon dat toegeven. Anders was het daar al min of meer gespeeld.
Die overwinningen tegen KVO, Antwerp, Zulte, Eupen, Charleroi en Genk allemaal niks op aan te merken hoor.

Over die matchen tegen Vitesse heb ik het niet (alleen) over Refaelov, maar over de veelheid aan kansen, dat zich inderdaad ook vertaalt in een veel duidelijkere xG. Raman die mist 2 open kansen, Verschaeren in de terugmatch, Gomez & Hoedt geven een goal onnodig weg, een paar wereldgoals vlogen erin bij hen, Zirkzee moest de bal er vanop 2 meter maar intikken, etc. Zelden een meer onverdiende kwalificatie gezien. Soms heb je die pech ja. Maar mooi dat je dat impliciet wel toegeeft door over die xG te beginnen :). Kijk nu nog maar eens naar de xG van tegen Bern.
 
Als ik het nu zo bekijk, wat een gemiste kans van ons.
Thuis tegen godbetert Seraing verliezen terwijl ook iedereen rond ons punten heeft laten liggen, onbegrijpelijk.
 
Ik ben akkoord dat Yari eruit moet, maar Vanaken zou bij ons ook nooit aan die cijfers komen. Die komt daar voor een stuk ook aan omdat hij goed omringd is.
Het trekt allemaal op niet veel bij ons. Hoedt mag zich wegsteken achteraan, dat mannetje kom je elders te kort, Vertonghen wilt te veel alleen oplossen, Duranville speelt 50 meter te laag om zijn kwaliteiten te laten renderen, Murillo is Murillo, zijn gehaalde dure concurrent valt zelfs niet op in 1B, voor creatieve spelbepalende flankaanvallers (naast Duranville) zoals Agyei & Angulo is er in dit systeem geen plaats, het soort 6 dat Mazzu graag ziet (Trebel, Ashimeru) omdat ze snel omschakelen laten gaten vallen in hun rug, omdat ze eigenlijk geen 6 maar een 8 zijn, Refaelov heeft zijn leeftijd tegen, en Silva (die is 20 he) moet op de meest onmogelijke plaatsen van het veld luchtduels gaan uitvechten op die lange raketten van Hoedt en HVC (lange doelloze raketten waren bij wijze van spreken verboden onder Kompany) en als hij dat duel wint staat hij op 40 meter van de goal met niemand rond zich want iedereen hing nog rond de eigen backlijn.

Dat marcheert allemaal niet op Anderlecht en onze one-trick-pony heeft geen idee hoe hij iets anders moet proberen neerzetten. Kroniek van een aangekondigd falen.
Gezien waar Ashimeru was bij de tegengoal ? die stond hoger dan Verschaeren en Arnstadt. Om dan terug te sloffen.
Hij heeft ook nog eens ergens balverliezen gehad waardoor de hele boulevard open lag. Dat is inderdaad geen type voor op de 6

Die opstelling is toch ook gewoon onlogisch
3-5-2

Met Arnstad - Verschaeren en Refaelov
Dat zijn eigenlijk 3 spelers voor op de 10
 
Als ik het nu zo bekijk, wat een gemiste kans van ons.
Thuis tegen godbetert Seraing verliezen terwijl ook iedereen rond ons punten heeft laten liggen, onbegrijpelijk.
Je begon te denken dat Standard kon meedoen dit jaar voor PO1 maar als je dan dit soort dingen weer laat liggen, dan zijn die twijfels er weer.
 
Absoluut, ik blijf toch problemen hebben met onze verdediging.
Dusenne, Dewaele en Barrett komen mijn inziens alledrie te kort.

En die Melegoni was ook rampzalig.
 
Als je dan toch over Expected goals wil spreken:
Anderlecht zou gewoon 3des geëindigd zijn als je je daarop baseert.

Volgens Nieuwsblad zou Anderlecht gewoon op kop hebben gestaan op 1 maart:

Ivm Europees voetbal: dus je geeft idd aan dat Anderlecht de betere ploeg was maar dat ze faalden in de afwerking? Dankzij oa Refaelov die een penalty mistte, Daude en Kiese Thielin die in de spits moesten opdraven omdat de kern aanvallend niet gestoffeerd genoeg was. Maar hé Silva, Esposito, Stroeykens (alweer een jaar ouder) zijn idd van minder niveau :crazy:


edit: en ivm overgeromantiseerd en te plat: de resultaten waren gewoon echt wel een stuk beter onder Kompany (op zowat alles stats, resultaten, manier van spelen,...)

Er worden nu echt zaken op een hoop gegooid en het doel van de posts wordt ook telkens verplaatst, dus mijn laatste reactie hierover:

1) Inderdaad, Anderlecht zou 3de geeindigd zijn volgens de xG. Net als dat ze gisteren - en wel vaker - gewoon de betere xG hadden. Ik post hier dan ook niet tegen Kompany, ik post hier enkel tegen de ruis die men wilt creëren rond Mazzu, bv over de match van afgelopen weekend.

2) Inderdaad, ze hadden gewoon moeten winnen tegen Vitesse als ze beter hadden afgewerkt. De PAAR wedstrijden die ze speelden met Thelin en Esposito zijn uiteraard niet de basis waarop ik de vergelijking maak. Ik maak de vergelijking tussen Zirkzee en co en Silva en co en daar lijkt het verschil in kwaliteit toch vrij duidelijk.

3) Ik heb hier al meermaals aangegeven dat op de uitwedstrijden na, de stats nagenoeg hetzelfde zijn tss Kompany en Mazzu. Dus nee, op basis van de stats was het niet véél beter onder Kompany. En dat hoeft zelfs nog niet in het voordeel van Mazzu te pleiten, want stats zijn maar stats wanneer je 10speeldagen ver bent. De een heeft een Europese campagne die zwaarder belastend is met een beperkte kern. De ander heeft dan meer "topaffiches" gehad en een nonmatch van Mechelen,... Allemaal zaken die voor ruis kunnen zorgen. Maar als je het dan toch zuiver baseert op stats: vandaag na 10speeldagen: al bij al weinig verschil.

Het verschil in sentiment is niet volledig te verklaren door het verschil in resultaten, wel in het oeverloze gelal over de stijl van het huis. Maar dat is dus echt zuiver ruis en overgeromantiseer dat al jaaaaaren bezig is. En om de één of andere reden vergeet iedereen gewoon alle kritiek die er was op Kompany en zijn manier van spelen. Maar Mazzu is MAzzu en niet Kompany, dus alle kritiek wordt vergeten.
 
OK. De kern van RSCA is misschien niet zo goed als het zou moeten zijn, maar qua Mazzu zie ik gewoon een herhaling van zijn gedrag bij ons. En toen had die nog Lucumi, Cuesta, Berge, Samatta, Onuachu, Ito, ... Dat is gewoon geen coach voor een club waar de druk serieus kan stijgen.
Volledig mee eens
 
Er worden nu echt zaken op een hoop gegooid en het doel van de posts wordt ook telkens verplaatst, dus mijn laatste reactie hierover:

1) Inderdaad, Anderlecht zou 3de geeindigd zijn volgens de xG. Net als dat ze gisteren - en wel vaker - gewoon de betere xG hadden. Ik post hier dan ook niet tegen Kompany, ik post hier enkel tegen de ruis die men wilt creëren rond Mazzu, bv over de match van afgelopen weekend.

2) Inderdaad, ze hadden gewoon moeten winnen tegen Vitesse als ze beter hadden afgewerkt. De PAAR wedstrijden die ze speelden met Thelin en Esposito zijn uiteraard niet de basis waarop ik de vergelijking maak. Ik maak de vergelijking tussen Zirkzee en co en Silva en co en daar lijkt het verschil in kwaliteit toch vrij duidelijk.

3) Ik heb hier al meermaals aangegeven dat op de uitwedstrijden na, de stats nagenoeg hetzelfde zijn tss Kompany en Mazzu. Dus nee, op basis van de stats was het niet véél beter onder Kompany. En dat hoeft zelfs nog niet in het voordeel van Mazzu te pleiten, want stats zijn maar stats wanneer je 10speeldagen ver bent. De een heeft een Europese campagne die zwaarder belastend is met een beperkte kern. De ander heeft dan meer "topaffiches" gehad en een nonmatch van Mechelen,... Allemaal zaken die voor ruis kunnen zorgen. Maar als je het dan toch zuiver baseert op stats: vandaag na 10speeldagen: al bij al weinig verschil.

Het verschil in sentiment is niet volledig te verklaren door het verschil in resultaten, wel in het oeverloze gelal over de stijl van het huis. Maar dat is dus echt zuiver ruis en overgeromantiseer dat al jaaaaaren bezig is. En om de één of andere reden vergeet iedereen gewoon alle kritiek die er was op Kompany en zijn manier van spelen. Maar Mazzu is MAzzu en niet Kompany, dus alle kritiek wordt vergeten.
Nee ze zijn echt niet gelijk. 5 nederlagen in de competitie op 10 matchen ivm 2 nederlagen (en dan al veel meer topmachten gehad vorig jaar waar ze gelijk speelden). Betere statistieken ook qua expected goals, balbezit,... Die zogezegde non-match waar je nu van spreekt is gewoon hun eigen verdienste vorig jaar. Nu heeft Anderlecht ook een non-match overwinning gehaald tegen KV Kortrijk waar KVK de goals cadeau gaf (gelukkig voor Anderlecht of het was nog een zwakkere start)

En een Europese zware campagne? Het zijn amper 2 matchen dus dat heeft niet veel zin om nu al over te klagen. Tegen begin november is dat een ander verhaal natuurlijk maar nu heeft dat nog geen impact

Er was vorig jaar zeker kritiek op Kompany (oa zijn standard wissels,...) maar ondanks als dat deden ze het gewoon beter onder hem, stond er een systeem, een herkenbare manier van spelen. Nu is dit er allemaal niet, integendeel zelfs, het is gewoon lange bal pompen en hopen op een flits van een 16-jarig ventje.
 
Het verschil in sentiment is niet volledig te verklaren door het verschil in resultaten, wel in het oeverloze gelal over de stijl van het huis. Maar dat is dus echt zuiver ruis en overgeromantiseer dat al jaaaaaren bezig is. En om de één of andere reden vergeet iedereen gewoon alle kritiek die er was op Kompany en zijn manier van spelen. Maar Mazzu is MAzzu en niet Kompany, dus alle kritiek wordt vergeten.

Merci voor je nuances. Maar dit is voor mij wel een basis. Ik weet dat niet iedereen op Anderlecht, en al zeker niet erbuiten, zo redeneert. Maar ik ben van het principe dat goed voetbal - en met goed voetbal bedoel ik dominant 'gebrei' - voorop moet staan. En dat zoiets op termijn vanzelf leidt tot resultaten, mits geduld.

Dus ik vergeet niks van de vorige jaren. Ik heb hier en daar ook kritiek gelezen de afgelopen seizoenen op het spel maar van mij kwam het niet en ik ben er die jaren altijd zwaar tegenin gegaan omdat ik het er niet mee eens was.
Er zijn statistieken over het creëren van kansen, over de passing, over balbezit, etc. die een bepaalde indicatie geven van wat ik bedoel onder goed voetbal (nogmaals, da's niet voor iedereen hetzelfde) en die waren de vorige seizoenen veel beter. Jij kan dat overromantiseren noemen, maar dat zie ik zo niet.
 
Terug
Bovenaan