Al die pleidooien om criminelen te pamperen, gewoon omdat het over voetbalsupporters gaat. Il faut le faire.

Ik zie het woord "criminelen".

In mijn ogen zijn (qua dit onderwerp) de criminelen niet degenen die gewoon een fakkel opsteken, maar wel degenen die bommetjes gebruiken, fakkels naar anderen gooien of vuurpijlen afsteken. Deze mensen worden op geen enkel moment gepamperd en er wordt zelfs opgeroepen om die mensen KEIHARD te straffen.

Maar ik vermoed dat jij je verstopt achter "Pyro is illegaal" om iedereen onder de noemer "criminelen" scharen. Een beetje flauw natuurlijk, aangezien er zoveel dingen die volgens de wetboek illegaal zijn toch gedoogd worden. En met het risico om je nogmaals een kans te geven om af te komen met "scheve vergelijking" of "whataboutisme" en een effectieve argumentatie achterwege te laten: Wildplassen is illegaal, toch zal een wildplasser geen crimineel genoemd worden. Een joint roken buiten je eigen huis is illegaal, toch zal je in veel gevallen niet als een crimineel bestempeld worden. Openbare dronkenschap is illegaal, maar ik denk niet dat mensen die op de voetbal, een feestje, een studentenfuif met een pint teveel naar huis wandelen als crimineel bestempeld worden. Deze vergelijking om maar aan te duiden dat het flexibel zijn qua wanneer iets illegaals doen als "crimineel" bestempeld wordt, duidelijk afhankelijk is van de mensen hun persoonlijke visie en dat je achter zoiets verstoppen dus flauw zou zijn.

Maar uiteraard kan het zijn dat je dat ook niet bedoelt en je toevallig meerdere malen gemist hebt dat de daden die unaniem als crimineel bestempeld kunnen worden over de gehele lijn afgekeurd worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sond
Dat soort interviews is georchestreerd. Daar kan je weinig over zeggen. Zit daar een tekst van de communicatiedienst af te lezen.

Ik geloof best dat die jongen iets in zich heeft en liever iemand die roept dat hij voor aanvallend voetbal is dan het omgekeerde, maar weet die wel waar hij aan begint? De puinhoop, de financiële miserie, de druk van media en supporters. Dit is Anderlecht, niet Viborg. Die gaat nu deze week een evaluatie maken van Veldman. Hoe in godsnaam moet zo iemand dat doen? Wat kent die eigenlijk van onze situatie?
Ik geef iedereen een kans .
Ook bepaalde mensen hier tot het genoeg is ofc :)
 
Ik zie het woord "criminelen".

In mijn ogen zijn (qua dit onderwerp) de criminelen niet degenen die gewoon een fakkel opsteken, maar wel degenen die bommetjes gebruiken, fakkels naar anderen gooien of vuurpijlen afsteken. Deze mensen worden op geen enkel moment gepamperd en er wordt zelfs opgeroepen om die mensen KEIHARD te straffen.

Maar ik vermoed dat jij je verstopt achter "Pyro is illegaal" om iedereen onder de noemer "criminelen" scharen. Een beetje flauw natuurlijk, aangezien er zoveel dingen die volgens de wetboek illegaal zijn toch gedoogd worden. En met het risico om je nogmaals een kans te geven om af te komen met "scheve vergelijking" of "whataboutisme" en een effectieve argumentatie achterwege te laten: Wildplassen is illegaal, toch zal een wildplasser geen crimineel genoemd worden. Een joint roken buiten je eigen huis is illegaal, toch zal je in veel gevallen niet als een crimineel bestempeld worden. Openbare dronkenschap is illegaal, maar ik denk niet dat mensen die op de voetbal, een feestje, een studentenfuif met een pint teveel naar huis wandelen als crimineel bestempeld worden. Deze vergelijking om maar aan te duiden dat het flexibel zijn qua wanneer iets illegaals doen als "crimineel" bestempeld wordt, duidelijk afhankelijk is van de mensen hun persoonlijke visie en dat je achter zoiets verstoppen dus flauw zou zijn.

Maar uiteraard kan het zijn dat je dat ook niet bedoelt en je toevallig meerdere malen gemist hebt dat de daden die unaniem als crimineel bestempeld kunnen worden over de gehele lijn afgekeurd worden.
Jij bepaalt niet wat crimineel gedrag is, de wet(gever) bepaalt dat. De voorbeelden die je geeft, worden toch helemaal niet gedoogd? Wie betrapt wordt op wildplassen mag zich aan een boete verwachten. Dat een wildplasser in de ogen van de goegemeente niet als een crimineel bestempeld wordt, zal wel zo zijn, maar dat doet niet af van het feit dat het strafbaar is. Ik weet dat ik mensen uit hun kot lok als ik hun gedrag benoem voor wat het is, maar dat is ook de bedoeling. Ik ben het zat dat we altijd maar onze ogen sluiten voor de soort zaken die jij opnoemt.

Mijn haren komen recht van die open brief die je daar deelt. In andere onderwerpen kan er niet snel genoeg geklaagd worden over de fluwelen handschoen bij crimineel gedrag, maar o wee als de handschoen dreigt uit te gaan bij de voetbalsupporters die zich niet kunnen gedragen. Open brieven, klaagzangen over de gentrificatie van het voetbal, denk toch eens aan de 'gewone' supporter, ... Nul compassie heb ik er mee.
 
FhmzMC4XoAE7cuz

Chance'ke daar
 
Eerlijk in Gent in het otten stadion heb ik eens een zitje gebroken. Was die 6-2 toen, ik was gewoon zo teleurgesteld en boos tegelijkertijd.
Die leuningen waren echt heel dun en ik schop daarop en brak in twee ik was zelf verschoten van mijn reactie. Ben het zelf tegen een steward gaan zeggen en mijn naam gegeven. Ik heb nog nooit een vlieg kwaad gedaan. Maakt dat van mij een hooligan of marginaal ? Heb 10 jaar zowel thuis en op verplaatsing geweest en het waren niet onze mooiste jaren om het zacht uit te drukken.
 
da's toch wel een heel andere ingesteldheid dan de hooligans van Gent die op de FB's van den gent-supporters al de rest verwijten van het niet te begrijpen. ze gingen die kinderen wel beschérmen van de Brugge supporters he. en allez-ja, ze hebben daar recht op, want zij zijn de enigen die voor sfeer zorgen, en nog een heel andere reeks excuses, en verwijten dat de 18.000 andere supporters de club niet genoeg verdedigen.

dat gij uw eigen gaat aangeven nadat ge per ongeluk een stoel in 2 trapt... da's een andere mentaliteit (en tbh, die in de ghelamco voelen ook niet super stevig aan)
 
gewoon nieuwe account aanmaken, ticketje kopen voor die éne match. ik heb nog nooit mee gemaakt dat ze controle deden op uw ticket.
 
Op zich geen probleem. Zij kunnen niet met hun kliek op de vaste plaatsen zitten, Gent verliest geen geld want supporters dienen ticket voor duurdere plaatsen te kopen.

Maar bon, 't is een voorwaardelijke straf. Voor 1 vak. Belachelijk zwakke straf.
 
da's toch wel een heel andere ingesteldheid dan de hooligans van Gent die op de FB's van den gent-supporters al de rest verwijten van het niet te begrijpen. ze gingen die kinderen wel beschérmen van de Brugge supporters he. en allez-ja, ze hebben daar recht op, want zij zijn de enigen die voor sfeer zorgen, en nog een heel andere reeks excuses, en verwijten dat de 18.000 andere supporters de club niet genoeg verdedigen.

dat gij uw eigen gaat aangeven nadat ge per ongeluk een stoel in 2 trapt... da's een andere mentaliteit (en tbh, die in de ghelamco voelen ook niet super stevig aan)
Ik heb daar nooit meer iets van gehoord, moest het zo geweest zijn zou ik mijn straf aanvaarden.
In het ottenstadion vlogen er veel stoeltje op het veld (standard en rsca keer alles afgebroken omdat ze kampioen waren.
 
Als pyro gelegaliseerd wordt, denk je dat het echt maar 7 keer op een seizoen max 5 minuten gebruikt gaat worden? Of gaan we het in grotere getale zien? Elke match misschien. Dubbel of driedubbel zoveel mensen. Veel langere seances.

Afin, ik ben niet tegen pyro, ik heb al eerder gezegd pro te zijn mits verantwoordelijk gebruik. Maar legalisering zal er ook voor zorgen dat random mensen buiten de sfeervakken om dat eens gaan proberen en voor overlast zorgen.

Ik denk echter niet dat we ooit pyro gelegaliseerd gaan zien.

Er waren alleszins (voorzichtige) plannen om een overkoepelende vertegenwoordiging van supporters te laten samenzitten met instanties zoals Binnenlandse Zaken en de Pro League om te kijken op welke manier pyro wél gelegaliseerd kon worden op een georganiseerde manier. Geen idee wat de status in dat proces was, maar de gebeurtenissen van de voorbije maanden zullen dat proces natuurlijk geen goed gedaan hebben, als we er al niet van mogen uit gaan dat er sowieso nooit nog iets van die plannen in huis zal komen.

Het probleem is ook gewoon dat in de pyro-discussie plots alles op één grote hoop wordt gegooid he. Pyro is nooit weggeweest in het voetbal. In de tijd dat ik nog elke match meeging op verplaatsing (intussen al bijna tien jaar terug) werd er tijdens uitmatchen vaker wél dan geen pyro afgestoken bij ons in het Genkvak. Stadions zoals Sclessin, Mambourg of de Bosuil hebben ook gewoon ALTIJD al een resem matchen per seizoen gekend waarin de tribunes een grote vuurzee werden. Dat mócht in die tijd ook niet en daar werden heus ook wel (zware) straffen voor uitgedeeld (bij de ene club al meer dan de ander, bij ons in Genk werd daar alleszins zeer streng tegen opgetreden), maar de media en publieke opinie lagen daar allesbehalve wakker van en zulke pyro-shows werden toen nooit afgedaan als "schandalig gedrag van een bende hooligans". Meer zelfs, zowel clubs als media gebruiken zulke beelden vaak genoeg om de "prachtige sfeer tijdens de match" te benadrukken, of gewoon in promotionele beelden in het algemeen. (zelfs kaftpapier voor schoolboeken met foto's van supporters met een pijl Bengaals in hun hand, was in een nog verder verleden gewoon iets waar niemand wakker van lag). Zolang daar niet mee gegooid werd, maakte niemand daar een echt spel van. Het is pas de laatstem maanden/weken dat zulke zaken plots uitvergroot worden en op dezelfde hoop gegooid worden als de protestacties van bv Anderlecht waarbij pyro niet gebruikt wordt als sfeerattribuut maar als middel om chaos te creëeren. Ik vrees dat zowel media als scheidsrechters daar plots veel meer aandacht aan zullen geven terwijl er de voorbije jaren elke speeldag wel pyro in meerdere stadions te zien was (zelfs bij de "kleinere" clubs) en ge daar toen zelden of nooit op een negatieve manier iets over hoorde.
 
Ik zou me er kunnen in vinden als ze die stokken vasthouden tot ze gedoofd zijn. Nu leggen ze die halverwege op de grond en steken ze bij wijze van spreken een half vak in brand.
 
Ik zou me er kunnen in vinden als ze die stokken vasthouden tot ze gedoofd zijn. Nu leggen ze die halverwege op de grond en steken ze bij wijze van spreken een half vak in brand.

Daarom dat gelegaliseerde en georganiseerde pyro-acties (met daar tegenover ZEER strenge straffen voor wie toch nog op eigen initiatief iets doet) een oplossing zouden zijn aangezien ge zulke dingen dan logistiek kunt voorzien.
 
Daarom dat gelegaliseerde en georganiseerde pyro-acties (met daar tegenover ZEER strenge straffen voor wie toch nog op eigen initiatief iets doet) een oplossing zouden zijn aangezien ge zulke dingen dan logistiek kunt voorzien.
Het gaat nooit werken/genoeg zijn voor die mannen. De clubs gaan alleen maar iets toelaten in de genre van 1 vuurstok per vak voor de match, tijdens de rust of na de match.
 
Het gaat nooit werken/genoeg zijn voor die mannen. De clubs gaan alleen maar iets toelaten in de genre van 1 vuurstok per vak voor de match, tijdens de rust of na de match.
Die mannen gaan nog altijd weer de grens op zoeken en erover gaan, gewoon dat is de gemeenschap.
 
Terug
Bovenaan