Geldt een email als bewijs voor de rechtbank?
Quote "Tenzij de geadresseerde de ontvangst van de email betwist.
In dat geval is het aan de afzender om te bewijzen, of minstens heel aannemelijk te maken, dat de bestemmeling van de e-mail deze ook daadwerkelijk heeft ontvangen in zijn mailbox."
Afzender beweert gewoon: "Het is de fout van Proximus. Er is iets foutgelopen en de email is ergens blijven steken! Ik zweer het u ik heb niks ontvangen" --> Dan gaat de bewijslast terug naar de verzender die het dan verder moet uitspitten.
Als het over echt veel geld gaat dan denk ik wel dat je (in mijn voorbeeld) Proximus dit kan laten onderzoeken of de mail ontvangen is of blijven steken is in hun systeem en kan je zo de gaatjes wel dichten en aannemelijk maken dat de ontvanger de mail effectief heeft ontvangen.
Maar als de ontvanger bewust niet betaalt, echt alles betwist en non stop den pipo uithangt, en het gaat niet over heel veel geld: Is het dan de moeite waard om te proceduren? En al zeker als de ontvanger finaal alsnog betaalt maar weigert die aanmaningskosten én interesten te betalen. Dan kan je er al helemaal niet aan uit se om die kosten nog te vorderen.
Iemand die echt van kwade wil is ...