Je ergernissen van vandaag - Deel 2

€ 3283,20 als koppel voor de oude woonbonus (in de eerste 10 jaar, wat voor de laatste dit jaar het geval kan zijn).

Daarnaast nog voor tweede eigendommen 705 euro per persoon, om nog even de aftrek van het KI niet te vergeten.

Positief nieuws: die belastingsverminderingen zijn uitstervend. Vanaf dit jaar zal er al een héél stuk minder zijn.
Bedankt voor dit voorbeeld. Onderschrijft nog maar eens de absurditeit en oneerlijkheid van dat systeem.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe bereken je dat? Ik zou de mijne ook wel willen uitrekenen.
ik heb daar een excel voor om dat te doen (niet per se om dat globaal te weten, wel om vroeger te kunnen projecteren hoe draagbaar een lening is). Wil je die excel, stuur een pm.

Ik vond dat juist wel een goed idee, voor de eigen woning - niet de investeringswoning. Het was een fenomeen waarbij het voordeel toch al verrekend werd in de prijszetting.
...
Daarnaast was er een bepaalde inkomst voor de overheid. Dewelke door de verlaging van de registratierechten nu wegvallen, een gat in de begroting slaan, en de prijs van woningen niet goedkoper geworden is.
jamaar, het zit verrekend in de prijs, maarals het weg is, zit het niet meer verrekend in de prijs?
Renegadexxripxx zei:
En het was een extra middeltje om mensen te belonen om een melkkoe (overdreven uitdrukking) te worden voor de overheid. KI, erfenisrechten, gemeentebelasting,...
de woonbonus heeft ons (niet geindexeerd) ruwweg zo'n 50000 euro opgebracht. Kans op inkomsten voor de overheid vanuit erfenisrechten is onzeker, gemeentebelastingen zijn er niet op woningen bij ons en de onroerende voorheffing is maar zo'n 300-500 euro per jaar, dus halen ze nooit op. Melkkoe is niet enkel overdreven, het is de overheid die een klein kannetje melk krijgt, maar een koe moet geven.

Ik weet dat je niet op uiterlijk mag afgaan. Maar de gemiddelde poster langs de vaan geeft mij nu niet echt veel vertrouwen. Ik zou de helft van die mensen nog niet met een aardappelmesje vertrouwen, laat staan met een politiek mandaat.

Ik weet dat je niet op uiterlijk mag afgaan. Maar de gemiddelde poster langs de vaan geeft mij nu niet echt veel vertrouwen. Ik zou de helft van die mensen nog niet met een aardappelmesje vertrouwen, laat staan met een politiek mandaat.
Doel je daarmee op de mop van hoe maak je parmezaanse kaas? :unsure:
mes geven aan ene met downsyndroom

jamaar, het zit verrekend in de prijs, maarals het weg is, zit het niet meer verrekend in de prijs?

Ja en neen. Ik weet dat dit een moeilijk antwoord is. Maar mensen leenden in functie van hun financiële draagkracht (op maandbasis). Het feit of ze 150€ per maand terug kregen in hun eindfactuur daar hield bij mijn weten de bank geen rekening mee om te bepalen hoeveel je kon lenen.

Maar op basis van die financiële draagkracht evolueerde wel de marktprijs. Aangezien men uitgaat van uw huidig loonniveau en het percentage van uw inkomen dat je eraan kwijt bent. Zonder dat men rekening houdt met de stijging van de lonen die er vroeger altijd geweest is. Het moment dat dat voordeel van 150€ wegvalt zie ik mensen niet zomaar zeggen bij de volgende lening we moeten het nu ineens met 150€ minder doen (wat niet wil zeggen dat er geen gaan zijn). Maar de overgrote meerderheid die ik ken daar was die 150€ die men terugkreeg geen onderdeel in de bepaling van hun maximale capaciteit.

Terwijl met de verlaging van de registratierechten het bedrag dat mensen konden lenen en ook konden geven aan woningen niet veranderd is. Waardoor er geen enkele reden is waarom die prijzen ineens zouden zakken ter waarde van het voordeel van dit verschil in de registratierechten

de woonbonus heeft ons (niet geindexeerd) ruwweg zo'n 50000 euro opgebracht. Kans op inkomsten voor de overheid vanuit erfenisrechten is onzeker, gemeentebelastingen zijn er niet op woningen bij ons en de onroerende voorheffing is maar zo'n 300-500 euro per jaar, dus halen ze nooit op. Melkkoe is niet enkel overdreven, het is de overheid die een klein kannetje melk krijgt, maar een koe moet geven.

1) registratierechten (bij verkoop - al is dat nu natuurlijk serieus minder... anders was 6 - 12% niet slecht zou ik zeggen)
2) erfenisrechten (ondertussen zijn veel van die woningen 300 - 450k waard -> een mengeling van 3, 9 en 27%)
-> voor 300k€ -> 33k€ bij 450k -> 73500€. Al kun je daar relatief gemakkelijk een mouw aan passen met die 3% schenking (al ben ik nog altijd grote voorstander van die schenkingtarieven te verhogen...)
3) gemeentebelastingen : waarom zou je enkel die rekenen van de woning? Doordat ik op plaats x woon, betaal ik op mijn roerende inkomsten gemeentebelasting y. Bij mij is dat vb 7% elk jaar opnieuw.
4) onroerende voorheffing -> bij mij is dat ondertussen 1100 - 1200€ per jaar. Als men eindelijk eens al die KI's zou actualiseren dat zou een goed ding zijn. Maar je moet niet enkel kijken naar de korte termijn. Het is een lange termijn inkomst. Het feit dat ik 1100 + inflatie zolang ik er woon mag betalen. Mijn grootouders wonen ondertussen >50 jaar op hun huidige locatie. Hoezo halen ze dat voordeel van 50k€ nooit op?
...

Al dacht ik niet dat het 50k opbracht maar wel dat het 50k minder kost. De opbrengst zijn die inkomsten uit
Wat niet wil zeggen dat ik geen begrip heb voor uw standpunt. Maar ik ben het er gewoon niet mee eens. Bij het opbouwen van een maatschappij is ervoor zorgen dat mensen een eigen plaats hebben gewoon enorm belangrijk. En voor mij kadert dit hierin. Naast het feit dat er de potentie is om er toch een serieuze koe van te maken. Als men het natuurlijk niet continue zit af te breken met potentieel miserie in de begroting...

Ja en neen. Ik weet dat dit een moeilijk antwoord is. Maar mensen leenden in functie van hun financiële draagkracht (op maandbasis). Het feit of ze 150€ per maand terug kregen in hun eindfactuur daar hield bij mijn weten de bank geen rekening mee om te bepalen hoeveel je kon lenen.

Terwijl met de verlaging van de registratierechten het bedrag dat mensen konden lenen en ook konden geven aan woningen niet veranderd is. Waardoor er geen enkele reden is waarom die prijzen ineens zouden zakken ter waarde van het voordeel van dit verschil in de registratierechten
Met de verlaging van de registratierechten daalde het eigen bedrag dat mensen moesten neerleggen en konden ze dus meer uitgeven (of beslissen om minder te lenen). Maar verder snap ik je redenering nog altijd niet.

1) registratierechten (bij verkoop - al is dat nu natuurlijk serieus minder... anders was 6 - 12% niet slecht zou ik zeggen)
2) erfenisrechten (ondertussen zijn veel van die woningen 300 - 450k waard -> een mengeling van 3, 9 en 27%)
-> voor 300k€ -> 33k€ bij 450k -> 73500€. Al kun je daar relatief gemakkelijk een mouw aan passen met die 3% schenking (al ben ik nog altijd grote voorstander van die schenkingtarieven te verhogen...)
3) gemeentebelastingen : waarom zou je enkel die rekenen van de woning? Doordat ik op plaats x woon, betaal ik op mijn roerende inkomsten gemeentebelasting y. Bij mij is dat vb 7% elk jaar opnieuw.
4) onroerende voorheffing -> bij mij is dat ondertussen 1100 - 1200€ per jaar. Als men eindelijk eens al die KI's zou actualiseren dat zou een goed ding zijn. Maar je moet niet enkel kijken naar de korte termijn. Het is een lange termijn inkomst. Het feit dat ik 1100 + inflatie zolang ik er woon mag betalen. Mijn grootouders wonen ondertussen >50 jaar op hun huidige locatie. Hoezo halen ze dat voordeel van 50k€ nooit op?
...

Al dacht ik niet dat het 50k opbracht maar wel dat het 50k minder kost. De opbrengst zijn die inkomsten uit
Wat niet wil zeggen dat ik geen begrip heb voor uw standpunt. Maar ik ben het er gewoon niet mee eens. Bij het opbouwen van een maatschappij is ervoor zorgen dat mensen een eigen plaats hebben gewoon enorm belangrijk. En voor mij kadert dit hierin. Naast het feit dat er de potentie is om er toch een serieuze koe van te maken. Als men het natuurlijk niet continue zit af te breken met potentieel miserie in de begroting...
1. Registratierechten betaal je enkel bij aankoop, niet bij verkoop.
2. Erfenisrechten is per erver apart, dus bvb 300k over gemiddeld 2 kinderen is 21k, geen 33k. En dat betaal je ook als je geen woning erft, maar de woning net voor overlijden verkocht wordt. Meer zelfs, gezien onroerende/roerende goederen voor erfrecht apart belast worden, is het zelfs voordelig.
3. Waarom zou je die meerekenen als je weet dat je dat zowel als huurder als als eigenaar betaalt? Geen enkele reden om dat mee te rekenen.
4. onroerende voorheffing van 1100-1200 is niet standaard.

Met de verlaging van de registratierechten daalde het eigen bedrag dat mensen moesten neerleggen en konden ze dus meer uitgeven (of beslissen om minder te lenen). Maar verder snap ik je redenering nog altijd niet.

Een woning die te koop stond voor 250k en 12% registratierechten. Die kost 280k. (+ stuk lening en nog wat notariskosten etc, maar laat ons die voor de vergelijking gelijk stellen in beide gevallen - voor gemakkelijkheidsperspectief). Er vanuit gaande dat die 280k effectief een marktprijs is (balans tussen vraag en aanbod). Allez toen ik bij de bank ging horen en ik ging kopen hield ik met mijn totaalbedrag dat ik ter beschikking had rekening.
Een verlaging van de registratierechten van 12% -> 2%. Zorgt ervoor dat de persoon in totaal 255k betaalde tijdens de schok.
Eens de schok verwerkt is (6 maand tot een jaar ?) evolueert die prijs zonder registratierechten 274.4k. en met 2% registratierechten komen we uit op een 280k€.

Er is geen enkele reden waarom de totaalprijs zou zakken zolang de woningen verkocht geraakten aan die marktprijs.

1. Registratierechten betaal je enkel bij aankoop, niet bij verkoop.
2. Erfenisrechten is per erver apart, dus bvb 300k over gemiddeld 2 kinderen is 21k, geen 33k. En dat betaal je ook als je geen woning erft, maar de woning net voor overlijden verkocht wordt. Meer zelfs, gezien onroerende/roerende goederen voor erfrecht apart belast worden, is het zelfs voordelig.
3. Waarom zou je die meerekenen als je weet dat je dat zowel als huurder als als eigenaar betaalt? Geen enkele reden om dat mee te rekenen.
4. onroerende voorheffing van 1100-1200 is niet standaard.

1) ja maar als er een verkoper is, is er ook een koper. En het is een bedrag dat de overheid int. Koop je iets anders dan mocht je ook weer registratierechten leggen (aangezien de meeneembaarheid destijds beperkt was, en nu niets meer... al is het nu ook maar 2 of 3%... dus zoveel is dat nu ook weer niet)
2) het was dan ook een voorbeeld. Er zijn mensen met 1 kind. Jij meldde dat dit nooit of te nooit terugverdiend werd. Maar 50 jaar geleden koste een woning ook geen 300k en was het voordeel dan ook geen 50k€. Uiteindelijk spreken we over absolute bedragen. Wie weet wat het absolute bedrag is 50jaar tov nu tgv inflatie ? Wat ook slecht kan uitdraaien.
3) omdat ik mij niet zie verhuizen om minder gemeentebelasting te betalen als ik eigenaar ben. Maar het is wel een inkomstenstroom voor een gemeente en ook belangrijk voor hen en voor de opbouw van de samenleving daar. Iemand die eigenaar is, gaat hier honkvaster in zijn. En het is om die reden een contribuerende reden. Wat de reden was van mijn vermelding.
4) in 2017-2018 was dat nog +/-900€. Oude woningen hebben gewoon een niet geactualiseerde onroerende voorheffing. Het moment dat je die KI waarde eens gaat actualiseren ga je nog verschieten hoe onstandaard 1100-1200€ is :p. En uiteindelijk is dat normaal als je een index hebt van 9% en 1 van 12% in een jaar dan komt er mooie smak bij. Mijn vader betaalt ook gewoon tussen de 300 en de 500€. Maar die zijn huis is 2 à 3 keer zo groot maar gewoon geen geactualiseerde inschatting van het KI... ter voorbeeld volgens die inschatting was er geen toilet, badkamer, CV, stromend water,.... en volgens die bepaling aan die 300 - 500 is dat er voor de overheid nog altijd niet. Er is een reden waarom in die wetgeving staat dat een actualisatie zich opdringt elke 10 jaar... en er is een reden waarom dit niet gebeurd...

2 ergernissen. Maken misschien deel uit van een groter geheel en wat er fout is met sommige mensen/onze maatschappij

Afgelopen zondag gaan uiteten met bevriend koppel. Heel toffe mensen, alles goed voor mekaar in het leven.
Zij werkt 4/5e (ouderschapsverlof), vrije dag zelf mogen kiezen - systeem bestaat dus je kan het gebruiken - maar zij gebruikt het als extra weekend dag. Naar de kapper, gaan shoppen, terrasjes,.. Maar leven en laten leven, het kan dus doe maar, enjoy.
3x per jaar op vakantie, voorjaar naar Frankrijk, 3 weken bouwverlof want hubby werkt in de bouw en in het najaar midweekje Spanje of Portugal.
Daar loopt het blijkbaar mis want kwam volgende uitspraak

"Goh ik begrijp het niet he, nu doen ze op het werk nog moeilijk over mijn onbetaald verlof dat ik aanvraag"
Mijn reactie was "Ja mja dat is een gunst hè, ze zijn dat niet verplicht"

En dan krijg ik te horen "Allè daar is hij weer met zen regeltjes hoor. Gemakkelijk praten voor iemand met zoveel verlof" "Volgende keer zal ik me wel ziek melden"

Het was gezellig dus ik ben er nie op in gegaan, maar dan denk ik dan:
Ge hebt recht op zoveel, ge pakt ook zoveel (wat mag) en ge moogt ook eens klagen. Maar is het probleem niet dat gij alles moet en iedereen moet aan uw eisen voldoen?
En vooral, val mij nie aan als ik reageer op uw onterecht geklaag

Laatst bewerkt:
Ergernis 2:
Ik zit in een WhatsAppgroep met nog ex collega's. Sprak daar vaak mee af

Ik ben in september op vakantie geweest.
Op 12 september post er iemand een Doodle in die groep met datums (november-december) om af te spreken.
Ik heb dat 's avonds gezien, ik heb niet meteen gereageerd, tis vakantie.

14 september privé bericht "Seg Silence. Zijt gij boos op ons? gij reageer niet op onze berichten, lang niks meer van u laten horen, wilt ge nog wel mee?"

Ff shock, hoe wat waar heb ik gemist?
's avonds geantwoord en die Doodle ingevuld
Nogmaals gekeken, laatste voorgaand bericht gepost in die groep 15 JULI!

We zijn vandaag 8 oktober, er is niet meer gereageerd in die groep. Datums die ik aangaf dat ik kon, kan ik nu niemeer want ik hou geen 6 weekenden vrij.

Wederom de ergernis. Moet echt alles nu meteen als men iets wilt. Moet ik maar alles laten vallen omdat iemand op dat moment een antwoord wil. En moet dat dan op zo'n aanvallende toon.

Pakje verstuurd met bPost vorige week. Vandaag dat pakje zelf ontvangen. Ze hebben dat dus gewoon geleverd op het retouradres ipv de bestemmeling. Track and trace open gedaan en daar staat blijkbaar al van in begin mijn adres op als ontvanger. Foutjes worden gemaakt, maar dit is toch wel bizar.

2 ergernissen. Maken misschien deel uit van een groter geheel en wat er fout is met sommige mensen/onze maatschappij

Afgelopen zondag gaan uiteten met bevriend koppel. Heel toffe mensen, alles goed voor mekaar in het leven.
Zij werkt 4/5e (ouderschapsverlof),
vrije dag zelf mogen kiezen - systeem bestaat dus je kan het gebruiken - maar zij gebruikt het als extra weekend dag. Naar de kapper, gaan shoppen, terrasjes,.. Maar leven en laten leven, het kan dus doe maar, enjoy.
3x per jaar op vakantie, voorjaar naar Frankrijk, 3 weken bouwverlof want hubby werkt in de bouw en in het najaar midweekje Spanje of Portugal.
Daar loopt het blijkbaar mis want kwam volgende uitspraak

"Goh ik begrijp het niet he, nu doen ze op het werk nog moeilijk over mijn onbetaald verlof dat ik aanvraag"
Mijn reactie was "Ja mja dat is een gunst hè, ze zijn dat niet verplicht"

En dan krijg ik te horen "Allè daar is hij weer met zen regeltjes hoor. Gemakkelijk praten voor iemand met zoveel verlof" "Volgende keer zal ik me wel ziek melden"

Het was gezellig dus ik ben er nie op in gegaan, maar dan denk ik dan:
Ge hebt recht op zoveel, ge pakt ook zoveel (wat mag) en ge moogt ook eens klagen. Maar is het probleem niet dat gij alles moet en iedereen moet aan uw eisen voldoen?
En vooral, val mij nie aan als ik reageer op uw onterecht geklaag

Ergernis 2:
Ik zit in een WhatsAppgroep met nog ex collega's. Sprak daar vaak mee af

Ik ben in september op vakantie geweest.
Op 12 september post er iemand een Doodle in die groep met datums (november-december) om af te spreken.
Ik heb dat 's avonds gezien, ik heb niet meteen gereageerd, tis vakantie.

14 september privé bericht "Seg Silence. Zijt gij boos op ons? gij reageer niet op onze berichten, lang niks meer van u laten horen, wilt ge nog wel mee?"

Ff shock, hoe wat waar heb ik gemist?
's avonds geantwoord en die Doodle ingevuld
Nogmaals gekeken, laatste voorgaand bericht gepost in die groep 15 JULI!

We zijn vandaag 8 oktober, er is niet meer gereageerd in die groep. Datums die ik aangaf dat ik kon, kan ik nu niemeer want ik hou geen 6 weekenden vrij.

Wederom de ergernis. Moet echt alles nu meteen als men iets wilt. Moet ik maar alles laten vallen omdat iemand op dat moment een antwoord wil. En moet dat dan op zo'n aanvallende toon.
Misschien ook eens in de spiegel kijken. Ga jij liggen bepalen wat iemand op zijn (ouderschaps)verlof moet gaan doen? Die vakanties doen niet echt terzake. En als iemand dan een ergernis heeft (hij vraagt begot onbetaald verloof, hij zegt niet direct dat hij zich gaat ziek melden om in zijn bouw te werken) ga jij pedant liggen reageren?
En dan zelf moelijk liggen doen door data waar je eerst kon die dan plots nietmeer gaan. Ok maar lig er dan niet van wakker

Gisteren op Reddit een post gezien over Y namen. De correlatie tussen meer naar rechts gaan in het politieke spectrum en het stijgen van het aantal Y namen op de lijst was best grappig.

Pakje verstuurd met bPost vorige week. Vandaag dat pakje zelf ontvangen. Ze hebben dat dus gewoon geleverd op het retouradres ipv de bestemmeling. Track and trace open gedaan en daar staat blijkbaar al van in begin mijn adres op als ontvanger. Foutjes worden gemaakt, maar dit is toch wel bizar.
Het kan nog erger, al is dit verhaal al wel van lang (15jaar?) geleden. Ik had een Senseo besteld bij een Nederlands bedrijf. Goeie deal, want er zat behoorlijk wat korting op (en het was een bedrijf met degelijke reputatie). Ze sturen dat op, maar na enkele dagen krijg ik de melding dat het pakket niet geleverd kon worden op het gegeven adres. Ik bekijk de Track and Trace, en zie dat hun eigen adres als ontvangadres staat aangegeven. Ik heb dit dan gemeld: geen probleem, we sturen het opnieuw. Dat deden ze effectief, maar weer met hetzelfde probleem: ontvangadres = hun eigen adres, met als resultaat dat DHL het pakket weer niet kon afleveren...
Nu waren ze het zelf ook beu, dus kreeg ik mijn geld terug. Ik kreeg echter het bedrag van de Senseo teruggestort zonder de korting: ik kreeg dus meer terug dan ik betaald had. Ik heb het er maar bij gelaten...

Op aanraden van iemand een doosje muntthee in zakskes meegebracht van de winkel: "maar da's écht goeie!!"

Dat staat hier nu al een kwartier te trekken, ruikt fantastisch.. en dan drink je warm water :(

wtf is dat toch met theemensen?

Misschien ook eens in de spiegel kijken. Ga jij liggen bepalen wat iemand op zijn (ouderschaps)verlof moet gaan doen? Die vakanties doen niet echt terzake. En als iemand dan een ergernis heeft (hij vraagt begot onbetaald verloof, hij zegt niet direct dat hij zich gaat ziek melden om in zijn bouw te werken) ga jij pedant liggen reageren?
En dan zelf moelijk liggen doen door data waar je eerst kon die dan plots nietmeer gaan. Ok maar lig er dan niet van wakker
Ouderschapsverlof heeft toch invloed op het aantal vakantiedagen dat je het jaar erna hebt? Dus onrechtstreeks wel invloed op de vraag over onbetaald verlof

Wat ze doen tijdens hun vrije dagen is idd niet mijn zaak, maar ik merk het wel 😊 en ze mogen doen wat ze willen, kom alleen niet klagen
Nee ze gaan zich ziek melden om op vakantie te gaan als hun baas hun onbetaald verlof weigert, veel beter 😂

Ik reageer nie persé pedant omdat ik het beter weet. Wel omdat het me stoort dat ge u verongelijkt voelt en benadeeld omdat men niet al uw eisen wil inwilligen

Over de data lig ik ook niet wakker. Het stoort mij dat als ik ochottekes 1,5 dag niet reageer het catastrofe is. Maar dat er nadien van de "organisator" uit +- 3 weken geen reactie komt

Bij mij vorige week een pakket retour gestuurd naar Conrad, via zo'n pick-up punt waar ik speciaal voor moeten omrijden heb. Duurt een week om in de depot in Duitsland toe te komen. Van de week krijg ik ineens een bericht: "uw pakket is op weg naar u". Die kwezels hebben dat dus gewoon opnieuw opgestuurd ipv die retour af te handelen. Ergste van al is dat dat bedrijf absoluut geen email of telefoonnummers beschikbaar stelt en alles via een onnozele website query moet verlopen (blijkbaar de maatstaf bij vele bedrijven tegenwoordig, maar dat terzijde). Ben eens benieuwd hoe lang het gaat duren eer ik antwoord krijg.

Bij mij vorige week een pakket retour gestuurd naar Conrad, via zo'n pick-up punt waar ik speciaal voor moeten omrijden heb. Duurt een week om in de depot in Duitsland toe te komen. Van de week krijg ik ineens een bericht: "uw pakket is op weg naar u". Die kwezels hebben dat dus gewoon opnieuw opgestuurd ipv die retour af te handelen. Ergste van al is dat dat bedrijf absoluut geen email of telefoonnummers beschikbaar stelt en alles via een onnozele website query moet verlopen (blijkbaar de maatstaf bij vele bedrijven tegenwoordig, maar dat terzijde). Ben eens benieuwd hoe lang het gaat duren eer ik antwoord krijg.

Let ook maar goed op dat ze terug betalen.

Mijn vader bestelt daar vaak, wel als zakelijke klant. Hij heeft het regelmatig voor dat hij iets retour stuurt, ze de creditnota opmaken, maar het vergeten terug te betalen.

Terug
Bovenaan