Met de verlaging van de registratierechten daalde het eigen bedrag dat mensen moesten neerleggen en konden ze dus meer uitgeven (of beslissen om minder te lenen). Maar verder snap ik je redenering nog altijd niet.
Een woning die te koop stond voor 250k en 12% registratierechten. Die kost 280k. (+ stuk lening en nog wat notariskosten etc, maar laat ons die voor de vergelijking gelijk stellen in beide gevallen - voor gemakkelijkheidsperspectief). Er vanuit gaande dat die 280k effectief een marktprijs is (balans tussen vraag en aanbod). Allez toen ik bij de bank ging horen en ik ging kopen hield ik met mijn totaalbedrag dat ik ter beschikking had rekening.
Een verlaging van de registratierechten van 12% -> 2%. Zorgt ervoor dat de persoon in totaal 255k betaalde tijdens de schok.
Eens de schok verwerkt is (6 maand tot een jaar ?) evolueert die prijs zonder registratierechten 274.4k. en met 2% registratierechten komen we uit op een 280k€.
Er is geen enkele reden waarom de totaalprijs zou zakken zolang de woningen verkocht geraakten aan die marktprijs.
1. Registratierechten betaal je enkel bij aankoop, niet bij verkoop.
2. Erfenisrechten is per erver apart, dus bvb 300k over gemiddeld 2 kinderen is 21k, geen 33k. En dat betaal je ook als je geen woning erft, maar de woning net voor overlijden verkocht wordt. Meer zelfs, gezien onroerende/roerende goederen voor erfrecht apart belast worden, is het zelfs voordelig.
3. Waarom zou je die meerekenen als je weet dat je dat zowel als huurder als als eigenaar betaalt? Geen enkele reden om dat mee te rekenen.
4. onroerende voorheffing van 1100-1200 is niet standaard.
1) ja maar als er een verkoper is, is er ook een koper. En het is een bedrag dat de overheid int. Koop je iets anders dan mocht je ook weer registratierechten leggen (aangezien de meeneembaarheid destijds beperkt was, en nu niets meer... al is het nu ook maar 2 of 3%... dus zoveel is dat nu ook weer niet)
2) het was dan ook een voorbeeld. Er zijn mensen met 1 kind. Jij meldde dat dit nooit of te nooit terugverdiend werd. Maar 50 jaar geleden koste een woning ook geen 300k en was het voordeel dan ook geen 50k€. Uiteindelijk spreken we over absolute bedragen. Wie weet wat het absolute bedrag is 50jaar tov nu tgv inflatie ? Wat ook slecht kan uitdraaien.
3) omdat ik mij niet zie verhuizen om minder gemeentebelasting te betalen als ik eigenaar ben. Maar het is wel een inkomstenstroom voor een gemeente en ook belangrijk voor hen en voor de opbouw van de samenleving daar. Iemand die eigenaar is, gaat hier honkvaster in zijn. En het is om die reden een contribuerende reden. Wat de reden was van mijn vermelding.
4) in 2017-2018 was dat nog +/-900€. Oude woningen hebben gewoon een niet geactualiseerde onroerende voorheffing. Het moment dat je die KI waarde eens gaat actualiseren ga je nog verschieten hoe onstandaard 1100-1200€ is

. En uiteindelijk is dat normaal als je een index hebt van 9% en 1 van 12% in een jaar dan komt er mooie smak bij. Mijn vader betaalt ook gewoon tussen de 300 en de 500€. Maar die zijn huis is 2 à 3 keer zo groot maar gewoon geen geactualiseerde inschatting van het KI... ter voorbeeld volgens die inschatting was er geen toilet, badkamer, CV, stromend water,.... en volgens die bepaling aan die 300 - 500 is dat er voor de overheid nog altijd niet. Er is een reden waarom in die wetgeving staat dat een actualisatie zich opdringt elke 10 jaar... en er is een reden waarom dit niet gebeurd...