SUV's en hun bestuurders...
Om naar het station te fietsen rij ik altijd via een asfaltweg door de velden, oorspronkelijk bedoeld voor plaatselijk verkeer. Sinds een tijd is die weg echter een echte sluiproute geworden voor automobilisten die de steenwegen en een druk kruispunt aan die twee steenwegen willen vermijden, dus rijden ze allemaal maar binnendoor via woonwijken en landelijke wegen. Meegaand met de trend zijn bijna al die wagens tegenwoordig SUV's. Dit gaat van de privé Dacia Duster tot (het grote deel) de (elektrische) bedrijfswagens genre BMW X*, Audi Q*, Volvo XC*... Maar allemaal hebben ze één ding gemeen, ze willen met een grote lompe wagen rijden maar weten eigenlijk niet waarom. Ze kunnen elkaar met moeite kruisen op die wegen omdat ze er amper deftig mee kunnen rijden, ze durven geen fietsers voorbij en hangen dan maar in je gat, bij het kruisen moet je soms opletten of je ligt in de gracht, ... En velen kunnen zich op die landelijke banen nog niet eens aan de maximumsnelheid houden, terwijl 50 km/u daar eigenlijk al te snel is met al die kronkels en obstakels. Dus altijd snel optrekken en afremmen is the way to go bij die elektrische monsters.
Wat meer richting het station moet ik door een woonwijk die ook kreunt onder dat sluipverkeer in beide richtingen. Gezien daar langs één kant geparkeerd wordt kunnen wagens elkaar daar niet kruisen, dus SUV's zeker niet. Ik sta daar met mijn fiets vaak ook stil omdat ik achter zo een bulldozer sta die niet kan passeren. Maar omdat een bestuurder van een SUV zich wat meer voelt dan een ander hebben ze er iets op gevonden. Ze rijden gewoon met één kant het voetpad op (en het is er zo een met een hoge borduur en geen schuine) en kruisen op die manier de wagens die van de andere kant komen. Tegenwoordig is het al bon ton dat de baan uitgebreid lijkt te zijn met de helft van dat voetpad, want er wordt al tegen een redelijke snelheid overgevlamd. Gevolg is nu dat over een lengte van enkele tientallen meters heel dat voetpad al in frut gereden is, overal losliggende en gebarsten stoeptegels. Dat het voetpad ook gebruikt wordt door voetgangers is bijzaak.