- Een technieker van Vandenborre: € 120/uur, exclusief vaste fee, exclusief aanrijdkosten en exclusief wisselstukken. Is dat een raketgeleerde die naar mijn droogkast komt kijken ofzo? En dan afvragen waarom we in een wegwerpmaatschappij zijn terecht gekomen.
- Voor zoiets banaals als het vervangen van zomerbanden naar winterbanden heb ik begin oktober contact opgenomen. Met de vraag of er volgende week dinsdag nog een plaatsje vrij was om mijn banden te vervangen. Ok, ik heb wel standaard bandenmaten, maar je kan maar beter ruim op voorhand boeken dacht ik.

Was ik daar even verkeerd:
1) Die gasten zitten volgeboekt tot fucking december, het moment dat ik daar buiten rijd met mijn winterbanden mag ik al beginnen denken om er terug zomerbanden op te steken.
2) Bovendien: haha, beste klant van ons, dacht jij eventjes dat jij zélf ging beslissen wanneer je langskomt? Neen, als antwoord op mijn vraag begin oktober kreeg ik het volgende: "We hebben u ingeboekt op x december om y uur." Ik had echt zoiets van: Bedankt om eventjes mijn agenda te bepalen, arrogante zak. Denk je dat ik, en gans mijn omgeving, mijn hele leven organiseer rond het vervangen van de banden van mijn auto?!
Nu heb ik exact op dat moment een meeting request voor een belangrijke vergadering waar minstens 15 mensen aan deelnemen en waarvoor mijn aanwezigheid vereist is. En nu zou ik die moeten laten verzetten omdat Keizer Bandencentrale bepaald heeft dat ik op dat momenten mijn banden moest komen vervangen.

Hop, naar achter schuiven die handel. Benieuwd wanneer het nu zal zijn. Als ik crash tussen nu en de eigenlijke afspraak, stel ik ze aansprakelijk.
- Vanmorgen vroeg hoorde ik gerommel en gebonk op ons dak en een fahr die gans mijn slaapkamer verlichtte.

Ik ga naar buiten. De aannemer van die irritante kutburen die dezelfde ziekte heeft als zijn klant: denken dat de evenaar door zijn reet loopt en dat het allemaal zijn eigen grond en zijn eigen eigendom is. Ze stonden daar al met allerlei zwaar werkmateriaal, ladders, nagels ... onbeschermd op mijn dak te werken met twee. Ik naar buiten, mijn ladder genomen en heb ze verwelkomd op ons dak.
Mac-bc: "Zeg, moeten jullie vandaag toevallig vanop ons dak werken?"
Aannemer stamelend en al ruime tijd staand op ons dak: "Ja, eigenlijk wel"
Mac-bc op licht sarcastische wijze: "Ah ok, wel, je krijgt mijn toestemming daarvoor." *BURN*
Aannemer stamelend: "Ah, hehe, merci hé."
Nog gevraagd om het proper achter te laten en bescherming te leggen onder zware materialen zodat mijn dakhuid en onderliggende isolatie niet beschadigd geraakt. Vrij standaard zou ik denken? Zeker wanneer het van een ander is. Zeker wanneer je het allemaal ongevraagd doet. Neen?
Liggen mijn standaarden nu werkelijk zo hoog? Dat je gewoon even als buur en/of als aannemer aanbelt, klopt, belt, berichtje stuurt, whatsappje stuurt, telegram stuurt, postduif stuurt, ... wanneer je vanop ons dak werken moet uitvoeren en pal voor ons raam staat, waar we evengoed volledig naakt hadden kunnen staan.
Dit nota bene nadat onze buur ons dak al 10 maanden als werfzone gebruikt. Twee maanden geleden nog zijn verroeste nagels, steenpuin en (de intussen beschimmelde) OSB-platen zelf verwijderd van ons dak omdat hij het zelf maar niet deed. Hij had geen tijd want hij was te druk bezig met ons een kloot af te draaien op andere vlakken.