Rant, maar ik lees triggerende berichten op andere subsecties van het forum:
Ik heb me vorig jaar een koersfiets aangeschaft, en ik vind het nog veel fijner dan ik had gedacht om daarmee rond te rijden. Ik schaam me echter soms om op dat soort fiets op de baan te komen, omdat je al weet dat sommige mensen niets van je moeten weten. En terecht. Een kleine greep van wat ik "wielerterroristen" de voorbije zomerweken al heb zien doen:
- Op straat rijden, vlak naast een fietspad
- Ik heb nu zelf een koersfiets, dus ik begrijp het een beetje beter (fietspaden zijn soms echt gewoonweg dramatisch) maar het mag nog steeds niet en ik zou het zelf nooit doen. Ik heb er zelfs eentje zien rijden vlak naast zo'n typisch "moordstrookje". Die moest letterlijk maar vijf centimeter afwijken naar links en hij zat op de (drukke) rijbaan van de wagens.
- Flagrant alles van verkeersregels en negeren
- Diagonaal de baan oversteken terwijl er auto's rijden, stukje over het voetpad knallen om andere (tragere) fietser te ontwijken, ...
- Op "fietsostrades" de wegpiraat uithangen
- Wanneer er eentje net achter pakweg twee oudjes rijdt die een gewone fietser gaan kruisen, daar toch nog net tussen willen wringen zodanig dat de gewone fietser en de oudjes in de remmen moeten. Ze kunnen hun Strava-statistieken toch niet in gevaar brengen zeker!
- In een bocht rakelings voorbijscheuren in plaats van heel even te wachten. Als er dan een tegenligger komt, plak je er recht tegen.
- Nul hoffelijkheid
- Gewoon 'HEY HEY HEY OPGEPAST' roepen in plaats van een bel te gebruiken (want ja, die bel voegt 0.3% gewicht toe; da's maar een fractie van wat die bierpens toevoegt, maar goed)
- Als ze een bel hebben, met dat ding rinkelen alsof ze een bom in hun rugzak hebben zitten. Dat koppel met hun kind zal wel uit de weg gaan, heb nu eens geduld.
- Zichzelf in gevaar brengen
- De baan oversteken zonder kijken, afslagen zonder teken te doen, ... Ze gaan er altijd maar van uit dat de wagens wel in de remmen zullen schieten.
Ik ben er nu (technisch gezien) zelf eentje, dus denk niet dat ik zonder reden schiet op wielerfanaten, maar verdorie zeg, ik denk echt dat het percentage aan klojo's daar een heel pak hoger ligt dan in andere sporten. Het is dat Speedpedelec'en geen hobby is, anders stonden die ook op het hoogste schavot.
Je herkent ze ook onmiddellijk:
- Middelbare leeftijd
- Vaak staan ze niet super strak
- Volledige (dure) wielrennersplunje
- Dure fiets
Meestal als ik dat zie, dan weet ik dat er problemen gaan volgen. Echt oudere mensen of jongeren die wel strak staan (en vermoedelijk trainen voor hun hobby of semi-prof bestaan) die zijn in mijn ervaring vaker wel wat meer bezig met anderen in plaats van enkel met zichzelf.