Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Takeaway nog eens gebruikt, want er was geen eten in huis en ik had eens zin in wat anders dan altijd diezelfde pizza's of kebab. Dus kip tikka massala. Lauw toegekomen, de saus half opgedroogd in de rijst en de kip was droog.

Ik weiger het om nog zo van deze diensten te gebruiken. Toen ik zag dat ik meer op de app moest betalen dan als ik het ging halen. Of dat de bezorgingskosten bijna evenveel waren als een big mac zelf en dat allemaal voor lauw eten...

Nope alles eraf gegooid.

Ik weiger het om nog zo van deze diensten te gebruiken. Toen ik zag dat ik meer op de app moest betalen dan als ik het ging halen. Of dat de bezorgingskosten bijna evenveel waren als een big mac zelf en dat allemaal voor lauw eten...

Nope alles eraf gegooid.
Tja ze moeten ergens de bezorger mee betalen he. Ik vraag me soms af hoe ze daar geld aan over houden. Als ik een pitta bestel bij mijn vaste dan moet die daar 20 minuten enkel mee rijden tot bij mij. Ik vroeg me altijd al af of die pittazaken dienen om zwart geld wit te wassen en ik las hier op het forum ergens een post die dat impliceerde vorige week. Ik zou het nog gaan geloven.

Over lauw eten: bestel dan elders. Ik heb vorige week nog eens een pizza besteld en die kwam zo heet toe dat ik moest blazen voor ik hem kon eten, en ik had eerst al lookbroodjes gegeten.

Tja ze moeten ergens de bezorger mee betalen he. Ik vraag me soms af hoe ze daar geld aan over houden. Als ik een pitta bestel bij mijn vaste dan moet die daar 20 minuten enkel mee rijden tot bij mij. Ik vroeg me altijd al af of die pittazaken dienen om zwart geld wit te wassen en ik las hier op het forum ergens een post die dat impliceerde vorige week. Ik zou het nog gaan geloven.

Over lauw eten: bestel dan elders. Ik heb vorige week nog eens een pizza besteld en die kwam zo heet toe dat ik moest blazen voor ik hem kon eten, en ik had eerst al lookbroodjes gegeten.
They don't... die bezorgdiensten zijn een loss-loss-loss: slecht voor de restaurant uitbaters die worden uitgeperst, slecht voor de klanten die matige kwaliteit krijgen voor teveel geld, slecht betaalde koerierbaatjes, en vaak negatieve bedrijfsresultaten. Dat laatste is gewoon een race to the bottom: concurrentie uit de markt werken om finaal een monopolie positie op te bouwen en dán de prijzen verhogen voor alle andere partijen. Enshittification 101.

Ik zeg niet dat ze de bezorger niet fair moeten betalen ik zeg gewoon financieel is het weggegooid geld.

Als ik naar de MCD ga en 20 chicken nuggets + 1 big mac broodje bestel dan betaal ik daar 16€. Als ik hetzelfde bestel via delivero is dat 25.90€

Gemakzucht is mij geen 10€ extra waard dan ga ik het gewoon halen.

They don't... die bezorgdiensten zijn een loss-loss-loss: slecht voor de restaurant uitbaters die worden uitgeperst, slecht voor de klanten die matige kwaliteit krijgen voor teveel geld, slecht betaalde koerierbaatjes, en vaak negatieve bedrijfsresultaten. Dat laatste is gewoon een race to the bottom: concurrentie uit de markt werken om finaal een monopolie positie op te bouwen en dán de prijzen verhogen voor alle andere partijen. Enshittification 101.
Ah, the Netflix way dus.

Ah, the Netflix way dus.
Pretty much, alleen... die hádden een monopolie en die krijgen hoe langer hoe meer concurrentie bij :tongue:

Subscription Tiers zijn meestal een dead give-away. Bij Just Eat/Take-away ga je op termijn waarschijnlijk opties krijgen voor "priority delivery". Of misschien bestaat het al? :unsure: Ik gebruik die dingen niet. Een beetje zoals met de priorzegels van de post dus, dingen die eigenlijk standaard dienstverlening zouden moeten zijn wegsteken achter een soort paywall.

Ik zeg niet dat ze de bezorger niet fair moeten betalen ik zeg gewoon financieel is het weggegooid geld.

Als ik naar de MCD ga en 20 chicken nuggets + 1 big mac broodje bestel dan betaal ik daar 16€. Als ik hetzelfde bestel via delivero is dat 25.90€

Allemaal goed als je een firmawagen hebt die u niks kost. Als je zelf uwe naft/slijtage moet betalen is dat ook niet gratis + tijd inruilen voor geld is vanaf een bepaald punt bijna altijd een slechte investering. Al is het maar een half uurtje over en weer naar de McDo: die tijd had je aan iets anders kunnen spenderen. Hell, er zijn gerechten die je op een kwartier zelf maakt die en lekkerder en minder ongezond zijn. :tongue:

Laatst bewerkt:
Hell, er zijn gerechten die je op een kwartier zelf maakt die en lekkerder en minder ongezond zijn. :tongue:

Dat is het beste, gewoon gezond iets eten.

Voor de rest, persoonlijk een auto dient om mee gereden te worden. In mijn geval heb ik een oude afbetaalde auto die voor zijn leeftijd echt zuinig is. Ik maak mij al lang geen zorgen meer over slijtage/naft.

Nu als ik binnenkort die Porsche 992 turbo ga kopen dan is het een ander verhaal :oi22:

530493628_1399787951744898_1576921429149064963_n.jpg

Deliveroo vind ik persoonlijk ook te duur en maak er zelden gebruik van. Hier in Leuven is levering bij Deliveroo steeds 5 euro. Van 10 euro had ik nog niet gehoord, dat is er echt compleet over. Ik gebruik altijd TakeAway want daar kost de levering 1,99 à 2,99 euro en je kan resto's aanduiden die gratis leveren.

Rant, maar ik lees triggerende berichten op andere subsecties van het forum:

Ik heb me vorig jaar een koersfiets aangeschaft, en ik vind het nog veel fijner dan ik had gedacht om daarmee rond te rijden. Ik schaam me echter soms om op dat soort fiets op de baan te komen, omdat je al weet dat sommige mensen niets van je moeten weten. En terecht. Een kleine greep van wat ik "wielerterroristen" de voorbije zomerweken al heb zien doen:
  • Op straat rijden, vlak naast een fietspad
    • Ik heb nu zelf een koersfiets, dus ik begrijp het een beetje beter (fietspaden zijn soms echt gewoonweg dramatisch) maar het mag nog steeds niet en ik zou het zelf nooit doen. Ik heb er zelfs eentje zien rijden vlak naast zo'n typisch "moordstrookje". Die moest letterlijk maar vijf centimeter afwijken naar links en hij zat op de (drukke) rijbaan van de wagens.
  • Flagrant alles van verkeersregels en negeren
    • Diagonaal de baan oversteken terwijl er auto's rijden, stukje over het voetpad knallen om andere (tragere) fietser te ontwijken, ...
  • Op "fietsostrades" de wegpiraat uithangen
    • Wanneer er eentje net achter pakweg twee oudjes rijdt die een gewone fietser gaan kruisen, daar toch nog net tussen willen wringen zodanig dat de gewone fietser en de oudjes in de remmen moeten. Ze kunnen hun Strava-statistieken toch niet in gevaar brengen zeker!
    • In een bocht rakelings voorbijscheuren in plaats van heel even te wachten. Als er dan een tegenligger komt, plak je er recht tegen.
  • Nul hoffelijkheid
    • Gewoon 'HEY HEY HEY OPGEPAST' roepen in plaats van een bel te gebruiken (want ja, die bel voegt 0.3% gewicht toe; da's maar een fractie van wat die bierpens toevoegt, maar goed)
    • Als ze een bel hebben, met dat ding rinkelen alsof ze een bom in hun rugzak hebben zitten. Dat koppel met hun kind zal wel uit de weg gaan, heb nu eens geduld.
  • Zichzelf in gevaar brengen
    • De baan oversteken zonder kijken, afslagen zonder teken te doen, ... Ze gaan er altijd maar van uit dat de wagens wel in de remmen zullen schieten.
Ik ben er nu (technisch gezien) zelf eentje, dus denk niet dat ik zonder reden schiet op wielerfanaten, maar verdorie zeg, ik denk echt dat het percentage aan klojo's daar een heel pak hoger ligt dan in andere sporten. Het is dat Speedpedelec'en geen hobby is, anders stonden die ook op het hoogste schavot.

Je herkent ze ook onmiddellijk:
  • Middelbare leeftijd
  • Vaak staan ze niet super strak
  • Volledige (dure) wielrennersplunje
  • Dure fiets
Meestal als ik dat zie, dan weet ik dat er problemen gaan volgen. Echt oudere mensen of jongeren die wel strak staan (en vermoedelijk trainen voor hun hobby of semi-prof bestaan) die zijn in mijn ervaring vaker wel wat meer bezig met anderen in plaats van enkel met zichzelf.

• Middelbare leeftijd
  • Dure fiets
Meestal als ik dat zie, dan weet ik dat er problemen gaan volgen. Echt oudere mensen of jongeren die wel strak staan (en vermoedelijk trainen voor hun hobby of semi-prof bestaan) die zijn in mijn ervaring vaker wel wat meer bezig met anderen in plaats van enkel met zichzelf.
zéér herkenbaar, je vergeet er nog enkele:
* komen enkel naar buiten als het mooi weer is
* hoge concentraties op zondagochtend
* liefst ook zéér luid babbelend tegen elkaar

Diegenen die echt strak staan zie ik zelden in zo'n peloton fietsen trouwens

ik denk echt dat het percentage aan klojo's daar een heel pak hoger ligt dan in andere sporten.

Hoeveel andere sporten worden beoefend op de openbare weg, waarvan je dagelijks tientallen atleten tegenkomt als je zelf even op de baan bent?

Heeft niets met de sport te maken, maar alles met de zichtbaarheid.

De zaken die jij opsomt zie ik ook dagelijks van alle andere zwakke weggebruikers, en dan denk je "idioot". Zie je iemand op een koersfiets dit doen, denk je "ja zie, weer zo een wielerterrorist".

Hoeveel andere sporten worden beoefend op de openbare weg, waarvan je dagelijks tientallen atleten tegenkomt als je zelf even op de baan bent?

Lopers... en die gedragen zich prima
Wandelaars... en die gedragen zich prima
Afgetrainde coureurs die meestal alleen of in duo fietsen en die gedragen zich prima

't zijn echt wel die pelotons Leffe-coureurs op zondagmorgen die een pest zijn

Lopers... en die gedragen zich prima
Wandelaars... en die gedragen zich prima
Afgetrainde coureurs die meestal alleen of in duo fietsen en die gedragen zich prima

't zijn echt wel die pelotons Leffe-coureurs op zondagmorgen die een pest zijn

Ik kom als 'afgetrainde coureur' nochtans vaak wandelaars tegen die het nodig vinden om heel het fietspad in te palmen, hoe breed dit ook mag zijn. Als je dan belt zijn ze slechtgezind dat ze opzij moeten gaan.

Of wandelaars die zonder kijken het fietspad of rijbaan oversteken, op de meest onverwachte plaatsen en momenten.

Lopers gedragen zich inderdaad over het algemeen prima, maar de meeste lopers dat ik ken, die zoeken vooral parken/bossen en onverharde wegen op. Dan heb je sowieso al weinig kans op conflictsituaties met andere weggebruikers.

Waarmee ik niet wil zeggen dat er niet heel wat idioten op zondag naar het café fietsen.

De zaken die jij opsomt zie ik ook dagelijks van alle andere zwakke weggebruikers, en dan denk je "idioot". Zie je iemand op een koersfiets dit doen, denk je "ja zie, weer zo een wielerterrorist".
Eigenlijk niet mee akkoord, sorry. Niet met de benaming "atleet" en ook niet met jouw opmerking dat het louter met de zichtbaarheid te maken heeft.

Waar ik woon zijn veel wandel- en looproutes. Met lopers en wandelaars heb ik eigenlijk bijna nooit een probleem. En als die dan eens iets dom doen (en dat doen ze zeker) dan is dat meestal uit "stommigheid" en excuseren die zich als je een gebaar maakt van "pas toch op" of je er iets van zegt. Idem voor gewoon recreationele fietsers (denk aan koppeltjes op de elektrische fiets of oudere mensen die hun conditie op peil willen houden). Terwijl ik die wielertoeristen die zich gedragen alsof ze aan het opwarmen zijn voor een wielerklassieker toch heel vaak obscene gebaren zie maken of mensen zie uitmaken terwijl ze zelf in de fout gaan. Alles om maar geen paar km/u te moeten vertragen voor hun Strava sessie zeker?

En zoals ik al zei: ik kom op mijn vaste fietsroute (grotendeels langs een fietsostrade) een grote verscheidenheid aan liefhebbers tegen. Het overgrote merendeel gedraagt zich prima. Het is heel vaak in de vakantie of in het weekend dat je met die 40-50'ers te maken krijgt die je er al van vrij ver kan uithalen.

Maar ja, het is natuurlijk anekdotisch. Neemt niet weg dat ik op bijvoorbeeld zondagvoormiddag liever niet langs daar rijd, omdat er altijd wel gevaarlijke situaties voorvallen met dat soort "zondagswielrenners".

Rant, maar ik lees triggerende berichten op andere subsecties van het forum:

Ik heb me vorig jaar een koersfiets aangeschaft, en ik vind het nog veel fijner dan ik had gedacht om daarmee rond te rijden. Ik schaam me echter soms om op dat soort fiets op de baan te komen, omdat je al weet dat sommige mensen niets van je moeten weten. En terecht. Een kleine greep van wat ik "wielerterroristen" de voorbije zomerweken al heb zien doen:
  • Op straat rijden, vlak naast een fietspad
    • Ik heb nu zelf een koersfiets, dus ik begrijp het een beetje beter (fietspaden zijn soms echt gewoonweg dramatisch) maar het mag nog steeds niet en ik zou het zelf nooit doen. Ik heb er zelfs eentje zien rijden vlak naast zo'n typisch "moordstrookje". Die moest letterlijk maar vijf centimeter afwijken naar links en hij zat op de (drukke) rijbaan van de wagens.
  • Flagrant alles van verkeersregels en negeren
    • Diagonaal de baan oversteken terwijl er auto's rijden, stukje over het voetpad knallen om andere (tragere) fietser te ontwijken, ...
  • Op "fietsostrades" de wegpiraat uithangen
    • Wanneer er eentje net achter pakweg twee oudjes rijdt die een gewone fietser gaan kruisen, daar toch nog net tussen willen wringen zodanig dat de gewone fietser en de oudjes in de remmen moeten. Ze kunnen hun Strava-statistieken toch niet in gevaar brengen zeker!
    • In een bocht rakelings voorbijscheuren in plaats van heel even te wachten. Als er dan een tegenligger komt, plak je er recht tegen.
  • Nul hoffelijkheid
    • Gewoon 'HEY HEY HEY OPGEPAST' roepen in plaats van een bel te gebruiken (want ja, die bel voegt 0.3% gewicht toe; da's maar een fractie van wat die bierpens toevoegt, maar goed)
    • Als ze een bel hebben, met dat ding rinkelen alsof ze een bom in hun rugzak hebben zitten. Dat koppel met hun kind zal wel uit de weg gaan, heb nu eens geduld.
  • Zichzelf in gevaar brengen
    • De baan oversteken zonder kijken, afslagen zonder teken te doen, ... Ze gaan er altijd maar van uit dat de wagens wel in de remmen zullen schieten.
Ik ben er nu (technisch gezien) zelf eentje, dus denk niet dat ik zonder reden schiet op wielerfanaten, maar verdorie zeg, ik denk echt dat het percentage aan klojo's daar een heel pak hoger ligt dan in andere sporten. Het is dat Speedpedelec'en geen hobby is, anders stonden die ook op het hoogste schavot.

• Middelbare leeftijd
  • Dure fiets

God test mij elke keer als ik ze op de weg zie fietsen. Ik vraag mij altijd af hoeveel punten ik zou krijgen moest ik gas geven.

Ook al zijn ze in een kleine groep en hebben ze genoeg plaats op het fietspad, op de straat fietsen is als een drug voor sommige wielertoeristen.

Misschien is de gemeenschappelijke noemer gewoon dat veel mensen eikels zijn eenders hoe ze zich verplaatsen. De persoon die vindt dat iedereen voor hem moet wijken wanneer hij met de auto onderweg is, gaat zich ook zo gedragen als hij daarna op zijn koersfietske stapt. 't is echt niet het voertuig hoor.

God test mij elke keer als ik ze op de weg zie fietsen. Ik vraag mij altijd af hoeveel punten ik zou krijgen moest ik gas geven.

Ook al zijn ze in een kleine groep en hebben ze genoeg plaats op het fietspad, op de straat fietsen is als een drug voor sommige wielertoeristen.
Je zou veel punten krijgen, alleen zullen het slechte zijn en steken ze je hopelijk voor de rest van je tijd de bak in. Want hoeveel tijd verlies je dan, als het een volle minuut is het zal veel zijn.

Maar ja het zijn altijd de wielertoeristen natuurlijk. De 70 jarigen die hun elektrische bak niet onder controle hebben waardoor ze over de weg zwalpen en te zwak zijn om het gewicht te kunnen dragen en ook nog eens stokkedoof zijn dat is allemaal niet erg want het is maar op 1 soort dat er altijd moet gezaagd worden. Het is nochtans met die groep dat de meeste ongevallen gebeuren.

Wat trouwens een hele grote minderheid is. De meeste rijden reglementair op de baan. Vanaf 15 (binnenkort vanaf 10) mag het en moet er geen volgwagen of niks mee zijn.

Terug
Bovenaan