Je ergernissen van vandaag - Deel 2

ergernis: meer en meer restaurants gaan de "tapas tour" op.
Ik kreeg zopas antwoord op mijn negatieve review van die uitbater, toen ik ook vermelde dat wij 3 gerechten van de kaart kozen, (1,5 voor ik en 1,5 voor mijn vrouw). En nog honger hadden nadien.

Ok de prijs was aan de lage kant, 13 a 15 euro per "gerecht", maar wij hadden daar dus bijlange niet mee genoeg. Dit was eerder tapas.

Die uitbater reageerde dat we dan maar eerder 5 a 6 gerechtjes moesten kiezen. Maar dan zou ik aan 75 of 90 euro liggen.
Bovendien zei hij dat mijn review "hard was aangekomen bij hem". Tja sorry, maar de waarheid mag toch gezegd worden?
De rekening is bij mij ook hard aangekomen in combinatie met onze lege magen.

Noem mij gerust ouderwets, maar ik hou niet van die "formules". Geef mij maar gewoon een goed hoofdgerecht, maar ja, daar kunnen ze natuurlijk moeilijk 40 of 45 euro voor vragen dan in dat mexicaans restaurant.

Meer en meer restaurants lijken die tour op te gaan, maar ik vind dat een regelrechte cash grab. Geef mij maar gewoon de normale gang van zaken (voorgerecht eventueel, hoofdgerecht, dessert).

Ter info, de 3 "gerechten" waren:

1) een bordje met 5 minuscule kroketjes (de helft van een normale kroket), gevuld met een oranje smurrie. Maar zeker geen kaas of garnalen.

2) een bordje met 2 flensjes (mini pannekoeken) met pulled chicken op. Ook weer een portie voor een kitten van 3 maand oud.

3) een bordje met 3 driehoekvormige croque's, laat ons zeggen 5 op 5 cm, en nog geen centimeter dik.

erbarmelijk.

tenslotte: de reviews, daar kan je helaas ook niet meer op voortgaan. Ik ken zelfs iemand die instant een korting geeft op de rekening, als je onmiddellijk ter plaatse een positieve review post. Hoe waarheidsgetrouw kan je die dan nog gaan nemen..

Laatst bewerkt:
Niets hebben mogen eten sinds gisteren 18h tot het onderzoek om 14h terwijl je een middeltje moet innemen om uw darmen proper te maken.

Yay colloscopie. Nu bon, in ieder geval al beter dan een endoscopie. Hier word je tenminste voor in een slaaproes gedaan. Ik voel mij een sanitaire leiding...

Ik heb ook een licht-verhoogd risico. (Nog) niet bij mijn vader geconstateerd (wel prostaatkanker) maar mijn grootvader is overleden aan darmkanker.

Wat ik niet begrijp aan onze preventie-strategie in dit land:
  • De ene keer wordt een regelmatige stoelgangtest aangeraden, en daarmee zou je safe moeten zitten
  • De andere keer spreekt men direct over een colloscopie
Ok, dat je met het tweede veel zekerder bent van uw stuk, dat zal wel zo zijn. Maar betekent dat dat de stoelgangtest niet waterdicht is? En zoja, kunnen ze dat niet in cijfers uitdrukken? Als je darmkanker zou hebben, wat is dan het risico dat het niet-gedetecteerd wordt door de stoelgangtest? 1% of 99%?
Dat zijn toch relevante vragen? Maar als ik die aan de huisarts stel, dan ben ik precies de eerste en enige op deze planeet die deze vragen stelt.

Laatst bewerkt:
ergernis: meer en meer restaurants gaan de "tapas tour" op.
Ik kreeg zopas antwoord op mijn negatieve review van die uitbater, toen ik ook vermelde dat wij 3 gerechten van de kaart kozen, (1,5 voor ik en 1,5 voor mijn vrouw). En nog honger hadden nadien.

Ok de prijs was aan de lage kant, 13 a 15 euro per "gerecht", maar wij hadden daar dus bijlange niet mee genoeg. Dit was eerder tapas.

Die uitbater reageerde dat we dan maar eerder 5 a 6 gerechtjes moesten kiezen. Maar dan zou ik aan 75 of 90 euro liggen.

Noem mij gerust ouderwets, maar ik hou niet van die "formules". Geef mij maar gewoon een goed hoofdgerecht, maar ja, daar kunnen ze natuurlijk moeilijk 40 of 45 euro voor vragen dan in dat mexicaans restaurant.

Meer en meer restaurants lijken die tour op te gaan, maar ik vind dat een regelrechte cash grab. Geef mij maar gewoon de normale gang van zaken (voorgerecht eventueel, hoofdgerecht, dessert).
Volledig akkoord.

Ik ga nooit zelf kiezen om ergens tapas te eten. Altijd zakzetterij. Dat zijn gewoon veredelde aperitiefhapjes waarbij je dan plots gegeten zou moeten hebben. En je weet ook nooit op voorhand hoeveel je moet bestellen om genoeg te hebben, bij het ene restaurant zijn het er 2 bij het andere 20. En dan heb je soms nog van die situaties à la: "je bent met 5 en er zijn 4 hapjes" of "je bent met 4 en er zijn 5 hapjes" of ... Om dan een negotiatie te moeten opstarten onder tafelgenoten.

Ugh, laat maar al zitten. Ik heb al geen honger meer.

Binnengaan in een kledijwinkel en een verkoopster die direct op u springt om te vragen of ze kan helpen.

Ik ben een man en als ik een winkel ga weet ik wat ik wil en zal het ik het kopen.
En als ik dan al hulp nodig zou hebben zal ik het wel zelf zeggen.

Leren die verkoopsters dat niet?
In de tijd die het duurt om dit bericht te typen kan je ongeveer 16 keer 'nee dank u' uitspreken. :p

Ik heb ook een licht-verhoogd risico. (Nog) niet bij mijn vader geconstateerd (wel prostaatkanker) maar mijn grootvader is overleden aan darmkanker.

• De ene keer wordt een regelmatige stoelgangtest aangeraden, en daarmee zou je safe moeten zitten
Ok, dat je met het tweede veel zekerder bent van uw stuk, dat zal wel zo zijn. Maar betekent dat dat de stoelgangtest niet waterdicht is? En zoneen, kunnen ze dat niet in cijfers uitdrukken? Als je darmkanker zou hebben, wat is dan het risico dat het niet-gedetecteerd wordt door de stoelgangtest?

Niet direct een idee, maar het is wel verschillend natuurlijk.

1) stoelgangtest is volgens mij enkel als eerste detectie, waarna als men denkt dat er iets is men een colloscopie uitvoert.
2) colloscopie wordt enkel gedaan bij een hoger risico, aangezien men naast het uitvoeren van een inspectie met de camera er ook voor zorgt dat men bestaande polliepen direct aanpakt en verwijderd alsook stalen kan nemen van zaken waar men eventueel over twijfelt.

Mijn inziens is het dan ook een pre preventieve maatregel. Zodanig dat men bij de mensen met helemaal geen risico op uw 55ste ze niet al die belgen een colloscopie moeten geven.

Volledig akkoord.

Ik ga nooit zelf kiezen om ergens tapas te eten. Altijd zakzetterij. Dat zijn gewoon veredelde aperitiefhapjes waarbij je dan plots gegeten zou moeten hebben. En je weet ook nooit op voorhand hoeveel je moet bestellen om genoeg te hebben, bij het ene restaurant zijn het er 2 bij het andere 20. En dan heb je soms nog van die situaties à la: "je bent met 5 en er zijn 4 hapjes" of "je bent met 4 en er zijn 5 hapjes" of ... Om dan een negotiatie te moeten opstarten onder tafelgenoten.

In japan is dat standaard... zodanig dat we van alles iets kunnen proeven. Ik had toch liever een gewone maaltijd hoor. Nu bon, gewoon daar niet naartoe gaan.

Of een tapas nemen en dan een friet uithalen ;p. Is een pak goedkoper dat laatste dan nog 2 - 4 extra tapaskes te nemen.

Bedrijven die hip proberen te zijn.

IMG-7388.jpg

Laatst bewerkt:
Volledig akkoord.

Spijtig genoeg weet je het dus nooit op voorhand.

Ik heb onlangs op reis echt wel goede mexicaanse restaurants gedaan hoor. (oa die Rosa Negra die hier in het barcelona topic door iemand werd aangeraden). Waar je een dikke burrito voor je krijgt, of goed gevulde quesidilla's...

Zelfs gewoon die ketens als TEX MEX, of de fastfood variant Taco Bell, zijn kwalitatief niet zo slecht. Ik ben zeker niet kieskeurig, maar verdorie, bied dan toch ook gewone hoofdgerechten aan, voor mensen die geen tapas stijl willen eten. Zo is er voor elk wat wils.

Ik heb nu dus 2 slechte ervaringen in Brugge op korte tijd, er is nu nog een 3e zaak die ik ga uit proberen; hopelijk valt die mee!

Erg spijtig dat de Tex mex er niet meer is :(

Bijkomende ergernis: je krijgt dan de rekening, en er staat op "dit is geen geldig btw kasticket". wtf. waarom niet in godsnaam.
Ik geef steeds mijn restaurant bonnen aan mijn baas, die kan dat inbrengen in de boekhouding. Slaat toch nergens op dat je specifiek moet gaan vragen om een nieuwe bon te krijgen die wel ingeboekt kan worden.

1) stoelgangtest is volgens mij enkel als eerste detectie, waarna als men denkt dat er iets is men een colloscopie uitvoert.
2) colloscopie wordt enkel gedaan bij een hoger risico, aangezien men naast het uitvoeren van een inspectie met de camera er ook voor zorgt dat men bestaande polliepen direct aanpakt en verwijderd alsook stalen kan nemen van zaken waar men eventueel over twijfelt.

Mijn inziens is het dan ook een pre preventieve maatregel. Zodanig dat men bij de mensen met helemaal geen risico op uw 55ste ze niet al die belgen een colloscopie moeten geven.

Ik stel de vraag omdat ik ooit eens bloed in mijn ontlasting had, en de huisarts verwees mij onmiddellijk door naar een colloscopie. Mijn broer (die ook in de medische wereld zit, geen dokter) vond dat precies ook wat overdreven en zei dat je normaal eerst met een stoelgangtest al gerustgesteld moet zijn.

Ik heb toen een stoelgangtest gedaan, negatief. Zou het wel nog eens opnieuw moeten doen want is al minstens 2 jaar geleden denk ik.

Ik stel de vraag omdat ik ooit eens bloed in mijn ontlasting had, en de huisarts verwees mij onmiddellijk door naar een colloscopie. Mijn broer (die ook in de medische wereld zit, geen dokter) vond dat precies ook wat overdreven en zei dat je normaal eerst met een stoelgangtest al gerustgesteld moet zijn.

Ik heb toen een stoelgangtest gedaan, negatief. Zou het wel nog eens opnieuw moeten doen want is al minstens 2 jaar geleden denk ik.
Ik heb nooit bloed in mijn stoelgang gehad. Maar ook nooit de stoelgangtest gedaan. Maar ik denk wel dat als ik de stoelgangtest had gedaan dit wel gedetecteerd zou worden aangezien ik mij in de jaren voor mijn detectie wel eens de bedenking heb gemaakt dat mijn stoelgang zo dun was omdat ik toen ik naar het toilet was gegaan er eens zo'n enorme in was blijven zweven van degene voor mij en ik bij het doorspoelen van de mijne zag dat dit niet dikker was als een pen. Onder het principe van amai dat is raar.

Maar daar voor de rest nooit verder aandacht aan gegeven, terwijl had ik geweten dat ik daar moest naar uitkijken ik het al wel vroeger had kunnen detecteren. Aangezien die gedachte mij toch echt al wel 2 - 3 jaar ervoor is naar boven gekomen. En toen ik na mijn analyse heb zitten googlen dat naar boven kwam. Het is pas toen ik begon krampen te krijgen en het feit dat ik niet langer kon slapen dan 3 uur en dan wakker werd omdat ik naar het toilet moest dat ik naar een dokter ben gegaan om het te laten nakijken.
En mja, de particulariteiten van de procedure hebben het nu ook niet direct aantrekkelijk gemaakt.

Volledig akkoord.

Ieder zijn ding natuurlijk, maar tapas zijn ook meer bedoeld om op het gemak vanalles te proberen. Je bestelt x aantal tapas en erna doe je zoveel rondes, met zoveel tapas als je wilt. Ik moet zeggen dat ik zelden veel meer betaal dan bij een gewoon restaurant van dezelfde kwaliteit. Het enige gevaar is dat je meer gaat eten omdat het kleine gerechten zijn en je daardoor nog eentje extra neemt.

Ik vind tapas concepten net zalig. Zoals @Wilcao zegt is dat net wat meer op het gemak eten, en vanalles wat kunnen proeven. I like :coolbrows:.

Bijkomende ergernis: je krijgt dan de rekening, en er staat op "dit is geen geldig btw kasticket". wtf. waarom niet in godsnaam.
Dat is wettelijk verplicht om te printen denk ik.
Mogelijks kunnen ze pas een BTW bon printen nadat de betaling is voldaan?

Ieder zijn ding natuurlijk, maar tapas zijn ook meer bedoeld om op het gemak vanalles te proberen. Je bestelt x aantal tapas en erna doe je zoveel rondes, met zoveel tapas als je wilt. Ik moet zeggen dat ik zelden veel meer betaal dan bij een gewoon restaurant van dezelfde kwaliteit. Het enige gevaar is dat je meer gaat eten omdat het kleine gerechten zijn en je daardoor nog eentje extra neemt.
Onlangs nog eens in Ouzeri Omega gaan eten. Massa's gegeten (en alles echt heerlijk) en ook niet op de drank gekeken. Met 4 man 160€ betaald. :love:

Ok, dat je met het tweede veel zekerder bent van uw stuk, dat zal wel zo zijn. Maar betekent dat dat de stoelgangtest niet waterdicht is? En zoja, kunnen ze dat niet in cijfers uitdrukken? Als je darmkanker zou hebben, wat is dan het risico dat het niet-gedetecteerd wordt door de stoelgangtest? 1% of 99%?
Dat zijn toch relevante vragen? Maar als ik die aan de huisarts stel, dan ben ik precies de eerste en enige op deze planeet die deze vragen stelt.

Het is zoals bij alles een baten-kosten analyse hé. Hoeveel mensen willen een colonoscopie doen en hoeveel kost dat voor de gezondheidszorg? Het is veel logischer een laagdrempeligere test te hebben die meer mensen doen en minder kost. Zelfs met een lagere gevoeligheid zult ge meer gevallen detecteren.

Mensen uit risico-groepen zullen wél een colonoscopie krijgen uiteraard (ik heb ook verhoogd risico en hang er elke 5 jaar aan).

Iemand met een negatieve screeningstest had toch darmkanker, hoe kan dit?​

Dit heeft te maken met de gevoeligheid (sensitiviteit) van de test. Voor de stoelgangtest ligt deze gevoeligheid rond de 70 procent. Dit wil zeggen: van alle mensen die worden getest met een tumor of grote poliep, zal 70 procent worden opgepikt. Er is ook een alternatief onderzoek, een darmonderzoek of coloscopie. Dit onderzoek heeft een gevoeligheid van 95 procent, wat dus beter is. Maar het is onmogelijk om iedereen op te roepen voor een darmonderzoek als screening. Een darmonderzoek is veel lastiger voor de patiënt en kost ook meer voor de maatschapij. Vandaar dat er wordt gekozen voor een stoelgangtest. Deze test is veel goedkoper en kan breed toegepast worden.

Door die gevoeligheid, moet u dus altijd alert blijven. Als u een negatieve stoelgangtest had, mag u zich nog niet 100 procent veilig voelen. Het is belangrijk dat u altijd aandachtig blijft voor symptomen. Als u klachten krijgt, gaat u best langs bij een arts.

naar mijn ervaring is bloed bij stoelgang altijd direct colonoscopie, tenzij het gaat over helder rood bloed, dan is de kans groot dat het gewoon van een wondje is tijdens het persen (en zo'n stoelgangtest test ook op bloed in de stoelgang)

Laatst bewerkt:
Onlangs nog eens in Ouzeri Omega gaan eten. Massa's gegeten (en alles echt heerlijk) en ook niet op de drank gekeken. Met 4 man 160€ betaald. :love:
Met mijn verjaardag ook nog geweest. Wel niet superveel gegeten, want had al het buikje teveel vol met vlaai :unsure: . Door u de Gyros eens geprobeerd en die was idd top!

Ergernis aan de lichtere kant van het leven maar hoeveel coverband concerten zijn er niet? Ik was aan het kijken om eens iets in Rijsel te vinden voor Mr S en zijn vader - verjaardagen relatief dicht op elkaar - en als ik van elke tien concerten enkel de originele artiesten liet staan, had ik er nog à peine drie over of zo. Van Elvis over Dire Straits, AC/DC, zelfs U2 begot… Abba, Aznavour, van Queen al twee verschillende, Beatles idem. Op zich geen issue dat mensen dat plezant vinden, maar het was opvallend hoe véél het er waren.

Ergernis aan de lichtere kant van het leven maar hoeveel coverband concerten zijn er niet? Ik was aan het kijken om eens iets in Rijsel te vinden voor Mr S en zijn vader - verjaardagen relatief dicht op elkaar - en als ik van elke tien concerten enkel de originele artiesten liet staan, had ik er nog à peine drie over of zo. Van Elvis over Dire Straits, AC/DC, zelfs U2 begot… Abba, Aznavour, van Queen al twee verschillende, Beatles idem. Op zich geen issue dat mensen dat plezant vinden, maar het was opvallend hoe véél het er waren.
Tickets van de echte Elvis zijn naar 't schijnt moeilijk vast te krijgen.

Terug
Bovenaan