Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik had hetzelfde voor met mijn buurman. Na 3 keer vriendelijk vragen en niets te zien, heb ik dan maar zelf doorschijnende golfplaten tegen de gevel geïnstalleerd. Op die manier kon ik het water bovenaan aan zijn dakgoot via de golfplaat op zijn gevel en voortuin laten druppen. Sindsdien is mijn gevel weer helemaal opgedroogd.
Na 5 jaar heeft hij nu eindelijk z'n dakgoot vervangen, dus de platen zijn weer weg.

Heb ik eerlijk gezegd ook al aan gedacht. Lekker passief-agressief wel. :biglaugh:
Maar begin er maar eens aan op een hoogte van 9 meter, om nog te zwijgen van het feit dat zo'n constructietje aan je voorgevel ook niet bepaald een fraai zicht is...

mijn broeder had vroeger een Dax brommer die menig huis deed daveren.
als die om 5u vertrok of om 1u terug aankwam thuis, heb ik em t altijd gezegd.
die schaamte moet je aanleren.
Het is ook gewoon wat cultureel hoor. De typische Vlaming (ik ook trouwens) is zeer gevoelig aan geluid bijvoorbeeld, wij zijn zo opgevoed ook. Wat mijn vrouw meteen opviel is hoe Vlaamse ouders op restaurant, gewoon een pastabar, met een groep kinderen wat gingen eten, en ze continue die ouders "ssssht, stil zijn" hoorde zeggen. Ik herinner me ook nog hoe een vriendin uit Colombia Brussel een stille, rustige stad vond.

Nu goed, ik als Vlaming erger me ook mateloos aan dat soort brommertjes of de klassieke johnnybakken die een afvoerbuis van de WC als uitlaat lijken te hebben. En de kak van je hond niet opkuisen is gewoon zeer asociaal. Deel van het probleem is dat we ons daar allemaal aan ergeren, maar de gemiddelde Vlaming (ik, opnieuw, ook) liever zijn frustraties laat opbouwen om ze elders te kannaliseren, dan gewoon mensen op het moment zelf aan te spreken.

Ik begrijp het ook wel, onze overbuurman gebruikt al sinds begin vorig jaar een deel van onze oprit als zijn persoonlijke parking. Had dit na een paar weken gebruik wel gevraagd of dit voor ons ok was, tegen september/oktober vorig jaar zou zijn garage opgekuist zijn en zou hij dit niet meer doen. Ondertussen zijn we bijna eind april van het jaar erop.

Sommige mensen hebben geen schaamte. :tongue:

Heb ik eerlijk gezegd ook al aan gedacht. Lekker passief-agressief wel. :biglaugh:
Maar begin er maar eens aan op een hoogte van 9 meter, om nog te zwijgen van het feit dat zo'n constructietje aan je voorgevel ook niet bepaald een fraai zicht is...
Goh ja, installeren viel nog wel mee. Met een stevige ladder komt dat wel goed.
Het zicht trok inderdaad op niets, maar het was dat of mijn nieuw gerenoveerde gevel die vol vocht zou zitten. Liever geen risico's wat dat betreft.

ja, kan ook gewoon aan mij liggen. hier is er 's nachts geen enkele garage-poort vrij toegankelijk. en met dat ze hier al 2 jaar een appartementsblok aan't zetten (eindelijk 99,9% af), is het hier ook nooit stil.
in de zomerweekends ga je hier ook niet veel rust vinden, maar ik vind dat zelf sfeer hebben.
nu hebben ze quasi onder mijn slaapkamervenster de toelating gegeven om een loods om te bouwen naar een jeugd-evenementen-center, met optredens enzo, en daar heeft de buurt wel veel onrust over.

maar ik vind dat dan gewoon allemaal bij de stad horen

Gaan die fucking drie mensen voor mij daar allemaal collectief naar de grond staren terwijl da menske half begint te panikeren en de kassierster vraagt of ze eventueel iets terug kan leggen :angry:
Ook al bij stilgestaan dat niet iedereen cash of munten op zak heeft?
Ik heb dat zo goed als nooit meer en zou dat vrouwtje ook niet kunnen helpen.

Ik denk dat jij net niet geschikt bent voor een stad.

Dat is te zien waar we de lat leggen om met elkaar samen te leven.

Als we de lat leggen op "wetgeving naleven" en "in goed nabuurschap leven", dan ben ik uitermate geschikt. Ik ben 100% zeker dat niemand last heeft van mijn aanwezigheid en verwacht dit in zekere zin ook van anderen.

Maar blijkbaar heb ik ergens een vergaderingske gemist waarbij werd besloten dat je je geen kl*ten moet aantrekken van een ander. Welnu, als dat de norm is, dan ben ik inderdaad ongeschikt om in de stad te leven.

@mac-bc
Mijn gezond boerenverstand heeft me uit Gent en naar den buiten geleid, maar toch nog maar 15km van Gent .... Was Gent kotsbeu na 22 jaar.
Half terug naar mijn roots, opgegroeid op de rand van de verstedelijking en boerenbuiten in Melle op een kleine 10km van Gent.
Gent met al z'n lawaai en werven vantegenwoordig... De stad is te druk aan het worden, ook te duur ... marginaliteit, criminaliteit nemen in sommige (vroeger deftige) buurten sterk toe.
En ja mensen die zich geen hol aantrekken van anderen, er zijn er meer en meer ...
"wetgeving naleven" en "in goed nabuurschap leven" kan hen geen bal schelen.

Gent had in 1998 toen ik er kwam wonen circa 200 000 inwoners, 20 jaar later 260 000! Oa grootste deel door migratie. In 2012-13 trokken veel jonge gezinnen er weg, kwamen veel Bulgaren en Roemeniers in de plaats. Dat las ik ooit in officiële cijfers.

Van 1998 tot 2012 vond ik het aangenaam wonen, ik was ook jong en veerkrachtig. Mits wat kleine incidentjes hier en daar, er graag gewoond en gewerkt. Dat was een voordeel, bijna geen en zeer kort woon-werkverkeer.
Daarna zijn de vele (bouw)werken en werven enorm beginnen toenemen. Vanaf 2015 en later werd een deftig appartement of huis vinden al moeilijk wegens de vele concurrentie ... Ik spreek over huren in mijn geval, maar het is niet beter met kopen vandaag. Integendeel met al die crisissen, en vraag aanbod die maar scheef blijft lopen .... Het stopt dus maar niet voorlopig en kan nog zo lang duren. Ik zie dit hier ook al op den buiten toenemen nu de stad overvol geraakt en zeer duur is. Gent is een slachtoffer van zijn succes op dat vlak.

@mac-bc
Mijn gezond boerenverstand heeft me uit Gent en naar den buiten geleid, maar toch nog maar 15km van Gent .... Was Gent kotsbeu na 22 jaar.
Half terug naar mijn roots, opgegroeid op de rand van de verstedelijking en boerenbuiten in Melle op een kleine 10km van Gent.
Gent met al z'n lawaai en werven vantegenwoordig... De stad is te druk aan het worden, ook te duur ... marginaliteit, criminaliteit nemen in sommige (vroeger deftige) buurten sterk toe.

Criminaliteit valt hier nog goed mee.
Marginaliteit? Tja. Laat ons diplomatisch antwoorden en stellen dat Gent ruimschoots zijn beloftes nakomt om voldoende sociale woningen te voorzien.

En ja mensen die zich geen hol aantrekken van anderen, er zijn er meer en meer ... "wetgeving naleven" en "in goed nabuurschap leven" kan hen geen bal schelen.

Dat lijkt me een jammere maar logische evolutie, met volgend spreekwoord in het achterhoofd:
"Si les dégoûtés partent, ne resteront que les dégoûtants"

Zo kan het al snel een neerwaartse spiraal worden.

Gent had in 1998 toen ik er kwam wonen circa 200 000 inwoners, 20 jaar later 260 000! Oa grootste deel door migratie. In 2012-13 trokken veel jonge gezinnen er weg, kwamen veel Bulgaren en Roemeniers in de plaats. Dat las ik ooit in officiële cijfers.

Van 1998 tot 2012 vond ik het aangenaam wonen, ik was ook jong en veerkrachtig. Mits wat kleine incidentjes hier en daar, er graag gewoond en gewerkt. Dat was een voordeel, bijna geen en zeer kort woon-werkverkeer.
Daarna zijn de vele (bouw)werken en werven enorm beginnen toenemen. Vanaf 2015 en later werd een deftig appartement of huis vinden al moeilijk wegens de vele concurrentie ... Ik spreek over huren in mijn geval, maar het is niet beter met kopen vandaag. Integendeel met al die crisissen, en vraag aanbod die maar scheef blijft lopen .... Het stopt dus maar niet voorlopig en kan nog zo lang duren. Ik zie dit hier ook al op den buiten toenemen nu de stad overvol geraakt en zeer duur is. Gent is een slachtoffer van zijn succes op dat vlak.

Daar zeg je zoiets: veerkrachtigheid.
Met kinderen die slecht slapen en zelf weinig slaap, verkleint uw veerkracht zienderogen. Dat zal ook wel een rol spelen.

Ook al bij stilgestaan dat niet iedereen cash of munten op zak heeft?
Ik heb dat zo goed als nooit meer en zou dat vrouwtje ook niet kunnen helpen.
Ze gaan die 5 cent echt niet vinden met wat ongemakkelijk te staan staren naar hun voeten. Afin, ge voelt toch eerst eens in u zakken of ge geen verloren kleingeld hebt in plaats van het te negeren?
Soit, het kan uiteraard, maar ik heb er mijn twijfels bij dat daar nu 3 personen stonden zonder kleingeld.

@mac-bc
Ja die veerkracht is belangrijk, zelfs het belangrijkst in een drukke stad. Zeker in combo met jonge kinderen, drukke jobs, verbouwingen ...
Anders raak je snel overprikkeld of opgebrand na een tijd.

Laatst bewerkt:
Toen Mr S en ik indertijd keken om samen te wonen, gruwelde hij bij de gedachte aan mijn stadje. ‘Daar was niks’ ‘Daar is niks te doen’. Mr S geboren en getogen in Kortrijk, wat weliswaar geen metropool is, maar toch stads. Nu wonen we bijna drie jaar een heel stuk landelijker en hij begrijpt nu eindelijk mijn punt: er is een soort rust die je nooit kan hebben in een stad, ook op momenten dat het ‘stil’ is. Nu al zou ik hem nooit meer in een centrum krijgen om te wonen.
Helaas bouwen ze achter onze straat ‘blokjes’ en hou ik mijn hart vast voor de blokje-bewoners.

Lawaai en andere overlast van buren. Waarom maakt iedereen altijd zoveel fucking lawaai en overlast, ook wanneer dat niet nodig is? En waarom voelt niemand spontaan de enorme schaamte die daarbij gepaard zou moeten gaan?

- Als je met uw marginaal kutbrommertje met een gat in uw uitlaat door een muisstille woonstraat rijdt om 5u30 's morgens waar hardwerkende mama's en papa's proberen te genieten van het kleine beetje nachtrust dat hen nog rest, denk je dan werkelijk bij jezelf dat je een meerwaarde bent voor de maatschappij?
- Idem voor jij daar, stoere jongen met uw Kawasaki die denkt alvast indruk te moeten maken op slapende deernes door nét iets te hoog in toeren te gaan dan strikt noodzakelijk om gewoon op uw bestemming te geraken. Bedankt.
- Als je in een rijhuis woont in de stad en je meent dat je elke dag uw voetpad-vol-schijtende hond (waardoor je 1 kans op 2 bij thuiskomst altijd degoutante hondenkak van uw schoenen en buggy-wielen moet schrapen) nog in uw tuintje moet steken zodat hij heel de buurt wakker blaft 's avonds wanneer compleet onschuldige kindjes proberen hun slaap te vatten, denk je dan werkelijk bij jezelf dat je een meerwaarde bent voor de maatschappij?
- Als je in een rijhuis woont in de stad en je hebt een kat. Maar je hebt liever niet dat die kat binnen kakt dus 's nachts steek je hem altijd buiten. En op miraculeuze wijze vind je toch nooit kattenkak in uw eigen tuin. Zou het dan heel misschien kunnen dat JOUW kat steeds opnieuw kakt op de enige andere aanpalende plaatsen waar hij überhaupt kan kakken, namelijk in de tuin van uw BUREN? Zou dat heel misschien kunnen, als je even 2 seconden nadenkt? Of komen de kattenkakkaboutertjes (beter bekend als de KKK) die 's nachts allemaal opkuisen? En hoe denk je dat uw buren zich daarbij voelen om elke dag opnieuw hun tuin te moeten "ontmijnen" zodat een zwangere vrouw haar eigen tuin mag aanraken, uw kindjes er zorgeloos kunnen spelen en uw grasmachine er geen shit-hit-the-fanshow van maakt.
- Een (ontploffings)motor van een auto dient om vooruit te geraken. Als je stilstaat heb je die bijgevolg niet nodig. Waarom the fuck laten mensen dan altijd urenlang hun ijskoude, ratelende motor in ralentis draaien, uiteraard dubbel geparkeerd op straat, met bijgevolg een enorm slechte verbranding en vergiftigen ze daarmee ganse woonwijken? Wat is de fucking meerwaarde?
- Idem voor jij daar, comfortabele tweeverdiener maar toch te gierig om zijn chauffage aan te steken en daarom maar gans de winter afvalhout zit te stoken omdat hij het anders "niet kan betalen". Vergiftig ons, mensen die vanuit de overheid verplicht werden om op mechanische wijze "verse" lucht naar binnen te trekken, maar. Geneer u vooral niet.
- En wat dan te zeggen van de lekkende dakgoot van de buren, die 30 cm overhelt ter hoogte van ons huis en waar ik hen al 5 jaar over aanspreek? Intussen staat mijn gevelsteen groen van het vocht, is mijn voordeur na elke regenbui vuil van opspattend zand en andere vuiligheid en begint mijn voordeur zelfs al te slepen. Wat scheelt er eigenlijk? Jij vindt dat je dat recht hebt? Hoe hard moet ik nog, steeds met de glimlach en lekker amicaal want we mogen de buren ook niet schofferen natuurlijk, gaan escaleren? Moet ik je werkelijk eerst voor de rechter slepen met schadeclaims voor jij een fucking poot gaat uitsteken? En jij moet op elke regendag door uw eigen gecreëerde waterval lopen, jij ziet dat wij als onschuldige buren met kindjes en boodschappen telkens door uw eigen gecreëerde waterval moeten lopen, jij ziet dat, jij hoort dat, en jij denkt: "Meh, couldn't care less, ik steek mijn geld liever in een tweede verblijf die ik zonet heb aangekocht i.p.v. die dakgoot te repareren".
- Ja, het is mooi weer buiten en je kunt uw raam openzetten van uw huis/auto. En ja hoor, jij hebt werkelijk fantastische muzieksmaak en ik ben elke dag opnieuw verheugd dat jij dat ongevraagd in mijn oren wil pompen op een geluidsniveau waarvan jij zelf ook wel weet dat ze net iets te luid is om nog normaal te zijn: "KIJK HOE COOL IK BEN! WAUW, ZIE MIJ EENS GENIETEN!".

Ben ik nu eigenlijk de enige die geschikt is om in een stad te wonen? De enige die gewoon normaal kan doen? Low profile, uw eigen ding doen zonder anderen lastig te vallen.
- Een hond? Neen, dat nemen we niet want we hebben ZELF de keuze gemaakt om in een stad te wonen. Wij dragen de gevolgen van onze eigen keuzes.
- Een kat? Idem, of zouden hem binnen houden.
- Hebben de buren last van iets, dan pakken wij dat onmiddellijk aan. Zonder twijfel.
- Is het avond of nacht? Dan maken we geen lawaai. Zelfs de voordeur probeer ik heel zachtjes dicht te trekken om niemand wakker te maken.
- Dubbel parkeren doen we alleen wanneer het strikt noodzakelijk is om in- en uit te laden. En al zeker geen half uur met draaiende motor.
- Etc.

Gewoon gezond boerenverstand en goed nabuurschap nastreven dus eigenlijk. Dat is toch doodnormaal? Of ligt mijn lat nu te hoog voor mijn medemens?
Helpt mij steeds te kalmeren:

En dan woon je nog niet eens in een appartementsblok, want dan zou deze post driedubbel zo lang zijn. :unsure:

Nee, ik begrijp het wel. Mensen denken tegenwoordig dat ze volledig hun goesting moeten kunnen doen. Vraag mezelf ook af wat er zo stoer is om zo hard op te trekken met je auto of een veel te luide motor te hebben.
Ja, eentje die in een klein appartement woont, in een niet zo grote stad.
Op zich niet eens een marginale buurt ogend. Vlak aan de markt.

Buiten op een muurtje aan de inkom zit steeds een bezopen gepensioneerde.
Zijn zoon komt 's avonds thuis, ook steeds bezopen.
Je kan de tv's van al de buren mee beluisteren. (Die oudere appartementen zijn vaak ook niet goed geïsoleerd.)
's nachts in de gangen wordt er door een koppel ruzie gemaakt dat iedereen het kan horen.
Als je je waren uit je auto haalt, en een paar keer op en af mag gaan, steeds de auto sluiten, of weg waren.
Ene die uiteraard tegen de poort moet rijden van de ondergrondse.
Ruzies rond algemene kosten.
Ene die zodanig veel rookt, dat het overal naar sigaretten stinkt.
Mensen die hun vuil in de gang zetten, dat het daar begint te stinken.
Vinden ze eentje die zelfmoord heeft proberen te plegen, bellen ze de hulpdiensten. Begint die leukweg spaghetti te maken terwijl de ambulance in aantocht is.
...

Afin, ge voelt toch eerst eens in u zakken of ge geen verloren kleingeld hebt in plaats van het te negeren?
Tgoh nee niet echt? Ik weet dat ik dat niet bij heb, dus dan ga ik ook niet plots zitten zoeken om maar teken te doen dat ik ze wel ZOU helpen, moest ik kunnen.

Tgoh nee niet echt? Ik weet dat ik dat niet bij heb, dus dan ga ik ook niet plots zitten zoeken om maar teken te doen dat ik ze wel ZOU helpen, moest ik kunnen.
Dit dus. Cash heb ik al haast niet. Als ik cash heb, gaat het thuis in een spaarpotdink en alles van briefjes gaat meteen de bank op. Natuurlijk weer ik dat er niks in mijn broekzakken/portefeuille zit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan