Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
“Dankzij Hitler en dokter Mengele is de medische wetenschap vooruit gegaan.” Gevolgd door uitgebreid lachen van heel de klas.

Snapt een 15 jarige nu écht niet hoe dat overkomt? Ik begrijp dat de leerkracht jennen deel van de job als leerling is maar er zijn toch bruggen te ver.

Is dat jouw zin of die van de leerling? Want ik zie de brug te ver niet. :unsure:

Is dat jouw zin of die van de leerling? Want ik zie de brug te ver niet. :unsure:
Het thema is ‘Inspiratiebronnen’ en de opdracht is zoek een échte en een valse inspiratiebron. Dit was een antwoord van een leerling voor zijn ‘echte’ inspiratiebron. Zijn verdere motivatie was ‘een drugverslaafde is toch niet meer te redden dus dan kan je er net zo goed op experimenteren’.

Het thema is ‘Inspiratiebronnen’ en de opdracht is zoek een échte en een valse inspiratiebron. Dit was een antwoord van een leerling voor zijn ‘echte’ inspiratiebron. Zijn verdere motivatie was ‘een drugverslaafde is toch niet meer te redden dus dan kan je er net zo goed op experimenteren’.
Klinkt eerder als uitstekend materiaal om nog eens een thema rond te maken voor je lessen, dan dat je je er in moet opjagen.

Dat is hopelijk een buis?

En in hoeverre was dat echt gemeend? Of was het gewoon eens de leerkracht schockeren om stoer te doen bij de vriendjes, want in het eerste geval is dat zeer zorgwekkend, in het tweede verdient dat gewoon een preek, die opdracht opnieuw maken, en misschien wat straf schrijven.

Eventueel eens met de klas naar een documentaire kijken.

Klinkt eerder als uitstekend materiaal om nog eens een thema rond te maken voor je lessen, dan dat je je er in moet opjagen.
Je hebt zeker gelijk maar aan de andere kant wordt je het wel moe. Het vak draait eigenlijk altijd om hetzelfde en steeds op dezelfde dingen stoten… Homofobie, mysogenie, openlijk racisme, nu letterlijk afkomen met ‘Hitler, wat een kerel’ Er komt een punt dat je zegt van ‘foert’. Gewoon wat mededogen vragen voor je medemens, kleine vraag groot moeilijk. Ook al snap ik dat het voor een groot stuk gewoon leerkracht jennen is.

En in hoeverre was dat echt gemeend? Of was het gewoon eens de leerkracht schockeren om stoer te doen bij de vriendjes, want in het eerste geval is dat zeer zorgwekkend, in het tweede verdient dat gewoon een preek, die opdracht opnieuw maken, en misschien wat straf schrijven.

Eventueel eens met de klas naar een documentaire kijken.
Ze hebben de film van Generaal Patton in de kampen gezien. Ze vonden het driekwart grappig en een kwart viel in slaap.

Pubers zijn monsters.
Inspiratiebron: mijn nichtje en de posts van Squidward.
Het klopt wel dat een groot deel dat zo'n dingen uitkraamt als tiener daar later wel op terugkomen, als er een beetje verstand is ontwikkeld en een beetje levenservaring. Maar ik denk nu wel niet dat ik, en met mij mijn klas, destijds op zo'n manier had gereageerd.

Het klopt wel dat een groot deel dat zo'n dingen uitkraamt als tiener daar later wel op terugkomen, als er een beetje verstand is ontwikkeld en een beetje levenservaring. Maar ik denk nu wel niet dat ik, en met mij mijn klas, destijds op zo'n manier had gereageerd.
Ik denk dat ook - het verstand komt wel naar boven met de jaren maar helaas niet bij iedereen.
Inspiratiebron: comments op sociale media over migratie, covid en het klimaat.

Het is hoe *constant* het is. Normaal denk ik ook wel dat ze er voor een deel gaan uitgroeien maar gewoon omdat ze het niet meer uitkramen is ook geen garantie natuurlijk.
Vreemde vergelijking misschien maar het is als wiskunde geven aan een klas die maar blijft zeggen dat 3+3=7 is en dat maar blijft grappig vinden.

"Rap" op en af naar bureau onder de middag. Ongeval in zellik. Sta hier al 40 min te schilderen... een stilleven.

Je hebt zeker gelijk maar aan de andere kant wordt je het wel moe. Het vak draait eigenlijk altijd om hetzelfde en steeds op dezelfde dingen stoten… Homofobie, mysogenie, openlijk racisme, nu letterlijk afkomen met ‘Hitler, wat een kerel’ Er komt een punt dat je zegt van ‘foert’. Gewoon wat mededogen vragen voor je medemens, kleine vraag groot moeilijk. Ook al snap ik dat het voor een groot stuk gewoon leerkracht jennen is.
Klinkt eigenlijk heel gelijkaardig als de toon die te horen was in onze klas op die leeftijd. Het merendeel is daar intussen inderdaad wel uitgegroeid. Van de meest “extremen” weet ik dat er een overleden is aan een overdosis en een andere in coma gemept. 🤷‍♂️

Ik heb een aantal jaar les gegeven in een deeltijds beroeps concentratieschool en eigenlijk heb ik wel wat omgekeerde ervaringen. Bij 9/10 van die gasten, als je echt met hen in gesprek ging, bleek er best nog een goed hartje onder die ruwe bolster te zitten.

Het mooiste voorbeeld was een les rond homofilie. Bij het begin van de les was gans de klas (allemaal moslims van diverse afkomsten) het unaniem eens dat die op de brandstapel hoorden. Hen eerste zonder onderbreken hun zegje laten doen, wat niet al te voor publicatie vatbaar was.
En dan met hen gewoon, zonder veroordelen een gesprek gestart over verliefd worden, of je dat kon kiezen op wie, of dat iets was wat je overkwam.... En uiteindelijk de vraag wat ze zouden doen als iemand uit hun naaste omgeving zou verliefd worden op iemand van hetzelfde geslacht.

Na een uur was hun conclusie even unaniem verandert in: "Als dat zo is, zou ik dat niet leuk vinden, want in onze gemeenschap is dat echt heel lastig. Maar ik zou die persoon wel gewoon graag blijven zien en die steunen..... Maar als hij Mohammed heet, moet hij wel z'n naam veranderen."

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan