Disclaimer: dit is echt een ontzettend belachelijke futiliteit. Ik moet het effe van me af schrijven omdat ik me er blauw aan heb geërgerd.
*begin rant*
Voor de lol en een quick buck geef ik af en toe wat bijlessen (wiskunde). Midden november kwam ik zo in contact met een vader die gevraagd had of iemand zijn kind (laatste jaren middelbaar) bijles kon geven. Na wat over en weer sturen, verliep de communicatie via de leerling om concrete momenten vast te leggen. Uiteindelijk is er niets concreet afgesproken geweest en liet die op een bepaald moment niets meer van zich horen. Ik heb 2 reminders gestuurd waarop ik dan als antwoord te horen kreeg: "ja, wacht nog even, ik moet nog iets overleggen met mijn mama".
Enkele dagen geleden kreeg ik plots een berichtje van die leerling met de vraag of ik "nog steeds geïnteresseerd was" en dat die een heel semester 2 uur bijles per week wel kon gebruiken. Voor mij is dat natuurlijk goed, twee uur per week aan een vast iemand les geven levert me op een semester een mooi bedrag op. Uiteindelijk zijn er 15-20 berichten over en weer gestuurd. Ik had al door dat ik m'n berichten goed moest structureren om tot een concrete afspraak te komen (bij meerdere vragen nummerde ik ze bv.) want niet iedere puber heeft al ervaring met duidelijke afspraken maken. Zo vroeg die bijvoorbeeld of ik op een weekdag om 13u kon lesgeven terwijl ik letterlijk het bericht ervoor had aangegeven dat ik door mijn werk op weekdagen pas om 17u kon etc. We kwamen overeen dat we best even zouden samen zitten om concrete afspraken te maken. Voor het eerst kwamen we zelfs een tijdstip overeen, nl. zaterdagvoormiddag om 11u!
Maar... uiteindelijk leek het dan toch op niets uit te draaien. Bij mij thuis kan het voorlopig niet doorgaan en die leerling had in één van de laatste berichten laten weten dat het daar thuis ook niet kon. Op de finale vraag of het alsnog bij die leerling thuis kon, heb ik geen antwoord gekregen. Ik stuurde dus als reactie een (mooier verwoord) berichtje in de trant van "Oké, dan zal het niet lukken. Veel succes nog", waarop die plots antwoordde dat het wel daar thuis kon doorgaan.

Ik antwoord iets à la: "oké, zaterdag om 11 uur bij u dan?" (dat was namelijk het vooraf afgesproken tijdstip), waarop voor de verandering niet geantwoord werd (terwijl die nadien meermaals online was...). Vanochtend open ik mijn gsm, zie ik dat ik in het midden van de nacht (en dan spreek ik niet over 12 of 1 uur 's nachts, maar nog een stuk later) een bericht heb gekregen met de vraag om het naar 13u te verschuiven.
Nu is de maat voor mij echt vol. Ik heb er oprecht geen zin in en kan (gelukkig) niet om 13u. Ik heb dan maar (properder verwoord) laten weten dat ze beter iemand anders kunnen zoeken omdat bijles geven aan iemand met wie ik zo slecht kan communiceren voor mij niet werkt.
*end rant*
Ik snap perfect dat je als 16-jarige niet perfect kan communiceren met iemand voor zulke afspraken. In de context van iemand die bijles nodig heeft, maakt mijn hoofd er dan al vrij snel zelf van dat die bijlessen ook dienen om structuur te bieden. Geen probleem voor mij, ik heb dat in het verleden nog gedaan. Die vraag, namelijk het verzorgen van opvolging, is hier ook gesteld geweest. Alleen heb ik geen goesting meer om te maken te hebben met iemand die veel te laat pas laat weten dat iets niet kan doorgaan terwijl ik mijn andere plannen er al op heb afgestemd.
Ik verwacht ook op z'n minst een klein beetje respect. Na anderhalve maand 'ghosten' vragen of ik nog geïnteresseerd ben (alsof ik erop zat te wachten...) getuigt daar niet echt van. Vragen of bijles om 13u kan als reactie op een bericht waarin ik laat weten dat ik ten vroegste om 17u kan door werk getuigt daar niet van. Niet laten weten dat het toch kan doorgaan terwijl je eerder had geïnsinueerd dat het niet kon getuigt daar niet van. Als je dan nog -als druppel- om een kot in de nacht vraagt om een afspraak van de volgende ochtend te verplaatsen, loopt mijn emmer over. De mogelijke kopzorgen die ik me hiermee op de hals kan halen, zijn oprecht die paar honderd euro's op een half jaar niet waard.