Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maakte mij die bedenking gisteren dat mocht ik nog in Brussel werken zoals 10 jaar geleden dat ik ne hoop weggooide.
Verbinding Leopoldsburg - Brussel is hopeloos met openbaar vervoer.
Dus moest toen met de auto. Dat was 180km per dag. Pak nog dat ge ne zuinige diesel hebt met een reeël verbruik van 6.5 liter. Dat is 11.7 liter per dag x 2.2 euro per liter = 25.74 euro
23 werkdagen per maand pakt 23 * 25.74 euro= 592 euro diesel nog zonder onderhoud geteld.
Als ge dan leest dat ge tegenwoordig al snel 300-800 euro gas verbruikt per maand, dan is er toch voor veel mensen in die situatie amper geld over om nog iets te doen....

Maakte mij die bedenking gisteren dat mocht ik nog in Brussel werken zoals 10 jaar geleden dat ik ne hoop weggooide.
Dus moest toen met de auto. Dat was 180km per dag. Pak nog dat ge ne zuinige diesel hebt met een reeël verbruik van 6.5 liter. Dat is 11.7 liter per dag x 2.2 euro per liter = 25.74 euro
23 werkdagen per maand pakt 23 * 25.74 euro= 592 euro diesel nog zonder onderhoud geteld.
Als ge dan leest dat ge tegenwoordig al snel 300-800 euro gas verbruikt per maand, dan is er toch voor veel mensen in die situatie amper geld over om nog iets te doen....
Dat dan nog gecombineerd met waanzinnig hoge voorschotten als je wat pech hebt met je energiecontract ...

Herkenbaar en nog steeds ongelofelijk dat dat kan bestaan. Kan je dat niet inbrengen bij je werkgever, of bij jezelf als forfaitaire beroepskost dan?
Ganse overheid werkt zo voor zijn baanfuncties. 37c/km, en zal zo blijven tot juni ook al kost een liter naft 10 euro.

Idioot drukke wacht gehad in het weekend. Meerdere malen 's nachts wakker gebeld geweest.
Met als gevolg oververmoeidheid aan het begin van de week. Maar dat was niet het enige cadeau. Maandag lichtjes beginnen hoesten en dan gisteren echt wel serieus verkouden geworden. 3x raden --> COVID. Nu kan ik hier liggen rotten terwijl mijn collega's zich dubbel moeten plooien op het werk :(

Maar nu wel efkes serieus blijven he.

Als je elke dag uit werken gaat, is er geen enkele reden om 500 euro per maand aan gas te gaan stoken.

En op de uitzondering na, krijg je ook een vervoersvergoeding via de werkgever. Nee, die dekt absoluut de volledige kost niet, maar het komt niet allemaal uit eigen portemonnee.

Maar nu wel efkes serieus blijven he.

Als je elke dag uit werken gaat, is er geen enkele reden om 500 euro per maand aan gas te gaan stoken.

En op de uitzondering na, krijg je ook een vervoersvergoeding via de werkgever. Nee, die dekt absoluut de volledige kost niet, maar het komt niet allemaal uit eigen portemonnee.
Ja, en je vergeet dat we €100 krijgen ook hé. HALLO.

Ja, van de staat hé

om ons extra kosten te dekken van de gestegen energieprijzen.
Die gaan we idd niet spectaculair voelen. 😁

Maar typisch Belgisch om serieus te overdrijven vooral... 🤷🏼
Mocht ik elke maand honderden euro's kwijt zijn aan vervoer alleen, zocht ik ander werk. Dan mag het loon nog honderden euro's lager liggen, dan nog doe je winst. 🙄

Die gaan we idd niet spectaculair voelen. 😁

Maar typisch Belgisch om serieus te overdrijven vooral... 🤷🏼
Mocht ik elke maand honderden euro's kwijt zijn aan vervoer alleen, zocht ik ander werk. Dan mag het loon nog honderden euro's lager liggen, dan nog doe je winst. 🙄

Ik moet voorlopig 2 dagen per week naar kantoor. Kost me 12,5 euro per dag voor mijn 9 liter slurpende benzinekar. Aan 10 dagen gemiddeld per maand ben ik er 125 euro kwijt.
Zomer is gelukkig in aantocht, dus kan ik met de moto, kost het mij maar 42 euro per maand.

Ik heb toch al weet van 1 collega die nu de trein neemt omdat hij niet wil betalen om met de auto naar kantoor te gaan met deze prijzen. Hij snapt nu zelfs niet waarom hij niet eerder die keuze heeft gemaakt, want zijn traject is goed te doen en wordt wel volledig terug betaald. Niet voor iedereen is het OV even doenbaar, maar mijn indruk onder collega's is toch dat velen zich gewoon ongemakkelijk voelen bij het nemen van de trein, tram of bus (de angst voor het onbekende en niet willen afhankelijk zijn van een dienstregeling) dan dat het echt qua tijdsverlies zo'n groot verschil maakt. Dan moeten ze voor zichzelf maar uitmaken of hun comfort die hoge prijs waard is.

Uiteindelijk kiezen we zelf in vele gevallen waar we gaan wonen en als dat niet in de buurt is van een stad, is het reëel dat het openbaar vervoer ook niet zo super zal zijn en er dus voor eigen vervoer gaat gekozen moeten worden.

Ik moet voorlopig 2 dagen per week naar kantoor. Kost me 12,5 euro per dag voor mijn 9 liter slurpende benzinekar. Aan 10 dagen gemiddeld per maand ben ik er 125 euro kwijt.
Zomer is gelukkig in aantocht, dus kan ik met de moto, kost het mij maar 42 euro per maand.
En hoeveel betaalt je werkgever je als vervoersvergoeding?

Ik heb toch al weet van 1 collega die nu de trein neemt omdat hij niet wil betalen om met de auto naar kantoor te gaan met deze prijzen. Hij snapt nu zelfs niet waarom hij niet eerder die keuze heeft gemaakt, want zijn traject is goed te doen en wordt wel volledig terug betaald. Niet voor iedereen is het OV even doenbaar, maar mijn indruk onder collega's is toch dat velen zich gewoon ongemakkelijk voelen bij het nemen van de trein, tram of bus (de angst voor het onbekende en niet willen afhankelijk zijn van een dienstregeling) dan dat het echt qua tijdsverlies zo'n groot verschil maakt. Dan moeten ze voor zichzelf maar uitmaken of hun comfort die hoge prijs waard is.
Het is vaak inderdaad extra comfort en de "geruststelling" dat je zelf zaken min of meer onder controle hebt. Voor mij is het vooral dat 2de. Ik heb met de trein regelmatig een uur staan wachten gewoon omdat trein 1 vertraging heeft en ik daardoor mijn overstap met trein 2 mis. Ook kent iedereen die met de trein reist wel de situatie waar je plots ergens stopt, en er -zelfs met een melding van de conducteur- geen zekerheid is over hoe lang dit gaat duren.

Op zich heb je dat met de wagen ook, het is niet of wanneer je vaststaat op de R0 je kan beslissen van even snel van de autostrade af te gaan. Maar, door gewoon iets zoals google maps te gebruike met live informatie, komt het toch vaak betrouwbaarder over moet ik zeggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan