Werk Je eerste job

Ik ben geïnteresseerd op basis van welke factoren jullie je eerste contract hebben getekend. Ik besef dat dit een zeer persoonlijk gegeven is, maar toch denk ik dat er iets te leren valt uit jullie verhalen. Zelf ben ik nog student en heb ik nog geen flauw idee welke richting ik wil uitgaan, terwijl ik (hopelijk) volgend jaar al afstudeer.

PS: ik heb het hier niet over studentenjobs, maar over je eerste vaste job na afstuderen
 
Laatst bewerkt:
(even alles qua studentjobs genegeer, het gaat wss over een "echte" job)

Mijn eerste job was docent informatica (aan lerarenopleiding). Ik had gesollicteerd op basis van diploma TEW terwijl ik nog sociaal werk aan het studeren was. Mijn sollicitatie was niet voor die job, maar voor een job als medewerker sociale dienst bij dezelfde hogeschool. Ze hadden echter dringend een informaticus nodig en na een korte sollicitatie waarbij een van de belangrijkste vragen was hoe katholiek ik wel was, ben ik het geworden :).

Mijn 2e job was bij een andere hogeschool, opnieuw voor de job van medewerker sociale dienst. Toen had ik vergeten mijn bijlage in mijn e-mail te steken, waarna ik een 2e mail stuurde met de boodschap: "mensen is misselijk". Het was op basis van die korte mail dat ik opviel tussen de honderden kandidaten en ik uiteindelijk uitgenodigd werd en de job kreeg.

Mijn 3e job was dan als medewerker sociale dienst bij die eerste hogeschool, redelijk klassieke sollicitatie

Mijn 4e job was als medewerker sporza website/teletekst. Ik had enkele correcties en nieuwsfeiten doorgestuurd waar ze onder de indruk van waren en toen hadden ze plots iemand nodig.

Enkele van de latere jobkansen zijn er gekomen door een zelfmoord, een autoongeluk en een goeie opmerking tijdens een vergadering die iemand opviel


om maar te zeggen: het leven hangt af van véél toevalligheden.
 
Ik had nog veel minder zelfvertrouwen dan nu dus ik heb gewoon het eerste getekend dat me aangeboden werd, was in maart ofzo 3 maanden voor afstuderen
 
Via familie kon ik meteen een vast contract met aangename verloning krijgen.
Recht van de schoolbanken.
 
Ik was ergens in maart beginnen studeren met het oog op aan het werk gaan in augustus of september. Ik had na een paar jobbeurzen en wat contacten links en rechts vrij snel twee zeer concrete aanbiedingen om als Java developer aan de slag te gaan:
1) Bij InSites, toen vooral bezig met enquetes op websites. Zou algemene Java ontwikkeling geweest zijn om aan hun platform te werken - men zocht naar iemand die "de Java goeroe" zou worden. Leek best OK.
2) Bij Dolmen, als Java ontwikkelaar in consultancy.

Ik heb toen gekozen voor Dolmen, wat nadien RealDolmen is geworden. 6 maand opleiding, veel en grote klanten, laag brutoloon maar wel overall proper pakket inclusief wagen. Vooral gekozen met het oog op de toekomst. Achteraf gezien ook tevreden over m'n keuze want de doorgroeimogelijkheden waarvan ik verwacht had dat ze er zouden zijn, hebben zich volop gepresenteerd.

Beetje zoals JPV zegt wel: enkele toevalligheden en juiste tijd/juiste plaats momenten.
 
In juni afgestudeerd, in juli bericht dat ik een tijdelijke job bij de overheid had, in september gestart. Na iets meer dan 10j nog steeds overheid, maar intussen 3x gewijzigd van overheid/dienst, 3x een ander loonpakket.
 
Hangt heel hard af van de schaarste op de arbeidsmarkt. Ik studeerde af als opvoedster en wilde met kinderen werken.
Ik had een job nog voor mijn afstuderen, gestart de dag na mijn laatste examen.
Helaas kreeg de dame die ik verving 6 weken later een miskraam.
Midden het bouwverlof spontaan beginnen solliciteren en pas in november terug een job gevonden waar ik kon starten. Totaal niet ideaal voor mij, maar ik wou gewoon werk. Punt. De jaren erna kon ik dankzij mijn ervaring gerichter solliciteren naar de jobs die ik wél wou, maar ervaring opdoen als schoolverlater is prioriteit nummer 1, de rest volgt later wel.

Ik herinner me dat ik in september eens een week na sollicitatie belde om te informeren of ze mijn cv goed hadden ontvangen. "madam, ik heb hier 100 cv's liggen voor de vacature, die van u zal er vast ook wel tussen zitten!"
Dat zet je best wel terug met de voeten op de grond 😉
 
Getekend bij het bedrijf waar ik stage liep in mijn laatste jaar hoger.
 
Laatst bewerkt:
Gesolliciteerd als arbeider met een CV waar enkel mijn vakantiewerk op vermeld stond. Opgebeld geweest door dat bedrijf (vakantiewerk) omdat het bedrijf waar ik solliciteerde blijkbaar die referentie toch gecontroleerd had. Ik mocht 'smaandags beginnen bij het bedrijf waar ik vakantiewerk had gedaan als ik er zin in had, en dit dus aangenomen omdat ik geld wou verdienen. Uiteindelijk 7 veel te lange jaren gebleven, vooral uit onwetendheid over hoe het op andere bedrijven aan toe kan gaan (sfeer,verloning,...)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan