Review: As Dusk Falls

Voor mij persoonlijk is een artikel als dit geen traditionele gamereview. Ik weet heus wel dat technisch gezien een project als As Dusk Falls, dat in dezelfde zee dobbert als de gemiddelde titel van Telltale of Supermassive, gezien wordt als een spel, maar voor mij heeft het meer gemeen met een binge van een reeks op Netflix dan pakweg God of War: Ragnarök. Het draait allemaal om jezelf te verplaatsen in de levens van personages die in een wervelstorm van omstandigheden belanden, met het grote verschil dat in tegenstelling tot bij Netflix je hier dus wel de kans hebt om het verhaal in een richting te sturen. Life is Strange en Until Dawn bewezen eerder al dat er behoorlijk wat garen bij spinnen valt uit dit soort spellen, zo lang het narratief solide genoeg is om zijn haakjes in je te zetten. Gelukkig dan ook dat dit bij As Dusk Falls niet anders is.

as dusk 2.jpg

Familiaal drama

As Dusk Falls legt de narratieve focus op twee families, namelijk de kinderen van de Holts, inwoners van het slaperige dorpje Two Rock in de zandbak van Arizona, en de Walkers die gewoon op doorreis zijn. Erg veel prijsgeven over de specifieke plotpunten van het verhaal zou een doodzonde zijn bij een spel als dit, maar laat me stellen dat beide families behoorlijk met elkaar gaan clashen en een paar pijnlijke dagen tegemoet gaan waarin complexe thema’s als traumaverwerking en vergeving aan de oppervlakte komen onder het volatiele oppervlak van een gijzelingssituatie. Het is het soort verhaal waarbij je al snel voelt dat niemand bij de afloop nog hetzelfde zal zijn, en de kans groot is dat sommigen niet eens nog onder de levenden zullen zijn.

As Dusk Falls vertelt kortom een behoorlijk zwaarwichtig en ietwat complex verhaal, maar laat je als speler wel alle facetten ervan ontdekken door je de gebeurtenissen vanuit het standpunt van diverse personages te laten ervaren. Op die manier ontdek je de grote en kleine kantjes van de cast en worden geheimen en revelaties stukje bij beetje blootgelegd. De manier waarop je het interactieve drama speelt, is standaard spul. Je bestuurt in tegenstelling tot een Life is Strange geen personage, maar kijkt zoals bij een ouderwetse Telltale naar de scènes die in elkaar overvloeien, en beïnvloedt via interacties met de omgeving en dialoog de manier waarop het verhaal loopt. Op regelmatige basis zijn er ook quicktime events, maar je hebt de optie om de tijd die je daarvoor krijgt op te rekken tot twintig seconden wanneer je geen zin hebt in een combinatie van keuzestress en reflexen.

as dusk 3.jpg

Keuzes en gevolgen

Op zich maakt het ook niet uit of je de mist in gaat bij een Quick time event of keuze die je maakt, er zijn namelijk geen ‘verkeerde keuzes’ in As Dusk Falls, er is geen gameover-scherm. Je krijgt een myriade aan keuzes voorgeschoteld, sommige overduidelijk belangrijk en andere triviaal lijkend, en stuwt zo het verhaal verder richting de conclusie. Hoe gelukkig en levend iedereen het er van afbrengt, is uiteindelijk de culminatie van de suggesties die je hebt gegeven.

As Dusk Falls springt in het oog met een unieke visuele stijl en volwassen drama.


Wat geinig is aan As Dusk Falls is dat je aan het einde van elk hoofdstuk een flowchart te zien krijgt die aantoont hoe jij het hebt aangepakt, maar ook hoe hard het verder kan vertakken. De effecten van keuzes die je niet genomen hebt, zijn netjes gemaskeerd, waardoor je uiteraard wat getriggerd wordt om te herspelen. Dat je dat via die flowchart vlot kan doen door terug te springen naar eender welk punt in het verhaal, zorgt ervoor dat je niet het hele spel moet herstarten wanneer je spijt hebt van een keuze of nieuwsgierig naar een andere uitkomst.


Gedeelde smart​

Nou werkt As Dusk Falls perfect wanneer je gewoon jezelf op je eentje wil onderdompelen in het verhaal, maar er zijn wel degelijk wat opties om samen te spelen. Dat kan uiteraard via een andere controller, maar nog vernuftiger voor je niet gamende vriendjes is een heuse Companion app die je kan downloaden op je phone. Het laat spelers toe om via een cursor te stemmen op keuzes, met als caveat dat de game zelf beslist wanneer er geen consensus bereikt kan worden, Ook geinig is dat elke speler drie troefkaarten heeft om uit te spelen, waardoor de volledige controle over een scene kan overgenomen worden. Dit pakt vooral hilarisch uit wanneer je partner het voorzichtig wil aanpakken en jij de boel volledig wil laten escaleren. De chaos en discussies die daaruit voortvloeien zijn de perfecte bestaansreden voor deze optie.

Of je nu met huisgenoten of op je eentje speelt, uiteindelijk is de ervaring grotendeels detzelfde in de zin dat je een behoorlijk goed geschreven misdaaddrama hebt om jezelf in vast te bijten. Sommige dialogen in de vroege hoofdstukken zijn ietwat houterig of overwritten, en de ‘slechterik’ van het verhaal wordt in eerste instantie wel heel karikaturaal gemeen neergezet, maar gaandeweg sluipt de nuance meer en meer in de verhaalvertelling. Het spel heeft overduidelijk een uitgesproken visuele stijl die cut-outs van personages naar een driedimensionale setting transporteert, wat voor een presentatie zorgt waar je wel even aan moet wennen. Zodra je die mentale klik in je hoofd gemaakt hebt en er vrede mee hebt dat alles er ietwat bizar uitziet, kun je jezelf warm maken voor ongeveer zes uur aan interactief drama.

Conclusie

As Dusk Falls doet volledig zijn eigen ding in een wat uitgeblust genre, door een aparte visuele stijl te vermengen met een serieus gelaagd misdaaddrama. Met behoorlijk wat realisme in de verhaalvertelling, en een paar slimme ideeën weet deze game zichzelf dan ook moeiteloos naast games als Life is Strange te hijsen.

Pro

  • Unieke visuele stijl
  • Volwassen, realistisch drama
  • De mogelijkheid om vlot stukken opnieuw te spelen
  • Samenspelen via een app

Con

  • Schrijfwerk heeft in het begin wat moeite om zijn weg te vinden
  • De visuele stijl vergt wat gewenning
8

Over

Beschikbaar vanaf

8 maart 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. Visual novel

Ontwikkelaar

  1. Interior/Night

Uitgever

  1. Interior/Night
 
Terug
Bovenaan