Ik kan het nochtans warm aanbevelen.
Hetgeen jij doet verschilt niet veel met wat ik doe. Ik heb een lijstje van potentiële dingen die ik wil doen en dan stel ik een prompt op waarbij ChatGPT vraagt wat mijn voorkeuren zijn. Die stelt een schema op en ik gooi dat nog in Gemini en Grok om biases van deze LLMs te counteren.
Zodoende krijg ik schema's die echt wel een meerwaarde zijn qua logistiek (ga eerst naar x, dan pas naar y, golden hour) of insider tips waar minder mensen komen. Toch veel meer geoptimaliseerd dan enkel een lijstje met dingen om te doen.
Uiteindelijk zijn dit ook maar suggesties en kan ik ter plaatse zien wat ik doe.
Mja, maar om het nu te hebben over je planning in Kiso. Die wandeling van Magome naar Tsumago is een heel leuke, maar korte wandeling van een uur of 2-3. Misschien heb je een kortere verbinding gevonden, maar als ik even kijk met Google Maps ga je langer op trein/bus gezeten hebben om van Kiso-Fukushima naar daar en terug te geraken. Da's persoonlijk natuurlijk, maar dat haalt de charme van die wandeling toch nogal onderuit. Om dan de dag daarna eerst nog een halve daguitstap te doen naar Narai om daar gewoon door 1 straat te wandelen en een wandeling van anderhalf uur te doen (waarbij je de helft van de tijd gewoon terug aan het wandelen bent langs dezelfde route ...), om dan terug te gaan naar Kiso-Fukushima, om dan naar Kanazawa te gaan ... Opnieuw, je doet wat je wilt, maar dat zijn heel veel verplaatsingen voor heel korte ervaringen.
Het advies van uw AI hier blijf ik ook gewoon overkill vinden:
Dag 20 – Kumano → OkayamaOchtend: Kumano Hongu TaishaTrein richting OkayamaOvernachting bij station
Dag 21 – Okayama → NaoshimaTrein naar Uno + ferryAankomst op kunsteilandFietsen of bus over het eilandOvernachting op NaoshimaWaarom dit past: rustig tempo na Kumano-trek, sterke mix natuur + kunst + architectuur, compleet andere sfeer
Dag 22 – Naoshima → Himeji → OsakaOchtend: kunst op Naoshima (bv. Chichu Art Museum)Ferry + trein naar HimejiBezoek kasteelVerder naar OsakaLaatste diner
Dat stukje 'rustig tempo na Kumano-trek' ... Ten eerste doe je de Kumano Kodo eigenlijk net om helemaal tot rust te komen; je gaat vooral tot rust moeten komen omdat je net een hele dag gespendeerd hebt om van Hongu Taisha naar Okayama te geraken. Da's een lange, pittige verplaatsing, en je bent ook al naar de regio gereisd met vertrek in Koyasan, wat nog een stuk pittiger is.
Ook die dag 22, dat is dus én nog een museum doen in Naoshima, én reizen naar Himeji en daar het kasteel bezoeken, én dan 's avonds Osaka nog bezoeken. Dat is dag 22 na al een zeer gevuld programma.
Wij zijn zelf 29 dagen weggeweest, waarbij we op 17 verschillende plaatsen overnacht hebben en dan nog verschillende daguitstappen hebben gedaan, dus ik snap zéér goed de behoefte om zoveel mogelijk te zien en te beleven, maar dan nog voelt jouw programma mij overkill aan :'). Vooral omdat je naar mijn gevoel een paar dagen gewoon verliest aan inefficiënte verplaatsingen.
Maar wij hadden dus ook halverwege de reis voor dat we moesten beginnen foto's te bekijken om alle herinneringen en ervaringen nog een plaats te kunnen geven. Enfin, ik zou die reis zonder enige aarzeling zo opnieuw willen boeken, daar niet van, maar ik denk dat ik er misschien toch ook meer van had kunnen genieten door af en toe ook gewoon eens een dagje langer te blijven en eens een dagje zonder agenda gepland te hebben. In hindsight zou ik dan bijvoorbeeld mijn overnachting in Matsumoto overslaan (we hadden daar ook wel heel slecht weer, en allicht een iets te goedkope slaapplaats), en een dagje langer in de Kumano Kodo gebleven zijn.
Bon, ooit keer ik nog eens terug, met de kinderen. De vraag is dan of ik ze meepak op een gelijkaardig parcours, of dat ik dan een ander deel van Japan opzoek. Kyushu had ik ook heel graag nog gedaan, en in het noorden heb je ook nog fantastische plekken.